Jag är rätt ny på att samla poäng och flyger för närvarande inte i tjänsten, enbart ett par privata resor per år. Jag har satt upp ett mål att komma upp till X antal EuroBonus inom 5 år (X=tillräckligt för att flyga business/first på longhaul).
Håller på och planerar min resa till Vancouver nästa år och tyckte först att British Airways kampanjen var riktigt bra där man kunde hitta flyg för 5800 kronor tur och retur på deras sale. Detta genererar dock väldigt lite Tier points och miles hos BAEC.
Tittade istället på hur billiga biljetter var om man åkte med *A istället och blev lite förvånad att priserna var desamma som BAs sale.
För att få så mycket EuroBonus som möjligt för så lite pengar som möjligt antar jag att det är AC man ska rikta in sig på, de flesta av deras bokningsklasser ger i alla fall 100% EuroBonus.
Har tittat lite på AirCanadas hemsida och hittat följande förslag på resor i deras Tango Plus K (antar att det är bokningsklass K).
Alt1:
Alt2:
Hur mycket EuroBonus tjänar jag på ovan nämnda exempel?
Alt1:
ARN-LHR 911 miles = 1000 EuroBonus?
LHR-YVR 4723 miles = 4800 EuroBonus?
Totalt: 11600 EuroBonus?
Alt2:
YVR-YYC 428 miles = 500 EuroBonus?
YYC-LHR 4372 miles = 4400 EuroBonus?
LHR-ARN 911 miles = 1000 EuroBonus?
Totalt: 5800 (Alt1 enkel väg) + 500 + 4400 + 1000 = 11700 EuroBonus?
Om ovan siffror stämmer skulle detta innebära 2 EuroBonus baspoäng per spenderad krona, det måste väl vara rätt bra?
Har jag räknat rätt eller är det något jag missat?
Personligen tycker jag inte att 100 EuroBonus är värt ett extra stopp, varje stopp är en risk att något går fel.
Jag har inte hittat något billigare alternativ som skulle kunna generera samma antal EuroBonus, har försökt att söka i matrix.
Finns det något annat bra förslag på flygrutt?
För mig är det viktigaste att det blir en billig flygresa pga ekonomin för närvarande.
Är det något annat man bör tänka på?
Det blir första flygningen över Atlanten för min del, tidigare långresor har alltid gått till Sydostasien eller Australien.
Last edited: 17 November 2011