Med god service, intressanta destinationer och förmånliga priser har Ethiopian Airlines på senare tid lyckats locka till sig kunder från Skandinavien så väl som resten av Europa. BusinessClass.se fick under Januari 2013 möjligheten att testa flygbolagets nya Business Class produkt på rutten Dubai – Addis Ababa. Text & bilder: Jonas El Said Introduktion Ethiopian Airlines var sedan länge en doldis på rutten Stockholm – Rom – Addis Ababa, innan vår chefsredaktör Jacob Molin under våren 2011 tog tillfället i akt att prova flygbolagets Business Class mellan Stockholm och Rom. Upplevelsen överträffade alla förväntningar gällande mat, dryck, komfort och besättning vilket övernatt gav flygbolaget en rejäl ryktesförbättring. En godkännande stämpel från Jacob är långt ifrån det lättaste att uppnå, då endast ett fåtal flygbolag har lyckats lämna samma positiva intryck på vår svårflörtade chefsredaktör. Ethtiopian Airlines har således all anledning att vara stolta. Det skulle kanske inte ha kommit som en överraskning då Etiopien sedan århundraden tillbaka haft en stark tradition av varmhjärtad gästvänlighet mot resande från fjärran länder. En tradition som följs än idag och som avspeglas starkt på många håll i landet, och inte minst i Ethiopian Airlines servicekoncept. BusinessClass.se fick under Januari 2013 möjlighet att prova flygbolagets senaste Business Class produkt ombord på flaggskeppet Boeing 777-200LR. Incheckning och passkontroll i Dubai Efter en lång och tröttsam dag med shopping, strandhäng och promenader anländer undertecknad till Terminal 1 på Dubais internationella flygplats. Klockan har strax hunnit passera tolvslaget då jag köar upp i säkerhetskontrollen för att komma till incheckningshallen. Dubais flygplats vaknar till liv under småtimmarna då de flesta avgångar av operationella skäl har schemalagts till denna tid på dygnet. Köerna är långa och det tar mig närmare en kvart innan jag når incheckningsdiskarna för ET601 till Addis Ababa. Trots att incheckningen ej hunnit öppna har en lång kö redan bildats bakom diskarna för ekonomiklass. Totalt fem diskar används för denna flygning, tre för ekonomiklass, en för Business Class och en för Guld och Silvermedlemmar i Sheba Miles samt Star Alliance Guldmedlemmar. I kön för Business Class står ett äldre par och så småningom blev det min tur att checka in. DNATA sköter incheckningen för Ethiopian Airlines i Dubai och jag blir hälsad välkommen av en trevlig manlig agent. Utöver boardingkort och lounge inbjudan tilldelas jag även en hotellvoucher i Addis Ababa jag har ett byte där på strax över 18 timmar. Med incheckningsformaliteterna avklarade beger jag mig till pass och säkerhetskontroll. En separat kö finns tillgänglig för premiumpassagerare, men då det inte fanns någon kontrollant av boardingkort, så användes kön även av passagerare i ekonomiklass. Det tog mig drygt en halvtimme innan jag slutligen nådde airside delen av terminalen och med tre timmar kvar innan ombordstigning beger jag mig till loungen. Lufthansa Senator Lounge Dubai Som Guldmedlem i Star Alliance föll valet på Lufthansas nyöppnade Senator Lounge. Då utrymmet i loungen är begränsat rådde det viss osäkerhet huruvida jag skulle bli insläppt eller ej. I slutändan visade det sig inte vara något större problem från personalens sida. Ett tiotal personer fanns i loungen under mitt besök och jag kunde utan problem installera mig i en av de fyra vilstolarna som fanns tillgängliga. I samband med att Lufthansa avgångarna till Frankfurt och München ropades upp strax efter min ankomst fick jag loungen helt till mig själv under resterande delen av mitt besök. Då det sena klockslaget lämnade mig aningen trött så fick det bli några glas Bailey’s följt av en skön tupplur. Strax efter klockan tre på morgonen väcks jag av en mjuk klapp på axeln från en av lounge värdarna som undrade ifall jag ville ta del av buffén innan denna plockades bort. Jag tackade för erbjudandet, men valde att fortsätta min sömn. Strax innan klockan fyra på morgonen beger jag mig till gate C9 för ombordstigning. Dubai – Addis Ababa, Flyg ET601 med Ethiopian Airlines Avgång: 04.30 Ankomst: 07.45 Flygplan: Boeing 777-200LR Klass: Business Class Sittplats: 03L Ombordstigning och start En stor folkmassa har redan samlats vid gaten och ombordstigningen har ännu ej påbörjats. Det dröjer en kvart innan passagerare i Business Class och Star Alliance Guldmedlemmar ges tillträde att stiga ombord flygplanet. En jetbrygga användes för denna Trippel-7:a och vid dörr 2L välkomnas jag av en trevlig flygvärdinna klädd i traditionell uniform. Hon visar sig senare vara pursern för flygningen och ansvarig för servicen i Business Class. Det dröjer länge innan resten av passagerarna boardar Business Class kabinen och jag kunde fritt utforska stolen och omgivningarna i kabinen. Så småningom börjar allt fler passagerare trilla in och det visar sig snart bli en fullsatt flygning i bägge klasser. Kort efter att ha installerat mig i den bekväma stolen erbjuds jag en bricka med välkomstdrinkar. Det självklara valet blev Champagne av sorten Jacquart Brut Mosaïque, en Champagne som kanske inte hör till en av mina favoriter med som håller en godtagbar kvalité. Påfyllningar erbjöds konstant och jag blir snart erbjuden ett val av tidskrifter. Då Newsweek dagarna innan gick i graven föll valet på den något seriösare men mindre underhållande TIME Magazine. Ett komfortkit bestående av tandborste, ögonmask och strumpor delades även ut. Strax efter klockan 04.45 är ombordstigningen klar och vi påbörjar vår färd mot den Etiopiska huvudstaden med en försening på cirka femton minuter. I kabinen syns många barnfamiljer till, men de lyckades hålla sig lugna under hela flygningen. Efter start delas klisterlappar ut för att informera besättningen om man vill bli väckt för frukost eller maximera sömnen ombord. Jag valde det förstnämnda. Mat & dryckesservering På grund av den tidiga avgångstiden väljer många av mina medresenärer att somna direkt efter start. Besättningen var dock ständigt runt i kabinen för att tillgodose passagerarnas önskemål och det visade sig således vara möjligt att få frukosten serverad när man själv ville. Denna service erbjuds i vanliga fall enbart i första klass, och för att vara en full flygning i Business Class kunde jag inte undgås att imponeras. Då jag redan hunnit sova en stund i loungen valde jag att få frukosten serverad direkt efter start. Inga menyer delades ut och jag fick istället reda på valen direkt av pursern. Valen denna morgon bestod av fattiga riddare eller bagel med färskost och lax. Jag valde det förstnämnda som serverades med en fruktstål och färska bröd/bakverk. För en fyra timmars flygning i interkontinental business class var mängden mat aningen snål, men med tanke på att de flesta inte har någon större aptit under denna okristliga tid på dygnet så var måltiden högst lämplig. Trots att endast en handfull passagerare valde att äta frukosten så dröjde det en stund innan dryckesbeställningar togs. Fattiga riddarna innehöll till viss besvikelse inga russin, men de utgjorde tillsammans med fruktskålen en smakrik och mättande frukost. Frukosten avrundades med några koppar kaffe innan det var dags att inta det horisontella läget för lite välbehövlig sömn. Service och bemötande De vänliga besättningarna är vad Ethiopian Airlines har gjort sig mest kända för, och på denna flygning rådde inga undantag. Besättningen var ständigt runt i kabinen för att tillgodose passagerarnas önskemål och se till att allt var vid sin rätt under flygningen. Besättningen snålade inte med leenden och servicen upplevdes som uppmärksam med genuin vänlighet och känsla för detaljer. Tilltal vid namn skedde endast i samband med servering, men för en inbiten Skandinaver som mig själv medförde detta inga större problem. Kabin och komfort Business Class kabinen på denna Boeing 777-200LR bestod av fem rader i flygmaskinens främre sektion med sammanlagt 34 säten. Stolarna erbjuder god komfort med ett acceptabelt benutrymme och goda möjligheter till förvaring. Antalet inställningsmöjligheter var aningen begränsade och det var svårt att hitta en bekväm sittposition. Stolen var dessutom långsam i responsen och gav sporadiskt ifrån sig knarrljud. Det märks således att Ethiopian håller nere på underhållet av stolarna då grannstolen även visade tydliga tecken på slitage. I sovläge fälls stolen ner till en vinkel av 170 grader. Stolen blir dessvärre inte platt men sovpositionen är godtagbar nog även för en längre flygning förutsatt att man ligger på rygg. Underhållning och kommunikation Ethiopian Airlines erbjuder ett underhållningssystem av Audio Video On Demand typ på sina nya Boeing 777-200LR och 787-8 Dreamliner. Mängden filmer och TV serier var aningen begränsat och jag uppräknade dem till omkring 20 stycken. Filmtitlarna inkluderade mestadels äldre hollywood klassiker, samt några enstaka DVD aktuella filmer. Ben Stiller’s senaste film The Watch var nog för att underhålla mig på denna flygning, men på längre flygningar kan bristen på filmer medföra vissa problem. Musik från etiopiska och internationella artister, spel samt en informationskanal med bland annat karta fanns även tillgängligt. Ankomst i Addis Ababa Med ett par medhavda Noise Cancelling hörlurar från Bose lyckades jag sova ända tills dess att en av flygvärdinnorna väckte mig för landning. Landningen i Addis Ababa var mjuk och flygplanet parkerade kort därefter vid en parkeringsposition strax intill terminalen. Passagerarna i Business Class erbjöds transfer till terminalen i separata minibussar men då jag klev av flygmaskinen som en av de sista passagerarna fick jag nöja mig med ordinarie bussen. Inte för att det spelade någon större roll då terminalen bara låg ett stenkast bort. Efter ett snabbt besök vid transferdisken försågs jag ett transitvisum och hotellanvisningar. I passkontrollen fanns en separat kö för Business Class passagerare och inom loppet av 10 minuter satt jag på transferbussen till Hilton Addis Ababa Slutsatser Ethiopian Airlines Business Class var precis som jag hade förväntat mig, och flygbolaget lyckades även denna gång leverera en högklassig serviceupplevelse i både de hårda och mjuka produktaspekten. Besättningens bemötande var i det närmaste utmärkt under hela flygningen, med undantag för den något långsamma serveringen av dryck i samband med och efter måltiden. Frukosten må inte ha varit av det mest gedigna slaget i synnerhet inte för en fyratimmars flygning i internationell Business Class. Här finns det rum för förbättringar då man exempelvis hade kunnat servera en ordentligare frukost närmare inpå ankomst och endast göra en dryckesservering efter start. Upplevelsen må överlag ha varit bra och jag skulle inte ha några invändningar mot att flyga dem igen, men det finns trots allt rum för förbättringar och det saknades tyvärr det där ”lilla extra” för att upplevelsen skulle kunna rankas som toppklass.