SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan nya Business Class Bangkok-Hong Kong – Ett flygbolag som förbättrats

Bakgrund

SriLankan är Sri Lankas nationella flygbolag med bas på Colombo Bandaranayke flygplats. Flygbolaget kanske känns avlägset för oss skandinaver men blir snart betydligt mer intressant då de till våren går med i One World-alliansen. SriLankan har tidigare flugit med ett flertal olika stolar och kabinkonfigurationer, i flera fall en kvarleva från de flygbolag som tidigare ägde flygplanen. För drygt två år sedan fick de dock på plats en helt egen businessclassprodukt som nu finns på bolagets Airbus A330-flygplan. Vi gav oss iväg till Asien för att testa denna på en flygning mellan Bangkok och Hong Kong, en av SriLankans så-kallade fifth freedom-linjer.

På flygplatsen

Dagens resa började dramatiskt då min taxi blev påkörd på vägen mellan centrala Bangkok och Suvarnabhumi. Skadorna var dock hanterbara och vi kunde relativt snabbt fortsätta mot flygplatsen, som tur var hade jag god marginal om något skulle gå snett.

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan check-in i Bangkok

Foto: Jacob Molin

SriLankan använde incheckningsområde S och hela fem diskar var öppna för den tidiga eftermiddagsavgången till Hong Kong. Incheckningsområdet var helt tomt när jag anlände 2,5 timmar före avgång och jag blev omedelbart incheckad vid businessdisken av en vänlig ung kvinna. Incheckningsprocessen var mycket noggrann och hon ville bland annat se kreditkortet jag betalat med samt returbiljett från Hong Kong då jag reste på en enkelbiljett. Det sistnämnda visade sig dock bli till min fördel, jag skulle resa vidare från Hong Kong fem timmar senare på en separat biljett och efter en del knappande gick hon med på att tagga min väska hela vägen, trots separata biljetter på två helt skilda flygbolag. En blå SriLankan prioritetstagg sattes fast på väskan och jag fick boardingkort med min förbokade sittplats 02A samt loungeinbjudan till valfri Louis Tavern-lounge. Även ett fast track-kort skrevs ut vid incheckningen vilket gjorde att jag slapp köa vid den vanliga säkerhetskontrollen, allt gick väldigt snabbt utan någon som helst väntan.

Efter många besök i Bangkok var jag väl bekant med de olika Louis Tavern-loungerna och valde utan svårighet den i G-piren som både är den största och den trevligaste. Mat och dryck är likvärdiga i de flesta Louis Tavern-lounger och alla erbjuder gratis trådlöst internet med loungen i G-piren vinner på både storlek, interiör och faciliteter.

Lounge: Louis Tavern CIP Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), G-piren (Gate 2)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Det inkommande flyget var något försenat från Colombo och de förväntade sig därför en liten försening vidare till Hong Kong. Som vanligt stod det ”Go to gate” tidigt på skärmarna men när jag passerade loungereceptionen på väg mot gaten upplyste kvinnan mig om att det skulle dröja med ombordstigningen och att jag kunde sätta mig igen. Hon hade koll på vilket flyg jag skulle åka med och hade redan haft kontakt med gatepersonalen som skulle ringa när det närmade sig. Detta var en mycket imponerande gest, både att hon kom ihåg mig och vart jag skulle åka men framförallt då det handlade om en tredjepartslounge som hanterar många flygbolag och passagerare. Senare visade det sig att jag var den enda premiumpassageraren som skulle gå på i Bangkok, vilket förstås gjorde allt något enklare.

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankans Airbus A330 vid gaten i Bangkok

Foto: Jacob Molin

En kvart senare valde jag självmant att bege mig till gate G2 som låg mittemot loungen. Ombordstigningen för ekonomiklass var nästan avslutad men de bad mig vänta någon minut vid gaten då de ännu inte var klara med städning och catering i business class.

Slutligen kunde även jag gå ombord via en separat dörr vid gaten och via den främre passagerarbryggan som ledde direkt in till businesskabinen. Kabinpersonalen slet fortfarande med förberedelserna inför avgång och välkomnandet blev därför ganska obefintligt, något som jag senare märkte att de inte var helt nöjda över. Första intrycket av kabinen var dock positivt, det här var något helt annat än när jag åkte med SriLankan senast då jag möttes av en ganska sliten Airbus A340 som SriLankan tagit över från något italienskt flygbolag baserat på skyltarna i kabinen.

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Kabinen i SriLankans nya business class

Foto: Jacob Molin

Vid stolen väntade två kuddar samt en filt och kort efter jag intagit min plats erbjöds även en välkomstdryck, ett val mellan champagne, vatten eller apelsinjuice. Ett glas bubbel fick det bli och även påfyllning hanns med innan avgång. Dock erbjöds inga tidningar i kabinen. Kort därefter kom även flygets purser förbi och hälsade, en mycket trevlig och entusiastisk man vid namn Farih som tog i hand och presenterade sig och hoppades jag skulle trivas ombord.

Både markpersonalen och kabinpersonalen jobbade på bra och vi kunde lämna gaten 25 minuter efter tidtabell och lyfte fem minuter senare mot Hong Kong. Före start visades som sig bör en säkerhetsvideo på alla skärmar och SriLankan måste utan tvekan ha de den sötaste säkerhetsvideo jag sett på något av de 88 flygbolag jag testat. Definitivt inte vad jag hade förväntat mig.

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankans säkerhetsvideo – världsklass!

Foto: Jacob Molin

Stolen

SriLankan har tidigare flugit med ett flertal olika stolar och kabinkonfigurationer beroende på rutt och flygplanstyp och i vissa fall beroende på vem som haft flygplanet tidigare. Att SriLankan nu tagit fram en helt egen stol och kabindesign är i sig en fördel då man helt enkelt vet vad man har att vänta.

I stort har de lyckats bra med den nya stolen som känns modern och har utmärkt benutrymme. Stolen är i ljusbrunt läder med detaljer i ljusblått och övrig kabininteriör i grått. På Airbus A330-flygplanen finns endast tre rader business class i en 2-2-2 konfiguration och totalt 18 stolar, de flesta flygbolag skulle nog klämt in ytterligare en rad. Det stora benutrymmet gör även att stolen kan bli helt horisontellt platt i fällt läge, utan att behöva någon form av specialkonfiguration.

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankans nya stol i business class

Foto: Jacob Molin

Jag testade även att fälla stolen under någon minut och tyckte den kändes bekväm att sova i med lagom mjukt underlag. Dock erbjöds som sagt bara en filt att dra över sig, åtminstone på denna flygning, personligen ser jag gärna ett ordentligt täcke för att kunna sova behagligt. Att vila i stolen i ett mellanläge var dock något mindre behagligt då hela stolskonstruktionen åkte upp lite över en decimeter från ordinarie sittläge, vilket helt enkelt kändes lite konstigt.

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Stolskontroll och fjärrkontroll till underhålllningssystemet

Foto: Jacob Molin

Stolen hade också en hel del förvaringsmöjligheter med förvaring för allt från vattenflaskor till skor och läsmaterial. Detta var i sig positivt men de kunde löst designen lite snyggare, det blev helt enkelt lite för mycket hyllor och hållare som stack ut överallt vilket påverkade det allmänna intrycket av kabinen. Designen hade blivit mycket mer iögonfallande om man istället försökt bygga in förvaringen i stolskonstruktionen och även satsat på lite mer avskildhet för varje passagerare.

Vi var endast två passagerare i business class på denna flygning, jag och en amerikansk man som satt på 02K som åkte hela vägen mellan Colombo och Hong Kong. På raden bakom satt fyra personer som jag sedan förstod var kabinbesättning som antingen hade jobbat till Bangkok eller skulle jobba på returflygningen, de var dock mycket diskreta och det var inte förrän en bra bit in på flygningen som jag faktiskt förstod att de var flygbolagsanställda.

Underhållningssystemet

Uppe i luften slog jag på SriLankans underhållningssystem som även det var toppmodernt med ett bra utbud av filmer, inte bara från engelskspråkiga länder, det fanns även filmer på exempelvis franska, tyska, italienska, ryska, kinesiska och malaysiska. I underhållningssystemet fanns även ett hyfsat utbud av dokumentärer, en rad olika spel samt en flygkarta som dock av någon anledning inte ville fungera ordentligt på denna flygning. Underhållningssystemet var kanske inte spektakulärt i jämförelse med vad vissa andra flygbolag lyckats snickra ihop men i stort stod det sig bra och framförallt kändes det väldigt fräscht och modernt.

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankans underhållningssystem

Foto: Jacob Molin

Hörlurar saknades vid min stol när jag kom ombord så jag fick fråga efter dessa, vilket dock fixades snabbt när jag uppmärksammade personalen om detta. Hörlurarna som levererades till min plats var dock ganska enkla och inte i nivå med de brusreducerande hörlurar som många flygbolag erbjuder i sina premiumkabiner. Bildkvalitén var dock desto bättre med en riktigt bra skärpa och upplösning.

Underhållningssystemet navigerades med hjälp av fjärrkontrollen som fanns vid armstödet och navigeringen skedde med en slags musfunktion, liknande som det fungerar på vanliga datorer. I stort var underhållningssystemet en positiv upplevelse och överraskning, om de bara kunde fixa fram bättre hörlurar.

Måltider

Menyn delades ut redan på marken med en mycket snygg design med en stor ananas på framtisdan och innehöll både frukostmenyn mellan Colombo och Bangkok och lunchmenyn mellan Bangkok och Hong Kong. Menyn innehöll även drinklistan samt en separat telista med tio olika val.

En rad flygbolag trafikerar sträckan Bangkok-Hong Kong som en del av en längre flygning från exempelvis Mellanöstern, Afrika eller södra Asien. Vad som erbjuds på denna kortare sträcka varierar dock kraftigt, jag har upplevt allt från en enkel kall snack eller en enklare varm måltid till en ordentlig trerättersmåltidsservering i business class. På SriLankan hade man valt det sistnämnda med cocktail och nötter följt av en ordentlig trerätters lunch. Lunchen bestod av förrätt, fyra val av huvudrätt samt dessert.

Menyn innehöll även drinklistan ombord med ett stort utbud av alkoholhaltiga drycker, inte minst spritsorter, likörer och olika cocktails där det mesta fanns att beställa. Dock fanns inga detaljer kring de olika vinerna som serverades, under rubriken Wine fanns endast en kort kommentar ”A selection of red & white wine from international range”, samma sak med champagnen. Vilken champagne som serverades kunde jag dock se när flygvärdinnan kom förbi med flaskan för att erbjuda påfyllning, det var Jean Pernet, en ganska enkel champagne. Jag gissar att vin och champagne inte är något SriLankan satsar särskilt på.

Uppe i luften lades en ljusgul duk på bordet och en cocktail serverades tillsammans med ett fat med nötter. Jag beställde ytterligare ett glas champagne att dricka.

Därefter förbereddes bordet för lunchserveringen. Inga brickor användes i business class, något som alltid ät ett extra plus i kanten, istället kom en av flygvärdinnorna med allt porslin på en bricka och ordnade en mycket korrekt och snygg dukning med olika fat och glas, bestick, smör samt salt och pepparkar.

Förrätten var en thai-style pomelosallad. Pomelo är en asiatisk frukt som smakar lite som grapefrukt och i kombination med sallad och en thaiinspirerad sås gav det förrätten en mycket annorlunda smak. Kanske inget som blev någon favorit för mig personligen men helt klart kul med något annorlunda. Till förrätten erbjöds bröd från en korg samt påfyllning av dryckesglasen, jag bad att få två skivor vitlöksbröd.

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Snygg presentation av förrätten

Foto: Jacob Molin

Det fanns hela fyra val av huvudrätt vilket är riktigt bra för en flygning på två och en halv timme. De fyra valen var curry ”laksa style” med räkor och ris, thai-style kycklingbröst med ris och grönsaker, biffgryta med potatisgratäng samt ett vegetariskt alternativ som var tofu och svamp med kinesiska vegetariska nudlar. Jag valde kycklingrätten som var riktigt god, alldeles lagom kryddad och med en imponerande presentation. Jag blev även erbjuden mer bröd samt påfyllning av dryckesglasen.

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Huvudrätt

Foto: Jacob Molin

Slutligen avrundades måltiden med färsk frukt samt dessert, jag bad att få båda och beställde samtidigt en kopp svart kaffe. Desserten var en jordgubbsmoussekaka.

Måltidsserveringen var till full belåtenhet med god mat, intressanta valmöjligheter samt en snygg och elegant presentation, detta kombinerat med en trevlig och mycket uppmärksam service. Dessutom en tumme upp för att de valt att inte använda brickor i business class, vilket kräver betydligt mer arbete och koordinering för kabinpersonalen.

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Frukt och dessert

Foto: Jacob Molin

Service

Flygningen startade något oinspirerande då ingen mötte upp vid ingången när jag kom ombord, alla hade fortfarande fullt upp med att få klart alla förberedelser och minimera förseningen. Detta var dock något jag tror var högst oönskat, det märktes på personalen, inte minst då de ansträngde sig desto mer när vi kommit iväg.

I stort var servicen mycket vänlig och uppmärksam och de gjorde verkligen bästa möjliga av flygningen med frekventa påfyllningar av mina dryckesglas och all tänkbar uppmärksamhet. All servering skedde från snygga silverbrickor. Pursern höll även ett extra öga på serveringen och kom senare under flygningen förbi för att fråga om mat och servering varit till belåtenhet.

Ankomst

Strax efter klockan 17 Hong Kong-tid påbörjade vi inflygningen och samtidigt erbjöds mer att dricka. Jag beställde ett glas apelsinjuice att dricka. Innan landning gjordes även ett tack och adjö-utrop samtidigt som all kabinpersonal kom in i kabinen och gjorde en wai-bugning framför oss passagerare. En mycket vänlig och respektfull gest.

Vädret i Hong Kong var inte det bästa med en hel del moln och en del turbulens men gav några skymtar av centrum minuterna före landning, bland annat med en vy över den stora hamnen. Klockan 17.25 tog vi slutligen mark, 15 minuter efter tidtabell. Ännu en gång användes den främre dörren för oss i business class där den entusiastiske pursern tog i hand och personligen tackade mig mig med namn när jag gick av.

Slutsats

En mycket bra flygning med utmärkt mat, bra service, en väldigt uppmärksam kabinpersonal och en businesstol som är en klar förbättring mot vad som erbjudits tidigare. En ordentlig vinlista samt en lite snyggare design på kabinen var väl egentligen det enda som saknades. Att SriLankan snart blir del av en av de globala allianserna har jag inga som helst invändningar mot.

4
Populäraste / senaste

  1. swede77 den

    Spännande med Sri Lankan, jag ahr alltid dragit mig för att boka detta bolag men denna rapport var en positiv överraskning.

  2. thomasn den

    Finns inget bättre än att börja helgen med en kopp kaffe och ett bra reportage på BC. Tack Jacob!

  3. Jacob den
    Lallarn

    Ser mycket trevligt ut! Men jag antar du menar Pomelo (alternativt Pompelmus) om citrusfrukten och inte Popelo?

    Pomelo ska det så klart vara.

  4. Lallarn den

    Ser mycket trevligt ut! Men jag antar du menar Pomelo (alternativt Pompelmus) om citrusfrukten och inte Popelo?

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×