Lufthansa Economy Class Airbus A321 Barcelona-München

Lufthansa ekonomiklass inom Europa – Barcelona-München

Bakgrund

En tvåtimmarsflygning med Lufthansa och en beskrivning av vad som erbjuds i ekonomiklass på en medellång linje inom Europa.

På flygplatsen

Jag anlände till Barcelonas El Prat de Llobregat flygplats en timme och 15 minuter före avgång. Lufthansa hade ett eget incheckningsområde i terminal 1 med fem diskar, tre för economy class, en för business class och en för första klass och Star Alliance guldkortsresenärer. Dessutom fanns ett flertal incheckningsmaskiner. Jag reste med enbart handbagage och hade egentligen klarat mig utmärkt med incheckning via en maskin men då jag ville fråga om loungetillgång valde jag att gå till en disk. Det var två minuters väntetid vid första klass disken innan jag blev incheckad, snabbt men vänligt av en medelålders man. Jag fick samtliga boardingkort utskrivna samt en beskrivning hur jag hittade till den tredjepartslounge som Lufthansa använder i Barcelona.

Lufthansa Economy Class Airbus A321 Barcelona-München

Lufthansa premiumincheckning i Barcelona

Foto: Jacob Molin

Vid säkerhetskontrollen fanns förvisso en separat fast track kö men för att få använda denna behövde man något form av abonnemang. Business class biljett eller guldkort räckte inte. Trots mycket människor gick den ordinarie kön snabbt och jag var igenom på några minuter.

Det var länge sedan jag besökte Barcelona och blev därför mycket positivt överraskad över den moderna, ljusa och mycket rymliga terminal 1 som alla fullservicebolag använder. En stor skillnad mot det gamla terminalkomplexet som nu fått namnet terminal 2 och mestadels används av lågprisflygbolag.

Lufthansa Economy Class Airbus A321 Barcelona-München

Transithallen i Barcelona terminal 1

Foto: Jacob Molin

Som guldkortsresenär med Lufthansa hade jag tillträde till loungen Sala VIP Pau Cassals, en tredjepartslounge och tillika den enda loungen i Schengenområdet som följaktligen används av alla flygbolag som trafikerar destinationer inom Schengen. Det finns även en lounge i non-Schengenområdet samt en lounge som används för pendlarlinjen Barcelona-Madrid.

Loungen var riktigt trevlig med en modern inredning men trots en stor yta var loungen nästan helt full. Hyfsat med mat och dryck inklusive en frys med glass och ost och skinkcroissanter att äta till frukost.

Lounge: Sala Pau Casals, Barcelona El Prat International (BCN)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 25 minuter före avgång vid gate C74 som trots sitt höga gatenummer låg ett stenkast från centralhallen och loungen. Ombordstigningen hade redan påbörjats så jag fick aldrig veta om någon särskild prioritet gavs för premiumpassagerare.

Vid ingången till flygplanet fanns tyska och spanska tidningar samt ett begränsat utbud av engelskspråkiga tidningar, främst Herald Tribune. Flygplanet var välfyllt och jag hade svårt att finna plats för mitt handbagage på hatthyllan. För de  passagerare som kom ytterligare några minuter senare var det hopplöst.

Punktlig pushback klockan 12.15 med en beräknad flygtid till München på en timme och 45 minuter. Säkerhetsgenomgång på engelska och tyska följt av ett förinspelat meddelande på spanska innan vi lyfte mot sydväst och satte kurs mot Tyskland.

Stolen

Flygplanet till München var en Airbus A321 som var nästan helt fullt. Business class upptog fem rader och ekonomiklass började på rad 6 med en 3-3 konfiguration. Jag hade vid incheckningen blivit tilldelad 11F, precis vid nödutgången, och hamnade bredvid ett mycket vänligt amerikanskt par som var på väg till Newark via München.

Lufthansa Economy Class Airbus A321 Barcelona-München

Lufthansas Recarostol inom Europa

Foto: Jacob Molin

Stolarna ombord var tillverkade av Recaro, den tunna modell som allt fler flygbolag i Europa bytt till då de både tar mindre plats och väger mindre. Stolarna är marginellt hårdare än de tidigare betydligt tjockare stolarna men fungerar okej på en kort till medellång flygning. Fördelen med att stolarna är tunna är att det ger lite mer benutrymme trots att det faktiska utrymmet mellan stolarna inte blivit större. Dessutom har stolsfickan flyttats upp till den övre delen av stolen vilket ger ytterligare lite mer plats för benen.

Måltider

På flygningen till München serverades en smörgås i ekonomiklass innehållandes mozzarella, zuccini och äggplanta. Inget fel på smörgåsen men inte heller något särskilt. Till smörgåsen erbjöds allehanda drycker som öl, vin, mousserande vin (tysk sekt), juicer, läsk, kaffe och te. Jag tog ett glas rödvin, ett glas vatten samt en kopp kaffe.

Lufthansa Economy Class Airbus A321 Barcelona-München

Eftermiddagssnacks i Lufthansas ekonomiklass

Foto: Jacob Molin

Service

Vänlig men effektiv service, ungefär vad man kunde vänta sig i ekonomiklass och på ett närmast helt fullt flyg. Inget särskilt gjordes dock för mig som guldkortsresenär.

Ankomst

Fint flygväder på resan som tog oss längs med Franska Rivieran och städer som Marseille, Nice och Turin innan vi svängde norrut över Milano och Innsbruck. En lite märklig flygrutt och vad som kändes som en omväg men säkerligen valdes flygvägen för att få en säker passage genom Alperna.

Landning i ett regnigt och disigt München fem minuter före tidtabell. Trots att det inte är många år sedan den nya Star Alliance terminalen ”terminal 2” öppnade kämpar terminalen redan med kapacitetsproblem och vi blev hänvisade till en parkeringsplats vid hangaren med bussfärd in till terminalen. Inte helt optimalt med ett så gott som fullsatt Airbus A321-flygplan och med många passagerare som hade anslutningar. Det tog ett antal minuter innan alla passagerare kommit av och bussen kunde rulla mot terminalen. Den nya piren som just nu byggs i München är efterlängtad.

Slutsats

En effektiv men omärkvärdig ekonomiklassflygning inom Europa. Det är dock tacksamt att få något att äta samt en öl eller glas vin utan kostnad även i ekonomiklass, det blir allt ovanligare på kortflygningar.

2
Populäraste / senaste

  1. storsteffe den

    Trevligt att Lufthansa ännu inte gott med i LCC gänget utan bjuder på nått att äta och dricka även i eco.

  2. Mattias Edstrom den

    Trevlig läsning. Flög själv MUN-BCN förra veckan med Lufthansa. Samma typ utav smörgås fick vi också. Måste säga att jag gillar Lufthansa. Inga problem att t ex. få mousserande som i mitt fall t o m serverades i riktiga glas. Extra smörgås fick jag också utan problem. Fick dock argumentera med en incheckningsdam modell äldre om att jag ville kreditera min flygning till mitt EB kort och använda mig utav A3´s förmåner såsom priotaggat bagage etc. Hon satte motvilligt på en priotagg på mina tre väskor. Dessa taggar var borta när jag hämtade ut väskorna på Arlanda. Antar att det var slumpen, men mycket ska väl till att dessa stickers ska lossna från bagagetaggen Förutom hennes uppförande levererade Lufthansa en klockren produkt.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×