Royal Jordanians business class kabin på Airbus A330

Royal Jordanian Business Class (Crown Class) Hong Kong-Bangkok – En blandad upplevelse

På flygplatsen

Incheckningen gjordes med hjälp av Hong Kongs ”In-Town Check-in”, ett föredömligt initiativ som borde finnas i fler städer runt om i världen. Flygbolagsincheckning erbjuds på Kowloon och Hong Kong stationerna i centrala Hong Kong där i stort sätt alla större flygbolag finns representerade. Man kan checka in under hela dagen fram till 90 minuter före avgång och det gäller även med incheckat bagage. Det enda kravet för att få använda incheckningsfaciliteterna är att man tar flygplatståget Airport Express ut till flygplatsen.

Ett 20-tal incheckningsdiskar var bemannade på Hong Kong stationen. Royal Jordanian delade incheckningdisk med Emirates och SriLankan, en lite märklig kombination kan tyckas. Det var ingen kö så jag blev omedelbart incheckad av en ung man. Incheckningen var vänlig men mycket noggrann, alla mina resedokument kontrollerades ordentligt. Ett boardingkort skrevs ut med min förbokade sittplats 03K och jag fick en inbjudan till den tredjepartslounge som Royal Jordanian använder i Hong Kong. Min väska taggades med en Royal Jordanian prioritetstagg, en separat röd tagg som sattes fast bredvid den ordinarie bagagetaggen.

In-town check-in för Emirates och Royal Jordanian i centrala Hong Kong på Hong Kong Station

In-town check-in på Hong Kong Station i centrala Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Efter en lång dag i Hong Kong tog jag vid 17-tiden Airport Express ut till flygplatsen där det var full aktivitet. Hong Kong har generellt en bra flygplats för premiumpassagerare, oavsett flygbolag, men det som saknas är en separat kö för premiumpassagerare vid pass- och säkerhetskontrollen. Nu hade jag förvisso inte särskilt bråttom, men det kändes inte särskilt mycket premium att stå i en kö i över 20 minuter för att få visa upp sitt pass.

Royal Jordanian använder en tredjepartslounge i Hong Kong, The Traveller’s Lounge, belägen i närheten av det centrala taxfreeområdet. Som One World business class passagerare och innehavare av ett One World Sapphire kort kunde jag dock besöka alla One World lounger på flygplatsen, och det finns många i Hong Kong. Större delen av tiden spenderades därför i Cathay Pacifics flaggskeppslounge The Wing som var helt nyrenoverad och gjorde stort ett mycket positivt intryck.

Lounge: The Traveler’s Lounge (East), Hong Kong International (HKG)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Det var ännu lugnt vid gaten när jag anlände några minuter före schemalagd ombordstigning, men en betydligt större överraskning var att det saknades ett flygplan utanför fönstret. Det visade sig att inkommande flyg var sent, det skulle landa 20.05 men var nu beräknad klockan 20.50. Det som förvånade var att det inte stod någon om detta på skärmarna, det lät orimligt att detta skulle lösa sig utan försening.

Royal Jordanian Airbus A330 vid gaten på Hong Kong flygplats

Royal Jordanian Airbus A330

Foto: Jacob Molin

Klockan 21.00 anlände slutligen flygplanet till gaten och klockan 21.20 kom äntligen ett första utrop att ombordstigningen skulle påbörjas inom tio minuter, vilket den också gjorde. Passagerare i business class och passagerare med One World statuskort kunde använda kön till vänster om podiet och jag blev en av de första att gå ombord.

Främre ingången användes för passagerare i business class. En medelålders man tog emot vid dörren som senare visade sig vara inflight director för flygningen. Han såg stressad ut när jag kom ombord och det gjorde de flesta i kabinbesättningen, det blev inte alls det lugna och vänliga bemötande man brukar få i business class utan tvärtom ett ganska hetsigt första intryck.

Första intrycket av kabinen var desto mer positivt. Kabinen kändes ny, fräsch och modern med en snygg interiör och alla tänkbara moderniteter. Stolarna gick genomgående i grått med detaljer som säkerhetsbältena i rött. Flygplanet kan inte haft många år på nacken.

En Royal Jordanian flygvärdinna tar dryckesbeställningar i business class innan avgång

En flygvärdinna tar dryckesbeställningar innan avgång

Foto: Jacob Molin

Kabinpersonalen tog hand om jackor och därefter erbjöds välkomstdricka – vatten eller apelsinjuice. Champagne erbjöds inte förrän efter start, på marken fick man klara sig med alkoholfritt. Men därefter tog det slut med välkomstpresenter. Inga tidningar eller magasin erbjöds, inga varma handdukar, inga menyer och inga necessärer. Inte heller erbjöds påfyllning av mitt juiceglas. Det blev en ganska oinspirerande start på flygningen.

Klockan 21.50 var alla ombord och vi kunde lämna gaten, 15 minuter efter schemalagd tidtabell. En säkerhetsvideo visades på skärmarna på arabiska och engelska och därefter släcktes kabinen och ersatts med neonljus. Flygtiden till Bangkok var beräknad till två timmar och 20 minuter.

Stolen

Ombord på Airbus A330 flygplanet fanns fyra rader business class i en 2-2-2 konfiguration vilket innebar 24 stolar totalt. Stolen var mycket bekväm i grått och beiget läder och gjorde mig positivt överraskad. Benutrymmet låg på 62″ vilket är över medel för business class, och visst var det rymligt ombord.

Royal Jordanians business class stol på Airbus A330

Royal Jordanians business class stol på Airbus A330

Foto: Jacob Molin

Flyger man i business class i ett av Royal Jordanians Airbus A340 får man enligt hemsidan en fully flat stol med 83″ benutrymme, vilket motsvarar det benutrymme de flesta flygbolag erbjuder i första klass. Stolen på Airbus A330 blev inte helt horisontellt platt i nedfällt läge men hade åtminstone ett väl tilltaget lie-flat läge om man ville sova.

Stolen kontrollerades genom en kontrollpanel belägen på armstödet med bra möjligheter att kunna reglera stolens funktionalitet. Jag kunde utan svårighet hitta ett bra viloläge för att slappna av med en film. Vid stolen fanns även USB-uttag och eluttag för att kunna koppla in en bärbar dator, allt mycket strategiskt och genomtänkt placerat.

Beläggningen på flyget var förvånansvärt bra, i business class var samtliga stolar upptagna. Med tanke på att planet skulle mellanlanda i Bangkok och ta emot fler passagerare var det inte svårt att lista ut att det var fler än jag som skulle gå av i Bangkok.

Underhållningssystemet

Underhållningssystemet var även det över förväntan. Ett bra AVOD system (Audio-Video On-Demand) med en rad arabiska och västerländska filmer, tv-serier, dokumentärer, CD-album och spel. Både ljud och bild höll bra kvalitet och underhållningssystemet kunde man enkelt kontrollera själv genom att trycka direkt på skärmen.

Royal Jordanians underhållningssystem i business class på Airbus A330

Underhållningssystemet

Foto: Jacob Molin

Jag tittade på några TV-serier och därefter på två intressanta dokumentärer om några historiska OS-hjältar samt en om löpning, vilket passade mig bra. Resan skedde mitt under Sommar-OS i London vilket förstås uppmärksammades på flera flygbolag.

Måltider

Uppe i luften erbjöds varma handdukar och därefter gick en av flygvärdinnorna runt för att ta dryckesbeställningar.  När flygvärdinnan kom till min plats beställde jag en gin & tonic. Varken meny eller drinklista delades ut vilket kändes märkligt på en långflygning i business class, dock verkade det mesta finnas tillgängligt som öl, vin, champagne och starkhaltiga drycker.

Vita dukar lades på borden och några minuter senare kom en måltidsbricka tillsammans med min gin & tonic. På brickan fanns några smörgåsar, en skål med frukt samt ett fat med två desserter. Jag började fundera på om detta var allt som erbjöds eller om smörgåsarna fungerade som någon slags förrätt och att det efteråt skulle serveras varmrätt. Ingen hade förklarat hur måltidsserveringen skulle gå till och några menyer delades som sagt inte ut. En passagerare på andra sidan mittgången var dock snabb att äta upp sin mat och fick därefter sin bricka borttagen, jag kunde inte dra någon annan slutsats än att det här var allt som skulle serveras på flygningen.

Royal Jordanian snack i business class Hong Kong-Bangkok

Snack i business class

Foto: Jacob Molin

Det kändes snopet att på en tvåtimmarsflygning på ett fullservicebolag i business class inom Asien endast få några smörgåsar. Jag har testat ett flertal flygbolag på sträckan Bangkok-Hong Kong och de flesta erbjuder som minimum en ordentlig trerätters måltid med åtminstone två val av varmrätt följt av dessert, kaffe, te och avec. Besvikelsen var stor, det var tur att jag ätit ordentligt i loungen.

Så småningom plockades även min bricka av och något mer kom som sagt inte. Det var i sig inget fel på det som serverades, maten var inte dålig på något sätt, den var mest en besvikelse med tanke på vad man brukar få i business class inom Asien. Ytterligare drycker erbjöds och jag bad om ytterligare en gin & tonic. Alla drycker serverades i Royal Jordanians egna eleganta glas med en kungakrona i guld ingraverad på sidan. Även porslinet hade en liknande design, ett helvitt porslin med guldkronan på ena kanten.

Service

Kabinpersonalen bestod av en blandning av jordanier och asiater, jag tror att övrig kabinpersonal främst kom från Thailand och Malaysia. Det som skiljde dem åt var klädseln, de jordanska flygvärdinnorna bar traditionella jordanska dräkter medan de asiatiska flygvärdinnorna bar mer ordinära röda uniformer. Deras manliga kollegor hade alla kostym, oavsett nationalitet. Den manliga inflight directorn jobbade mestadels i galleyt med att förbereda mat och drycker och syntes inte mycket under flygningen, något jag upplevt på flera flygbolag från Mellanöstern.

Servicen var acceptabel men inte mer, jag fick det jag bad om, varken mer eller mindre. Hela serviceupplevelsen var högst omärkvärdig. Inte heller gjordes något försök att tilltala mig med namn eller uppmärksamma min status i One World, detta trots att flygvärdinnan gick runt och tog beställningar på vad som verkade vara någon form av passagerarlista.

Sömn

En del passagerare passade på att få lite sömn på flygningen till Bangkok, i synnerhet de som skulle vidare till Amman och kanske senare till Europa och hade en lång natt framför sig. Både kuddar och täcken fanns vid stolen när vi kom ombord.

Passagerare sover i business class på Royal Jordanian Airbus A330

Passagerare sover i business class

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Klockan 23.25 påbörjade vi vår inflygning mot Bangkok och klockan 23.40 tog vi mark på Suvarnabhumi flygplatsen, 15 minuter efter tidtabell. Vi hade tagit igen delar av förseningen men inte tillräckligt mycket för att landa i tid.

Som nämnts tidigare var Royal Jordanian föga givmilda med att dela ut saker på flygningen och detta gällde även i samband med ankomsten till Bangkok. Många flygbolag delar ut fast track kort till passagerare i business class och första klass som ger tillträde till en separat kö vid passkontrollen i Bangkok. Något sådant erbjöds inte ombord.

Priorietstaggen fungerade i alla fall bra, min väska var nummer fem på bandet.

Slutsats

Min första flygning med Royal Jordanians business class var en blandad kompott av intryck. Den hårda produkten var över förväntan, den mjuka delen höll inte riktigt måttet. På den positiva sidan erbjöds en snygg kabin, moderna och sköna stolar, ordentliga täcken och kuddar och ett bra underhållningssystem. Men servicen kändes omärkvärdig. Ingen meny delades ut, inte heller någon drinklista, det gjordes överhuvudtaget ingen genomgång av vad vad som skulle hända under flygningen och vad man kunde vänta sig. Inte heller blev jag tilltalad med namn och jag noterade inga försök hos personalen att uppmärksamma passagerare med status.

Sammantaget en flygning som inte går till historien och baserat på denna upplevelse kommer Royal Jordanian inte bli mitt förstahandsval. Jag skulle dock gärna vilja veta om det erbjuds något bättre med bättre koordinering på längre flygningar.

2
Populäraste / senaste

  1. Smuffe den

    Med svar angående [Business class] Aten-Bangkok/Hong Kong/Kuala Lumpur T/R, Royal Jordanian från 1.380 EUR inkl. skatt | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

    Jag och mitt ex flög i eco Bangkok – Hong Kong och det var en helt ok flight med undantaget att mitt under flight ramlade toalettdörren av.
    Vi satt längst fram på G+H och blev nog minst lika förvånad som purser.

    Personligen drömmer jag om att gå uppleva mellanöstern där det gamla möter det nya och invånarna är vänliga samt att landet är lugnt. Jordanien verkar vara det ultimata landet som har det mesta jag söker så det lär bli en resa med Royal Jordanian och förhoppningsvis då i business för att se om deras service är bättre och varmare på långflygningar än under 3 timmar.

  2. swede77 den

    Trevlig rapport! Jag flög med Royal Jordanien för mer än 10 år sedan och det verkar som att dom uppgraderat sin hårda produkt något. Den mjuka delen verkar vara densamma.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×