Philippine Airlines Business Class Hong Kong-Manila

Philippine Airlines Business Class (Mabuhay Class) Hong Kong-Manila – Över förväntan

På flygplatsen

Jag ankom Hong Kongs flygplats med ett annat anslutande flyg på en separat biljett med nästan fem timmar kvar till avgång. Philippine Airlines hade ett eget incheckningsområde i det som formellt kallas terminal 2 men som i praktisk mening bara är en separat avgångshall med incheckningsdiskar då den ursprungliga helt enkelt fått slut på kapacitet.

Det fanns flera diskar öppna men det visade sig att de bara checkade in en avgång i taget. De rekommenderade mig att använda in-town check-in i centrala Hong Kong om jag ville bli av med min väska men där hade de tekniska problem och hela tjänsten låg nere. Det var bara att sätta sig och vänta på att incheckningen för min flygning skulle öppna, tre timmar före avgång.

Klockan 19 kunde jag slutligen checka in. Incheckningsområdet var verkligen ett zoo med folk och bagage precis överallt och ovanpå detta alla besökare som åkt ut till flygplatsen för att vinka av. Inte ens businessdiskarna gav något egentligt lugn. Efter fem minuters väntan blev jag i alla fall incheckad av en ung man. Han var mycket noggrann och ville bland annat se kreditkortet jag betalat med samt returbiljett. Min väska taggades med en blå prioritetstagg och han skrev slutligen ut en inbjudan till Plaza Premium-loungen i transithallen.

Philippine Airlines Business Class Hong Kong-Manila

Philippine Airlines business check-in i Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Som vanligt ingen fast track i Hong Kong men kön flöt på bra ändå. Checkar man in i terminal 2 åker man sedan ett tåg en kort sträcka från säkerhetskontrollen till transithallen. Detta tåg känns egentligen ganska onödigt för det är verkligen inte långt, någon minut till fot på sin höjd.

Plaza Premium har två lounger i Hong Kong, en i transithall East och en i transithall West. Då jag inte hade besökt den sistnämnda var det ett enkelt val. Det visade sig dock bara vara en temporär lounge då den ordinarie var under ombyggnation (nu återöppnad som Plaza Premiums flaggskeppslounge i världen).

Lounge: Plaza Premium Lounge, Hong Kong International (HKG), Terminal 1, West

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen startade kl 21.55 vid gate 19, tio minuter före schemalagd avgång, vilket berodde på sent inkommande flyg. Äldre passagerare och passagerare med barn välkomnades ombord först följt av passagerare i business class via en separat kö till vänster om podiet. Precis som vid incheckningen var det ett smärre kaos vid gaten med folk som försökte tränga sig, trots de tydliga utropen. Markpersonalen var dock på tårna och lät sig inte överrumplas, ett par blev till och med tillbakavinkade då de försökte smita ombord med ett annat par och fick snällt ställa sig sist.

Endast en dörr användes till Airbus A340-flygplanet vilket innebar en vänstersväng för att komma till business class. Första intrycket av kabinen var att den kändes rymlig med otroligt mycket benutrymmet vid varje stol. Jag hade förbokat sittplats 02L, en fönsterplats på andra raden. Efter jag intagit min plats erbjöds engelskspråkiga tidningar (engelska är officiellt språk i Filippinerna vilket innebar ett brett utbud) följt av en varm handduk och menyn för flygningen. Landing cards delades ut vid gaten.

Även en välkomstdryck erbjöds. Ingen champagne denna gång men däremot fyra olika exotiska juicer, själv valde jag en mango smoothie med ett litet blad i. Mycket god och faktiskt en ganska uppfriskande omväxling mot det vanliga. Signaturdrycken verkar vara Mabuhay Punch Manila Blend.

Philippine Airlines Business Class Hong Kong-Manila

Välkomstdryck – mango smoothie

Foto: Jacob Molin

Pushback 25 minuter efter tidtabell. Flygtiden till Manila var beräknad till en timme och 45 minuter.

Stolen

Business Class, Mabuhay Class, bestod av fyra rader i en 2-2-2 konfiguration, totalt 24 stolar. Det som framförallt gjorde intryck var det stora benutrymmet, det var ett påtagligt avstånd till stolen framför och omöjligt att nå stolsfickan med flygmagasinet utan att resa sig upp.

14 stolar var upptagna på denna flygning vilket innebar en beläggning på drygt 60 procent. Incheckningspersonalen hade väl inte gjort ett optimalt jobb med placeringarna, de flest av oss satt hoptryckta på de två första raderna och väl alla var ombord var det flera som flyttade.

Philippine Airlines Business Class Hong Kong-Manila

Stolen i Philippine Airlines business class

Foto: Jacob Molin

Eftersom detta var en kortare flygning som till större delen upptogs av måltidsserveringen fick jag aldrig anledning att fälla stolen och testa den i nedfällt läge, men vad jag förstod var det en angle lie flat-modell. Bredvid cocktailbordet vid sidan om stolen fanns en stolskontroll för att reglera stolens funktionalitet. I övrigt var stolen bekväm, fullt acceptabel komfort för en flygning på två timmar.

På många flygplan av typen Boeing 747 eller Boeing 777 har Philippine Airlines installerat en betydligt nyare stolsmodell med lie-flat funktionalitet och en skärm på 15 tum.

Philippine Airlines Business Class Hong Kong-Manila

Ordentligt med benutrymmet

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

På skärmarna i kabinen visades ett nyhetsprogram under flygningen följt av underhållningsprogrammet Gag Reels. Det fanns även individuella skärmar men visade samma program som på de stora skärmarna. Förmodligen fanns ett ordentligt underhållningssystem som aldrig slogs på på den korta flygningen.

Måltider

Menyn delades ut redan före avgång och innehöll måltidsserveringen för både utresan från Manila och min flygning tillbaka till Manila. På andra uppslaget fanns dessutom drinklistan. Med avgång klockan 22 var det middag som serverades.

Vinlistan innehöll champagne (Charles Heidsieck) samt två vita och två röda viner, båda av sorterna Lindeman’s Premier Selection och Penfolds Private Release. Philippine Airlines satsar även på öl ombord med nio olika alternativ, bland annat fyra olika San Miguel. Utöver detta ett standardutbud av sprit och likörer, allehanda juicer och läsk samt kaffe och te. Drinklistan nämnde även tolv olika aperififs och cocktails som gick att beställa.

Uppe i luften inleddes serveringen med en cocktailservice, jag beställde en gin & tonic. Därefter lades en vit duk på bordet och måltidsbrickan delades ut.

Förrätten var en skaldjurssallad med tomatsirap. Denna innehöll bland annat räkor, pilgrimsmusslor och bläckfisk. Helt klart en lite annorlunda förrätt på en kortare flygning men ganska uppfriskande. Tyvärr har jag svårt för en rad skaldjur och det mesta fick bli kvar i skålen. Bröd erbjöds från en korg följt av drycker. Jag beställde lite vitt vin att dricka denna gång som serverades i ett förvånansvärt stort vinglas.

Philippine Airlines Business Class Hong Kong-Manila

Måltidsbrickan

Foto: Jacob Molin

Därefter kom vagnen tillbaka med huvudrätterna. Det fanns tre alternativ, en kinesisk rätt, en filippinsk rätt, och en västerländsk rätt. Den kinesiska var Chicken Hainanese och den filippinska var Pork Estofado. Jag valde dock det västerländska alternativet som lät tilltalande på menyn – grillad lax med risottokaka och soltorkade tomater. Denna visade sig också vara riktigt god, klart över förväntan. Ytterligare bröd erbjöds samt påfyllning av vinglaset.

Philippine Airlines Business Class Hong Kong-Manila

Huvudrätten

Foto: Jacob Molin

Slutligen erbjöds dessert, en mangopudding i någon slags sås. Även den mycket god. Enligt menyn skulle även kaffe och te erbjudas, något jag aldrig såg. Antingen hann de aldrig med detta eller så var det endast på beställning, jag var själv inte överdrivet sugen på en kopp kaffe när klockan närmade sig midnatt.

Sammantaget mycket positivt överraskad över middagen som var långt bättre än jag hade förväntat mig på Philippine Airlines. Bra kvalitet på maten och intressanta alternativ.

Service

Mycket trevlig och vänlig personal och en utmärkt uppmärksam service. Precis som med maten var servicen över förväntan.

Philippine Airlines Business Class Hong Kong-Manila

Servering i business class

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Det var en hel del turbulens under flygningen och skylten med säkerhetsbältet slogs på och av ett antal gånger.

Landning klockan 00.30 på Manilas Ninoy Aquino Flygplats, 20 minuter efter tidtabell. Philippine Airlines använder terminal 2 på flygplatsen, en av de två nyare terminalerna och en rejäl förbättring i passagerarupplevelse mot den minst sagt slitna och nedgångna terminal 1 som de flesta internationella flygbolag använder. Terminal 2 används enbart av Philippine Airlines.

Med den sena ankomsttiden var det helt tomt vid passkontrollen och prioritetstaggen fungerade som en dröm. Alla väskor med den blå taggen kom först i en lång rad, och snabbt gick det. Den första väskan kom bara någon minut efter jag kommit till bagagehallen. Jag hade förbokat hotelltransfer och satt i bilen på väg från flygplatsen 20 minuter efter landning.

Philippine Airlines Business Class Hong Kong-Manila

Manila Ninoy Aquino flygplats terminal 2

Foto: Jacob Molin

Slutsats

Bättre än förväntat, i synnerhet mat, dryck och service som höll en alldeles utmärkt nivå. Hårdvaran var väl dock inte upp till standard på ett långdistansflygplan som Airbus A340, en något enklare stol och ett enkelt underhållningssystem. Men i övrigt, inte alls så dumt.

1
Populäraste / senaste

  1. Dr. Miles den
    Jacob

    Jag ankom Hong Kongs flygplats med ett annat anslutande flyg på en separat biljett med nästan fem timmar kvar till avgång. Philippine Airlines hade ett eget incheckningsområde i det som formellt kallas terminal 2 men som i praktisk mening bara är en separat avgångshall med incheckningsdiskar då den ursprungliga helt enkelt fått slut på kapacitet.

    På Hong Kong flygplatser går det ofta tagga om incheckad väska utan att gå till land side. Man går till transferdisken och be dem att skicka väskan till andra biljettens destination.
    Det är tack vare att de har Air-Sea (och Sea-Air) service där och de är vana vid att tagga om väskan mellan olika flygbolag även när man reser med två separata biljetter. (Det är svårt att boka Air-Sea /Sea-Air bokning i en biljett)

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×