Malaysia Airlines rutt från Kuala Lumpur till New York via Stockholm gav oss svenskar en möjlighet att testa Asiatisk service till låga priser på sträckan till Newark. En finess inte många insåg var möjligheten att uppgradera från ekonomiklass till Business Class för endast 3000kr på Arlanda. BusinessClass.se testade rutten innan den lades ner hösten 2009 och har sällan flygit så bra till ett så lågt pris.

Flight: MH090
Bolag: Malaysia Airlines
Sträcka: Stockholm Arlanda-New York Newark
Flygplan: Boeing 777-200

Text och bilder: Martin Björnström

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Malaysia Airlines Boeing 777 på Arlanda

Malaysia Airlines stod för den enda Boeing 777 rutten till Arlanda. Totalt finns 282 säten ombord vara 35st i Business Class.

I inledningen berättade jag om den fantastiskt prisvärda uppgraderingen från Arlanda. Principen var enkel – boka billigast möjliga ekonomiklassbiljett vilket innebar cirka 4300kr inkl skatter till New York. Vid incheckningen på Arlanda går man till Novia disken och köper uppgradering för 3000kr till Businss Class.

På returresan från New York kostade uppgraderingen bara $300. Totalpriset blev cirka 9000kr t/r och jag flög sträckan tre gånger och lyckades uppgradera varje gång…efterfrågan på C biljetter var tydligen inte så stor vilket också förklarar varför Malaysia Airlines inte längre flyger denna sträcka. Väldigt synd tycker redaktionen.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Stolen i Malaysia Airlines business class

Stolarna är traditionella ”lie flat” säten – dvs dom går att fälla till en lutning på cirka 160 grader och blir då helt platta men sätet är inte horisontellt så man hamnar i en stå/ligg position där man glider långsamt nedåt i sömnen. SAS och många fler har liknande säten och jag tror det är säkert att säga att detta är förra generationens Business Class då nyare säten alltid är horisontella i sovläget.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Kabinen

Benutrymmet är mer än tillräckligt – 62 tum eller 157cm mellan stolsraderna.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Stolskontrollen

Förutom en mängd inställningsmöjligheter finns snabbknappar för sovläge, matläge och start/landning. Tillhörande massage med möjlighet att justera styrka och position var ett plus och användes friskt under våra timmar i luften.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Champagne före avgång

Champagne serveras innan start av mycket trevlig personal. På retursträckan hade vi samma purser som kände igen mig och blev mycket glad – han hälsade direkt med mitt efternamn och kom ihåg mina speciella önskemål. Jag blev imponerad och jag kände mig välkommen ombord.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Vacker vy efter start

Planet lyfter 16.30 från Arlanda och det är inte långt till skymning från start. Landning sker 18.50 på Newark så sovplaneringen inkluderar ”lagom” mycket sömn för att justera tiden till New York tid.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Necessär

Malaysias amenitykit (tillbehörskit) innehåller det vanliga men är snyggt paketerat.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Flygkartan

Flygtiden är strax under nio timmar idag.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Satay

Malaysias signatur förrätt är Satay spett i jordnötssås vilket är en av mina favoriträtter.

I menyn står det:

Malaysian Satay – Served with cucumber and raw onion in a dipping peanut sauce.

Marinated in fresh shallots, turmeric, garlic, galangal and lemongrass and char-grilled over a charcoal fire. This traditional dish is available in chicken and/or beef eiptomises the flavours and passions of Malaysia.

Kombinerat med Guavajuice var jag väldigt nöjd (och mätt) efter sisådär 10-12 spett. Pursern mindes min förkärlek för Chickey Satay och på returresan serverades jag först och fick en gigantisk tallrik och han mindes även min Guava juice.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Förrätt

Efter Satay kom den riktiga förrätten bestående av rökt lax med potatis & sellerisallad.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Huvudrätt

Huvudrätten hade fyra alternativ:

Grilled Oriental Chicken Breast
With Sukiyaki Sauce served with steamed rice and sautéed mixed vegetables.

or

Fillet of Plaice Fish Fillet with Salmon Mousse
Complemented with lobster sauce, parsley potatoes, asparagus and sautéed mixed capsicum.

or

Beef Curry
Malaysian style beef dish cooked in coconut milk with selected spices. Service with steamed rice, carrot and broccoli.

or

Spinach Tortellini
Complemented with pesto sauce, black olive and parmesan cheese.

Jag valde Malaysian Beef Curry och det var faktiskt lite drag i den vilket inte alltid är fallet med flygplansmat.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Dessert

Rich Chocolate cake with Raspberry sauce.

Behöver jag säga att det var lite överdrivet med en så stor och mättande kaka till efterätt. Jag började gäspa strax efter att middagen var avslutad.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Stolen fälld

Jag testade olika inställningar för att till slut hitta en bra lutning – inte full 160 graders lutning för då började jag glida nedåt i sätet.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Kabinen nedsläckt med stämningsljus

När det var dags att sova tändes stämningsbelysning i taket bestående av LED lampor som kunde byta färg. Det skapade en mysig känsla och färgerna skiftade från turkost till mörklila.

Malaysia Airlines Business Class Boeing 777 Stockholm-New York

Mint strips

Vi erbjöds frukost innan landningen och jag tog en rejäl kopp kaffe för att bli pigg – klockan var efter midnatt svensk tid och jag var lite lätt yrvaken. Malaysia packade med dessa mint strips som placeras på tungan för att ge rätt smak i munnen, väldigt effektiva. Dessa strips har tjänstgjort på många flighter sedan dess – alltid redo i mitt passfodral.

Slutsats
Malaysia Airlines erbjuder god service och välsmakande mat/drycker ombord. Bolaget har det tufft ekonomiskt och har inte förnyat sina kabiner lika ofta som fd systerbolaget Singapore Airlines men den ”mjuka” produkten är bra.

Kombinerat med fördelaktiga uppgraderingspriser är bolaget ett bra val. Malaysia Airlines har nyligen deklarerat att dom går med i OneWorld alliansen vilket innebär samarbete med bland annat Finnair och British Airways. För dig som sitter med OneWorld poäng kan MH vara ett bra alternativ för awardbiljetter.

Slutbetyget blir gott – ett litet avdrag för att sätena inte är av senaste generation men i övrigt var jag helnöjd med Malaysia Airlines.