Lufthansa Business Class Toulouse-Frankfurt

Lufthansa Business Class Toulouse-Frankfurt – Oktoberfest på Lufthansa

Bakgrund

Under slutet av september och början på oktober infaller den bayerska högtiden Oktoberfest i Tyskland, en stor ölfestival med tillhörande traditionell tysk mat. Den firas numera även utanför Tyskland, och traditionen har även spritt sitt upp i luften. På några av Lufthansas flygningar serveras personalen i traditionella Dirndls, på andra flygningar serveras Oktoberfest-mat ombord. Vi hade turen att vara med på en av dessa flygningar mellan Toulouse och Frankfurt.

På flygplatsen

Jag anlände Toulouse Blagnac flygplats kl 17.15, 90 minuter före avgång. Avgångshallen på Blagnac är uppdelad i fyra olika zoner, A-D, belägna i vad som i praktiken är fyra sammankopplade byggnader. Lufthansa hade sitt incheckningsområde i zon B med fyra öppna diskar varav en för business class och statuspassagerare. Då jag endast reste med handbagage valde jag att checka in via en automat, en automat som kunde hantera att flertal olika flygbolag.

En oväntad men mycket positiv överraskning var att det fanns en fast track vid säkerhetskontrollen, man scannade sitt boardingkort vid en automatgate och kunde därefter passera. Själva kontrollen var dedikerad för fast tracken men uppbyggd så att man vid behov även kunde vinka dit folk från den ordinarie kön. Ganska bra struktur faktiskt.

Lufthansa Business Class Toulouse-Frankfurt

Lufthansa check-in på Toulouse Blagnac

Foto: Jacob Molin

Det finns bara en lounge på Blagnac som används av samtliga flygbolag, Salon La Croix du Sud, belägen i zon C, en liten promenad från Lufthansas incheckning och säkerhetskontroll i zon B. Zon B verkar för övrigt vara den del av transithallen där det finns flest faciliteter, butiker och restauranger.

Salon La Croix du Sud är i grund en ganska hipp lounge med en modern interiör som sticker ut med en inredning till stor del i rött, problemet var att loungen var packad till bristningsgränsen, det var en ren tur att jag fick en sittplats då två personer precis skulle gå när jag anlände. Likaså stod del glas och tomma tallrikar överallt, personalen hann inte med att plocka av och hålla koll på buffén, som mestadels bestod av ohälsosamma snacks och kakor. Med en bättre buffé och lite mindre folk hade det nog varit ganska trevligt därinne, nu blev det egentligen inget av besöket.

Salon La Croix du Sud Lounge, Toulouse Blagnac

Salon La Croix du Sud Lounge, Toulouse Blagnac

Foto: Jacob Molin

Lounge: La Croix Du Sud Lounge, Toulouse Blagnac (TLS)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 25 minuter före avgång vid gate 34. Priority boarding erbjöds för business class och guldkortsinnehavare och verkade följas upp ordentligt. Det var mycket folk vid gaten och och det var skönt att kunna komma ombord tidigt och slippa behöva vänta.

Tidningar erbjöds vid ingången, dock erbjöd de aldrig ut några magasin i business class, vilket de brukar göra på Lufthansa. På den positiva sidan fanns dock en ordentlig avgränsning mot economy class med stora gardiner, något som börjar bli allt mer ovanligt inom Europa. Det kändes faktiskt som en proper premiumkabin.

Punktlig pushback kl 18.45 med start 15 minuter senare. Flygtiden till Frankfurt var relativt lång, en timme och 35 minuter.

Lufthansa Business Class Toulouse-Frankfurt

Kabinen i Lufthansa Business Class på Airbus A320

Foto: Jacob Molin

Stolen

Flygplanet denna kväll var en Airbus A320 med en 3-3 konfiguration ombord. Business class bestod av tre rader där mittsätet var blockerat, vilket praktiskt innebar en 2-2 konfiguration. Samtliga 12 platser i business class var upptagna på flygningen, även economy class såg ut att vara helt fullt.

Stolarna var de nya lite tunnare Recarostolarna som ganska naturligt blir något hårdare än de stolar som användes tidigare. Baksidan är också att det på många av dessa flygplan inte finns något avlastningbord att fälla ner vid mittsätet där man kan placera glas och andra mindre tillhörigheter.

Lufthansa Business Class Toulouse-Frankfurt

Ledigt mittsäte i Business Class

Foto: Jacob Molin

Måltider

På flygningen serverades som sagt en Oktoberfest-måltid med huvudsakligen tyska traditionella rätter. Innehållet fanns beskrivet i en liten meny som fanns på brickan.

Måltiden bestod av en kalv-rissole, vitkålssallad, Bresaola (lufttorkad kött), Obatzderost och Camember. Något annorlunda än vad som normalt serveras ombord   och kanske inte något som faller alla i smaken, men inte mig emot. Till detta serverades bröd från en korg och bayerska kringlor. Till efterrätt fanns en plommonkaka med vaniljsås och pistachebitar.

Lufthansa Business Class Toulouse-Frankfurt

Oktoberfest-måltid i Lufthansa Business Class

Foto: Jacob Molin

Dryckesutbudet fanns även det beskrivet i den lilla menyn med rött och vitt vin (från stor flaska), mousserande vin (tysk sekt), öl och alkoholfritt öl, normalt utbud av spritsorter samt olika läskedrycker och juicer. Jag beställde ett glas rött vin till maten. Lite senare serverades kaffe och te ombord och jag blev positivt överraskad över att få detta serverat i en vit porslinsmugg med Lufthansas logo, tidigare har de använt låga koppar för kaffet i business class. Senare under flygningen erbjöds ytterligare drycker.

Lufthansa Business Class Toulouse-Frankfurt

Menyn

Foto: Jacob Molin

Service

Servicen på Lufthansa kan i de flesta fall beskrivas som korrekt och påtaglig, man vet för det mesta vad man får och servicenivån är oftast ganska jämn och konsekvent. Ibland får man någon ombord som gör något extra och engagerar sig lite extra i passagerarna, så var det på anslutningsflyget vidare från Frankfurt denna kväll, på denna flygning var det dock en högst ordinär servicenivå.

Två medelålders kvinnor tog hand om serveringen i business class och fortsatte därefter att hjälpa till i ekonomiklass innan de kom tillbaka och kunde fortsätta i business class med att plocka av brickor och erbjuda ytterligare drycker. De kändes aningen trötta och jag saknade lite leenden och lättsamhet. Jag fick så klart allt jag bad om, men jag saknade lite proaktivitet. Möjligtvis kan ett helt fullt flyg ha haft en viss påverkan.

Ankomst

Flygningen bjöd på en mycket vacker vy över Alperna i skymning, med snöklädda alptoppar under en röd himmel. På grund av den långa flygtiden och mycket inkommande trafik till Frankfurt blev vi några minuter försenad, trots en punktlig avgång från Toulouse. Detta blev inte bättre av att vi hänvisades till en parkeringsplats ute på plattan, med bussfärd in till terminalen, och bussarna avgår inte förrän samtliga passagerare från det fulla flyget kommit av. Under inflygningen meddelades om gateförändringar, denna kväll var det fyra anslutningsflyg som fått nya avgångsgater.

Lufthansa Business Class Toulouse-Frankfurt

Vacker skymning över Alperna

Foto: Jacob Molin

En halvtimme efter schemalagd ankomsttid blev vi avsläppta vid A-piren och för de med en bytestid på en timme och som dessutom kanske behövde byta pir eller terminal var det ingen marginal kvar att prata om. Det var flera passagerare som såg klart stressade ut.

Slutsats

Inte Lufthansa när de är som bäst. Oktoberfest-måltiden var visserligen ett trevligt initiativ och smakade bra men personalen kändes trött och bussfärden i Frankfurt skapade en del stress bland transferpassagerarna.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×