I början på veckan lanserade franska Airbus sin senaste flygplanstyp, denna gång ett kortdistansflygplan som modifierats för att även klara längre flygningar. Det nya flygplanet får namnet Airbus A321NEO och är en vidareutveckling av nuvarande A321-modellen i kombination med det nya NEO-konceptet. Flygplanet kommer ha en räckvidd på 4000 nm, drygt 7400 km, vilket enligt Airbus är längre än något existerande eller framtida flygplan med endast en mittgång (så-kallad ”single aisle aircraft”) klarar idag. 4000 nm innebär att A321 NEO exempelvis klarar att flyga mellan västra Europa och USAs östkust.
NEO står för ”New Engine Option” med en ny typ av motorer och ”sharklets” längst ut på vingarna som hjälper till att minska bränsleförbrukningen. Sharklets innebär att vingen längst ut är böjd uppåt vilket man gör för att förbättra flygplanets effektivitet och bränsleförbrukning. Konkurrenten Boeing kallar denna finess ”Winglet”. NEO-flygplanen har en bränslebesparing på upp till 20 procent jämfört med nuvarande flygplanstyper vilket innebär en avsevärd besparing i både bränsle och koldioxidutsläpp.
Airbus har som standardkonfiguration angett 164 stolar ombord på A321 NEO varav 26 i business class, 30 i premium economy och 114 i economy class. Dock finns förstås möjlighet att justera detta beroende på vilka klasser som ska finnas ombord och önskat benutrymme. Vissa potentiella kunder har redan uttryckt önskemål om en betydligt tightare konfiguration med 36 tums benutrymme i business class och 30 tum i economy class vilket i så fall innebär att man skulle kunna rymma 206 passagerare.
Det amerikanska leasingföretaget Air Lease Corporation (ALC) blir premiärkund för flygplanstypen och har dessutom skrivit en avsiktsförklaring om beställning av ytterligare 30 flygplan utöver de 60 som redan beställts. Första leveransen väntas ske år 2019. Det första NEO-flygplanet, Airbus A320 NEO, väntas levereras under andra hälften av 2015 med Qatar Airways som premiärkund.
BusinessClass.se var med hos Airbus i Toulouse i samband med den första flygningen någonsin med Airbus A320 NEO. Du kan läsa artikeln och se alla bilder via denna länk:
Första flygningen med Airbus A320 NEO – SAS och Norwegians framtida kortdistansflygplan
Jag tror denna typ hade passat SAS perfekt på tunnare linjer över atlanten samt att dem skulle kunna flyga direkt till EWR från GOT och SVG. Sen hade denna typ även passat mycket bra att flyga med till AUH nu när dem ska starta ett code share samarbete med Etihad.
Edit: här är en överblick på vart maskinen kan flyga från CPH.
Visa bifogad bild 31153
Artiklen blander nogle ting sammen. A321 neo blev lanceret for flere år siden. Range 3.650 nm. Dette er en ny variant med 3,5 ton ekstra brændstofkapacitet, og som officielt blot hedder 97 ton MTOW. Uofficielt kalder nogen den A321 neo-LR.
Og så er Airbus altså ikke "fransk".
Airbus A319-100LR når ca 4500nm såvitt jag förstår. Minns jag rätt använder bland annat Qatar och Air France dessa kärror.
Konkurrenten Boeing med 737-700ER erbjuder narrowbody-räckvidd på 5600nm.
Hur som helst – longhaul i narrowbody kan nog komma att bli vanligare på tunnare linjer från exempelvis Skandinavien till Nordamerika.
Ett flygplan som borde kunna öppna för fler långdistanslinjer från mindre flygplatser. Jag är optimistisk och hoppas på fler långdistanslinjer från Sverige 🙂
Continental och numera United har varit rätt framgångsrika med att använda dessa B757-200ER från Newark, samt delvis Chicago och Washington till sekundära marknader. T.ex. har städer som Bristol, Bonn, Stuttgart, Shannon, Birmingham, Glasgow, Edinburgh, Dublin, Oslo, Stockholm, Lissabon och Barcelona haft säsongsrutter eller permanenta rutter till New York med United där man nog inte hade fyllt en B767-XXX eller B777-200. Jag tror det finns en bra marknad för detta mellan USAs östkust och mindre europeiska städer…