Del 2: Onsdag 3 maj
Efter en skön natts sömn och en lagom lång sovmorgon vaknade jag utvilad med tillräckligt med tid för att kunna se mig omkring lite i Narita. En bekant hemifrån brukar då och då åka hit och träna kampsport. Han hade berättat en del om platsen och att det fanns ett tempel som var värt att besöka. Ett av de äldsta templen i Japan, om jag förstod det rätt. Från hotellet skulle detta vara en promenad på en dryg 1 km. Regnet hade dragit över och det var en strålande solig och varm dag.
Jag packade klart för avresa, fixade så att jag kunde ha rummet till kl 13 och sedan gav jag mig ut.
Det var kanske hit jag skulle gått igår... 
Fick tag i lite färdkost i ett av de många
stånden utmed gatan.
Entrén till tempelområdet
Det fanns förutom stupor och gamla gravar även vackra parker och porlande vatten med guldfiskar och sköldpaddor. Känns alltid lite som "Sagan om Ringen" när jag är i dessa miljöer... Man känner verkligen historiens vingslag.
Undrar hur många gånger en sköldpadda får
ett mynt i huvudet under sin levnad? 
Lite exempel på tempelbyggnader. Enorm detaljrikedom!
Efter någon timme på området var det tid att dra mig tillbaka till hotellet. Det tog ca 15 minuter att gå i maklig takt.
Det fanns en hel del att titta på medan man gick. Massor av marknadsstånd där de sålde mat, snacks, kryddor och annat.
När jag var framme vid hotellet igen så stod bussen redo att ta mig till flygplatsen. Det var en mindre buss denna gång och jag var även nu den enda passageraren.
Det tog endast 15 minuter att åka till flygplatsen. Jag hade planerat så att jag skulle ha gott om tid.
Klockan var nu 13:50 och planet skulle gå först 16:55. Jag letade rätt på incheckningsområdet för Star Alliance och Thai. I terminalen var det separata områden för Economy, Business och First. Jag begav mig således till område B.
Det var alldeles tomt när jag kom fram till B-området. De öppnade incheckningen 13:55, så det var vältajmat.
Alla diskar hade en röd matta med Star Alliance-tryck.
Kvinnan i disken sa "Oh, det var du som kom hit från München igår..."! De hade järnkoll.
Väskorna var snabbt inne och en annan kvinna ledsagade mig till och genom säkerhetskontrollen.
Väl där så hittade de min cigarrsnoppare och det tillät tydligen inte japanska regler (har aldrig haft problem med det tidigare), så det blev att gå tillbaka till incheckningen, fixa ett litet paket av den, tagga med alla nödvändiga lappar inklusive priority- och First Class-taggar och lägga den på bandet. Sedan tillbaka genom kontrollen och "same procedure as always" ännu en gång. Det var inget som irriterade mig utan det var snarare en lite kul och udda händelse.
Med boardingkortet i hand var det sedan bara att bege mig till ANA's First Class Lounge. Jag blev hänvisad att gå till ANA Suite Lounge, som låg våningen ovanför och precis vid min gate. Blev mött av en loungevärdinna som när jag hade satt mig kom med en varm handduk. Aldrig varit med om det i en lounge tidigare.
Sedan frågade hon om jag ville ha något att dricka.
De hade ingen champagne, men väl Cava! När hon kom med den så råkade brickan tippa, så allt for ut över soffan intill mig. Hon såg hemskt generad ut och bad så mycket om ursäkt, kallade på städ och gick och hämtade en ny omgång.
Efter ett tag började faktiskt hungern sätta in, så jag gick till self service buffén och plockade åt mig lite japanska smårätter samt en japansk öl, Sapporo. Ölautomaten t o m vinklade glaset när den hällde upp, så att det skulle bli en bra skumkrona! Den varianten hade jag inte sett förut. Det fick bli lite saké också.
Lite loungeinteriör. Det var ganska lugnt den här eftermiddagen. Ett fåtal passagerare till bara. Det var en skön och avslappnad miljö och det spelades blandad klassisk musik på CD; Bachs Air, Cavatinan ur Deer Hunter och mera Bach...
Man hade också en bra utsikt om man hade fönsterplats.
Efterrättssuget kom på, så jag gick och hämtade mig en macaron samt en liten pudding.
Till det kallt grönt te samt en skvätt 17-årig japansk Hibiki whisky. (Samma märke som den 21-åriga jag hade fått på flyget dagen innan.)
Dags att gå till gaten. De skulle just börja boarda när jag kom fram. Det kändes som om planet stirrade rakt på mig genom fönstret. Det var två separata ingångar - en för Economy och en annan för First, Business och guldkort. Jag var den förste att kliva ombord, då de började med passagerarna i First och Business.
Tokyo Narita (NRT)-Bangkok Suvarnabhumi (BKK), flyg TG 677 med Thai Airways
Avgång: 16:55
Ankomst: 21:25
Flygplan: Boeing 777-300ER
Klass: Royal First Class
Sittplats: 02K
På denna rutt skulle jag få testa att flyga i "Jet Suits" med en Boeing 777-300ER, ett av tre plan leasat från indiska Jet Airways. Denna flygplanstyp flög då enbart på Bangkok-Tokyo/Paris. "Krabi" var namnet på detta plan. Jag hade bokat så att jag skulle få möjlighet att resa både med detta plan och senare en vanlig 747-400.
Jag blev mött vid ombordstigning med traditionell thailändsk hälsning och visad till min plats.
Det fanns 8 stycken Jet Suits ombord och jag var ensam passagerare i First. Alla sviter hade en dörr som kunde stängas om man inte ville bli störd. Detta sägs vara luftens längsta säng, 2 meter, när man fäller ner alltihop. Detta skulle bli endast 6,5 timmars flygning och dagtid dessutom, så det skulle inte bli tid med sängläge denna gång.
Det fanns en justerbar ottoman som kunde användas antingen till att lägga upp benen på eller som stol för en annan passagerare, i fall man t ex vill äta tillsammans.
I väntan på start så kom personalen och presenterade sig och frågade vad jag ville ha att dricka före start. De tilltalade mig oftast med namn. Jag valde champagne och det var Dom Perignon 2002 som bjöds. Inte James Bonds årgång, men ändå...
De kom även med en varm handduk.
Ett ganska så välfyllt amenity kit från Rimowa låg på plats. Det skilde sig en hel del från de jag fått tidigare på Thai när jag flugit i Business.
Det fanns en egen garderob i varje svit, vilket var väldigt behändigt. Det delades inte ut någon pyjamas på denna kortare flygning, men tofflor fick man. Handbagaget kunde man lägga under ottomanen.
Det fanns en rejält tilltagen bildskärm på väggen framför där man satt.
Flygrutten är ungefär hälften av den sträcka jag flög dagen innan!
Låda för bl a fjärrkontroll till AVOD-systemet samt förvaring av prylar under resan.
Och det är ingen spegel bredvid, utan fjärrkontrollen till stolen!
På den står det fortfarande Jet Airways!
Stolregleringskontrollen, eller egentligen svitregleringskontrollen, kunde lyftas ur sitt ställ och var en touch screen. Det fanns mängder av inställningar för stolen, ljuset, massage mm. Massagen körde på bra, kan jag intyga!
På skärmen visades en välkomsthälsning och därefter säkerhetsföreskrifterna.
Väl uppe i luften fick jag menyn för kvällen. Den levererades i en fin folder av en typ jag fått i Business Class på andra Thai-flygningar.
Det blev dags för servering och mitt enormt stora bord dukades med en vit duk och aptitretaren kom in. Champagnen fylldes givetvis på.
Savoury: "Japanese Yakitori Skewer, Scallops with
Shishito Pepper Skewer.".
First course: "Duck Liver Terrine, Green Been Salad,
Marinated Artichoke, Pine Nuts, Tomato, Baby Leaf and
Olive Oil Dressing.". Vitlöksbröd och grissini till det.
Soup: "Morel Cream Soup with Snail and Truffle Oil.".
Lite mera bröd till det.
Ser ut som en upp&nervänd midsommarstång, det där upplägget... 
Main Course (fanns tre att välja bland): "Sautéed Tiger Prawn with Honey Sweet Chilli Sauce,
Steamed Thai Hom Mali Rice, Stir-fried Sliced Japanese Cucumber with Egg Chilli Slices.".
(Det går även att välja bland flera andra rätter på internet och förboka via Thais hemsida!)
Sköljdes ner med vitt vin: Château Labouré-Roi, Chassagne Montrachet Le Divin, 2008, Chardonnay.
En ur kabinpersonalen erbjöd sig att ta en bild på mig!
Det var bra kryddat, det här! Gott!
Det var minst sagt tydliga kartor som visade hur vi flög. Såg att vi hade flugit rakt över Wakayama, ett fiskesamhälle i storleken av Göteborg.
Var där 2003 med en kompis och besökte hans värdfamilj från när han studerade i Japan. De hade ett enormt hus med tillhörande tennisbana minns jag...
Lite varmt grönt te innan osten...
"Assorted Bread, Butter, Assorted Cheese, Fresh Fruits.".
Ett litet glas portvin till det.
Dessert: "Amaretto Crème Brulée, Vanilla and Chocolate Sauce.". Till det en espresso
samt konjak, Otard 1795 Extra!
Det blev inget filmtittande på denna flygning. Valde att ägna mig åt min bok istället. Jag hade packat med ett flertal böcker på resan. Det är nästan bara när jag reser som jag känner ro att läsa i större kvantitet.
Kvällsbelysningen på, i form av en stjärnhimmel!
Man kunde tända en "Do not disturb"-lampa om man ville vara ifred - och stänga dörren givetvis.
Förutom den avancerade touchkontrollen så fanns det snabbval för vissa generella inställningar av stolen.
De hade helt ny servis sedan jag flög Thai för tre år sedan. Hade en liten pratstund om design med den kabinansvarige.
Jag fick faktiskt ett konjaksglas att ta med som souvenir!
Sedan kom en av flygvärdinnorna och frågade om jag hade sett deras amenity kit som används i Business Class. Det hade jag inte, så hon gav mig ett exemplar.
Med cirka en dryg timme till landning var det dags för lite mera föda. Egentligen hade de bara glass på menyn, men de frågade om jag ville ha något varmt först. Det blev två av de japanska Yakitorispetten samt en trevlig nudelsoppa!
Därefter fick det bli lite frukt och ett glas Dom. I påsen, väl inslaget, ligger konjaksglaset jag fick.
Det hela avslutades med glass.
Jag fick bägge sorterna glass på en gång, så jag slapp välja...
Beställde dessutom in en konjak.
De gav mig en orkidé som avskedsblomma.
Vi landade i princip på tidtabell. Jag blev vid avstigning mött av en kvinna som visade mig till ett litet transportfordon. Med denna "buggy" kördes jag genom terminalen och fram till passkontrollen, vilken gick snabbt då jag hade fått "biljett" till fast track. Medan jag besökte "bekvämlighetsinrättningen" så hade kvinnan och en kollega samlat ihop allt mitt bagage från bandet och lastat det på en kärra. De tog mig sedan genom tullen och visade mig till bussen som skulle ta mig till flygplatshotellet Novotel.
En minibuss stod redo och efter några minuter var vi framme vid hotellet. Jag blev visad in till hotellets Biz-center, där de checkade in mig och registrerade mitt A-Clubnummer, då Novotel också är med i Accor-gruppen. En skön King Size-säng väntade på mig i premiumrummet högst upp i hotellet. Det kändes dock lite udda med ett stort fönster in till badrummet...
Jag roade mig med att packa upp min cigarrsnoppare ur den minst sagt noggranna paketeringen...
På Naritaflygplatsen hade jag handlat med mig lite japanska godsaker att ha i "medicinskt syfte" under vistelsen i Thailand.
Jag var dock alldeles nöjd för kvällen, så det blev inget öppnat utan istället en liten kvällspromenad för att kolla in hotellet.
Klockan var närmare 23 nu och allt höll på att stänga. Efter en kort tur så återvände jag till rummet och tog ett kvällsbad och en kall Singha och somnade sedan gott i den sköna sängen.
Sammanfattning
Det hela hade varit en riktigt bra dag. Först med den lilla sightseeingen i Narita och därefter en riktigt bra flygning med Thai.
Jag tyckte deras produkt var bra och denna gång levererade de alldeles utmärkt. Trevlig personal som gav ett trevligt bemötande.
God mat och dryck. Flygningen skulle bara ha varat lite längre så jag hade haft tid att testa hur det hade varit att sova ombord.
Last edited: 11 September 2011