Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt – Nya business class på Boeing 747-8

Bakgrund

I mars 2012 var det dags även för Lufthansa att lansera sin nya business class, något som många väntat på då den gamla stolen hängt med i ganska många år. Resultatet blev en annorlunda modell med V-formade stolspar, en modell som Lufthansa nog är ensam om i flygindustrin.

Vi var med vid lanseringen i Berlin år 2012, nu var det dags att även testa denna i verkligheten på en åtta timmar lång flygning mellan USA och Tyskland.

På flygplatsen

Washington Dulles flygplats består av en centralbyggnad med incheckning, säkerhetskontroll och bagageutlämning samt fyra satellitpirer med gater. Centralbyggnaden har en minst sagt intressant design i betong med stora panoramafönster och som får mig att föra tankarna till terminal 1 på Charles-de-Gaulleflygplatsen i Paris.

Lufthansa hade redan på förmiddagen skickat ut ett mail om att flyget till Frankfurt skulle bli 50 minuter försenat med ny beräknad avgångstid kl 19.00 istället för 18.10, kanske inte så kul men däremot proffsigt. Jag åkte därför ut till flygplatsen lite senare än planerat, dock fortsatt med marginal för att klara av incheckningen i tid.

Lufthansa och Austrian Airlines incheckning låg vid dörr nummer 4 med tre premiumdiskar öppna – en för Star Alliance Gold, en för business class och en för Star Alliance Silver. Det var ingen kö vid någon av diskarna och då jag endast reste med handbagage var formaliteterna klara på under minuten av en vänlig kvinna vid gulddisken. Hon informerade mig om att jag hade tillgång till Lufthansas lounge i pir B.

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Lufthansa check-in på Washington Dulles

Foto: Jacob Molin

Säkerhetskontrollen låg en trappa ner och där fanns även fast track för passagerare i business class. Ingen kö och även om avmedskorna-dumheterna fortfarande fanns kvar gick det väldigt snabbt, igenom på två minuter. Tänk om det alltid gick så här snabbt vid ankomsterna också. Slutligen följde en tågresa med ett förarlöst tåg till B-piren.

Lufthansa har en egen lounge i Washington mittemot gate B50 med en Senatordel på övervåningen och en businessdel en trappa ner. Som guldkortsresenär kunde jag besöka Senatorloungen som var nästan helt full med flera kvällsavgångar till Europa. Inte bara Lufthansa använder loungen utan även bland annat Austrian Airlines, Brussels Airlines och SAS.

Lufthansa Senator Lounge, Washington Dulles

Lufthansa Senator Lounge, Washington Dulles

Foto: Jacob Molin

I övrigt fanns det ganska mycket att äta med färdiga smörgåsar, salladsbuffé och en varm middagsbuffé med fläskkarré, potatisgratäng och broccolipaj. Till efterrätt fanns två val med pumpacheesecake och apfelstrudel. Det märkliga var dock att delstaten inte tillåter självservering av alkoholhaltiga drycker vilket innbar att det fanns en bemannad bar mitt i loungen. Egentligen inget stort problem, allt var fortsatt gratis och en bartender fanns på plats nästan hela tiden, men det kändes lite märkligt. Vid baren fanns ett helt okej utbud med bland annat tre röda viner och fyra ölsorter.

Lounge: Lufthansa Senator Lounge, Washington (DC) Dulles International (IAD)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades klockan 18.45, 15 minuter före ny beräknad avgångstid. Rent praktiskt var det faktiskt två gater som användes, gate B45 och gate B47. Ordentlig priority boarding erbjöds via en separat kö och detta efterföljdes mycket noggrant av personalen. Jag blev en av de första att gå ombord via den främre dörren.

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Priority boarding vid gaten

Foto: Jacob Molin

Det var samma besättning som dagen innan flög mig från Frankfurt till Washington och jag blev direkt igenkänd av pursern vid dörren, vilket var trevligt. Han visade vägen till min sittplats 07K, en fönsterplats på fjärde raden i business class, där en flygvärdinna erbjöd sig att ta min jacka.

Vid stolen väntade necessär och vattenflaska i en låda, tidningar och magasin fanns på ett bord vid ingången. En stund senare erbjöds en välkomstdryck, ett val mellan champagne, vatten och apelsinjuice.

I övrigt gav kabinen ett bra första intryck. Jag gillar det nya färgvalet som är mycket ljusare än tidigare och som känns mer avslappnad och harmonisk. Den gamla färgsättningen med den mörkblåa inredningen föll mig aldrig vidare i smaken. Med skymning utanför fönstret gjorde sig belysningseffekterna också bra.

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Kabinen i business class

Foto: Jacob Molin

Pushback kl 19.10, en timme efter ordinarie avgångstid. Kaptenen nämnde dock att det var mycket fördelaktiga vindar över Atlanten och att flygtiden var beräknad till endast 6 timmar och 55 minuter, vilket innebar att vi ändå skulle landa någorlunda enligt tidtabell. Detta var positivt för de med korta anslutningar i Frankfurt men innebar att det dessvärre inte skulle bli mycket tid till ordentlig sömn under flygningen.

Stolen

Jag testade stolen redan år 2012 i samband med lanseringen i Berlin, men detta var första gången jag fick möjlighet att testa den ombord på ett flygplan.

Lufthansa har valt en annorlunda modell för sin nya business class med stolspar som är placerade i en V-form där man sitter snett mot varandra med fötterna som möts längst fram, avskilda av en liten vägg. Fördelen med detta upplägg är att man trots allt sitter ganska långt från personen bredvid, om det är en person man inte känner. Det blir en helt annan distans än om stolarna är placerade i rad. Baksidan, som de flesta anmärkte på under lanseringen, var det smala utrymmet som blev kvar för fötterna, nästan som om man skulle kunna tåflörta med grannen.

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Stolen i Lufthansas nya business class

Foto: Jacob Molin

På Boeing 747-8-flygplanen är business class uppdelat i tre olika kabiner – en huvudkabin mellan första och andra dörren, en mindre kabin bakom andra dörren, samt övervåningen där det finns åtta rader och 32 stolar. Om man föredrar nedervåningen eller övervåningen är nog högst individuellt. Vissa upplever övervåningen som exklusiv, andra tycker den känns trång och instängd. Personligen föredrar jag nog nedervåningen på Lufthansa då det helt enkelt blir lite luftigare.

Flygplanstypen finns i två versioner, med antingen 80 eller 92 stolar i business class. Det är den bakre kabinen som antingen kan ha två eller fyra rader. Konfigurationen är 2-2-2 förutom på övervåningen där det är 2-2.

Som en optimal lösning för business class föredrar jag helst en 1-2-1-konfiguration där man slipper behöva kliva över någon när man sitter vid fönstret, men trots avsaknaden av detta är det en ganska modern produkt och betydligt bättre än Lufthansas gamla business class. Jag upplevde stolen som rymlig och besvärades faktiskt inte av det smala utrymmet för fötterna framför stolen.

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Skärmen och den lilla avgränsningen för fötterna

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

Underhållningssystemet var AVOD (Audio Video On-Demand) och innehöll det mesta av filmer, TV-program, dokumentärer, musikalbum och spel, möjligtvis utan att riktigt imponera jämfört med några av de riktigt omfattande underhållningssystemen som finns hos vissa flygbolag. I systemet fanns även information om Lufthansa, två cockpitkameror samt en flygkarta där man kunde följa flygningen.

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Lufthansas underhållningssystem

Foto: Jacob Molin

Skärmen var 15 tum stor (mot 10,4 i gamla business class) och kunde tas loss och dras i sidled för att komma mer naturligt framför stolen. Underhållningssystemet kontrollerades med en fjärrkontroll som fanns placerad under en lucka vid armstödet men jag tror även man kunde trycka direkt på skärmen.

Internet ombord

Trådlöst internet erbjöds ombord via FlyNet, dock mot en avgift. Jag testade detta på utresan och det fungerade mestadels okej, med undantag för en omstart strax efter avgång samt radioskugga under ett område mitt under flygningen. Dock kommer det aldrig upp i samma hastigheter som på marken. Särskilt på dagflygningar är det praktiskt då man exempelvis kan skicka och ta emot mail under flygningen.

Måltider

Efter start passerade den manliga pursern genom kabinen, hälsade varje passagerare välkommen med namn och delade samtidigt ut menyn. Då han kände igen mig från utresan passade han även på att tipsa om det specialvin de hade ombord som inte stod med i menyn, ett sydafrikanskt vitt vin.

Menyn var riktigt stilig i ljusgrått föreställande olika ostar, vindruvor och en falska vin på framsidan. På flygningen serverades middag efter start och en enklare frukost innan landning.

I menyn fanns även drinklistan med champagne (Besserat de Bellefon), två vita viner och två röda viner. Fyra ölsorter fanns det också, varav två alkoholfria, samt ett hyfsat utbud av spritsorter, alkoholfria drycker, kaffe och te.

Serveringen inleddes med en cocktail med nötter, jag valde det toskanska rödvinet. Därefter lades en vit duk på bordet och vagnen passerade med förrätten. Jag blev positivt överraskad att se tre val av huvudrätt – en skaldjurstallrik med pilgrimsmusslor, räkor och lax, en svampsallad med mozzarella, samt som sista alternativ en kycklingwrap. Jag valde det sistnämnda som serverades med jordnötsdressing. Mycket annorlunda och ganska stark i sin smak. Definitivt inget jag ätit tidigare på ett flygplan.

På brickan fanns även en skål med sallad och kabinpersonalen erbjöd bröd från en korg. Jag bad att få smaka det vita sydafrikanska specialvinet till maten.

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Måltidsbrickan med förrätten

Foto: Jacob Molin

Det fanns tre val av huvudrätt – biffilé med rostad potatis, havsabborre med basmatiris och grönsaker, eller pumparavioli med zucchini, tomater och parmesan. Jag tog abborren som var god men kanske inte det mest smakstarka jag ätit. Ytterligare bröd erbjöds samt påfyllning av vinglaset.

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Huvudrätten

Foto: Jacob Molin

Därefter plockades brickan av och dessertvagnen passerade. På vagnen fanns en osttallrik, färsk frukt samt Häagen Dazs-glass. Jag kände mig ganska mätt så hoppade osten men beställde det övriga. Även kaffe och te serverades samt avec och likörer, något jag dock avböjde då jag ville gå och lägga mig efter middagen. Slutligen fick varje passageraren en liten ask med två chokladpraliner.

Frukosten serverades 70 minuter före landning, vilket var uppskattat, på många flygbolag startar denna redan två timmar före landning vilket är opraktiskt om man vill sova så länge som möjligt. En bidragande anledning var att det endast var en enklare kontinental frukost som serverades, utan någon varmrätt. På brickan fanns två olika ostar, kalkon och salami, en skål med jordgubbsyoghurt samt lite färsk frukt. Bröd och croissanter samt kaffe, te och apelsinjuice erbjöds av personalen.

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Frukost innan landning i Frankfurt

Foto: Jacob Molin

Service

Vänlig och artig service av personalen, särskilt av pursern som kände igen mig. Efter middagsserveringen var över stod jag och pratade en längre stund med honom vid hans arbetsplats vid andra dörren där det faktiskt finns ett litet skrivbord. Han var mycket insatt i de olika produkterna och koncepten och kunde svara på en hel del frågor och funderingar.

I övrigt märkte jag ingen särskild uppmärksamhet mot mig som guldkortsresenär och inte heller användes mitt namn, med undantag för när pursern passerade genom kabinen efter start.

Serviceupplägget på Lufthansa är också något tråkigt. Det är förvisso pålitligt och strukturerat och man vet vad man får, men samtidigt som man sällan blir besviken blir man sällan överraskad. Det är dock på gång ett nytt servicekoncept där där man bland annat planerar att plocka bort brickorna, men det verkar som det dröjer till 2015 innan detta i så fall implementeras.

Sömn

Stolen blev när den fälldes helt horisontellt platt (fully flat) och till min förvåning stördes jag inte alls av det smala utrymmet för fötterna framför stolen. Det kändes inte så trångt som jag hade trott. Däremot slog jag vid något tillfälle i knäna i personen bredvid när vi båda låg på sidan med knäna mot varandra.

Tycker man ändå att det blir lite trångt för fötterna fick jag tipset att välja någon av stolarna i mitten av kabinen (D eller G). Dessa är generellt mindre populära men har den fördel att stolarna är placerade längre från varandra och ger några centimeter mer bredd för fötterna.

Vid stolen fanns vid ombordstigningen kudde samt ett tjockare täcke och som vanligt bytte jag om till något svalare inför natten. Jag sov fint, största problemet var den korta flygtiden, vilket innebar att med både middag och frukost blev det inte mycket mer än tre timmars sömn.

Lufthansa Business Class Washington-Frankfurt

Kabinen innan landning

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Landning 15 minuter efter tidtabell klockan 08.25, vilket med tanke på förseningen från Washington inte var så illa. Flygplanet parkerade dock vid gate C14 vid C-piren i terminal 1, ett bedrövligt avstånd från anslutningsflyget som skulle avgå från gate A50, ungefär så långt från varandra som det gick. Transfern inkluderade passkontroll, tullkontroll, en tågresa, säkerhetskontroll samt en bra bit att gå mellan alla dessa olika kontroller.

Även om Frankfurts flygplats på många sätt blivit bättre med exempelvis den nya A-plus-piren och fler och större lounger finns det fortfarande en del kvar att göra.

Slutsats

Stolen är kanske inte den modernaste på marknaden idag jämfört med en del konkurrenter, men i övrigt var det faktiskt bättre än väntat. En bekväm stol med gott om utrymme där jag sov mycket väl. En klar förbättring mot Lufthansas gamla business class. Det enda som saknas nu är en uppfräschning av kabinkonceptet med lite mer individuell service, vilket Lufthansa har meddelat är på gång.

BusinessClass.se rekommenderar

Ett tips från Lufthansas egen personal var att välja en mittenplats på nedervåningen då dessa stolar är bredare och har mer plats för fötterna.

5
Populäraste / senaste

  1. gusten den

    Instämmer mestadels i Jacob's recension. Åkte LH 747-8 i Business mellan FRA-DXB tidigare i år. Bra, modern produkt men inte en särskilt finessrik service är min kommentar. Är också lite tveksam till har man har vinklat in stolarna mot varandra – kan bli lite stelt med en okänd granne. Annars är ju 747-8 en härlig kärra.

  2. Johan Rebel den

    "även om avmedskorna-dumheterna fortfarande fanns kvar gick det väldigt snabbt,"

    Flög från LAS i söndags, och hade på något sätt kvalificerat mig för TSA Pre. Hur smidigt som helst. Ingen kö, båda jacka och skor fick man ha på sig, och varken vätskor, elektroniska prylar eller sladdar behövdes tas fram ur väskan.

    Johan

  3. Webguide den

    Går det att få reda på vilken flygplanstyp som flyger en viss sträcka utan att kolla med flygbolaget?

    Jag planerar att åka till NYC i mars nästa år och Lufthansa kan ju vara intressant, men då vill jag åka med det här planet! 🙂

  4. ft99 den

    Bra recension! Jag föredrar nog fönsterplats på övervåningen, gärna långt fram. Mindre spring, lugnare när man ska sova även om det är nära toaletterna.

  5. joelflight den

    Underbar läsning – som vanligt!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×