Singapore Airlines First Class Delhi-Singapore

Singapore Airlines Första Klass Delhi-Singapore

Bakgrund

Singapore Airlines fick äran att transportera mig mellan Delhi och Singapore i deras

”New First Class”. Trots en nattflygning på fem timmar lyckades de göra mesta möjliga av den korta flygningen med en god middag efter start i den troligtvis största stolen som finns i luften framför en högupplöst 23-tums widescreen TV. Inför natten erbjöds en Givenchy pyjamas och en Salvatore Ferragamo necessär och därefter avnjöts några timmars sömn i luftens bredaste säng. Det fanns inte mycket att klaga på.

På flygplatsen

Jag anlände Delhis flygplats Indira Gandhi international airport några minuter före klockan 20. Precis som i centrala Delhi var säkerheten på och omkring flygplatsen rigorös med flera vägkontroller längs vägen och när vi närmade oss terminalen fick chauffören visa ID vid en kontroll. Vid ingången till terminal 3 var det igen noggrann kontroll av pass och resedokument och endast passagerare som skulle resa fick komma in i terminalen.

Den nya terminal 3 är ett riktigt skrytbygge och långt ifrån vad de flesta förmodligen förknippar med Indien. Det är en terminal som lika gärna hade kunnat ligga i Tokyo, Hong Kong, Singapore eller någon annan modern storstad. I avgångshallen fanns flera stora palmer som dekoration samt en fullskalig modell av en elefant.

Singapore Airlines incheckning var belägen mittemot den entré jag hade använde och var redan öppen när jag anlände till flygplatsen. Enligt Singapore Airlines hemsida skulle incheckningen öppna tre timmar och 30 minuter före avgång, men den måste ha öppnat tidigare.

Singapore Airlines incheckning på Delhi flygplats

Singapore Airlines incheckning i Delhi

Foto: Jacob Molin

Det fanns en incheckningsdisk för första klass, två för business class, samt en handfull diskar för economy class. Jag blev genast incheckad av en ung kvinna som var effektiv men inte särskilt pratsam, lite förvånande då indierna brukar gilla att småprata. Vid disken fanns också flera assistenter som hjälpte till att lyfta upp bagaget på bandet, så det var inget jag behövde göra själv. Bagaget taggades till Singapore och en första klass prioritetstagg sattes fast. Efter landning i Singapore noterade jag att hon hade satt fast ytterligare en prioritetstagg, en Solitaire-tagg i guld som är Singapore Airlines i särklass högsta statusnivå.

Jag fick slutligen ett boardingkort med min förbokade sittplats 02F samt en loungeinbjudan till Plaza Premium loungen. Jag fick även en bagagetagg att fästa på handbagaget som sattes dit av säkerhetsskäl och senare stämplades efter väskan kontrollerats.

Med incheckningen klar fyllde jag i ett departure card och passerade passkontrollen och säkerhetskontrollen. I synnerhet säkerhetskontrollen var extremt noggrann, förutom att röntga väskan gick de manuellt igenom delar av innehållet och vissa av mina tillhörigheter röntgades om.

Utbudet av taxfreebutiker var acceptabelt men erbjöd ingenting utöver det normala. Jag rörde mig istället mot Plaza Premium Loungen som de flesta flygbolag använder i terminal 3. Loungen var en positiv överraskning, en av de trevligaste tredjepartslounger jag besökt med en snygg inredning i mörkt trä och sköna fåtöljer.

Lounge: Plaza Premium Lounge, Delhi (DEL), Terminal 3

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

45 minuter före avgång begav jag mig mot gate 17 som bara låg några meter från utgången från taxfreeområdet. Terminal 3 är gigantisk och det kan utan svårighet ta ett antal minuter att komma till gaten.

Gaten för Singapore Airlines på Delhi flygplats

Gaten för Singapore Airlines

Foto: Jacob Molin

Det tog en bra stund innan ombordstigningen startade endast 15 minuter före avgång. Priority boarding erbjöds för passagerare i första klass och business class och jag var en av de första att gå ombord. Precis efter podiet fanns en säkerhetskontroll där en man kontrollerade att bagagetaggarna på handbagagen var stämplade.Jag blev varmt vid den främre dörren och eskorterad till min plats. Jag hade lyckats säkra min favoritplats 02F, den var upptagen när jag bokade biljetten men tydligen hade någon ändrat sig och den blev tillgänglig igen.

Före start erbjöds en rad trevliga saker i första klass, en fördel med att välja en nattflygning. En necessär delades ut med olika typer av hudvårdsprodukter från välkända Salvatore Ferragamo. Därefter delades en pyjamas ut, en skön brun modell från Givenchy och flygvärdinnan lyckades hitta en storlek som passade perfekt. Slutligen fick jag ögonskydd, tofflor samt strumpor. Även tidningar och magasin erbjöds före start.

Jag hade dock sett fram emot att komma i stämning före avgång med ett glas champagne men tyvärr tillåter inte indiska myndigheterna att alkohol serveras före start och jag fick istället klara mig med ett glas apelsinjuice.

Klockan 23.45 lämnade vi gaten, 20 minuter efter tidtabell. En säkerhetsvideo visades på skärmarna på engelska och hindi innan vi lyfte. Flygtiden till Singapore var beräknad till fem timmar.

Säkerhetsvideo innan avgång i Singapore AIrlines första klass

Säkerhetsvideo innan avgång

Foto: Jacob Molin

Stolen

Flygningen till Singapore gjordes i Singapore Airlines ”New First Class” som ersatt den gamla första klass produkten med SkySuite stolen. Och visst är det en klart bättre produkt med fler finesser, en modernare design och mer avskildhet. Det är en mycket elegant produkt som utstrålar exklusivitet utan att kännas överdådig.

Det första man noterar är TV:n framför varje stol, en 23-tums fullskalig platt-tv som lika gärna hade kunnat finnas hemma i vardagsrummet. Det andra man noterar är stolarna som ser helt annorlunda ut än de flesta stolar man ser i flygvärlden. Framförallt är det en bred stol, enligt Singapore Airlines själva är det den största och bredaste stolen som används av något flygbolag med en bredd på 35″.

Singapore Airlines första klass stol på Boeing 777-300ER

Singapore Airlines första klass stol på Boeing 777-300ER

Foto: Jacob Molin

Under skärmen i stolen fanns en extra hylla och denna kan användas som fotstöd under dagflygningar, på nattflygningar blir hyllan en del av sängen. Några andra finesser värda att nämna i stolen är två läslampor, en personlig papperskorg, uttag för ström och USB samt en snygg panel med alla kontroller för sviten (inklusive en ”do not disturb”-knapp”) gömd under ett av armstöden. På vardera sidorna av den stora TV-skärmen finns dessutom speglar man kan öppna. Utöver allt detta finns gott om förvaringsutrymme i stolen, inte minst längs med väggen mot fönstret där det finns utrymme för både läsmaterial och annat man kan behöva under flygningen.

Det fanns åtta stolar i första klass på Boeing 777-300ER (B77W) flygplanet, två rader i en 1-2-1 konfiguration.

Underhållningssystemet

Singapore Airlines mycket omfattande underhållningssystem KrisWorld fanns givetvis på flygplanet. Efter start slog jag på TV:n och tittade på en dokumentär genom underhållningssystem. Kvalitén på widescreen TV:n var imponerande med en perfekt upplösning på 1280×768 pixlar. Bilden var knivskarp och vi fick även bra brusreducerande hörlurar att använda med ett perfekt ljud.

Måltider

På flygningen till Singapore serverades en ordentlig middag efter start med både västerländska och indiska alternativ. Den västerländska menyn innehöll förrätt, soppa samt två val av huvudrätt. Den indiska menyn innehöll två omfattande valmöjligheter samt dessert.

Utöver menyn fanns en mycket omfattande vinlista med två olika årgångschampagner, två vita viner, tre röda viner och portvin. Drinklistan var också omfattande, bland annat kan nämnas 14 olika cocktails som kunde beställas ombord, fyra olika kaffebönor (beroende på vilket typ av kaffearom man föredrar), samt 14 olika teer. Menyn delades ut redan på marken och även middagsbeställningarna togs före avgång för att spara tid uppe i luften.

Efter start fick jag den fråga jag så länge hade väntat på, om jag ville ha ett glas Krug eller Dom Perignon. Denna gång fick det bli ett glas Krug som serverades med goda cashewnötter.

Champagne och nötter efter avgång i Singapore Airlines första klass

Champagne och nötter efter avgång

Foto: Jacob Molin

Några minuter senare var flygvärdinnan tillbaka och började förbereda för middag. Eftersom det var en kort nattflygning och klockan redan passerat midnatt försökte de skynda på utan att skapa en stressad upplevelse. Jag var egentligen lite sugen på att testa någon av de indiska middagsalternativen, indisk mat i första klass kan inte gärna misslyckas, men i slutändan blev det ändå en västerländsk middag.

Förrätten var en god mezze tallrik med tabbouleh, hummer, samt spenat och yoghurt sallad. Det smakade gott även om jag inte är någon fantast av hummer. Ett bra utbud av bröd erbjöds från en korg och maten sköljdes ner med mer Krug champagne.

Förrätt i Singapore Airlines första klass

Förrätt

Foto: Jacob Molin

Det fanns soppa ombord, en svampsoppa, men då jag redan ätit middag i loungen i Delhi kände jag att det fick räcka med förrätt och huvudrätt.

Det fanns två västerländska huvudrätter, lammkotletter eller kycklingfrikassé. Jagvalde lammkotletten som serverades med potatisgratäng och grönsaker. Det var fantastiskt gott men också rejält mättande.

Huvudrätt i Singapore Airlines första klass

Huvudrätt

Foto: Jacob Moln

Ingen dessert serverades ombord, istället erbjöds ett bra utbud av frukt från en korg, motsvarande koncept som Singapore Airlines använder på kortare dagflygningar i första klass (upp till två timmar). Jag valde en skål med goda körsbär, lite ananas, samt en banan för att ha något att tugga på under natten. Jag blev även erbjuden kaffe och te vilket jag avböjde då det redan var sent och jag ville sova

Sammantaget en mycket trevlig måltid. Hela middagen var dessutom över på en dryg timme vilket var precis lagom.

Service

Kabinpersonalen jobbade hårt och som vanligt imponerade Singapore Airlines stort med koordineringen och stenkollen på passagerarna. De hade perfekt koll på vad vi åt och drack och när det var läge att erbjuda påfyllning av glasen utan att för den saken skull behöva passera stolen varannan minut. Under hela flygningen blev jag dessutom genomgående tilltalad med namn.

Sömn

Efter avslutad måltid plockades bordet av men det var riktigt trögt att fälla tillbaka bordet, jag fick till slut be om hjälp av kabinpersonalen som inte ens de klarade det utan en ordentlig kraftansträngning. Bordet förvaras för övrigt under skärmen i sviten och ”dras” fram och tillbaka inför måltiderna.

Jag gick in på toaletten och bytte om till den sköna Givenchy pyjamas som delades ut före start. Den var bekväm, möjligtvis något varm, men det är alltid skönt att slippa behöva sova i de vanliga kläderna. Pyjamasen levererades i en mörkbrun tygpåse och fick efter flygningen följa med hem som souvenir.

Klar för natten bad jag en av flygvärdinnorna hjälpa mig med stolen. För att förvandla första klass stolen till en säng fälldes stolen framåt, man sov alltså på baksidan av stolsryggen som var gjord av ett annat material och som passade bättre att sova på. Hyllan under skärmen blev sedan en förlängd del av sängen.

Flygvärdinnan hämtade därefter madrass och täcke samt ytterligare två kuddar (utöver den kudde jag redan hade). Det var väl så nära en säng man kunde komma och då stolen räknas som den bredaste i luften får väl samma sak sägas om sängen. Enligt uppgifter ska stolen vara nästan en meter bred, det är jämförbart eller till och med något mer än de flesta har i sovrummet hemma.

Singapore Airlines första klass stol på Boeing 777-300ER fälld till en säng

Stolen fälld till en säng

Jag sov mycket bra ombord och stolen var bekväm att sova i. Dock fanns det en marginell lutning från mitten av sängen och nedåt mot hyllan. Jag vet inte om det var min stol som inte var helt nedfälld eller om det ska vara så, det var dock inget som störde. Jag lyckades får tre timmars god sömn ombord men hade inte haft något emot någon timme extra.

Ankomst

45 minuter före landning tändes belysningen i kabinen. En flygvärdinna kom förbi och hälsade mig god morgon och frågade om jag sovit gott. Hon frågade också om jag ville ha något att dricka och äntligen gavs möjlighet att ge mig på det utmärkta kaffeutbudet ombord. Som tidigare nämnts är Singapore Airlines ett mecka för kaffefantaster som mig med fyra olika kaffebönor att välja mellan samt förstås en rad olika sätt att få kaffet serverat på. Det fick bli en kopp Jamaican Blue Mountain, enligt drinklistan ofta kallad ”the champagne of coffee”, ett starkt kaffe med mycket smak och arom.

Medan jag gick till toaletten för att byta tillbaka till mina vanliga kläder tog flygvärdinnan och samlade ihop sängkläderna och fällde sedan tillbaka stolen. När jag kom tillbaka var stolen uppfälld och en kopp gott kaffe samt en flaska vatten väntade vid stolen.

Singapore Airlines första klass kabin på Boeing 777-300ER

Första klass kabinen efter landning

Foto: Jacob Molin

Det var fint väder utanför fönstret och det såg ut att bli en fin dag i Singapore. Inflygningen gjordes över södra Malaysia och klockan 07.35 landade vi på bana 20R på Singapore Changi flygplats, exakt enligt tidtabell.

Jag var den första person att gå av och fick ett varmt tack för att jag valt att flyga Singpore Airlines, naturligtvis återigen tilltalad med namn. Passkontrollen gick snabbt och det första bagaget fanns redan på bandet och första klass bagaget kom givetvis ut först. Bara 20 minuter efter landning stod jag i ankomsthallen redo att lämna flygplatsen, Changi imponerade som vanligt med sin oslagbara effektivitet.

Slutsats

En mycket trevlig flygning som knappast kunde blivit bättre även om en fem timmars nattflygning inte erbjuder den servering man får på en dagflygning.

Mat och dryck var av hög kvalitet och inte minst får man ge en eloge till den utsökta drinklistan där Singapore Airlines tillhör toppklassen. Måltidsserveringen var dessutom en alldeles perfekt kompromiss mellan omfattningen och längden på måltiden för att samtidigt kunna maximera sömnen.

Stolen var också till full belåtenhet, en av de rymligaste jag testat och mycket bekväm att sova i. Även TV:n hade perfekt ljud och bild vilket skapade en mycket behaglig upplevelse.

10
Populäraste / senaste

  1. Flyer den

    Mycket trevlig läsning!

  2. Pushback den

    Tack för bra rapport. För alla Er som läser denna och planerar er första SIA´s New First upplevelse, så tycker jag att det finns lite andra betygskalor på såväl deras mjukvara som hårdvara. Jag har testat produkten likväl och håller med om att den andas lyxig. Jag håller dock inte med om att stolen är så fantastisk. Den är oerhört grund i förhållande till sin bredd och faktiskt ganska obekväm att sitta i (jfr en skinn-klädd bänk mot en hård vägg). Mjukvaran är bra på dagflygningar med skalsjursfricassé och liknande härliga rätter, men kommer inte upp i Cathay´s nivå. Crew varierar såklart en hel del såsom på andra asiatiska bolag likt Thai. Det är främst seniora/äldre personal som föräras arbeta i Främre kabinen och de varierar rejält men sammantaget saknar de tyvärr ofta energi och entusiasm… Ibland har man tur och får crew med hög professionalism men saknar ändå energin.
    Nu diskuterar vi små problem i en oerhört lyxig värld men med alla insatser man ändå gör för att uppleva deras First så kan det vara vettigt att inte ha extremt höga förväntningar på varje moment. Det är inte som Swiss First:-)

  3. Christian R den

    Dom Perignon er i dag 2004, men har tidligere været 200x og i en periode begge.

    Krugen er mig bekendt NV.

  4. joelflight den

    Vad va det för årgång på Champagnen, Dom och Krug?

  5. AxelLPs den

    Väldigt bra rapport. Skulle ni kunna skriva om sas buisnessclas? Eller har ni gjort det?

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×