Malaysia Airlines Business Class Kuala Lumpur-Jakarta

Malaysia Airlines Business Class Kuala Lumpur-Jakarta – Pålitligt i Asien

På flygplatsen

Jag anlände med i Kuala Lumpur med nattflyg från Oman. Jag hade ännu inget boardingkort för den kommande flygningen och behövde därför uppsöka en transferdisk, något som inte var särskilt komplicerat då nästa flygning skulle göras med det nationella flygbolaget Malaysia Airlines.

Transferdiskarna låg i centrum av den stora satellitpiren och var området var uppdelat i två sektioner. Till vänster fanns en transferdisk för Malaysia Airlines och samarbetande bolag och till höger en disk för övriga flygbolag. Det var helt tomt vid båda diskarna så jag blev omedelbart incheckad av en vänlig men något tystlåten ung man. Mitt bagagenummer lades in i bokningen innan han slutligen skrev ut ett boardingkort med min förbokade sittplats 02A.

Malaysia Airlines Business Class Kuala Lumpur-Jakarta

Transithallen på Kuala Lumpurs flygplats

Foto: Jacob Molin

Efter en snabb titt i taxfreen begav jag mig till Malaysia Airlines Golden Lounge för en välbehövlig dusch och lite lunch. Efter en snabb titt i taxfreen begav jag mig till Malaysia Airlines Golden Lounge för en välbehövlig dusch och lite lunch. Malaysia Airlines driver tre lounger i Kuala Lumpur. I huvudbyggnaden finns två lounger, en regional lounge och en inrikeslounge, och i satellitbyggnaden finns huvudloungen som kallas Golden Lounge. Eftersom jag redan befann mig i satellitpiren var det den sistnämnda som blev det naturliga valet.

Business loungen var nästan helt tom under eftermiddagen med maximalt ett 20-tal besökare under de drygt tre timmar som mitt besök varade, så det var ingen som helst brist på plats. Jag satte mig vid en ledig sittgrupp i ett hörn där det fanns rymliga vardagsrumsfåtöljer med tillhörande fotpall och en storbilds-TV som visade sändningar från London-OS. En öl och lite enklare snacks från buffén blev ett perfekt komplement till de spännande simfinalerna. I buffén fanns bland annat olika smörgåsar, flera olika asiatiska rätter, färsk frukt samt spännande malaysiska minidesserter. Jag hittade även en frys med Häagen Dazs glass.

Lounge: Malaysia Airlines Golden Lounge (Business Class), Kuala Lumpur International (KUL)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Jag lämnade loungen 40 minuter före avgång och upptäckte till min förvåning att flyget till Jakarta skulle avgå från huvudterminalen dit man behövde åka tåg, det hade jag helt missat att notera. Detta skapade en viss stress men som tur var stod tåget och väntade och efter en en kort tågresa på två minuter var det bara att leta upp gaten i centralbyggnaden som visade sig var gate A8 längst ut i ena vingen. Precis som i Singapore skedde säkerhetskontrollen i Kuala Lumpur vid gaten. Vid min ankomst hade de flesta redan passerat och satt i vänterummet en trappa ner och kön var därför minimal.

Ombordstigningen startade bara någon minut efter jag anlänt, priority boarding erbjöds för business class passagerare och passagerare som reste med barn och jag blev en av de första att gå ombord. En vänlig flygvärdinna tog emot vid ingången och jag fann snabbt min plats på andra raden.

Efter de flesta passagerare passerat kom flygvärdinnan fram till min plats för att hälsa och fråga om hon kunde erbjuda mig något att dricka före avgång. Jag beställde ett glas apelsinjuice. Snabbt var hon tillbaka med min dryck samt ett landing card för Indonesien och det senaste numret av The Star, Malaysias största engelskspråkiga tidning.

Punktlig pushback klockan 16.30 och medan vi taxade mot startbana 32R genomförde kabinpersonalen en manuell demonstration av säkerheten ombord. Med lite trafik på flygplatsen under eftermiddagen kunde vi snabbt lyfta och sätta kurs mot Indonesien. Flygtiden till Jakarta hade beräknats till en timme och 40 minuter.

Totalt var vid fem passagerare i business class, med 16 stolar i kabinen innebar det gott om plats och stolen bredvid min förblev tom. De flesta passagerare i business class var asiatiska affärsmän.

Stolen

Flygplanet som skulle ta oss till Jakarta var en ny Boeing 737-800 med fyra rader business class i en 2-2 konfiguration. Inredningen gick i mörklila med sköna och rymliga stolar med 42 tum benutrymme, lite mer utrymme för benen än de flesta kortdistansplan brukar ha i business class. Inredningen var dessutom en påtaglig förbättring mot de gamla slitna Boeing 737-400 flygplan med 80-talsinredning som tidigare använts på kortare linjer inom Sydostasien.

Malaysia Airlines Business Class Kuala Lumpur-Jakarta

Stolen i business class på Malaysia Airlines Boeing 737-800

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

Enligt Malaysia Airlines hemsida fanns det även ett underhållningssystem ombord med en personlig 10,6-tumsskärm förvarat under armstödet i business class. Denna missade jag dock helt och använde följaktligen aldrig under flygningen. Vad jag dock noterade var att det vid stolen fanns ett personligt eluttag.

Måltider

Efter start passerade flygvärdinnan genom kabinen för att ta beställning av mat och dryck. Inga menyer delades ut på flygningen så flygvärdinnan fick själv berätta för varje passagerare om de tre huvudrätter som fanns att välja mellan. Inte heller någon drinklista delades ut, dock fanns det mesta i dryckesväg att beställa ombord.

Jag beställde ett glas champagne samt kycklingrätten att äta. Samtliga tre huvudrätter var asiatiskinspirerade varav en var en traditionell malaysisk rätt. Valen var kanske inte så förvånande med tanke på att flyget gick mellan två länder i Sydostasien och att de flesta passagerare ombord faktiskt var asiater.

Efter några minuter var flygvärdinnan tillbaka med en varm handduk samt mitt glas champagne som hälldes upp ur en stor flaska vid min plats. Champagnen som serverades ombord var Jacquart.

En vit duk lades på bordet och efter några minuter kom även måltidsbrickan som innehöll både förrätt, huvudrätt och dessert. Förrätten bestod av någon slags kryddstark korv med sallad. Huvudrätten var en välkryddad kycklingrätt med ris, sås och grönsaker. Måltiden avslutades slutligen med en dessert bestående av en cheesecake med jordgubbsås. Flygvärdinnan erbjöd även flera olika sorters bröd från en korg.

Malaysia Airlines Business Class Kuala Lumpur-Jakarta

Middag i business class

Foto: Jacob Molin

Maten smakade mycket bra även om det förstås hade varit trevligare att få alla rätter serverade separat, vilket kabinpersonalen borde ha hunnit med under flygningen. Det är lätt att dra paralleller med Singapore Airlines som jag tidigare flugit en hel del med. Deras mat brukar generellt ha en mer internationell inriktning med färre kryddstarka rätter. Malaysia Airlines å andra sidan verkade snarare satsa på lokal mat.

Brickan plockades av och jag fick erbjudande om kaffe eller te. Utöver de två Lindt chokladbitar som fanns på brickan kom flygvärdinnan även med en korg med olika sorters chokladpraliner och slutligen erbjöds ytterligare påfyllning av mitt champagneglas.

Service

Två personer hade hand om serveringen i business class. En yngre kvinna i 30-årsåldern skötte serveringen i kabinen medan en äldre man, som även var purser ombord, tog hand om förberedelserna och tillagningen i galleyt. Båda pratade perfekt engelska och jag blev även tilltalad med namn i samband med att måltidsbeställningen togs. Flygvärdinnan var precis som alla Malyasia Airlines flygvärdinnor klädd i en traditionell sarong i grönt och blått, inte helt olik de uniformer Singapore Airlines har.

Servicen ombord var i övrigt alldeles utmärkt. Ett flertal påfyllningar erbjöds under flygningen av såväl champagne som vatten, och det behövdes. Nog för att jag gillar kryddstark asiatisk mat, men maten var lokalt kryddad vilket resulterade i att svetten efter en stund rann ganska bra. Vid tredje påfyllningen av vattenglaset kommenterade flygvärdinnan med ett leende ”it looks like you need this”.

Ankomst

Jag spenderade resterande del av flygningen med att läsa en bok. Under sista halvtimmen drabbades vi av kraftig turbulens och såväl kabinpersonal som passagerare ombads sätta sig. I övrigt var det en lugn och smidig flygning.

Malaysia Airlines Business Class Kuala Lumpur-Jakarta

Jakarta Soekarno-Hatta flygplats

Foto: Jacob Molin

Strax efter klockan 17 indonesisk tid påbörjade vi vår inflygning mot Jakarta som denna eftermiddag bjöd på ett ganska molnigt väder över ett annars intressant landskap. Klockan 17.18 tog vi mark på Jakarta Soerkarno Hatta international airport, tio minuter före schemalagd tidtabell. De flesta passagerare skulle avsluta sin resa i Jakarta, själv hade jag en anslutning och behövde leta upp en transferdisk.

Slutsats

Precis som de flesta asiatiska bolag levererade Malaysia Airlines en bra business class produkt med en riktig business class stol, en ordentlig måltid med flera olika val av huvudrätt samt en vänlig och uppmärksam service. Det hade dock varit trevligare om alla rätter serverats separat men i övrigt fanns det inte mycket att klaga på kring service och upplägg. Det var även kul att få testa den nya loungen i Kuala Lumpur som jag inte hade större svårighet att slå ihjäl tre timmar i.

4
Populäraste / senaste

  1. pep den

    Ja, jeg havde en Mileage Run i business C med dem sidste aar for at beholde mit Guldkort hos QR. Det var en pragtfuld tur SGN-KUL-SGN med masser af mad og drikke og leende CCrew. Alting funkede perfekt, ogsaa masser af champagne. Det var desvaerre kun en A320, men det gik fint endda. 330 USD kostede det saaledes for mig at beholde mit guldkort. Saa resten af fornoejelserne var gratis. Dejlig lounge i KUL, hvor jeg sov i hvilerum om natten foer jeg floej tilbage

  2. toer00 den

    Har också flugit MH i C på korta inrikessträckor typ KUL – BKI samt den något udda sträckan BKI – TWU (Tawau), de levererar alltid en bra service, med snygga leende flygvärdinnor 😉 och en prickfri service. Flög dem även ARN-NYC-ARN för några år sedan och även där så var den mjuka delen i absoluta toppklass…

  3. Dr. Miles den
    AxelB

    "Kaunter Tiket" låter såååå fonetiskt, är det så malaysiska är?

    Ja, t ex telefonkort heter "kad telefon".

  4. AxelB den

    "Kaunter Tiket" låter såååå fonetiskt, är det så malaysiska är?

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×