Det har gått ett drygt halvår sedan Emirates startade sin nya linje mellan Stockholm och Dubai, en linje som trafikeras dagligen med en Boeing 777-300. Vi fick en pratstund med Emirates Sverigechef Björn Ekegren och även möjlighet att besöka den nyrenoverade loungen på Arlanda.

Stockholm-Dubai – en mycket framgångsrik linje

Det blev en något seg start på linjen, som det ibland kan vara med nya linjer, men ett halvår senare är Emirates mycket nöjda med Stockholmslinjen. Dagen då loungebesöket gjordes på Arlanda i mitten på februari berättade Emirates stationschef att det inkommande flyget var helt fullt i samtliga tre klasser och returflygningen till Dubai var full sånär som på en plats.

Även första klass verkar gå över förväntan, till skillnad från Köpenhamn där man endast flyger med två klasser då efterfrågan på första klass bedömts som otillräckligt. Första klass finns inplanerat från Stockholm under hela det finansiella året 2014 som startar 1 april.

Invigning av Emirates nya linje Stockholm-Dubai på Arlanda med uppskärning av tårta

Invigning av Stockholmslinjen i september 2013

Foto: Jacob Molin

Vissa funderingar finns faktiskt även kring en andra avgång från Arlanda några dagar i veckan. Från Köpenhamn finns redan långtgående planer på att under en testperiod introducera en andra avgång tre dagar i veckan, en kvällsavgång som komplement till den nuvarande eftermiddagsavgången. Med tanke på hur kabinfaktorn ser ut på Stockholmslinjen är det inte omöjligt att man skulle kunna överväga något liknande till Arlanda. Att ha två avgångar samtliga dagar i veckan är dock inte aktuellt, två avgångar med en Boeing 777-300 skulle innebära 700 stolar som ska säljas, varje dag.

En stor del av passagerarna från Skandinavien använder Emirates för att resa vidare, de exakta siffrorna varierar något beroende på tid på året men uppskattningsvis 30 procent har Dubai som slutdestination medan 70 procent ska flyga vidare. Asien är så klart populärt bland svenskarna men även semesterdestinationer som Seychellerna och Mauritius.

Vad många kanske inte vet är att frakt är en viktig del för Stockholmslinjen, på många avgångar finns det åtskilliga ton skandinavisk lax i lastutrymmet som så småningom ska avnjutas av konsumenter i Mellanöstern. Även den svenska verkstadsindustrin använder Emirates för att frakta reservdelar, exempelvis till borrmaskiner som används i byggprojekt i regionen.

Uppgraderad lounge på Arlanda och nytt bokningskontor i centrala Stockholm

Emirates har idag en egen lounge på Arlanda belägen i non-Schengenområdet i F-piren direkt till höger efter passkontrollen, rakt ovanför Menzies Executive Lounge. Loungen drivs av marktjänstbolaget Aviator i samarbete med Swedavia och har precis fått det officiella men föga inspirerande namnet ”Stockholm Arlanda Airport Lounge”. Även om loungen ibland refereras till som ”Emirates Lounge” (på grund av att Emirates idag är det enda flygbolaget som använder loungen) finns det inga planer på att driva den i egen regi, det krävs mer än en daglig avgång för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.

I februari fick loungen är rejäl uppfräschning med nya möbler och ny belysning, samtidigt dubblades ytan genom att man tog över motsvarande spegelvända område på andra sidan av F-piren. Från Emirates sida skulle man gärna se ett något bättre matutbud, problemet är att det inte finns något ordentligt kök i anslutning till loungen, vilket påverkar förutsättningarna. Diskussioner förs just nu om att fler flygbolag ska nyttja loungen då den har fördelen att ligga i direkt anslutning till non-Schengengaterna, efter både pass- och säkerhetskontroll. Detta skulle i så fall skapa större förutsättningar för bättre mat och faciliteter i framtiden.

Stockholm Arlanda Airport Lounge, Terminal 5

Stockholm Arlanda Airport Lounge med ny inredning

Foto: Jacob Molin

En annan nyhet är att Emirates satsar på centralt belägna bokningskontor och går därmed delvis mot trenden att styra försäljningen till digitala kanaler. Tanken är att man ska kunna besöka Emirates i de stora städerna för att få ett personligt bemötande och kunna lära sig mer om de olika produkterna. Just nu görs golvet i ordning i Emirates nya Stockholmskontor som kommer ligga vid Engelbrektsplan i Stockholm, dit man inom kort kommer kunna gå om man vill få uppgifter om priser och tidtabell eller göra en bokning.

Lokal närvaro är i största allmänhet mycket viktigt för Emirates. Totalt kommer man ha 20 anställda i Stockholm varav nio personer på Arlanda där det redan finns egen personal vid både biljettluckan och incheckningen. Det är i övrigt Menzies sköter incheckning och markservice på Arlanda men det finns alltid Emiratespersonal på plats som har god koll på Emirates produkter och kan svara på frågor och hjälpa till vid problem. Vilka dessa personer är behöver man aldrig fundera över, det är de personer som bär Emirates egen distinkta uniform medan Menziespersonalen bär diskreta mörkblåa uniformer.

Emirates Boeing 777-200 anländer Stockholm Arlanda flygplats och välkomnas av brandkåren som sprutar vatten

Arlandas brandkår välkomnar Emirates till Stockholm

Foto: Jacob Molin

Något som kanske kan förvåna Stockholmsresenärer är att incheckningen stänger ganska tidigt, redan 60 minuter före avgång, vilket är betydligt tidigare än de flesta andra flygbolag. Anledningen till detta är att det krävs stora förberedelser inför varje avgång. Dessutom är det många passagerare som reser till länder där det är krav på visum eller andra inreseformaliteter, Australien är ett bra exempel på Arlanda. I dessa fall kan det hända att incheckningspersonalen behöver kontrollera med myndigheter eller med supportpersonalen i Dubai vid oklarheter och då är det bra att ha lite extra marginal innan flyget ska lyfta.

Samarbeten, kampanjpriser och ytterligare destinationer i Norden

En fråga som ofta dyker upp är om Emirates planerar att gå med i någon av de stora allianserna. Svaret på denna fråga var denna gång, precis som vid tidigare möten, att något sådant inte är aktuellt. Däremot har de, och kommer fortsatt ha, samarbeten av olika slag. I Skandinavien finns exempelvis ett samarbete med SAS med möjlighet att boka en genomgående biljett till Stockholm eller Köpenhamn med SAS och vidare med Emirates ut i världen. Liknande samarbeten finns på flera håll i världen. Annars är Qantas den främsta samarbetspartnern, tillsammans har Emirates och Qantas ett rekordstort antal avgångar mellan Dubai och Australien med totalt 100 avgångar per vecka.

I samband med att Emirates etablerade sig i Sverige och startade den nya linjen har det funnits mycket attraktiva priser från Stockholm, inte minst i premiumkabiner, och frågan är hur länge dessa kommer finnas kvar. Som exempel har det varit möjligt att flyga från Stockholm till Hong Kong för 26.000 kronor i första klass och 16.000 kronor i business class eller hela vägen till Auckland för 41.000 kronor i första klass. Enligt Emirates finns dessa fortfarande kvar idag och kommer finnas en bra stund framöver.

Emirates First Class Suite Boeing 777-300

Sviten i Emirates första klass

Foto: Jacob Molin

Gällande destinationer i Norden erbjuds idag Stockholm och Köpenhamn. Rykten finns att en ny linje är på gång till Oslo till hösten men det är inget som Emirates varken kan eller vill bekräfta. Någon linje från Göteborg är dock inte aktuell i nuläget, trots att Emirates faktiskt redan trafikerar Landvetter, med fraktflyg. Närmare till hands ligger i så fall en linje till Helsingfors. Nyligen startade Emirates en så-kallad fifth freedom-linje Dubai-Milano-New York och en relevant fråga är om något liknande kan bli aktuellt för Skandinavien då de flesta flyg mellan Dubai och Nordamerika ändå flyger över norra Europa. Exempelvis har det ryktats om en linje Dubai-Köpenhamn-Seattle där det skulle vara möjligt för skandinaver att flyga med Emirates mellan Köpenhamn och USA. Något sådan linje finns dock inte bekräftad, Milano-New York är i nuläget den enda aktuella linjen med möjlighet att flyga mellan Europa och Nordamerika.

Viktigt med bra kvalitet ombord

Det är ett flygplan av typen Boeing 777-300 som används både till Stockholm och Köpenhamn och ett antal av våra medlemmar har redan noterat att några av dessa utrustats med trådlöst internet. Emirates berättar att målet är att samtliga Boeing 777-flygplan ska utrustas med trådlöst internet, dock är tidsplanen för detta ännu inte klar och är just nu under diskussion. Det är heller inte klart om man kommer kunna betala med Skywardspoäng för att nyttja internet på flyget.

Emirates Business Class Seat Boeing 777-300

Emirates businessclasstol som används till Stockholm

Foto: Jacob Molin

Flera medlemmar har påpekat att Emirates är starka och attraktiva när det gäller de hårda produkterna som stolar, kabiner och lounger men att den mjuka produkten som service och bemötande inte hänger med lika bra. Exempelvis kan servicen ombord variera ganska stort beroende på sammansättningen av kabinpersonal. Vi frågade Björn Ekegren hur han ser på detta.

– Vår målsättning är att aldrig tumma på kvalitet och kundupplevelse menar Björn och poängterar att detta är något de jobbar med hela tiden. Han värjer sig dock inte för de framförda kommentarerna utan är ödmjuk inför det faktum att det finns baksidor med en snabb och kraftig expansion. Han betonar dock att de aldrig kommer vara nöjda med detta och att det finns kontinuerliga initiativ för att jobba med kundupplevelsen.

Under den senaste tiden har det varit en del skriverier i media om de anställdas situation hos en av de största konkurrenterna Qatar Airways. Fokus hos BusinessClass ligger på passagerarupplevelser och anställningsförhållanden är normalt inget vi fokuserar på, dock var det ofrånkomligt att ämnet dök upp denna gång. Björns svar var att inga av de förhållanden som nämnts i media finns hos Emirates där de anställda har full personlig frihet vid sidan av sin tjänstgöring. Dock finns även på Emirates förstås vissa regler kring anställningen, som att man inte får ha synliga tatueringar.

Slutligen frågade vi Björn om det finns något särskilt inom Emirates han skulle vilja lyfta fram till BusinessClass läsare. Björn ville gärna nämna Emirates sportengagemang, bland annat är flygbolaget involverat i golf, segling samt fem olika fotbollslag. Till poängsamlare påpekar Björn att man dessutom kan använda Skywardspoäng till att köpa biljetter till sportengagemang.

Ett annat intressant initiativ är ”Hello Tomorrow”, den slogan som bland annat syns på Emirates annonspelare. Detta är dock betydligt mer än bara en slogan, det är ett omfattande livstidskoncept som Emirates har. Hello Tomorrow kommer vi berätta mer om i en separat artikel.

Har du rest med Emirates från Skandinavien eller vill läsa vad andra tycker? Missa inte våra recensioner!
Emirates Första Klass på Boeing 777
Emirates Business Class på Boeing 777
Emirates Ekonomiklass på Boeing 777