Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi – En produkt som överraskade

På flygplatsen

Jag anlände till Bangkoks Suvarnabhumi flygplats två timmar före avgång klockan 10.15 efter en snabb taxiresa från centrala Bangkok med en mycket trevlig och pratsam taxichaufför.

Vietnam Airlines använde incheckningsområde L där det fanns separata diskar för business class respektive economy class, märkligt nog med separata diskar för avgångarna till Hanoi och Ho Chi Minh City som gick med bara en timmes mellanrum. Businessdisken för Hanoi var upptagen så jag blev framvinkad till Ho Chi Minh-disken bredvid där det tydligen var fullt möjligt att checka in även för Hanoi.

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Vietnam Airlines Business Class check-in

Foto: Jacob Molin

Det var Thai Airways som skötte incheckningen för Vietnam Airlines med en medelålders kvinna som bemannade disken. Jag bad om fönsterplatser för de två kommande flygningarna vilket fixades för det första flyget men inte för anslutningsflyget vidare från Hanoi, detta korrigerades dock utan en kommentar efter jag påpekat felet. Med både en businessbiljett och ett Skyteam Elite Plus-kort fick jag givetvis även en prioritetstagg på min incheckade väska, faktiskt två prioritetstaggar.

Jag fick även en loungeinbjudan till Louis Tavern-loungen. Jag frågade om det var någon särskild lounge jag skulle använda eftersom Louis Tavern driver sex lounger på flygplatsen. Kvinnan förstod inte riktigt frågan men lade istället snabbt till att jag även kunde använda Sky Lounge, en lounge som de flesta flygbolag i Skyteam använder.

Vid incheckningen fick jag även ett fast track-kort och passagen genom pass- och säkerhetskontrollen gick på rekordtid. Det var ingen som helst kö och jag var igenom alla kontroller på under fem minuter.

Louis Tavern CIP Lounge G-Pier, Bangkok

Louis Tavern CIP Lounge G-Piren, Bangkok

Foto: Jacob Molin

Av de olika Louis Tavern-loungerna valde jag att gå till den i G-piren, en lounge jag hade besökt tidigare och visste var väl värd ett besök. Detta är utan tvekan en av de trevligaste loungerna i Bangkok och kanske en av de trevligaste tredjepartsloungerna någonstans i världen. Detta måste också vara en av få lounger i världen som är uppdelad på två olika våningar och har en rulltrappa mitt i loungen.

Bra utbud av drycker, smörgåsar och kalla snacks. Till skillnad från Thai Aiways egna lounger fanns dessutom vin i loungen, ett vitt och ett rött vin från Portugal. Jag lyckades också hitta en Dagens Industri i tidningsstället, förvisso tre dagar gammal. En annan kul facilitet i loungen var en minigolfbana där man kunde träna putting.

Lounge: Louis Tavern CIP Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), G-piren (Gate 2)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 20 minuter före avgång vid gate F6 med prioritet för passagerare i business class eller med Skyteam Elite Plus-status (och motsvarande kort i Vietnam Airlines bonusprogram).

Första intrycket var mycket positivt, flygplanet kändes nytt och interiören var i perfekt skick. Vid ingången till flygplanet erbjöds tidningar från ett ställ och när alla kommit ombord kom en av flygvärdinnorna förbi med en välkomstdryck samt en kall handduk, ett val mellan apelsinjuice, äppeljuice eller champagne. Därefter erbjöds ytterligare tidningar av kabinpersonalen med framförallt tidningar från Thailand (på både engelska och thai).

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Businessclasskabinen

Foto: Jacob Molin

Punktlig pushback varefter en säkerhetsvideo visades på skärmarna. De flesta utrop som gjordes ombord var förinspelade på vietnamesiska och en utmärkt brittisk engelska. Klockan 12.30 lyfte vi från Bangkok med en beräknad flygtid till Hanoi på en timme och 35 minuter.

Stolen

Den hårda produkten var kanske den största överraskningen på flygningen. Det var inte så att stolen var spektakulär på något sätt, en i sig ganska ordinär businessklasstol för en kortare flygning, men allt var snyggt, modernt och välskött, kabinen var helt enkelt i perfekt skick. Det var inte alls vad jag hade förväntat mig.

Flygplanet, en Airbus A321, hade fyra rader business class i en 2-2 konfiguration vilket innebar 16 stolar totalt. Jag har inte funnit exakt siffra för benutrymmet men det bör ha legat på ungefär 38-39 tum, vilket brukar vara standard för riktiga businessklasstolar på kortdistansflygplan.

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Stolen i Vietnam Airlines business class

Foto: Jacob Molin

Stolens funktionalitet var pneumatisk och kontrollerades med hjälp av fyra knappar placerade vid armstödet. Två för att fälla stolen respektive fotstödet och två för att kontrollera stolens hårdhet och ryggstöd.

Måltider

Omedelbart uppe i luften kom en flygvärdinna förbi för att ta beställning av mat och dryck. Inga menyer delades ut men det fanns två val av huvudrätt, biff med ris eller kyckling med nudlar, jag tog det sistnämnda. Jag beställde även ett glas champagne att dricka samt ett glas vatten. Även beställning av kaffe och te togs samtidigt.

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Lunch i business class

Foto: Jacob Molin

En snygg linneduk i ljusgult lades på bordet och därefter kom måltidsbrickan med alla rätter på en och samma bricka tillsammans med beställda drycker. Förrätten var lax med senap, grönsaker och någon form av skinka, huvudrätten var som sagt i mitt fall kyckling med nudlar och till efterrätt fanns en skål med frukt. Flygvärdinnan erbjöd även varmt bröd från en korg. Allt smakade helt ok och måltiden kändes fullt rimlig för en flygning på 90 minuter, långt mer än vad man hade fått på en motsvarande flygning i Skandinavien.

Jag blev även erbjuden påfyllning av champagne och vatten och senare kom även min beställda kopp med kaffe. Jag frågade samtidigt vilken champagne som serverades ombord och flygvärdinnan hämtade särskilt flaskan som visade sig vara Heidsieck Blue Monopole.

Service

Servicen ombord var trevlig. Kabinpersonalen pratade bra men möjligtvis något knagglig engelska men det var aldrig några problem att kommunicera eller göra sig förstådd. Kabinpersonalen passerade ett flertal gånger genom kabinen för att erbjuda mer att dricka och plocka av glas.

Inga försök gjordes dock att tilltala mig med namn och inte heller att uppmärksamma mig som Elite Plus-resenärer som är den högsta statusnivån inom Skyteam.

Ankomst

Runt klockan 13.30 påbörjade vi inflygningen mot Hanoi. Varma handdukar erbjöds av kabinpersonalen följt av varsitt glas med vatten till alla passagerare. Även den kvinnliga kaptenen gjorde ett utrop och visade sig prata prickfri engelska.

Klockan 13.50 landade vi på Hanois Nobai flygplan och bana 11R där det var dimma och endast 15 grader, stor skillnad mot det varma och fuktiga vädret i Bangkok. Efter flygplanet parkerat ställde sig en av flygvärdinnorna i mittgången mellan business class och economy class och blockerade passagen så vi i business class skulle kunna gå av först utan trängsel innan övriga släpptes på. En trevlig gest.

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Terminalen på Hanoi Nobai flygplats

Foto: Jacob Molin

Terminalen i Hanoi är väldigt liten, trots att byggnaden bara är några år gammal, det måste vara en av de minsta terminalerna jag besökt vid en internationell flygplats belägen i en huvudstad. Att byta flyg var dock enkelt och alla formaliteter rakt på sak. Det fanns tydliga transferskyltar att följa, en transferdisk för Vietnam Airlines för de som saknade boardingkort för anslutningsflyget, och sedan var det bara att ta rulltrappan upp en våning och passera säkerhetskontroll.

Slutsats

En flygning som överraskade. Förvånansvärt modernt flygplan med en fräsch kabininteriör, väl godkänd servering för en flygning på 90 minuter och vänlig service. Lite bättre än jag hade förväntat mig.

2
Populäraste / senaste

  1. pep den

    Indenrigs – business class med VN er næsten lige så god for blot 50-100 usd ekstra: man får bagage, loungeaccess, og business sæde (som det afbildede) med sandwich-snacks. 2-3 forskellige ølmærker og af og til lokal rødvin tilbydes

  2. pep den

    Interessant, jeg tror du var lidt heldig. VN er for mig præcision, meget konservativ decor i kabinen, flypersonale noget kedelige, meget lidt interaktive, men so helhed man ved, hvad man får…Er den nye lufthavn og landingsbaner i Hanoi allerede i brug??

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×