Valet av kabinväskor är inte nödvändigtvis enkelt om du har några önskemål utöver att den borde passa perfekt i kabinhyllan – eventuellt under sätet. Vi har pratat med Magnus Nilsson, försäljningschef på TUMI i Norden, om fördelarna och nackdelarna med de tre varianterna.

En kabinväska i aluminium är snyggt och definitivt ett material som är attraktivt i mångas ögon. Polykarbonat är robust, lätt men inte av lika bra kvalitet som aluminium. En kabinväska i tyg är väldigt lätt, men vad klarar den egentligen att stå emot? Vi ställde dessa och flera andra frågor till reseväsktillverkaren TUMI, som säljer kabinväskor i premiumskiktet, och även i de ovannämnda materialen.

124851-6908_01-824x1000

  • -Allt material har sina fördelar och nackdelar, och allt beror på vilket behov du har och hur du reser, säger Nilsson och fortsätter; Aluminium är mycket robust, stabilt, elegant och exklusivt. Men det kan uppstå bucklor vid tuff handling. Och den är även relativt tung, med en olastad vikt på över 4 kg. Vilket betyder att om kabinväskan kontrollvägs vid gaten, riskerar den att hamna i flygplanets bagageutrymme – med de skador som kan medföras. Dessutom kostar det relativt mycket jämfört med resväskor i andra material. Men om du reser interkontinentala flygningar i First eller Business Class – kommer du knappast bli nekad en kabinväska på 9 kg ombord.
  • TUMI-V4-International-with-Pocket

 

-Hur är polykarbonat?

– Ja, det är ett bra val för dem som söker efter en solid och den lättaste resväskan. TUMIs resväskor i detta materialet kan expanderingsmöjlighet. Samtidigt som den skyddar mot stötar, har den också möjlighet till att «vidga» ut sig lite så att man får med sig allt man önskar. Nackdelen med polykarbonat-materialet är att den är svagare och kan spricka vid lägre temperaturer. Men då menar vi temperaturer långt under fryspunkten, förklarar Nilsson som också föredrar SRPP (Self Reinforced PolyPropylene) som ett annat alternativ. Den är extremt hållbar, väldigt lätt och tillverkas också i återvunnet material. Men det kostar, eftersom återvinningsprocessen är dyr.

1171611041_main_T

– Och hur är det med textilvarianten (balistic nylon)?

Ja, det är ett populärt val på grund av sin lätta vikt och bra hållbarhet. Den föredras av resenärer som vill ha så mycket bagage som möjligt utan att överstiga kabinvikten på vanligtvis 8 kg. Nackdelen är att materialet inte är lika hållbart som de ovannämnda materialen, avslutar Magnus Nilsson.

På BusinessClass.Com har du sommar 2020 möjlighet att vinna både resväskor och nyckelringar, naturligtvis med TUMI Tracer inkluderat. Delta här.