16 miljoner utlandsresor gör vi svenskar varje år och de flesta som som åker får en problemfri vistelse på sin destination. Men inte alla. Bara UD i Stockholm mottager fler än 2000 ärenden varje år från svenskar som fått problem under sin resa, räknar man även in de ärenden som hamnar hos ambassaderna blir siffran avsevärt högre.

Nu när det närmar sig semestertider vill UD uppmana utlandsresenärer att göra sin hemläxa och lanserar därför en ny och fräsch app. Det handlar om att läsa på om landet man åker till, skaffa en försäkring och även ta reda på vart man ska vända sig om något trots allt skulle gå fel. Att vara påläst och förberedd gör stor skillnad.

– UD:s konsulära jour är tillgänglig dygnet runt för att ge råd och konsulärt stöd i nödsituationer. Men det finns gränser för vad vi kan göra och det största ansvaret vilar på resenären, skriver UD i ett pressmeddelande.

I appen UD Resklar får man viktig informations pass, visum, försäkring, reseinformation hos de olika ambassaderna och telefonnummer att använda om något skulle gå snett. En nyhet på appen är även att man kan anmäla sig till respektive ambassads ”svensklista” genom ett formulär. Ett register så ambassaden vet vilka svenskar som befinner sig i landet.

Appen kan laddas ner via App store eller Google Play.