SAS Plus London-Stockholm

SAS Plus London-Stockholm – första dagen på London Heathrow terminal 2

Bakgrund

Den 10 september var det dags även för SAS att flytta in i den nya Star Alliance-terminalen, terminal 2 på London Heathrow flygplats. BusinessClass.se var med under invigningsceremonin på morgonen vid 6-tiden och flög sedan till Skandinavien kl 13.50, men den 9:e SAS-flygningen någonsin från terminal 2.

På flygplatsen

Jag var på Heathrow terminal 2 redan kl 5.30 på morgonen för att deltaga i invigningsceremonin med tal, bandklippning och de första SAS-avgångarna. Efter frukost och utcheckning på flygplatshotellet var jag tillbaka igen vid terminal 2 strax efter klockan 10 för min egen avgång.

Nästan oavsett hur man tar sig till Heathrow slutar resan med en hissfärd upp till våning 5 som är incheckningsvåningen i terminal 2. Reser man med SAS väljer man med fördel därefter gångbron längst till höger som går till incheckningsområde C och D där SAS har sin incheckning. På vägen dit passerar man Slipstream på vänster sida, Europas största permanenta skulptur som är 70 meter lång och 77 ton tung. Den ska tydligen påminna om ett flygplan.

SAS hade två incheckningsdiskar öppna denna förmiddag för premiumpassagerare som jag kunde använda som resande i SAS Plus och med ett EuroBonus diamantkort. Då jag endast reste med handbagage var det dock lika enkelt att checka in via en automat. Samtliga automater i terminalen kan hantera samtliga flygbolag, däremot om man har incheckat bagage måste man gå till de diskar som står angivna på avgångsskärmarna.

SAS Plus London-Stockholm

SAS check-in på Heathrow terminal 2

Foto: Jacob Molin

Med boardingkortet utskrivet fortsatte jag till säkerhetskontrollen där det fanns en separat fast track-kanal för guldmedlemmar och passagerare i SAS Plus. Mycket smidig att använda med minimal kö och helt avskärmad från den övriga säkerhetskontrollen. Det var en väldigt lugn och helt stressfri upplevelse. En kontrollpunkt var öppen denna förmiddag men det finns totalt fyra i fast track-sektionen som går att öppna.

Efter säkerhetskontrollen kommer man ut på en balkong där man har en fin översikt över transithallen, ett koncept inte helt olikt det i terminal 5 på Hethrow. Transithallen är faktiskt riktigt stilfullt och taket har belysningseffekter som kan skapa olika sinnesstämningar, som exempelvis rött vid jul.

När Lufthansaloungen öppnar i oktober kommer man finna loungen direkt till höger efter säkerhetskontrollen på samma balkong, nu behövde man ta rulltrappan en våning ner för att ta sig vidare till samtliga loungealternativ. Jag hann med tre loungebesök under förmiddagen – United Club Lounge, Air Canada Maple Leaf Lounge och Plaza Premium Lounge. Den sistnämnda har man som SAS-passagerare tillträde till fram till 1 oktober då Lufthansa öppnar sin lounge, den lounge SAS formellt kommer använda och som ligger bäst till för de flesta SAS-avgångar. Reser man i SAS Plus eller har ett guldkort har man dock enligt reglerna totalt fyra olika lounger man kommer in i.

SAS Plus London-Stockholm

Den praktfulla transithallen i terminal 2

Foto: Jacob Molin

Överlag håller loungerna i terminal 2 en mycket hög nivå, av de tre jag testade var det ingen som ens var i närheten av en besvikelse och alla bjöd på ett bra utbud av mat och dryck, inklusive varm mat i samtliga tre lounger, samt ett brett utbud av drycker. I Uniteds lounge fanns gratis champagne och i Air Canadas lounge fyra olika ölsorter på kran.

Plaza Premium Lounge, London Heathrow Terminal 2

Plaza Premium Lounge, London Heathrow Terminal 2

Foto: Jacob Molin

Lounge: Plaza Premium Lounge, London Heathrow (LHR), Terminal 2

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 30 minuter före avgång vid gate A16, en gate i den centrala terminalbyggnaden T2A belägen mitt i transithallen. Under invigningsdagen avgick alla SAS-flygningar från fyra dedikerade gater då det var lite extra festligheter och aktiviteter vid dessa gater denna dag. I framtiden räknar SAS med att 60 procent av flygen kommer avgå från den centrala terminalbyggnaden T2A och 40 procent från satellitbyggnaden T2B. Flyger man från den sistnämnda finns en tunnel som förbinder de båda byggnaderna. Precis i tidigare terminal 3 dröjer det till ungefär 45 minuter före avgång innan gateinfon visas på skärmarna.

En mycket positiv nyhet var upplägget vid gaten med en välorganiserad priority boarding som tydligt visades på de elektroniska skyltarna. Passagerare i ekonomiklass/SAS Go använde kön till vänster medan passagerare i SAS Plus samt passagerare med Star Alliance guldkort hänvisades till kön till höger.

SAS Plus London-Stockholm

Utmärkt ombordstigning med priority boarding

Foto: Jacob Molin

Tidningar fanns vid galleyt inne i flygplanet, bland annat Svenska Dagbladet och Aftonbladet samt Financial Times. Alla passagerare fick dessutom ett diplom vid gaten som visade att man rest från terminal 2 under SAS första dag i terminalen.

Punktlig pushback kl 13.50, dock med en ganska lång kö till startbanan innan vi slutligen kunde lyfta närmare en halvtimme senare. Flygtiden till Stockholm hade beräknats till två timmar och 15 minuter.

Stolen

Det var en Boeing 737 som tog oss till Stockholm denna eftermiddag. SAS Plus upptog sju rader med en 3-3- konfiguration varav den första raden endast fanns på höger sida. Ett 20-tal passagerare reste i SAS Plus till Stockholm

I SAS Plus har man inget garanterat ledigt mittsäte, dock lyckades jag få hela första raden själv, vilket var uppskattat.

Måltider

Med avgång kl 13.50 var det ännu för tidigt för den lite mer omfattande kvällsmåltiden med förrätt, huvudrätt och dessert som serveras på avgångarna efter kl 16, däremot gick det bra att välja bland övrigt sortiment i försäljningsvagnen. Jag valde en sallad från vagnen samt en pizzabit, ersättaren för den tidigare wrapen, som jag faktiskt inte hade testat än. Salladen denna dag var rostbiff med potatis och till det en svampsås, välsmakande och mättande. Pizzan hade en svamp och cheddarfyllning. Pizza brukar sällan bli en hit på flygplan, kanske är det helt enkelt svårt att få smaken rätt när den ska värmas upp uppe i luften, dock tyckte jag den var klart bättre än den tidigare wrapen som var ganska degig.

SAS Plus London-Stockholm

Rostbiff och potatis samt pizza

Foto: Jacob Molin

Jag betällde en liten flaska vit vin till maten med två att välja mellan. Slutligen serverades kaffe och te tillsammans med en liten chokladbit. Ett riktigt glas erbjöds till vinet, dock fortsatt plastglas till vattnet och pappersmugg till kaffet. Senare under flygningen erbjöds ytterligare drycker och det var dessutom enkelt att beställa något mer genom att trycka på knappen.

SAS Plus London-Stockholm

Vitt vin, vatten och kaffe

Foto: Jacob Molin

Service

Tre personer arbetade ombord, en kvinnlig purser som tog hand om serveringen i SAS Plus samt en man och en kvinna. Vänlig, korrekt och artig service  dock utan något särskilt som stack ut under flygningen.

Ankomst

Vacker väder under en stor del av flygningen, bland annat syntes Stora Bältbron i Danmark mycket tydligt från 10.000 meters höjd. Under inflygningen gavs en mycket vacker vy över centrala Stockkholm i skymning.

SAS Plus London-Stockholm

Stora Bältbron i Danmark

Foto: Jacob Molin

Landning tio minuter efter tidtabell kl 17.30. Ganska mycket folk vid passkontrollen då ett flyg från Air China anlänt några minuter tidigare, men det flöt på bra.

Slutsats

Terminal 2 är mycket välfungerande som Star Alliance-terminal, allt är verkligen fräscht och loungerna håller en riktigt bra nivå. Bra priority boarding också. I övrigt en standard SAS Plus-flygning inom Europa. Jag skulle dock gärna se kvällsmåltiden i SAS Plus erbjudas även tidigare under dagen.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×