Idag, den 6:e december 2012, har den tyska flygkoncernen Lufthansa presenterat en flygprodukt som enligt bolagets utsago ”kommer revolutionera europeisk flygtrafik”. Att påstå att produkten är helt ny är att överdriva. I själva verket handlar det om en grundlig omvandling av det redan existerande bolaget Germanwings, som ägs av Lufthansa-gruppen.
Namnet, Germanwings, kommer även i fortsättningen vara gällande, även om såväl flygplan som logotyp har fått en ny design. Nya Germanwings kommer från och med den 1:a Juli 2013 sköta alla av de Lufthansa- flygningar som inte passerar Frankfurt eller Münchens flygplats.
Flygplanen kommer enkom att utrustas med ekonomisäten. Säteskonfigurationen ska tillåta ”aningen spatiösare benutrymme än vi vant oss vid i ekonomiklass”. Exakt vad detta innebär är inte klarlagt. Bolaget erbjuder, likt de flesta fullservicebolag, anslutningsflyg. Du kan alltså flyga från exempelvis Arlanda till Palermo, via Düsseldorf med Germanwings.
Det kommer finnas tre bokningsklasser: BASIC, SMART & BEST.
*Basic, är precis som namnet antyder, den lägsta bokningsklassen som erbjuds. Som resenär i Basic får du varken incheckat baggage, mat eller bonuspoäng. Priset är som kompensation fördelaktigt.
*SMART är en bokningsklass som påminner om Europeisk standard för ekonomiklass: Intjäning av poäng till Miles & More och 23kg inchekat baggage är standard.
*BEST är bolagets egen businessclass. 46kg baggage, varm mat, gratis snacks och priority boarding. Utöver detta får du även mittensätet blockerat, för ökad bekvämlighet. Såväl vanliga miles & more mil, som HON-miles tjänas in.
Priserna i den lägsta bokningsklassen, SMART, börjar på låga 300SEK, enkel väg. Vad priserna i övriga bokningsklasser kommer landa på, är ännu okänt. Vi hoppas givetvis på ett prisvärt alternativ för businessclass inom Europa.
Något som ännu inte specificerats är om Germanwings blir fullvärdig medlem inom Star Alliance eller ej. Ryktena pekade tydligt på detta fram tills dagens press release. När Germanwings och Lufthansa på press-releasen klargjorde att miles endast kommer tjänas in till miles & more sjönk sannolikheten till nära 0%. Mest troligt är att man endast kommer kunna nyttja sin status som Star Alliance-medlem på flygningar bokade med Lufthansa-kod, men då ser prisläget förmodligen inte lika attraktivt ut.
Länk till press release (på tyska):
http://www.germanwings.com/de/Unternehmen-Pressearchiv_Die-neue-Germanwings-wird-zu-Europas-modernster-Airline.html
Illustrerande video (på tyska):
<blockquote><strong>Henry;99175 wrote:</strong> Lite offtopic, men har Lufthansa inte flugit ARN-DUS? Vill minnas att jag flugit den sträckan rätt många gånger med just LH som liten.</blockquote>
<br />
LH Cityline. Bra morgonflyg om man vill med LHs långflyg från DUS västerut.
När Berlins nya fpl är klar så ska det bli den tredje LH-huben förutom FRA och MUC. Förmodligen blir det då LH till o från Berlin.<br />
<br />
När den nu blir klar…det är en annan historia 🙂
<a href="http://www.expressen.se/res/nu-ska-lagprisflyget-satsa-pa-lyxbiljetter/" rel="nofollow">Och enligt Expressen definieras Best som lyx</a>. Suck och stön, business intra-Europa, lyx:rolleyes:
Lite offtopic, men har Lufthansa inte flugit ARN-DUS? Vill minnas att jag flugit den sträckan rätt många gånger med just LH som liten.
<blockquote><strong>bjornstrom;98627 wrote:</strong> Jag inser att minst 95% av alla flygningar jag gjort med Lufthansa har varit via FRA eller MUC så jag vet inte om detta påverkar mig så mycket?</blockquote>
<br />
Samma här!