Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha – Professionellt rakt igenom

På flygplatsen

Jag anlände till Bangkoks Suvarnabhumi flygplats vid 07.40 på morgonen, drygt en och en halv timme före avgång, och hittade snabbt Qatar Airways incheckning i incheckningsområde Q. Sex diskar var öppna varav två för business class och statuspassagerare. Incheckningsområdet var nästan helt öde, jag misstänker att de flesta passagerare redan checkat in.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Qatar Airways check-in i Bangkok

Foto: Jacob Molin

En ung kvinna tog hand om incheckningen, hon var precis som de övriga incheckningsagenterna klädd i Qatar Airways utmärkande vinröda uniform. Kvinnan var mycket vänlig och tillmötesgående men var inte helt bekväm med att prata engelska, konversationen blev ganska knackig. Bagaget checkades hela vägen till slutdestinationen och då jag skulle ansluta till en flygning i första klass i Doha fick jag även en första klass prioritetstagg på väskan. Hon skrev även ut boardingkort för de två kommande flygningarna samt en inbjudan till Thai Airways loungen i transithallen.

Slutligen fick jag transferproceduren i Doha förklarad för mig. Redan vid incheckningen på avgångsflygplatsen blir man sorterad i en av fyra olika passagerarkategorier som alla har en speciell färg. Om man avslutar sin resa i Doha gäller grön färg och har man en anslutning gäller gul färg. Har man en anslutning i business class eller första klass gäller lila färg, och har man en anslutning till satellitterminalen i Doha gäller grön färg. Beroende på vilken passagerartyp man är får man en bagagetagg till handbagaget och en boardingkortsfolder i matchande färg.

Jag fick även en inbjudan att använda fast track säkerhetskontrollen och begav mig därefter till Thai Airways Royal Orchid Lounge för en kopp kaffe och en enklare frukost. Det var loungen i E-piren som var närmast. Loungen var ganska tom med endast ett dussin besökare.

Lounge: Thai Airways Royal Orchid Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), E-piren

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Redan vid incheckningen blev jag informerad om att ombordstigningen skulle påbörjas tidigt och lämnade därför loungen redan 45 minuter före avgång för den korta promenaden till gate D7 där avgångsskylten dessutom hade prytts med en Qatar Airways skylt.

Som väntat började ombordstigningen redan 40 minuter före avgång. Det märkliga var att de släppte på ekonomiklasspassagerare först medan vi i business class fick stanna kvar vid gaten. Efter nästan 15 minuters ytterligare väntan vid gaten fick vi slutligen klartecken av personalen att gå ombord. Någon förklaring till detta förfarande gavs aldrig.

Endast en dörr användes till flygplanet till den andra dörren, vilket innebar en vänstersväng för att komma till business class kabinen. En mycket vänlig indisk flygvärdinna tog emot vid dörren och visade mig till min sittplats 03K där jag fick hjälp med mitt handbagage.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Tidningar delas ut i business class

Foto: Jacob Molin

Första intrycket av kabinen var mycket positivt, det här var ett av Qatar Airways nya Boeing 777-300ER flygplan och det syntes att planet var nytt. Allt var dessutom preussiskt rent, snyggt och prydligt och under ombordstigningen användes ljusblått neonljus för att skapa en avslappnande stämning.

Innan avgång erbjöds vatten eller apelsinjuice, dock ingen champagne vilken kan ha berott på att flygningen skedde under ramadan. Klockan var bara 9 på morgonen så jag kände mig i vilket fall som helst nöjd med ett glas färskpressad apelsinjuice som dessutom serverades med en skiva apelsin. Före start erbjöds även tidningar, varma handdukar samt en necessär från Salvatore Ferragamo. Necessären var över standard för business class med flera olika krämer samt en after shave.

Dörrarna stängdes punktligt klockan 09.20 och efter en säkerhetsgenomgång på skärmarna satte vi kurs mot Qatar. Flygtiden till Doha var beräknad till sex timmar.

Stolen

Det var ett nytt flygplan av typen Boeing 777-300ER som tog oss mellan Thailand och Qatar. Ombord fanns sju rader business class i en 2-2-2 konfiguration. Kabinen var uppdelad i en större business class kabin mellan första och andra dörren med fyra rader samt en mindre kabin med tre rader bakom andra dörren. Följaktligen fanns totalt 42 business class stolar ombord.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Stolen i Qatar Airways business class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Att endast ha fyra stolsrader mellan första och andra dörren är ambitiöst för att vara business class på en Boeing 777 och detta märks när man tittar på de officiella siffrorna. Benutrymmet i business class låg på 78″ vilket är jämförbart med (eller strax under) vad många flygbolag erbjuder i första klass. Och nog var det rymligt ombord med mycket personligt utrymme vilket ytterligare förbättrades av att kabinen endast var halvfull på flygningen. Det är dock ingen första klass svit vi pratar om utan en ganska ordinär business class stol sett till designen.

Mellan stolarna fanns ett långsmalt bord som fungerade både cocktailbord, avlastning och avskärmning. Bordet har länge funnits i Qatar Airways stolsdesign men hade nu förlängts och därmed fanns plats för facket där menyn och drinklistan förvarades.

Stolens funktionalitet kontrollerades genom en kontrollpanel belägen vid armstödet som var enkel att använda. Vid stolen fanns även eluttag om man ville ladda sin mobiltelefon eller använda en bärbar dator.

Underhållningssystemet

Qatar Airways underhållningssystem har fått namnet Oryx och innehöll ett omfattande utbud av filmer, tv-serier, dokumentärer, musikalbum, spel samt information om flygningen, Dohas flygplats och Qatar Airways. Enligt Qatar Airways webbsida innehåller Oryx-systemet totalt 770 olika titlar. I filmsektionen fanns även ett flertal utländska filmer från länder Qatar Airways trafikerar, bland annat hittade jag två svenska filmer, ”Stockholm Östra” samt ”Vägen till Antibes” med Sven-Bertil Taube i huvudrollen.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Qatar Airways underhållningssystem Oryx

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet avnjöts på en 15,4-tums skärm med bra bild. Även brusreducerande hörlurar delades ut i business class. För att navigera genom menyerna använde man fjärrkontrollen som fanns vid stolen där man med hjälp av pilknapparna kunde röra sig åt olika håll på skärmen, ungefär som när man använder en datormus.

Måltider

På flygningen till Qatar serverades frukost efter start och 90 minuter före landning kunde man beställa något att äta från Indulgence-menyn med flera olika snacksalternativ. Menyn och drinklistan fanns vid stolen redan vid ombordstigningen, i en brun läderpärm placerad i ett speciellt fack vid stolen. Det såg mycket elegant ut, speciellt då det fanns inbyggd belysning i facket.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Meny i menyfacket vid stolen

Foto: Jacob Molin

Ombord fanns också ett omfattande dryckesutbud beskrivet i drinklistan som också låg i läderpärmen. Dryckesutbudet inkluderade tre vita viner, en fransk Chardonnay från Meursault, en nyzeeländsk Sauvignon blanc från Marlborough och en Riesling från Moseldalen i Tyskland. De röda vinerna bestod av ett Bordeauxvin från St Emilion, en Shiraz från Australien och ett italienskt vin från Toscana. Champagnen ombord var Lanson Brut 1998 och dessutom fanns portvin. Även ett flertal olika aperitifs, whisky och likörer erbjöds samt öl och alkoholfria drycker.

Efter start blev jag erbjuden en uppfriskande smoothie, en banana energizer, och kort därefter var en av flygvärdinnorna tillbaka vid min plats för att ta min frukostbeställning. En vit duk lades på bordet och därefter placerades glas, bestick och övrigt porslin på mitt bord. Inga måltidsbrickor användes under serveringen, allt serverades individuellt utan brickor och vagnar vilket är sällsynt i business class, det brukar vara en servicenivå man endast finner i första klass.

Frukosten inleddes med en tallrik med kallskuret. På tallriken fanns bland annat lax, forell, ägg, ost och grönsaker. En trevlig brödkorg placerades också på mitt bord med rostbröd, croissant och muffins. Till detta fick jag en liten skål med smör och jag fick dessutom välja en marmeladburk från en korg.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Arabisk frukost

Foto: Jacob Molin

Därefter var det dags för huvudrätt. Jag gillar att prova lokal mat när jag reser och blev därför klart intresserad när jag såg att arabisk frukost erbjöds ombord. Den arabiska frukosten var mycket omfattande med flera olika smårätter, såser, röror och grönsaker. Eftersom innehållet inte fanns beskrivet i menyn är det dock omöjligt att ge en detaljerad beskrivning.

Tillsammans med frukosten serverades grönsaksröra tillsammans med någon form av kryddstarkt arabiskt pitabröd. Det smakade inte alls dumt, den arabiska frukosten föll mig helt i smaken men var oerhört mättande..

Frukosten avrundades med yoghurt och färsk frukt. Jag blev även erbjuden kaffe och te och valde förstås en stor kopp svart kaffe som senare fylldes på.

Sammantaget en imponerande frukost. Maten smakade mycket bra, var av god kvalitet med en snygg presentation. Det här var definitivt en av de bättre frukostar jag ätit i business class.

Drygt 90 minuter före landning kom den indiska flygvärdinna som huvudsakligen serverat mig under flygningen förbi och frågade om jag ville ha något att äta. På sista uppslaget i menyn fanns en ”Indulgence”-meny med ett flertal enklare rätter och snacks man kunde beställa. Jag beställde en panini med rostbiff och mozzarella. Paninin var god men kändes oinspirerande för business class. Å andra sidan var jag inte särskilt hungrig efter den omfattande frukosten och säkerligen kunde man beställt ytterligare någon rätt från menyn om man ännu kändes sig hungrig.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Snack innan landning

Foto: Jacob Molin

Jag avrundade med en kopp svart kaffe som serverades med en skotsk shortbread smörkaka. Även påfyllning av kaffe erbjöds innan bordet plockades av.

Service

Det som imponerade ombord var den individuella servicen. Under måltiderna serverades allt individuellt utan brickor eller vagnar och i den takt som man själv åt, oavsett vad övriga passagerare valt att äta eller eller hur snabbt de tog sig igenom sina måltider.

Alla flygvärdinnor var klädda i Qatar Airways typiska uniform som antingen är vinröd eller plommonfärgad. Uniformen gav en känsla av seriositet men möjligtvis kan man tycka att den är lite för korrekt, att det hade varit trevligt med något lättsammare. All personal var vänlig men professionell och höll en respektfull distans till passagerarna.

Sömn

Efter frukosten började den tidiga morgonen göra sig påmind. Jag kände mig påtagligt trött och valde därför att fälla stolen för lite välbehövlig sömn och plockade även fram täcke och kudde. Stolen blev i nedfällt 180 grader platt och var behaglig att sova i. Det långa bord som fanns mellan stolarna gav en del avskärmning mot stolsgrannen och mittgången och dessutom fanns ytterligare en skärm att fälla fram mellan stolarna.

Jag fick två timmars sömn och var överlag nöjd med sovupplevelsen och komforten. Både det täcke och den kudde som erbjöds var dessutom mycket behagliga.

Ankomst

Efter att ha korsat Bengaliska viken, Indien och Arabiska sjön kom vi in över arabiska halvön i höjd med Oman och efter att ha passerat Dubai och Förenade Arabemiraten påbörjade vi inflygningen mot Qatar. De fönsterskydd som varit neddragna under större delen av flygningen fälldes upp och kabinen förberedes för landning. En video visades på skärmarna om Dohas flygplats och vad som skulle hända efter landning.

Klockan 11.27 tog vi mark på Dohas flygplats och bana 33, över en halvtimme före tidtabell. I Qatar var det varmt, kabinpersonalen nämnde en temperatur på 42 grader.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Doha flygplats

Foto: Jacob Molin

Doha saknar helt passagerarbryggor vilket innebär att alla flygplan får parkera på plattan och alla passagerare måste åka buss till och från flygplanen. Business class passagerare fick gå av först och utanför väntade en separat business class buss, övriga passagerare fick stanna kvar ombord tills vår buss åkt. Bussen skulle göra två stopp, det första vid premiumterminalen för passagerare som hade en anslutning i Doha och det andra vid huvudterminalen för de som avslutade sin resa i Doha.

Slutsats

Allt som allt en mycket bra flygning. Qatar Airways levererade en bra business class stol, en preussiskt ren och prydlig kabin samt en bra meny och drinklista med en hel del att välja mellan.

Även servicen höll en hög nivå, all personal jag kom i kontakt med var professionella, uppmärksamma och mycket noggranna i allt de gjorde, det var inte mycket som missades. Jag uppskattade inte minst de små detaljerna som att inga brickor och vagnar användes, att borden dukades manuellt samt att måltiderna var helt individanpassade. Detta underlättades förstås av en halvfull kabin.

Sammantaget var jag klart nöjd med upplevelsen med undantag för ombordstigningen i Bangkok.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×