SAS Plus Nice-Köpenhamn

En lunchflygning med SAS Plus Nice-Köpenhamn

Bakgrund

Under våren 2013 plockade SAS bort business class inom Europa, en klass man ansåg otidsenlig. Istället ersattes de tidigare produkterna Business Class och Economy Extra (premium economy) med en ny klass, SAS Plus. Efter att ha testat en frukostflygning i SAS Plus blev det dags att kolla in vad som erbjuds på en längre lunchflygning i samma klass.

På flygplatsen

Jag anlände till Nice Côte D’Azur flygplats 90 minuter före avgång. SAS höll till i incheckningsområde C där det fanns fem diskar öppna för lunchflygningarna till Stockholm och Köpenhamn varav en disk för passagerare i SAS Plus samt med guldkort. Eftersom jag bara hade handbagage valde jag dock att checka in via en maskin.

SAS Plus Nice-Köpenhamn

SAS check-in i Nice

Foto: Jacob Molin

Säkerhetskontrollen låg en våning ovanför incheckningsområdet. Med många förmiddagsavgångar var det  mycket folk som skulle igenom men kön flöt ändå på bra. Vid sidan av den ordinarie säkerhetskontrollen fanns en fast track kanal men den verkade enbart vara tillgänglig för passagerare med någon form av flygplatsabonnemang samt passagerare som behövde assistans. Det stod hur som helst inget om SAS Plus eller SAS guldkort och inte heller SAS webbsida nämnde något om att det skulle erbjudas fast track i Nice.

Transithallen var packad med folk och de få butiker som fanns var dyra, jag begav mig istället mot loungen. I terminal 1 finns två lounger som används av samtliga flygbolag som trafikerar terminal 1, en lounge i transithallen för Schengenavgångar och en lounge i transithallen för avgångar till destinationer utanför Schengen.

Loungen i Schengendelen, Salon Club Azur, var inget märkvärdigt men bjöd i alla fall på enklare tilltugg och gott kaffe och var en uppskattad tillflykt från den trånga transithallen. En bonus var dessutom att man kunde man beställa gratis champagne av personalen.

Lounge: Salon Club Azur Lounge, Nice Cote D Azur International (NCE), Terminal 1

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen till Köpenhamn startade redan 40 minuter före avgång från gate A10 som visade sig vara en bussgate i källaren. Ingen särskild prioritet gavs för SAS Plus eller guldskortsresenärer, å andra sidan slutade det ändå med att alla fick åka med samma buss ut till flygplanet.

Det var en Airbus A319 som skulle ta oss till Köpenhamn denna eftermiddag, målad i SAS gamla dekor. När man går ombord på ett flygplan via en passagerarbrygga tänker de flesta inte på hur flygplanet ser ut på utsidan, i många fall ser man det inte ens. Nu blev det istället buss ut till flygplanet och retromålningen var oundviklig att missa. Det var en och annan person på bussen som fällde en kommentar om det annorlunda utseendet och undrade vad det egentligen var för flygplan vi skulle åka med.

SAS Plus Nice-Köpenhamn

SAS Airbus A319 i gamla retromålningen

Foto: Jacob Molin

Vid galleyt fanns tidningar att plocka för att läsa ombord, den enda svenska tidningen jag hittade var dock Dagens Industri. Under tiden anlände ytterligare en buss med passagerare, flyget var helt fullt.

Punktlig pushback klockan 11.30. En säkerhetsvideo visades på skärmarna på engelska följt av en textad version på engelska. Tio minuter senare lyfte vi mot Köpenhamn med en beräknad flygtid på två timmar.

Stolen

SAS Plus bestod av tre rader i en 3-3 konfiguration, rad 1 fanns dock endast på höger sida av kabinen vilket innebar 15 stolar totalt. Med ett fullt flyg innebar det givetvis att även SAS Plus var helt fullt.

SAS Plus Nice-Köpenhamn

SAS Plus-stolen på Airbus A319

Foto: Jacob Molin

Skillnaden mellan SAS Plus och tidigare business class är att mittensätet inte längre garanterat är tomt, vilket blev ännu tydligare på denna flygning, inte minst med allt handbagage som skulle få plats.

Airbus A319 flygplanet i övrigt kändes nytt och modernt med skärmar i taket på varannan rad som under en stor del av flygningen visade flygkartan.

Måltider

Uppe i luften rullade SAS Cafévagnar igenom kabinen med mat och dryck. Utbudet är detsamma för samtliga passagerare men i SAS Plus är all mat och dryck inkluderad i biljettpriset medan man i SAS Go (ekonomiklass) får betala för allt med undantag för kaffe, te och vatten som är gratis.

På i stort sätt samtliga flygningar inom Europa och Skandinavien finns frukostlådor och frukostpåsar på morgonen medan smörgåsar erbjuds under resten av dagen tillsammans med allehanda drycker. På flygningar med en flygtid längre än 90 minuter finns dessutom en utökad matmeny med sallader och wraps, ett utbud som följaktligen även fanns på denna flygning

På flygningen mellan Nice och Köpenhamn bestod matvalen av rostbiffsallad, mozzarellawraps, samt smörgåsar med antingen kyckling eller ost. Jag beställde en kycklingsmörgås samt en wrap.

SAS Plus Nice-Köpenhamn

Lättare lunch i SAS Plus

Foto: Jacob Molin

Wrapen serverades i en avlång papperskartong, vad jag förstod är det meningen att den ska vara varm men den kändes mer som ljummen. Wrapen var helt vegetarisk med ett innehåll som bestod av mozzarellaost, champinjoner och tomater. Den kändes ganska degig och hade nog gjort sig bättre med ett annat innehåll.

Kycklingsmörgåsen smakade betydligt bättre. Jag beställde även en flaska vin att dricka, ett franskt vin från Cuberon i södra Frankrike. På en senare flygning en vecka senare fick jag även möjlighet att smaka salladen, då inte en rostbiffsallad utan istället en kycklingsallad som serverades med Tabouleh. Varmt bröd erbjöds då även till salladen.

Senare under flygningen beställde jag en kopp kaffe att dricka samt en muffins. De muffins som erbjuds ombord finns med choklad eller blåbär och är riktigt goda och väl tilltagna i storlek.

Personligen saknar jag den gamla Economy Extra-klassen och de måltider som tidigare erbjöds där, åtminstone på längre flygningar inom Europa serverades en ordentlig måltid och ofta med ett gott innehåll. Fördelen med SAS Plus är dock att man kan beställa vad man vill och även när man vill. På en längre flygning mellan Skandinavien och Sydeuropa finns alltså möjlighet att beställa något mer att äta senare under flygning.

Service

Servicen ombord var trevlig och vänlig men precis som under nedresan Stockholm-Nice försvann all kabinpersonal bak till ekonomiklass med försäljningsvagnarna efter vi i SAS Plus fått beställa vad vi ville ha. Under denna tid var det ingen som höll koll på oss i SAS Plus och med ett fullt flyg tog ganska långt tid innan jag fick möjlighet att beställa mer att dricka samt en kopp kaffe.

Förmodligen hade det gått att ringa på knappen om man ville beställa något, men helt oavsett var det en viss skillnad mot tidigare då det oftast fanns en person dedikerad för Economy Extra och Business Class som såg till att serveringen flöt på i en vettig takt och även samlade in brickor, skräp och tomma glas inom en rimlig tid efter serveringen slutförts.

Ankomst

Eftersom det fanns skärmar i kabinen som mestadels visade en flygkarta kunde vi också följa vilken rutt vi tog från Nice till Köpenhamn. Flygrutten till Danmark var något annorlunda, från Nice flög vi rakt österut längs med kusten mot Genoa innan vi svängde av och satte kurs norrut mot Milano, Lugano och Frankfurt. Detta bör ha gett en betydligt längre flygrutt men förmodligen fanns det en anledning till det.

Klockan 13.37 landade vi på Köpenhamn Kastrup, 15 minuter före tidtabell. Före landning visades information på skärmarna i kabinen om relevanta anslutande flyg inom 90 minuter.

Slutsats

En punktlig lunchflygning från Sydeuropa till Skandinavien. Den nya wrapen föll mig inte riktigt i smaken men smörgåsen smakade bättre. Det som dock saknas är att få en bättre premiumkänsla på upplevelsen.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×