Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lufthansa Premium Economy – Invigningsflygningen Frankfurt-Washington

Bakgrund

Lufthansa har som tradition att på den årliga ITB-mässan i Berlin i mars lansera någon nyhet. År 2014 kom slutligen det många väntat på, premium economy på långflygen. Det första flygplanet med de nya stolarna levererades till Lufthansa i slutet på september och den 8 oktober var det dags för premiärflygningen. Vi var med ombord på invigningsflygningen till Washington och blev faktiskt den första premium economy-passageraren någonsin att boardas.

Premium economy kommer formellt tas i trafik den 1 december 2014 men kommer under oktober och november finnas på utvalda flygningar. Under denna period kommer man huvudsakligen uppgradera statuspassagerare i ekonomiklass samt erbjuda uppgraderingar mot poäng.

De första destinationerna blir Washington, Los Angeles och Toronto och det är Boeing 747-8-planen som först utrustas med premium economy följt av Airbus A330 och Airbus A380. Den nya produkten kommer finnas på alla långdistansflygplan från december 2015.

Lufthansas stora utmaning för denna produkt var i övrigt att hitta rätt standard och balans i produkten. Ekonomiklasspassagerare ska uppleva att den ger ett mervärde, samtidigt får den inte vara så bra att den börjar konkurrera med business class. Resultatet blev en blandning av förmåner där det på vissa håll blev en premiumprodukt och i andra delar en vanlig ekonomiklassprodukt.

Vi går igenom vad Lufthansas premium economy innebär och vad man kan förvänta sig som passagerare.

På flygplatsen

Jag anlände till Frankfurts flygplats i mycket god tid före avgången klockan 13.10. Med enbart handbagage valde jag att checka in via en automat. En hel del frågor att svara på på skärmen, främst kopplat till inresereglerna till USA, men i övrigt enkelt och effektivt.

Som Lufthansa premium economy-passagerare ingår vissa extra förmåner på marken, man har exempelvis rätt att checka in två väskor mot normalt en väska i vanlig ekonomiklass. Däremot ingår inte incheckning vid businessdisken och fast track, dessa kunde jag dock nyttja ändå med ett guldkort.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Avgångshallen i terminal 1 på Frankfurt flygplats

Foto: Jacob Molin

Efter säkerhetskontroll och passkontroll hade jag gott om tid för ett loungebesök. Som resande i Lufthansa premium economy ingår inte loungeaccess, däremot kan man köpa tillträde till Lufthansas businesslounger för 25 euro, vilket man inte kan om man reser i vanlig ekonomiklass. Man kan även köpa tillträde till Lufthansa Welcome Lounge, ankomstloungen i Frankfurt.

Med guldkort valde jag att besöka Lufthansas Senatorlounge i den nya A-plus-piren i närheten av gate Z50, inte långt från avgångsgaten gate Z52. En mycket stor lounge med Lufthansas nya loungedesign. Loungen var välfylld med många avgångar mot Nordamerika runt lunch men utan att det för den sakens skull kändes trångt, mycket beroende på att loungen i sig är mycket stor.

Lounge: Lufthansa Senator Lounge Z50, Frankfurt Am Main International (FRA)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Då detta var en premiärflygning påbörjades ombordstigningen extra tidigt, redan 50 minuter före avgång. Som resande i premium economy får man inte priority boarding utan går ombord med ekonomiklasspassagerarna.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Snart dags för ombordstigning

Foto: Jacob Molin

Dagen till ära fick dock premium economy-passagerarna gå ombord allra först, med hela produktteamet, produktchefen samt Lufthansas kommersiella chef som stod i två led vid gaten och önskade alla passagerare en trevlig resa med skyltar och banners. Undertecknad blev faktiskt den första premium economy-passageraren någonsin att boarda, något som möttes med jubel och applåder av de närvarande.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lufthansas kommersiella chef hälsar välkommen ombord

Foto: Jacob Molin

Ännu hade man inte fått klart skyltarna vid gaten så det var lite oklart vilken passagerarbrygga man skulle använda om man reste i premium economy, det var dock även i detta fall economy class och den bakre pasagerarbryggan som gällde.

Premium economy var placerat mellan business class och economy class ungefär mitt i flygplanet. Vid stolen väntade kudde och en filt. Efter vi kommit på plats erbjöds en välkomstdryck, ingen champagne tyvärr men i alla fall ett glas kall apelsinjuice med garnering. Dessutom fick man en liten necessär med toalettartiklar.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Kabinen i Lufthansa Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Första intrycket av premium economy var positivt, till stor del beroende på att flygplanet var så nytt och att interiören kändes fräsch. I övrigt beror nog intrycket mycket på vilken infallsvinkel man har och vad man varit van vid att flyga tidigare. Sett till kabinstrukturen var det dock tydligt att produkten fortfarande tillhör ekonomiklassegmentet, det fanns en ordentlig gardin mot business class medan avgränsningen mot vanlig ekonomiklass bara var tunna skärmar ovanför stolarna i taket. Dessutom var det gemensamma toaletter för economy och premium economy.

Punktlig pushback några minuter efter klockan 13 med en flygtid på åtta timmar till Washington. En premiärflygning är i övrigt alltid lite speciell, så även för personalen ombord som uppmärksammade detta ett flertal gånger i utropen.

Stolen

Premium economy bestod av fyra rader i en konfiguration med 2-4-2, dvs åtta stolar i bredd, detta att jämföra med vanlig ekonomiklass som har 3-4-3 och tio stolar i bredd. Stolen är både något bredare och har mer benutrymme än ekonomiklass. Benutrymmet ligger på 38 tum (jämfört med 31-32 tum i economy class) och stolsbredden på 18-19 tum (jämfört med 17-18 längst bak).

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Stolen i Lufthansa Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Andra skillnader inkluderar en enklare necessär samt en flaska vatten vid stolen. Stolen har dessutom både eluttag och USB-uttag om man exempelvis vill använda en bärbar dator.

Stolen var mycket behaglig att sitta i, detta var de flesta ombord överens om. Stolen erbjuder inget överflöd av utrymme och kan och ska inte jämföras med business class, men det var inte på något sätt trångt, varken sett till bredden eller benutrymmet. Den stora baksidan var de lite väl ambitiösa möjligheterna att kunna fälla stolen, detta kanske fungerar fint på nattflygningar när de flesta vill sova, men på en dagflygning var det närmast omöjligt att sitta och jobba med stolen framför fälld och det blev också mycket trångt att komma ut ur stolen. Jag skulle personligen föredra att Lufthansa minskar fällmöjligheten lite.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Stolen i Lufthansa Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

Underhållningssystemet är samma på hela flygplanet med ett ganska modernt AVOD-system (Audio Video On Demand). I premium economy har man en skärm på mellan 11 och 12 tum som är liten större än de 9 tum man får i ekonomiklass.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lufthansas underhålllningssystem

Foto: Jacob Molin

Utbudet innehöll det mesta av filmer, TV-program, dokumentärer, musikalbum och spel, möjligtvis utan att riktigt imponera jämfört med några av de riktigt omfattande underhållningssystemen som finns hos vissa flygbolag. I systemet fanns även information om Lufthansa, två cockpitkameror samt en flygkarta där man kunde följa flygningen.

Systemet kan antingen regleras genom att trycka direkt på skärmen eller genom att använda fjärrkontrollen, placerad vid armstödet, som är löstagbart. Dessutom är skärmen reglerbar och kan dras fram en liten bit.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Fjärrkontrollen, necessär och knappar för att reglera stolen

Foto: Jacob Molin

Internet ombord

På flygningen fanns trådlöst internet genom FlyNet som man kunde nyttja mot en avgift, detta erbjöds efter vi kommit upp på vår marschhöjd efter starten i Frankfurt fram till cirka 20 minuter före landning i Washington. Hastigheten kommer givetvis aldrig upp i de nivåer man får på marken och något trasslade dessutom med systemet i början av flygningen, vilket gjorde att personalen fick starta om hela systemet. Men i övrigt fungerade det helt okej. Mycket praktiskt att kunna jobba under flygningen.

Måltider

Under flygningen serverades lunch efter start och en enklare måltid innan ankomst till USA. Servicen inleddes med att menyn delades ut följt av en varm handduk och en cocktailservering med nötter. Jag tog en gin & tonic. I dryckesutbudet fanns rött och vitt vin (en sort av varje), öl, olika spritsorter samt allehanda alkoholfria drycker. Det fanns även mousserande vin, dock ingen champagne i premium economy. Utbudet av spritsorter innehöll det vanliga som gin, vodka, cognac och whisky men utan några särskilda märken värda att nämna.

En kvart efter cocktailserveringen passerade vagnen ännu en gång, denna gång med måltidsbrickan. Lunchen bestod av en räksallad med yoghurtdressing följt av huvudrätt med två val – biff med ris i chilisås eller vegetarisk pasta bolognese. Till efterrätt fanns en brownie med grädde. Allt serverades samtidigt på samma bricka. Bröd erbjöds från en korg och på vagnen fanns även öl och vin till maten.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lunch i Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Den stora skillnaden mot ekonomiklass är att maten serveras på riktigt porslin och dryckerna i riktiga glas, vilket skapar en lite trevligare upplevelse. Maten smakade okej utan att vara något extraordinärt, största problemet låg snarare i att det var ganska lite mat i portionerna, lite väl lite för att kunna stå sig på en åtta timmar lång flygning.

Ytterligare vin erbjöds senare följt av kaffe och te samt cognac och baileys. Medan vinet serverades i riktiga glas användes dock plastglas till cocktails och avec samt till juice och vatten mellan huvudmåltiderna.

Under resten av flygningen passerade flygvärdinnorna ungefär en gång i timmen med apelsinjuice och vatten på en bricka. Troligtvis hade man även kunnat beställa något annat om man önskade. I övrigt erbjöds ingen snack mellan måltiderna, åtminstone inte organiserat.

Måltid nummer två serverades 90 minuter före landning i Washington och kändes möjligtvis lite mer business class än ekonomiklass, något motsvarande vad man får på en entimmesflygning i business class inom Europa. En tallrik med tre olika ostar, salami och en bayersk röra. Vid sidan fanns en skål med fruktsallad och kabinpersonalen erbjöd bröd från en korg samt öl, vin, alkoholfria drycker, kaffe och te från vagnen. Även denna gång inleddes serveringen med en varm handduk.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Andra måltiden före landning

Foto: Jacob Molin

Inget fel heller på den andra måltiden, men sammantaget var det ganska lite mat för åtta timmar, vilket med boarding, passkontroll och andra formaliteter före och efter flygningen snarare handlar om 10-11 timmar. Före landning erbjöds även en chokladbit i premium economy.

Service

En invigningsflygning innebär alltid en annorlunda upplevelse, många månader eller kanske år av planering och förberedelser gör det till en speciell dag för alla inblandade. Ombord på invigningsflygningen fanns även produktchefen för premium economy samt Lufthansas kommersiella chef, vilket förstås gjorde att personalen var extra på tårna.

Vänlig och artig service av kabinpersonalen, dock användes aldrig några namn när passagerarna tilltalades och jag märkte inte heller någon extra uppmärksamhet för mig som guldkortsinnehavare.

Det är dock svårt att avgöra om detta var normal standard då det som sagt var en speciell flygning.

Sömn

Stolen gick bra att vila i med en recline på ungefär 130 grader, men man bör kolla av med personen bakom innan man fäller stolsryggen då det annars kan bli ganska besvärande om personen bakom inte är förberedd och exempelvis sitter och jobbar.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Stolen fälld

Foto: Jacob Molin

Då detta var en dagsflygning blev det aldrig aktuellt för något mer än lite vila. Sovkomforten kan aldrig jämföras med business class, där man i den nya produkten får en stol som blir fully flat, men visst är det avsevärt bättre komfort och utrymme än i vanlig ekonomiklass.

Ankomst

Punktlig landning på Washington Dulles strax före klockan 16 lokal tid. Dullesflygplatsen är ökänd för sin passkontroll där det inte sällan är en lång och seg kö som kan ta en timme eller mer att komma igenom, men denna eftermiddag flöt det faktiskt på riktigt bra.

Då jag endast reste med handbagage hade jag inget incheckat bagage att tänka på och kunde ganska snabbt lämna flygplatsen.

Slutsats

Den nya premium economy-stolen är både skön och rymlig och den nya kabinen kändes modern. Det är trevligt med riktigt porslin och riktiga glas till måltiderna men det var för små portioner för en flygning på åtta timmar. Vad man tycker om produkten i stort handlar nog i slutändan mycket om vilka förväntningar man kommer med och vad man är van vid på långresor. Business class är det inte men helt klart en betydligt mer behaglig upplevelse än i ekonomiklass.

Lufthansa nämner att bokningsläget hittills överträffat förväntningarna, vi får se hur det slår ut när produkten kommer igång på riktigt.

BusinessClass.se rekommenderar

Att välja en plats på första raden har många fördelar. Det är enklare att komma upp ur stolen utan att behöva besvära personen bredvid (om man inte sitter vid mittgången) och det är ett enkelt val av plats om man exempelvis vill jobba under flygningen då man inte har någon person framför som kanske vill fälla sin stol.

Baksidan med första raden är som vanligt att man måste lägga upp allt handbagage på hatthyllan under start och landning.

12
Populäraste / senaste

  1. Whiskey den

    Känns billigt att sälja uppgraderingar i luften. Det var bättre förr.

  2. henke12 den

    Inget benstöd på rad 1 i PE. (A380)

    Åkte LAX-FRA i somras..

  3. rstenelo den

    Testat den nu två gånger den senaste veckan FRA – SIN med en A380, gillar att det är en separat kabin längst fram på A380 med två toaletter enbart för PE. Sätena var bra med en bra recline, men servicen tycker jag är sämre än SAS – får jag valet skulle jag välja SAS istället, särskilt med nya kabinen. Servicen var inte imponerande, extremt opersonlig. Efter push-back ropades det ut vid båda flygningarna att man kunde uppgradera från eco till – PE för 349 € – på hemresan var det två personer som gjorde det men de klagade enormt och fick pengarna tillbaka efter nån timma…. och flyttade tillbaka till Eco…

  4. Longreach den
    Jacob

    SAS har ju en ny SAS Plus-stol på gång på långflygningarna, så en rättvis jämförelse borde väl vänta till den är på plats i början på nästa år.

    Inte om man ska flyga idag… Tycker Sas nuvarande är helt ok. Är lufthansas nya mycket bättre än Sas nuvarande?

  5. Jacob den
    andyroos

    Hur är stolen jämfört med SAS Eco extra?

    SAS har ju en ny SAS Plus-stol på gång på långflygningarna, så en rättvis jämförelse borde väl vänta till den är på plats i början på nästa år.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×