Kan möjligtvis finnas viss poäng i det du säger. För det första anser jag inte att det finns något vidare exklusivt över att flyga placebo klass på kortflygningar, inte ens på SAS där man hutlösa överpriser för full-flex biljetter (dubbelt mot Lufthansa som erbjuder samma flexibilitet). Visst C på kortdistans är bara tänkt att vara ett sätt att ge lite belöning till de som betalat fullpris för sina biljetter. Å andra sidan är M på SAS ett rent helvete att flyga, varvid jag försöker hålla mig undan från flygbolaget så gott det går. Att införa full service i M kan ses som ett vettigt sett att försöka minska efterfrågan på M->C cash-ups och därmed behålla någon form av "exklusivitet" i konceptet.
Å andra sidan är flygbolagen ute efter att tjäna pengar, och LX, British Airways, mm har knappast förlorat något på att sälja sina upgrade fares. Större delen av upgrade kostnaden blir snarare vinst. Och då uppstår ju förståss risken att konceptet vattnas ur? Det beror enligt mig inte på vilka typer av passagerare som sitter i kabinen, utan snarare på hur bolaget väljer att se på sina produkter. Ta LX till exempel som trots sina billiga C biljetter fortfarande lyckas hålla service nivåerna på topp. Tillskillnad från SJ till exempel där man sedan en tid tillbaka har gjort nedskärningar i personalens service utbildning och interiörens skick. De är företagen själva genom sin marknadsföring som bestämmer hur "exklusivt" ett koncept ska vara.
SAS Long haul, tjaa op-ups tycks ske på reguljär basis där dels med tanke på att företaget tycks satsa stort på leisure segmentet och ständigt överboka sina M kabiner, så option town är bara ett sätt att maximera sin revenue på översålda flighter än att bara ge bort uppgraderingar som de ändå blivit tvungna till. Då hade iaf jag kallat konceptet för urvattnat, precis som domestic First.
Visst flygbolag är bara ute efter att tjäna pengar, och med eskalerande råoljepriser är det inte helt oväntat att man försöker rea ut business biljetter/uppgraderingar, eller sänka kraven för sina guldkort som desperata åtgärder för att täcka sina självkostnader och i sällsynta fall även tjäna en liten hacka på det.
Last edited: 13 Januari 2012