Världens längsta ultra-långdistanslinje är planerad att ta sig från Houston till Sydney på fredag kväll. Men det är inte den enda nya linje som startas i år som kommer att slå rekord.

När United Airlines flight 101 slutför 13 830 km, en 17,5 timmars resa till Australiens största stad, blir det flygbolagets näst längsta, non-stopflyg, slagen endast genom den 14 410 km långa linjen mellan Los Angeles och Singapore som lanserades i oktober 2017.

Uniteds nya rutt är något långt ifrån den nuvarande längsta flygrutt i världen – Qatar Airways flight från Doha till Auckland. Täcker 14 535 km och korsar 10 tidszoner, rutten beflygs av en Boeing 777-200LR och tar cirka 17 timmar och 30 minuter.

Qatar_Airways_Boeing_777-200LR_Koch-2

Lite drygt två månader efter att Uniteds nya ultralångdistanslinje till Sydney, kommer det australiensiska nationella bolaget Qantas att lansera sin egen non-stop 17-timmars rutt, med ett direktflyg mellan Perth och London den 24 mars. Den här nya linjen kommer att klocka in på 17 timmar 20 minuter och blir lätt den längsta non-stopflighten från Storbritannien.

Innan slutet av året kommer Singapore Airlines att kräva titeln åter för ”världens längsta flygrutt” med återinförandet av direktflyg mellan Singapore och New York – en 18-timmars flight som flögs mellan juni 2004 och november 2013 tills stigande bränslepriser innebar att Singapore Airlines var tvunget att skrota rutten.

a350-900_ulr_sia

Denna återinförda rutt kommer att flygas med en specialdesignad version av Airbus A350-900, kallad A350-900ULR, som även kommer att användas för nya direktflyg till Los Angeles och ytterligare en ännu icke namngiven amerikansk stad.

Detta flygplan kan också komma användas av Qantas för non-stopflyg från Sydney, Melbourne och Brisbane till London och New York. Dessa flygningar på mer än 20-timmar – lanseringen är planerad till år 2022 – kommer bli de längsta i världen.

Läs mer: Här är världens 10 längsta flygrutter