Malmö Aviation Stockholm Bromma-Göteborg

Malmö Aviation Stockholm Bromma-Göteborg – Bra kvalitet inrikes i Sverige

Bakgrund

Malmö Aviation är en av Sveriges större inrikesoperatörer med bas på Bromma flygplats i Stockholm. Från Bromma flyger man till Göteborg, Malmö, Östersund och Umeå. Under 2015 kommer Malmö Aviation gå samman med Sverigeflyg och bilda flygbolaget BRA. Väl sammanslagningen är klar kommer BRA trafikera 12 flyglinjer från Stockholm. Dessutom finns samarbete med exempelvis Finnair till Helsingfors och Brussels Airlines till Bryssel.

På flygplatsen

Jag anlände Bromma flygplats i god tid med 80 minuter kvar till avgång. Fördelen med Bromma är annars de korta avstånden och den (för det mesta) snabba passagen genom alla formaliteter. Malmö Aviation tillåter incheckning upp till 15 minuter före avgång, även med incheckat bagage.

Sedan oktober 2014 har Malmö Aviation avskaffat de traditionella incheckningsdiskarna och gått över till incheckning via automat. Incheckningen är ganska rak på sak. Man stoppar in sitt bonuskort eller knappar in sin bokningsreferens på skärmen, godkänner några säkerhetsfrågor, och väljer sedan antal väskor man vill checka in (eller anger att man enbart har handbagage). Maskinen skriver sedan ut boardingkort och bagagetaggar. Incheckat bagage lämnar man vid en self service baggage drop-disk där man placerar väskan på bandet, scannar streckkoden på taggen varefter väskan åker iväg automatiskt, om allt är i sin ordning.

Malmö Aviation Stockholm Bromma-Göteborg

Malmö Aviation self service baggage drop på Bromma flygplats

Foto: Jacob Molin

I mitt fall var det något som trasslade med bokningen när jag knappade in min bokningsreferens i incheckningsautomaten och jag fick därför be om hjälp vid servicedisken bredvid där problemet snabbt kunde fixas. Jag hade en väska att checka in och fick följaktligen testa baggage drop-funktionen där det gick lite bättre. Vid 7-tiden på morgonen var det dock en del köer till automaterna, speciellt när även de med bagage att checka in hänvisas till dessa. I grund var det dock enkelt men det är lite tråkigt att den traditionella incheckningen försvunnit, det är alltid trevligt med personlig service

Malmö Aviation har en egen lounge på Bromma flygplats kallad Yellow Room belägen på balkongen ovanför avgångshallen. Tillträde ges till passagerare med Malmö Aviation guldkort eller Full Flex-biljett. Det går även att komma in med exempelvis Priority Pass, vilket blev min väg in denna morgon.

Malmö Aviation Stockholm Bromma-Göteborg

Malmö Aviation Yellow Room lounge på Bromma flygplats

Foto: Jacob Molin

Loungen är trevlig med en snygg interiör och fin vy över avgångshallen, trots att klockan var 7.30 var det inte alls fullt. Längst in i loungen finns ”Växthuset” med vilfåtöljer, mer avskildhet och utsikt mot plattan. Baksidan med loungen är att utbudet av mat och dryck är ganska begränsat. På morgonen fanns yoghurt, muffins, frukt, nötter, juice, kaffe och te. Inget mer matigt som något kallskuret eller färdiga smörgåsar. Värt att påpeka är även att loungen ligger före säkerhetskontrollen och att man bör avsätta tid att hinna med denna.

Lounge: Malmö Aviation ”The Yellow Room”, Stockholm Bromma (BMA)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Boarding 20 minuter före avgång vid gate 2 där man kunde välja att boarda vid disken eller via en automatgate. Tidningar fanns vid dörren med bland annat DI och SvD. På Bromma flygplats finns inga passagerarbryggor, sedan några år tillbaka finns dock ett tak längs med rampen. Denna morgon var det dock vackert väder och riktigt behagligt med den korta promenaden till flygplanet.

Malmö Aviation Stockholm Bromma-Göteborg

Kort promenad till flygplanet, en Avro RJ-100

Foto: Jacob Molin

Malmö Aviation använder sig av fri placering ombord, man väljer alltså inte sittplats vid incheckningen eller får en sittplats tilldelad av flygbolaget. Först till kvarn är det som gäller, särskilt för de attraktiva platserna på de första raderna. Mittplatserna är generellt de som går sist.

Punktlig pushback kl 08.30 med en flygtid till Göteborg på 45 minuter.

Stolen

Flygplanet, en Avro RJ-100, hade 112 sittplatser ombord i en 3-3-konfiguration med sex platser i bredd och totalt 19 rader.

Stolarna är klädda i grått läder och är ganska behagliga, möjligtvis något smala i bredd men med fullt acceptabelt benutrymme för en flygning på en timme. På stolsryggen framför finns en stolsficka för tidningar samt längre upp en ficka för Malmö Aviations ombordtidning Grip.

Malmö Aviation Stockholm Bromma-Göteborg

Stolen ombord

Foto: Jacob Molin

Beläggningen till Göteborg låg på drygt 70 procent och då jag kom ombord tidigt fick jag en fönsterplats på sjätte raden samt ett ledigt mittsäte. I övrigt är det som sagt fri placering ombord vilket kan göra ombordstigningen lite stökig om planet är fullt.

Måltider

Uppe i luften serverades frukost i form av en frukostlåda i papp med ett snyggt Sverigemotiv tecknat på kartongen. Frukostlådan var förvånansvärt bra för en kort inrikesflygning och innehöll yoghurt (naturell), müsli, smör, ost, marmelad, en satsumas, en physalis samt en förpackning med apelsinjuice. Kabinpersonalen erbjöd varmt bröd från en korg samt kaffe och te.

Malmö Aviation Stockholm Bromma-Göteborg

Frukostlådan

Foto: Jacob Molin

Ytterligare påfyllning av kaffe och te erbjöds lite senare och serveringen avslutades med en varm handduk tio minuter före landning.

Sammantaget en stadig och alldeles utmärkt frukost, i synnerhet för en inrikesflygning på 45 minuter och med tanke på att alla passagerare fick den, oavsett biljettyp. Helt klart en fördel för Malmö Aviation jämfört med konkurrensen både i luften och på marken

Malmö Aviation Stockholm Bromma-Göteborg

Innehållet i frukostlådan

Foto: Jacob Molin

Service

Som på de flesta inrikesflygningar när mycket ska hinnas med på kort tid gick det mesta på rutin och efter färdiga servicemallar. Men servicen var vänlig och att få en ordentlig frukost och en varm handduk på en kortare flygning är trots allt riktigt hög standard år 2015.

Malmö Aviation Stockholm Bromma-Göteborg

Kabinen ombord med vänlig personal

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Punktlig landning på Göteborg Landvetter flygplats kl 09.30. Numera har transithallarna för inrikes- och utrikespassagerarna slagits ihop och alla ankommande passagerare passerar genom det som tidigare var ankomsthallen för utrikespassagerare, där även incheckat bagage levereras. Ankommer man med Malmö Aviation innebär det en betydligt längre promenad än tidigare då man behöver gå tvärs igenom hela transithallen, å andra sidan innebär det desto större fördelar vid avgång då man får tillgång till det fulla shopping- och restaurangutbudet som tidigare bara var tillgängligt för utrikespassagerare.

De flesta ombord var dagspendlare som reste med enbart handbagage, min incheckade väska var därför redan på bandet när jag kom fram till bagagehallen.

Slutsats

Bra standard för en inrikesflygning på 45 minuter med gratis frukost och varm handduk. Att kunna resa från Bromma flygplats är också en fördel med korta avstånd, snabba formaliteter och närheten till Stockholm City. Men lite tråkigt är det ändå att den manuella incheckningen försvunnit, och nog skulle det också vara skönt att få välja sittplats i förväg.

BusinessClass.se rekommenderar

Fri placering gäller ombord så det är först till kvarn som gäller. De första passagerarna brukar köa upp vid gaten redan 30-45 minuter före avgång så önskar man en specifik plats eller vill sitta på första raderna (som är de mest attraktiva) kan det vara en idé att komma till gaten tidigt.

12
Populäraste / senaste

  1. Lonelyflyer den
    Dryden

    BMA är ju en värdelös flygplats tyvärr. Trång och underdimensionerad. Inför avgångarna kring 1730 och en timme framåt är det helt fulltjockt i hallen och det går knappt att hitta en sittplats. Lyckligtvis tycker jag att BRA lyfter upplevelsen, framförallt deras morgonflyg med frukosten, som både är lokal och väldigt god. Risiga plan? Nja, möjligtvis högljudda (framförallt SAAB2000). Men å andra sidan, SAS 737:or är inte så fräscha de heller om man nu ska jämföra det som går från Östersund.

    Håller med, har åkt rätt mkt BrA på slutet o Brommas avgångshall är bedrövlig. Finns även folk som går till fel plan då de står på rad och den ouppmärksamme följer strömmen till annat än sitt eget. Dock gillar ja Saab2000 på en kort timmesflight

  2. Dryden den

    Det var ett tag sedan, men ja.

  3. henke12 den
    Dryden

    Nja, möjligtvis högljudda (framförallt SAAB2000).

    Har du flugit Saab 340? 🙂

  4. Dryden den

    BMA är ju en värdelös flygplats tyvärr. Trång och underdimensionerad. Inför avgångarna kring 1730 och en timme framåt är det helt fulltjockt i hallen och det går knappt att hitta en sittplats. Lyckligtvis tycker jag att BRA lyfter upplevelsen, framförallt deras morgonflyg med frukosten, som både är lokal och väldigt god. Risiga plan? Nja, möjligtvis högljudda (framförallt SAAB2000). Men å andra sidan, SAS 737:or är inte så fräscha de heller om man nu ska jämföra det som går från Östersund.

  5. JoelG den

    Har bra erfarenheter av Malmö Aviation frånsett en sak i deras regler. Det är att man inte får ha elektronisk utrustning i flight mode vid start och landning, vilket innebär att man inte får använda NC-hörlurarna och därmed inte hinna lyssna klart på en pod etc i mitt fall ofta är runt 45-60 min.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×