Lufthansa Business Class Frankfurt-Stockholm

Lufthansa Business Class Frankfurt-Stockholm – Sen kvällsflygning på en Airbus A321

På flygplatsen

Jag var endast i transit i Frankfurt och hade en timme och tio minuter mellan flygen i Frankfurt. Detta borde i normala fall ha inneburit gott om tid men med ett sent ankommande flyg i kombination med att vi fick åka buss in till terminalen krympte tiden snabbt till drygt 35 minuter. Ingen tid för något loungebesök, bara att bege sig direkt mot gaten. Jag var åtminstone incheckad hela vägen så hade redan boardingkort för det anslutande flyget, byter man mellan två Schengenflygningar behöver man inte heller passera säkerhetskontroll vid byte.

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 15 minuter före avgång vid gate A21, vilket innebar en gate vid terminalbyggnaden denna gång. Det är minst sagt bittert att tvingas åka så mycket buss när man inte har mer än en timmes byte på en flygplats, så glädjen  blir alltid stor när man slipper detta.

Det var fullt med folk vid gaten, flyget verkade välbokat. Priority boarding erbjöds först för passagerare i business class och guldkortsresenärer men det visade sig att en ganska stor andel av passagerarna kvalificerade sig för detta. Det sena kvällsflyget från Frankfurt verkar vara populärt bland många affärsresenärer då man kan få en full arbetsdag på de flesta håll i Europa och ändå hinna tillbaka till Skandinavien på kvällen.

Lufthansa Business Class Frankfurt-Stockholm

Mycket folk till Stockholm denna kväll

Foto: Jacob Molin

Lufthansas priority boarding-upplägg är annars mycket genomtänkt. Passagerare som kvalificerar för priority boarding får gå ombord först via den bemannade disken där gatepersonalen samtidigt stoppar de som försöker smita förbi. Därefter, några minuter senare, får övriga gå ombord via automatgaterna bredvid där man själv scannar sitt boardingkort. Jag har sett samma upplägg i München och det fungerar faktiskt riktigt bra, så enkelt egentligen.

Två passagerarbryggor användes till Airbus A321-flygplanet, den främre för business class och den bakre för economy class. Även det ovanligt inom Europa, men så oerhört avslappnande. Helt ensam kunde jag vandra nedför den främre bryggan utan någon som tryckte på bakifrån, och framme vid dörren blev jag personligt mött av en flygvärdinna som hälsade mig välkommen och visade mig rätt. Inne i kabinen har jag nog heller aldrig sett en så rofylld business class där flygvärdinnan till fullo kunde ägna sin tid åt oss längst fram, exempelvis hjälpa till med jackor och handbagage och erbjuda tidningar och magasin. Och förstås inget som helst spring med folk som behövde passera. Så här skulle det alltid vara att resa i business class inom Europa!

Det blev en något försenad avgång från Frankfurt då vi inväntade några sena transferpassagerare. Detta har jag en viss förståelse för då alternativet hade varit för dessa passagerare att få övernatta på flygplatsen, vilket jag gissar att de flesta gärna undviker om möjligt. Under tiden erbjöds tidningar, inklusive Svenska Dagbladet och Dagens Industri.

Beräknade flygtiden till Stockholm var ganska lång, två timmar och tio minuter, vilket innebar att vi garanterat skulle bli sena till Arlanda.

Stolen

Mellan Stockholm och Frankfurt brukar det vara en blandning av Airbus A319, A320 och A321, lite beroende på bokningsläget. Denna kväll var det en stor Airbus A321 som användes till Stockholm.

Business class upptog de första fem raderna där samtliga stolar var upptagna. Normalt finns en 3-3-konfiguration ombord men i business class får man ett garanterat ledigt mittsäte där de på detta flygplan hade placerat ett avlastningsbord i plast för dryckesglas och andra personliga tillhörigheter.

Jag hade plats 01A på första raden, vilket hade både sina fördelar och nackdelar. Man har ganska mycket benutrymme på första raden i Lufthansas konfiguration och det var exempelvis inga som helst problem att komma ut i mittgången trots en passagerare vid i 01C. Baksidan var att allt handbagage behövde läggas upp på hatthyllan under start och landning. Lufthansa har också ett intressant upplägg på första raden med bordet monterat på väggen framför som man fäller upp och drar fram. Det ser lite konstigt ut men är faktiskt en mycket funktionell lösning, klart bättre än att ha bordet i armstödet, vilket brukar vara fallet på första raden.

Planet i övrigt var ett av Lufthansas nyare flygplan och under större delen av flygningen hade de en dämpad belysning i kabinen vilket var mycket behagligt under den sena kvällen.

Lufthansa Business Class Frankfurt-Stockholm

Kabinen i business class

Foto: Jacob Molin

Måltider

Uppe i luften delades måltidsbrickan ut där det även fanns en liten meny som beskrev innehållet på brickan samt de olika drycker som fanns i vagnen.

Matkonceptet på Stockholm-Frankfurt har varierat en hel del under åren. Under flera år var det en kall måltid, ibland lite väl enkel för att vara business class, sedan blev det ett rejält uppryck med en mindre varm huvudrätt, och nu är det tillbaka till en kall bricka igen. Maten är dock fortfarande marginellt bättre än under den period då man exempelvis kunde få en caesarsallad som huvudrätt i business class, vilket inte kändes så värst premium.

På tallriken fanns ett grillspett med biff och barbequesås, en kreolsk kräftsallad, samt två sorters ostar – Rahmberg och Porcini. Varmt bröd och kringlor erbjöds från en korg. Till efterrätt fanns slutligen en toffeemousse med karamellsås och chokladtopping. Till kaffet fanns även en chokladbit för att fira den bayerska högtiden Oktoberfest.

Lufthansa Business Class Frankfurt-Stockholm

Middag i Lufthansa business class

Foto: Jacob Molin

Dryckesutbudet bestod av rött och vitt vin (från stor flaska), mousserande vin (tysk sekt), öl och alkoholfritt öl, ett normalt utbud av spritsorter samt olika läskedrycker och juicer. Jag beställde ett glas rött vin till maten och lite senare en kopp kaffe att dricka. Jag kom även i samtal med min stolsgranne, som för övrigt väl kände till BusinessClass, och det slutade med att vi beställde varsin Gin & Tonic.

Inget som helst att klaga på maten, men det kunde gärna fått vara lite mer mat på tallriken då detta fick stå för min middag denna kväll. Det hade även varit trevligt med något varmt inslag på brickan.

Service

Riktigt bra service under hela flygningen med en flygvärdinna nästan helt dedikerad för business class. Efter hon serverat maten till samtliga passagerare tog hon vinflaskorna och passerade igenom kabinen en andra gång och erbjöd påfyllning till de som drack vin. Detta gjorde hon senare även en tredje gång. Mycket trevligt och elegant.

Även övrig kabinpersonal var Lufthansa när de är som bäst, avslappnade och entusiastiska. Att två passagerarbryggor användes i Frankfurt gjorde också en stor skillnad med det bemötande jag fick vid ombordstigningen och det lugn som infann sig i kabinen på marken. Sammantaget en mycket trevlig flygning rakt igenom.

Ankomst

En lång flygtid och en något sen avgång från Frankfurt innebar även sen ankomst till Stockholm där vi landade kl 00.15, närmare en halvtimme efter tidtabell. Tyvärr blev vi allokerade en parkeringsplats längst ut i F-piren med en oändligt lång promenad till ankomsthallen vilket innebar att jag missade den flygbuss jag planerat att åka med.

Slutsats

En trevlig flygning rakt igenom. Riktigt positivt med en separat passagerarbrygga i Frankfurt för business class, vilket skapade en helt annan upplevelse och en helt annan start på resan. Vänlig och initiativrik personal, men det är lite synd att den varma maten försvunnit.

7
Populäraste / senaste

  1. Lord Brett Sinclair den

    Trevlig läsning.

  2. Jacob den
    simontemplar

    Även jag tyckte det var kul med detaljen med två bryggor, så skulle det så klart vara alltid! Vilken dörr kör de med för Economy då, längst bak eller?

    Det var riktigt bra, som att gå ombord på ett långflyg. Varför gör de inte detta alltid för Airbus A321 när de står vid en gate med dubbla passagerarbryggor.

    Business class använde den första dörren (1L) och economy class den andra dörren (2L) som är mellan rad 9 och rad 11. Dvs alla kunde använda en passagerarbrygga. Dessutom borde väl ombordstigningen gått betydligt snabbare med två passagerarbryggor.

  3. simontemplar den

    Mycket trevlig och välskriven rapport som vanligt! Även jag tyckte det var kul med detaljen med två bryggor, så skulle det så klart vara alltid! Vilken dörr kör de med för Economy då, längst bak eller?

  4. OnTime den

    Jag håller med om att Lufthansa har hittat en bra procedur med Priority Boarding. Hoppas att SAS nu följer efter i Köpenhamn när de automatiska gaterna kommer där.

  5. Hansi den

    Trevlig rapport Jakob. Själv åkte jag samma sträcka i söndags kl. 06:45 efter en nattflygning från Shenyang i Kina. Den kärran ankom FRA 05:15 och efter en förvånansvärde slö säkerhetskontroll var jag tvungen att småspringa från Z52 till A40 där LH800 avgick. Kom dit precis när boardingen startade. Då mitt flyg var en A320-200 med shacklets vart det bara en dörr för boarding. Businessklass denna morgon var 5 rader. Vi var bara 3 personer där. Jag hade plats 2F. Då planet bara var halvfullt fick vi full service som du av en flygvärdinna. "Min" flygvärdinna kom och bjöd på ett glas vatten eller apelsinjuice innan starten. Skojade att det saknades champagnen. Hon kunde fixa det men vi tycke alla att det var för tidigt. Maten var yoghurt med müsli, tysk fralla, ost och salami och frukt som avslutning. Resan tog 1h 50 m så jag fick 1h att sova ut på innan landning och ankomst till Gate 5.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×