South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden – Widebody i Sydafrika

Bakgrund

South African Airways (ibland förkortat SAA) är Sydafrikas största flygbolag med hubb på OR Tambo-flygplatsen i Johannesburg. Flygbolaget trafikerar ett 40-tal destinationer med en flotta på 58 flygplan. Linjenätet är stort i Afrika men man flyger även till de flesta kontinenter men stort fokus på engelsktalande länder som Storbritannien, USA, Australien och Indien. South African Airways är sedan år 2004 medlem i Star Alliance.

Linjen Johannesburg-Kapstaden är den viktigaste inrikeslinjen och då den också fungerar som matarlinje till South African Airways och Star alliance internationella linjenät i Johannesburg används widebody-flygplan vid vissa tider på dygnet, särskilt på förmiddagen och sen eftermiddag.

Vi bokade en av dessa flygningar för att både testa South African Airways business class på Airbus A340-600 och servicekonceptet inrikes i Sydafrika.

På flygplatsen

Jag var endast i transit i Johannesburg, en anslutning på tre timmar mellan flygen. Precis som på många flygplatser i världen måste man i Johannesburg hämta ut incheckat bagage när man kommer från ett utrikesflyg och ska resa vidare inrikes.

Efter ett snabbt besök i South African Airways ankomstlounge för en välbehövlig dusch blev jag glatt överraskad att finna transferdiskar direkt efter tullfiltret med möjlighet att checka in bagage för inrikesflygningar. Det fanns dessutom en separat kö för business class och guldkortsresenärer. Numera är förvisso inrikesterminalen och utrikesterminalen hopkopplade med det är ändå en ganska bra bit att gå och något som är skönt att slippa med väskor att släpa.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

South African Airways transfer check-in direkt efter tullen

Foto: Jacob Molin

En mycket vänlig man tog hand om incheckningen. Han frågade om jag var nöjd med min förbokade sittplats 06K och taggade väskan till Kapstaden med en orange prioritetstagg. Han frågade också om jag hade några värdesaker i den incheckade väskan. Stölder har förekommit på flygplatsen, även bland bagagepersonalen, även om det nog blivit lite bättre under senaste åren. Slutligen gav han mig en snabb beskrivning var jag skulle gå och var jag kunde finna loungen.

Det var en förvånansvärt enkel och okomplicerad promenad till inrikeshallen. Ingen separat kö för premiumpassagerare vid säkerhetskontrollen men det gick imponerande snabbt ändå.

Loungen låg två våningar upp med hissen direkt till höger efter säkerhetskontrollen. Mycket snygg och prydlig lounge med en häftig Afrikainspirerad design. Denna förmiddag fanns smörgåsar och snacks för självservering medan man vid den bemannade baren kund beställa kaffe och drycker. Det var inte mycket folk, jag beställde en kopp kaffe och njöt av utsikten via panoramafönstren.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

South African Airways Baobab Business Lounge, Johannesburg

Foto: Jacob Molin

Lounge: South African Airways Baobab Premium Class Lounge Johannesburg O.R Tambo International (JNB), Domestic

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Flyget till Kapstaden var försenat vilket berodde på sent inkommande flyg. Jag tror flygplanet kom från London på morgonen. Informationen var till en början ganska bristfällig men till slut sade de till oss i premiumkön att vi kunde gå tillbaka till loungen om vi ville och att de skulle ringa loungen när det var dags för ombordstigning.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Kaotisk ombordstigning med förseningar

Foto: Jacob Molin

Ombordstigningen startade slutligen klockan 10.15, tio minuter efter den ordinarie schemalagda avgångstiden klockan 10.05. Det var en bussgate som användes, gate E3, vilket kändes ologiskt för ett stort flygplan som en Airbus A340. Som tur var fanns ordentlig priority boarding via en separat dörr med en separat buss för business class. Vi fick senare veta att flyget blivit försenad pga snöoväder i Europa och att det som följd av förseningen inte fanns någon parkeringsplats vid inrikesterminalen.

Jag blev en av de första att komma ombord i den ganska rymliga businesskabinen där jag blev hänvisad till min plats 06K. Kabinen var South Africans äldre businesskabinen i mörkblått (de nyare har en beige design) men vad som framförallt gjorde intryck var just rymligheten.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Kabinen i South African Airways business class på Airbus A340-600

Foto: Jacob Molin

Tidningar erbjöds före avgång, dock ingen välkomstdryck. Drygt en timme försenade lämnade vi Johannesburg med en flygtid på en timme och 50 minuter.

Stolen

På flygplanet, en Airbus A340-600, fanns 317 stolar varav 42 i business class. South African Airways har inte längre första klass ombord, däremot har de märkligt nog sin förstaklasslounge kvar i Johannesburg som nu är tillgänglig för platinummedlemmar i bonusprogrammet Voyager samt förstaklasspassagerare hos andra bolag i Star Alliance.

Business class bestod av sju rader i en 2-2-2-konfiguration beläget mellan första och andra dörren. Benutrymmet var som nämnts imponerande och det bekräftar även de officiella siffrorna med ett benutrymmet (seat pitch) på 73 tum. När stolen fälls blir den helt horisontellt platt.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Stolen i business class på Airbus A340

Foto: Jacob Molin

Kabindesignen var något äldre i mestadels mörkblått och vitt. Jag föredrar flygbolagets nya business class som känns betydligt modernare och som också har en mer attraktiv design. I övrigt var stolen bekväm och det fanns inget att klaga på gällande komforten. Med en kortare förmiddagsflygning blev det dock aldrig aktuellt att testa sovkomforten.

Mellan stolarna finns ett gemensamt cocktailbord och där finner man också stolskontrollen där man kan reglera stolens funktionalitet. Det finns också en skärm att fälla fram för att få mer avskildhet från sin stolsgranne om det är någon man inte känner.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Stolskontrollen

Foto: Jacob Molin

En baksida med det stora benutrymmet var att det blev ganska långt till stolsfickan som egentligen gav den enda riktiga förvaringen för personliga tillhörigheter under flygningen. I praktiken var det helt omöjligt att nå stolsfickan utan att behöva knäppa upp säkerhetsbältet och böja sig fram.

Beläggningen till Kapstaden var låg, drygt 30 procent, så det var mycket gott om plats på flygningen.

Underhållningssystemet

Normalt finns ett komplett underhållningssystem på Airbus A340-flygplanen men detta slogs aldrig på under flygningen. Cockpitkameran visade starten under de första minuterna av flygningen, därefter visades flygkartan.  Skärmen fanns förvarad mellan stolarna under cocktailbordet och behövde fällas fram.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Skärmen i business class

Foto: Jacob Molin

Måltider

En enkel snack erbjöds till Kapstaden som bestod av en smörgås, antingen med kött eller ett vegetariskt alternativ. Det fanns även en skål med frukt. Med en flygtid på nästan två timmar var detta en stor besvikelse, jag hade förväntat mig något mer omfattande i business class och kanske även något varmt. Med den timmeslånga förseningen flög vi dessutom precis vid lunchtid.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Förmiddagssnack

Foto: Jacob Molin

Alkoholfria drycker, öl och vin erbjöds från en vagn med två vita viner och två röda viner. Jag testade en Cabernet Sauvignon de hade på vagnen och beställde även vatten att dricka som jag fick som en flaska tillsammans med ett glas.

Vagnen passerade senare en andra gång och erbjöd påfyllning av drycker samt kaffe.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Rödvin och vattenflaska

Foto: Jacob Molin

Service

Personalen gjorde sitt jobb men inte mycket mer. En kvinnlig flygvärdinna försökte sig på att småprata och skoja, övriga gjorde inget större intryck och kändes överlag ganska ointresserade. Detta var faktiskt förvånande i ett land som ofta håller en ganska hög servicenivå inom turism- och resenäringen.

Mitt generella intryck kring servicen på South African Airways är att den varierar en del och att servicen ganska mycket handlar om vilken kabinpersonal man får.

Sedan var det förstås förvånande med en så enkel servering, den snacksbricka som delades ut hade jag snarare förväntat mig att se i ekonomy class.

Ankomst

Oerhört vacker inflygning till Kapstaden med hela staden, Atlantkusten och berömda Table Mountain som passerade utanför fönstret. Att sitta vid fönstret på höger sida är helt klart att föredra om flygplanet landar från rätt håll. Vädret var dessutom helt perfekt.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Vy mot Atlantkusten och Kapstaden innan landning

Foto: Jacob Molin

Landning klockan 13.00, 45 minuter efter tidtabell, och denna gång kund vi parkera vid terminalbyggnaden bredvid två British Airways Boeing 747.

Ganska lång gång att gå till ankomsthallen där bagaget dock kom nästan omgående med prioritetsbagaget först. Detta fungerar nästan alltid perfekt i Sydafrika.

Slutsats

En högst omärkvärdig upplevelse som inte kommer gå till historien. Visserligen trevligt att flyga widebody även på en kortare sträcka med god komfort och utmärkt benutrymme, men maten var väl enkel för business class och personalen kändes ganska ointresserade.

5
Populäraste / senaste

  1. rivalsons den

    Lyckades få till en BA voucher i First med 380 till JNB för att sen flyga vidare med SA till Durban. Ser att man måste hämta ut incheckat bagage när man kommer från ett utrikesflyg och ska resa vidare inrikes.

    Finns dom här transferdiskarna direkt efter tullfiltret med möjlighet att checka in bagage för inrikesflygningar även när man ankommer med BA?

    Ska boka SA biljetterna JNB-DUR separat på nätet – någon som vet hur lång transfer man bör ta till?

    Likabra jag frågar om hotell i JNB på hemresan, någon som har något att rekommendera vid Mandela Square?

    Transport från flygplatsen i JNB till hotell – är det snabbtåg som gäller eller finns det andra alternativ någon tycker är bra?

  2. Johan Rebel den

    SAA har varit mer eller mindre konkursmässigt i många år, med den ena korrupta eller inkompetenta CEOn efter den andra. Sydafrikas skattebetalare står för notan medan regeringen håller bolaget under armarna av prestigeskäl. Bolaget borde läggas ner, säljas eller ombildas till regionalbolag met fokus på Afrika.

    Johan

  3. Cristoffer Cedergren den

    Flög samma men i economy på skärtorsdagskvällen och minns att jag fick skumpa serverad och varm mat, så väldigt låg service i BC alltså! Coolt med A340-600 inrikes dessutom.

  4. Fredrik den

    Jacobs recension stämmer bra med hur jag själv upplevde att flyga sträckan. Jag tyckte nog att det var väl värt priset för att få testa men nästa gång hamnar jag nog i ekonomiklass alternativt ombord hos British Airways.

  5. Bryant den

    Intressant. Har själv planer på att boka in mig på en av SAA's a340 mellan Johannesburg och Kapstaden.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×