Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Singapore Airlines nya regionala Business Class Kuala Lumpur-Singapore

Bakgrund

Under år 2009 fick Singapore Airlines leverans av sitt första Airbus A330 flygplan med en helt ny regional business class-produkt ombord. De blåa regionala business class-stolarna som under många år används på kortare linjer började bli slitna och omoderna och många välkomnade något nytt.

Jag har testat det mesta som Singapore Airlines erbjuder av stolar och produkter i business och första klass men ännu inte lyckats pröva den regionala affärsklassen. Det var inplanerat för två år sedan men ett flygplansbyte dagen innan avresa satte stopp för detta. Det var därför med viss spänning som jag bokade in det korta hoppet mellan Kuala Lumpur och Singapore.

På flygplatsen

Jag passerade Kuala Lumpur i transit och hade redan blivit incheckad för anslutningsflyget till Singapore. Boardingkort fick jag vid incheckningen i Bangkok och väskan hade taggats hela vägen. Detta gjorde transfern i Kuala Lumpur mycket enkel.

I Kuala Lumpur sker säkerhetskontrollen vid gaten för samtliga passagerare vilket innebär att man som ankommande transferpassagerare går rakt in i terminalen utan några transferformaliteter. Har man inte blivit incheckad för anslutningsflyget finns transferdiskar i satellitpiren annars är det bara att koppla av, eller som i mitt fall, gå till loungen.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Transithallen i Kuala Lumpur

Foto: Jacob Molin

Star Alliance har två lounger i Kuala Lumpur som ligger med några meters mellanrum. Det är Thai Airways Royal Silk lounge samt Singapore Airlines Silverkris lounge. Jag hade besökt båda tidigare men läst att de båda renoverats sedan senaste besöket och valde därför att satsa på lite lounge hopping, vilket är godkänt enligt Star Alliance reglerna. Thai Airways loungen är stor med bra utsikt men har begränsat med mat och dryck. Singapore Airlines loungen är egentligen bara ett litet rum med plats för maximalt 30 passagerare men märkligt nog fanns där både mer att äta och dricka än Thai loungen, även om utbudet inte kan jämföras med några av Asiens större lounger.

Lounge: Singapore Airlines SilverKris Lounge, Kuala Lumpur International KLIA (KUL)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Säkerhetskontrollen skedde vid ingången till gateområdet och var gemensam för samtliga passagerare. Trots detta var det bara en person före och det hela gick mycket snabbt utan några som helst konstigheter.

På mitt utskrivna boardingkort från Bangkok saknades info om min guldkortsstatus och jag bad därför om hjälp med detta vid servicedisken bredvid gaten. En mycket hjälpsam agent skrev utan en kommentar ut ett nytt boardingkort, denna gång ett blått Singapore Airlines business class boardingkort där både min guldstatus och bonuskortsnummer syntes tydligt. Mycket uppskattat.

Efter några minuters väntan i gateloungen påbörjades ombordstigningen 15 minuter före avgång vid gate C3. Singapore Airlines tar verkligen detta med priority boarding på allvar och sätter dessutom stort värde på sina passagerare i business class vilket blev tydligt vid gaten. Först att få gå ombord var passagerare i business class och passagerare med PPS-status (ett slags bonusprogram för premiumresenärer som Singapore Airlines har), efter detta släpptes guldkortsresenärer på följt av passagerare i ekonomiklass per radnummer.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Mycket välordnad ombordstigning beskriven på en skylt

Foto: Jacob Molin

Jag blev en av de första att gå ombord via den främre dörren och fick ett mycket positivt intryck av den nya regionala business class-kabinen. Detta var utan tvekan en av de bästa regionala business class-produkter jag sett. Jag fann snabbt min plats 12K, en fönsterplats på andra raden.

Efter jag intagit min plats blev jag erbjuden en välkomstdryck. Ingen champagne denna gång vilket jag antar har med den korta flygningen att göra, istället bestod valen av apelsinjuice eller en alkoholfri cocktail med ananasjuice och ginger ale. Jag tog den sistnämnda som smakade riktigt bra. En vagn rullade även genom kabinen med ett mycket omfattande utbud av tidningar och magasin, samtidigt blev varje passagerare tilltalad med namn av flygvärdinnan.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Kabinen i Singapore Airlines nya regionala business class

Foto: Jacob Molin

Punktlig pushback klockan 20.30 och en säkerhetsvideo visades på skärmarna medan vi taxade. Något som aldrig delades ut innan avgång var landing cards för Singapore, ett obligatoriskt formulär att fylla i för inresa till landet. Med en kort och intensiv flygning frågade jag därför en av flygvärdinnorna när hon passerade som hann leta fram ett formulär innan avgång. Jag gissar att de flesta andra fått formuläret vid incheckningen, jag vill minnas att det är så det fungerat tidigare, det är nog inte så vanligt att byta till ett Singapore Airlines flyg i Kuala Lumpur.

Stolen

År 2009 fick Singapore Airlines leverans av sitt första Airbus A330 flygplan med den nya regionala business class-produkten och under de följande fyra åren har de flesta Airbus A330 flygplan byggts om. Även ett flertal Boeing 777 flygplan kommer utrustas med den nya regionala produkten.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Singapore Airlines nya regionala businessclasstol

Foto: Jacob Molin

Stolen var en mycket positiv överraskning, en av de bästa regionala business class-stolar jag testat. Den används främst på kortare flygningar inom Asien men även på exempelvis den sju timmar långa sträckan Singapore-Tokyo samt på några linjer till Australien. Personligen skulle jag inte se något hinder att sitta i denna även på en längre interkontinental flygning, men misstänker att Singapore Airlines vill erbjuda något bättre på några av sina viktigare långlinjer.

På Airbus A330 flygplanet fanns totalt 30 stolar, fem rader i en 2-2-2 konfiguration. 19 stolar var upptagna på flygningen vilket innebar en beläggning på drygt 60 procent. Stolen var både bred (24 tums stolsbredd, vilket är ganska mycket) och hade gott om benutrymme (60 tum) och det fanns bra förvaringsmöjligheter. Stolen blev i fällt läge lie-flat, eller snarare angle-flat, dvs platt men med en liten lutning. Stolen kontrollerades med hjälp av en stor avancerad stolkontroll som var ordentligt gömd under ena armstödet.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Bra med förvaring

Foto: Jacob Molin

Stolen hade också bra förvaringsmöjligheter med skoförvaring, fack för en flaska vatten samt två fack med luckor för personliga tillhörigheter direkt under skärmen. Det enda jag upplevde som problem med stolen var att knapparna i taket inte var korrekt uppmärkta, det framgick inte vilken knapp som användes för den personliga lampan och vilken knapp som var för att påkalla kabinpersonalen, vilket resulterade i en feltryckning.

Även toaletten gjorde ett bra intryck, samma moderna design som erbjuds i första klass och Suites med en små lampor runt den stora spegeln samt en mindre sminkspegel fastsatt  bredvid. Det kändes snarare som en loge på en teater än en flygplanstoalett.

Underhållningssystemet

Ombord fanns Singapore Airlines mycket omfattande underhållningsssystem KrisWorld och dessutom den modernaste versionen som även finns på exempelvis Airbus A380 och de nya Boeing 777 flygplanen med en helt annat design och struktur än det underhållningssystem som finns på äldre flygplan.

Omfattande utbud med över 100 filmer, 170 TV-shower, 740 musikalbum och 80 3D spel. Med den korta flygningen hann jag inte med mycket mer än att titta på flygkartan. Skärmen hade en bra storlek med bra upplösning, inget att klaga på.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Singapore Airlines underhållningssystem Krisworld

Foto: Jacob Molin

Måltider

Flygtiden till Singapore hade beräknats till drygt 35 minuter vilket innebar att serveringen påbörjades omedelbart när vi kommit upp i luften. På flygningen serverades en snack bestående av antingen en kycklingcroissant eller en biffsmörgås. Jag tog kycklingcroissanten som var förvånansvärt god och mättande. På vagnen fanns även vatten, te och kaffe. Jag visste att de inte erbjöd alkoholhaltiga drycker som vin och champagne på denna korta linjen men tog en vild chansning och frågade om det gick att få en öl, något som är enklare att hantera och inte kräver öppnande av flaskor. Och chansningen gick hem, visste fanns det öl, ett val mellan en inhemsk Tiger Beer eller en Fosters.

Senare erbjöds påfyllning av drycker, kaffe och te och därefter samlades brickorna in i takt med att alla blev färdiga.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Kvällssnack och ett glas öl

Foto: Jacob Molin

Jag växlade några ord med den unga steward som serverade i min mittgång och försökte ge en upplyftande kommentar att de verkligen fick slita hårt på denna linje. Han skrattade glatt och berättade att det är ännu mindre kul när det är medvind hela vägen och kabinen är full, då blir det att springa. Är det dessutom turbulens under flygningen blir det ibland ingen servering alls, vilket inte är så mycket personalen kan göra något åt. På denna flygning var det ändå hanterbart, vindarna var lugna, vi fick en lång inflygning till Singapore och beläggningen låg på drygt 60 procent.

Service

Fantastisk personal ombord med föredömligt bemötande. Det var imponerande hur mycket de hann med på den korta flygningen, inklusive att åtminstone en gång tilltala varje person med namn.

Ankomst

Det var lugnt väder hela vägen ner till Singapore när vi fick en lång inflygning över de indonesiska öarna Batam och Bintan innan vi kunde påbörja inflygningen från söder, detta gjorde att den beräknade flygtiden på 35 minuter snarare blev 50-55 minuter, vilket jag dock inte hade något som helst emot.

Vacker inflygning mot Changi över det stora antal båtar som ligger ankrade utanför Singapore, en av de häftigaste inflygningarna i världen, särskilt på kvällen. Klockan 21.30 tog vi mark på Changi flygplats, helt enligt tidtabell.

Singapore Airlines använder två terminaler på Changi, terminal 2 och terminal 3. För avgående flyg finns det en tydlig logik vilken terminal som används till vilka destinationer men för ankommande flyg är det ologiskt och ibland verkar det snarare vara helt slumpmässigt. Denna kväll var det terminal 3 som användes för ankomsten från Kuala Lumpur, trots att det är terminal 2 som används för avgående flyg till alla länder i Sydostasien, vilket förstås inkluderar Malaysia.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Den exotiska ankomsthallen i Singapore Changi terminal 3

Foto: Jacob Molin

Snabb passage genom passkontrollen. Bagaget tog längre tid än det brukar (med Changi-mått räknat) men väl bagagebandet började rulla var min prioritetstaggade absolut först på bandet. I Asien har man god rutin på detta. Mindre än en timme efter landning var jag incheckad på hotellet i centrala Singapore.

Slutsats

En mycket bra upplevelse, fantastiskt att se hur mycket Singapore Airlines lyckades åstadkomma på kort tid. Bra stol och kabin, god och mättande snack, omfattande utbud av tidningar och magasin och jag blev till och med tilltalad med namn innan avgång.

Jag har historiskt tillhört den grupp människor som ibland uppfattat Singapore Airlines kabinpersonal som något stel och fyrkantig, allt är så ordentligt och polerat och regelboken så lång på allt som ska göras att det inte finns mycket utrymme kvar för en mer mänsklig och omtänksam del av bemötande. Men på denna flygning fanns ingenting av detta, personalen var föredömlig i sitt att jobba under flygningen med både stor värme och effektivitet.

3
Populäraste / senaste

  1. swede77 den

    Trevlig rapport, tackar!

  2. Ootto den

    Wow, en a330 på en 35 minuters sträcka, tänk om sas gjorde det ;)!

  3. Pushback den

    Jacob, tack för intressant rapport!

    Än så länge bara testat SIA i First på Short Haul sträckor men har nog haft tur med crew som varit väldigt varm och trevlig men jag har hört mycket talas om att de ofta är stela och robot-liknande…

    Ett önskemål!
    Finns det möjlighet för Er att inkludera Avgångstid, Ankomsttid och Duration bland flygfakta. Businesstraveller kompletterade sina Tried & Tested med detta för en tid sedan och det har givit en tydligare överblick för läsaren avs när på dygnet flygningen genomfördes, hur serveringen står sig i relation till flygtid etc..

    Tack.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×