Det är förvisso inte första gången BusinessClass kliver in i en Airbus A350. Vi var ombord redan sommaren 2014 under Airbus världstour och var även med när premiärkunden Qatar Airways fick sin första leverans. Men det är inte ofta man får möjlighet att vara ombord nästan helt själv, guidad av ansvarig testpilot för A350, som medvetet flugit in i blixtar och stormar, testat att flyga med is på vingarna och startat planet i en bassäng med vatten. Det han inte vet om Airbus A350 finns inte.

Nåja, riktigt själv är jag inte, men vi är en liten grupp på blott en handfull personer som går ombord på flygplanet parkerat vid Blagnacs flygplats utanför Toulouse, tillika huvudsätet för tillverkaren Airbus. Med ombord är förutom testpiloten Franck Chapman även en säkerhetsvakt som håller ett vakande öga på oss.

Egentligen är det inte mycket nytt med besöket. Jag var ombord på exakt detta flygplan tidigare, ett av de fem Airbus tillverkade för testflygningar och senare promoflygningar runt om i världen. Men att få ett flygplan nästan helt för sig själv på detta sätt är närmast unikt, vid mediaevents brukar det vara hundratals människor som ska igenom flygplanet på någon timme med folk precis överallt. Nu kunde allt demonstreras i lugn och ro, helt efter våra önskemål, och med suveräna fotomöjligheter.

Airbus A350 in Toulouse

Airbus A350 på Toulouse Blagnac flygplats

Foto: Jacob Molin

Airbus A350

Airbus A350 är världens nyaste passagerarflygplan som sattes i kommersiell trafik i januari 2015. Den räknas ofta som Airbus motsvarighet till Boeings Dreamliner men enligt Franck Chapman jämförs den bäst med Boeings 777-300ER. Qatar Airways blev premiärkund i januari 2015 och senare under 2015 sätter Vietnam Airlines och Finnair flygplanet i trafik.

Kabinen

Det officiella namnet på flygplanet är A350 XWB där XWB står för Extra Wide Body – en extra bred flygplanskropp. Medan många flygbolag har åtta stolar i bredd i ekonomiklass går det på Airbus A350 att placera nio stolar i bredd utan att det påvekar stolsbredden och det utrymme varje passagerare får.

Faktum är att det praktiskt går att få plats med hela tio stolar i bredd, men då blir det trångt. De flygbolag som väljer detta alternativ brukar kompensera med lite mer benutrymme. Ingen av de tre premiärkunderna har valt detta alternativ, i samtliga fall är det 3-3-3 i konfiguration som gäller.

Airbus A350 in Toulouse

Kabinen i business class

Foto: Jacob Molin

Airbus A350 finns i två versioner. 900-versionen har plats för 315 passagerare och den lite längre 1000-versionen har plats för 369 passagerare. Det exakta antalet passagerare är förstås upp till varje flygbolag att bestämma beroende på vilka klasser man vill ha ombord och hur mycket benutrymme varje passagerare ska få.

Airbus A350 in Toulouse

Kabinen i economy class

Foto: Jacob Molin

Airbus testflygplan har man utrustat med två klasser – economy class och business class, den sistnämnda uppdelad på två kabiner. Stolarna i både economy och business är versioner som används av flera flygbolag.

Stolarna kommer alltid från en extern tillverkare och det finns flera leverantörer och modeller att välja mellan, däremot kommer skärmarna från Airbus och även här finns några olika val med olika storlek och upplösning, det finns även bland annat en widescreen-modell. Airbus står även för grundstrukturen till underhållningssystemet och annan teknologi ombord medan externa tillverkare levererar mjukvarorna. För underhållningssystemet är det Panasonic och Thales som idag är de vanligaste leverantörerna.

Den färdiga stolen är följaktligen ett samarbete mellan flera olika företag.

Airbus A350 in Toulouse

En av teststolarna i business class

Foto: Jacob Molin

Kabinbelysning

Hela flygplanet är utrustad med en avancerad kabinbelysning med ”mood lighting” som kan skapa olika effekter och intryck. Detta kan flygbolaget påverka själva, man kan exempelvis få en ljussättning som matchar stolarna i kabinen, flygbolagets logo eller flygbolagets signaturfärg. Systemet kan hantera 16,7 miljoner färger, vilket ska vara samtliga färger som existerar.

Här är några exempel på färgsättningar som demonstrerades under besöket.

Airbus A350 in Toulouse

Kabinbelysning på Airbus A350

Foto: Jacob Molin

Airbus A350 in Toulouse

Kabinbelysning på Airbus A350

Foto: Jacob Molin

Airbus A350 in Toulouse

Kabinbelysning på Airbus A350

Foto: Jacob Molin

Airbus A350 in Toulouse

Kabinbelysning på Airbus A350

Foto: Jacob Molin

Airbus A350 in Toulouse

Neonbelysning i regnbågens alla färger

Foto: Jacob Molin

Vilrum för besättningen – crew rest

Flygplanet är utrustat med två så kallade ”crew rests” där besättningen kan vila under flygningen när de har paus.

Airbus A350 in Toulouse

Vilutrymmet för piloterna

Foto: Jacob Molin

Längst fram finns crew rest för piloterna med två sängar och en stol.

Airbus A350 in Toulouse

Vilstol för piloterna med tillhörande skärm och fjärrkontroll

Foto: Jacob Molin

Längst bak i planet finns crew rest för kabinbesättningen med tre sängar.

Airbus A350 in Toulouse

Vilutrymme för kabinbesättningen på Airbus A350

Foto: Jacob Molin

Vi passade på att krypa in i ett av vilrummen för att testa komforten, ett av de längst bak i flygplanet. En trappa leder upp från det allmänna utrymmet men det gäller att klättra försiktigt för trappan är smal och brant och det är inte mycket plats någonstans. Sängarna är möjligtvis något hårda men i övrigt är det riktigt mysigt i den lilla hytten där man dessutom har gardiner att dra för. En kul detalj är skärmen som finns vid varje säng som är kopplad till flygplanets underhållningssystem vilket gör att även besättningen kan titta på film när de har paus. Det finns till och med en fjärrkontroll på väggen man kan ta loss.

Airbus A350 in Toulouse

Vilutrymme för kabinpersonalen, med egen skärm. Riktigt mysigt!

Foto: Jacob Molin

Cockpit

Cockpiten bygger i stort på samma teknologi som använts i tidigare flygplanstyper. Nästan alla instrument och mätverktyg visas på displayer och det intressanta är att piloterna själva kan bestämma vad som ska visas på vilken skärm med möjlighet att som exempel växla skärmar mellan kaptenen och styrmannen.

Airbus A350 in Toulouse

Cockpit på Airbus A350

Foto: Jacob Molin

780 flygplan i orderboken

I december 2014 hade Airbus mottagit ordrar på 780 Airbus A350-flygplan från 40 kunder i 31 länder, med alla tre flygbolagsallianser representerade samt fem leasingbolag. Bland kunderna finns dessutom en privat kund som valt att hålla sin identitet hemlig.