Yotel Amsterdam Schiphol: Entrén

Yotel Amsterdam Schiphol, Nederländerna – Övernattning i kubform

Allmän information och läge

Yotel Schiphol Airport är belägen i non-Schengen delen av transithallen och är bara tillgängligt för passagerare som checkat in eller är i transit på flygplatsen. Ingången ligger på första våningen nära D-piren och passkontrollen till Schengenområdet. Byter man mellan två Schengen-flygningar är det inga problem att nyttja hotellet, i alla fall som EU-medborgare. Dock krävs dock att man tar med passet samt med fördel även en utskrift på bokningen att kunna visa upp vid passkontrollen vid eventuella frågor.

Om man startar sin resa i Amsterdam och nyttjar hotellet inför en tidig flygning bör man innan bokning kontrollera med flygbolaget att det finns incheckningsmöjligheter redan kvällen innan, i synnerhet om man har bagage. I detta läge kommer man inte kunna nå hotellet utan ett giltigt boardingkort.

Rummet

Det finns tre typer av kabiner – standardkabiner på 7 kvadratmeter, premiumkabiner på 10 kvadratmeter, samt premiumkabiner på 23 kvadratmeter som innehåller en dubbelsäng och en våningssäng med plats för totalt fyra personer.

Jag hade bokat en standardkabin, den enklaste varianten. Standardkabinerna är placerade i ett sicksackmönster längs med korridoren vilket innebär att man växelvis går uppför en trappa och växelvis nedför en trappa för att komma till dörren. Detta för att nyttja hotellytan maximalt.

Kabinen kan knappast beskrivas som stor men är förvånansvärt genomtänkt. Till vänster finns toalett och duschrum med en glasad vägg som avskärmar duschrummet från resten av kabinen. Till höger är sängen placerad, 2×1 meter i storlek i vad som närmast får beskrivas som en liten koja. Sängen marknadsförs som en dubbelsäng med utrymme för två personer, och visst får man praktiskt plats två personer i sängen men någon överbliven yta är det inte fråga om. Inuti ”kojan”, på motsatt sida från huvudkudden, sitter en platt-TV fastmonterad med ett bra utbud av TV-kanaler. Resterande del av kabinen, den lilla plats som blivit över, har man lämnat omöblerad. Dock finns ett uppfällbart bord fastmonterat på väggen om man vill äta eller jobba och i kabinen finns även en hopfällbar stol. Vill man få plats för att byta om eller packa är det bara att fälla tillbaka bordet för att få ledig golvyta. Kabinen har även flera strategiskt placerade eluttag för att kunna använda sin dator eller ladda mobilen under.

Mat och dryck

Enklare mat finns att köpa i receptionen, bland annat smörgåsar, enklare varm mat, choklad och snacks. Dessutom finns öl och vin, miniatyrflaskor med sprit, kaffe, te och alkoholfria drycker till försäljning. Utanför entrén finns en stor food court samt McDonald’s där man kan köpa ordentlig varm mat under den tid på dygnet då det finns avgångar i terminalen.

Övriga faciliteter

Gratis trådlöst internet finns i hela hotellet, inloggningskoden är densamma som reservationsnumret på bokningsbekräftelsen och aktiveras automatiskt när man checkar in.

Service och statusförmåner

Incheckningen kan antingen göras via den dygnetrunt-bemannade receptionen eller genom en automat om man betalar med kreditkort. Personalen vid besöket var mycket vänlig och artig och pratade utmärkt engelska, som de flesta i Holland. De fungerar som alltiallo på hotellet och tar hand om städning, in- och utcheckning samt övrig gästservice.

Slutsats

Ett enkelt men prisvärt alternativ för en kort övernattning mellan två flyg. Trots att kabinerna är extremt små finns allt man behöver och ytan är förvånansvärt maximerad och genomtänkt. Kabinen är möjligtvis inget för den utrymmeskrävande resenären eller för den som har anlag för klaustrofobi, men för en kort övernattning fungerar den utmärkt och ger istället pengar över till annat.

1
Populäraste / senaste

  1. Johan Rebel den

    Jag brukar undvika Yotel till varje pris, men eftersom Mercure Terminal West har stängt i ett par månader (Schiphol bygger om nattetid), så hade jag inget alternativ för ett par veckor sedan.

    På grund av dåliga erfarenheter med överbokning ringde jag upp dem på morgonen innan jag ankom till Schiphol för att försäkra mig att jag inte skulle råka ut för liknande problem. Ingen aning om det har med saken att göra, men jag fick i alla fall rum #1, som är anpassat för rullstolsbundna gäster. Rummet var nästan lika stort som ett vanligt hotellrum, och badrummet var enormt. Trevligt att jag fick ett rum som jag kunde röra mig i.

    Check-in maskinerna som syns på översta bilden hade av någon anledning försvunnit, bara hål i väggen kvar.

    Yotel är ett riktigt high-tech hotel, rummen har hur många knappar som helst som man kan trycka på. Jag blev därför förvånad när receptionisten frågade om jag önskade väckning, och sedan tog fram en väckarklocka. Denna ställde hon personligen in på önskad tid. Jag blev ännu mer förvånad när jag vaknade, 24 minuter efter önskad tid! Inte ett ljud från väckarklockan. Jag hade 6 minuter på mig att lämna rummet. Tur att det fanns en KLM lounge i närheten med dusch osv.

    WiFi var gratis, och fungerade utmärkt.

    €132 för 8 timmar är för övrigt hutlöst, det är 30% mer än vad Mercure tar för 13 timmar.

    Johan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×