KLM Economy Class Göteborg-Amsterdam

Kort hopp med KLM i economy class till Amsterdam

På flygplatsen

Jag anlände till Landvetter flygplats strax före lunch, i god tid före avgången kl 14.15. Air France & KLM hade ett gemensamt incheckningsområde i den östra delen av avgångshallen med fyra öppna diskar, två för bagage drop, en för manuell incheckning och assistans samt en för Sky Priority, dvs businessclasspassagerare och passagerare med olika bonuskort. Som guldkortsinnehavare kunde jag checka in vid Sky Priority-disken, uppmärkt med den välkända röda skylten. Trots tre avgångar inom loppet av två timmar var det nästan helt tomt vid incheckningen.

KLM Economy Class Göteborg-Amsterdam

Air France & KLMs incheckning på Landvetter

Foto: Jacob Molin

Jag hade redan checkat in på internet så behövde bara hjälp med att tagga min väska och få ett boardingkort utskrivet, något som gick på under en minut av den unga kvinnan vid Sky Priority-disken. KLM skriver numera ut ett boardingkort för samtliga flygningar istället för separata boardingkort för varje flygning. Min väska fick en gul prioritetstagg som sig bör och jag blev också informerad om att jag hade tillgång till Menziesloungen i transithallen.

Ganska mycket folk vid säkerhetskontrollen, det finns numera en fast track-kanal även på Landvetter men enligt skyltarna är denna enbart tillgänglig för SAS premiumpassagerare, inte för Air France & KLM.

KLM använder Menzies Business Lounge som ligger granne med SAS-loungen, en lounge som används av i princip alla flygbolag som inte har koppling till SAS eller Star Alliance, en helt okej lounge för att vara en generell tredjepartslounge. Pasta, kyckling och sallad att äta samt minimuffins till kaffet. Dryckesutbudet var standardiserat men innehöll det mesta, inklusive öl på kran och flera olika spritsorter, och den fina utsikten mot landningsbanan genom de stora panoramafönstren var en extra bonus.

Menzies Business Lounge, Göteborg Landvetter

Menzies Business Lounge, Göteborg Landvetter

Foto: Jacob Molin

Har man inte tillgång till lounge är dock Landvetter numera en riktigt trevlig flygplats att vänta på. Det nya butik och restaurangområdet i transithallen har verkligen gjort underverk med den slitna plats som transithallen var för bara ett fåtal år sedan.

Lounge: Menzies Business Lounge, Göteborg Landvetter (GOT)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Inkommande flyg var tidigt och därför kunde ombordstigningen påbörjas redan 25 minuter före avgång vid gate 16B. Tanken är att Sky Priority-konceptet även ska finnas vid gaten med en separat kö eller vänteområde markerad med den röda skylten. Air France & KLM brukar numera vara ganska bra på detta, exempelvis i Stockholm fungerar konceptet för det mesta klockrent. I Göteborg fanns dock ingen särskild skyltning, ett diskret utrop gjordes om att Sky Priority-passagerare kunde gå ombord först, ett utrop som de flesta varken hörde eller lyssnade på.

Det var en Embraer 190 som skulle ta oss från Göteborg till Amsterdam. Flygplanet kändes modernt med en mycket snygg och fräsch inredning. Jag hade förbokat plats 12F som var en fönsterplats på första raden i ekonomiklass, ungefär mitt i kabinen precis bakom nödutgången. Economy class blev nästan helt fullt till Göteborg.

KLM Economy Class Göteborg-Amsterdam

Kabinen på KLMs Embraer 190

Foto: Jacob Molin

Pushback tio minuter före schemalagd tidtabell kl 14.05 följt av sedvanlig säkerhetsdemonstration. Flygtiden till Amsterdam var beräknad till en timme och tio minuter.

Stolen

Embraer 190 är ett modern flygplan att resa med, en ganska tyst kabin med bekväma lädersäten och ett acceptabelt benutrymme. Kabinen bestod av 25 rader i en 2-2 konfiguration med totalt 100 stolar.

KLM har två kabinklasser inom Europa som i praktisk mening är uppdelad i fyra sektioner. KLMs Business Class ”Europe Business Class” upptog de första två raderna medan övriga 23 rader användes för ekonomiklass i tre sektioner. Längst fram fanns det KLM kallar ”Comfort Zone” eller ”Economy Comfort” med upp till 4 tum/10 cm mer benutrymme, markerade med orangea nackskydd. Precis framför mig fanns nödutgången med de platser som KLM kallar ”Plats med extra benutrymme” eller ”XL-seats”. Slutligen fanns vanlig ekonomiklass från rad 12 och bakåt med mörkblåa nackskydd.

KLM Economy Class Göteborg-Amsterdam

Stolen i KLMs economy class på Embraer 190

Foto: Jacob Molin

Vill man sitta i Comfort Zone eller vid en plats med extra benutrymme behöver man betala extra för det vilket man kan göra i samband med bokningen eller incheckningen. En stol i Comfort Zone kostar mellan 5 och 160 euro beroende på rutt och flygtid (på långflyg är det en lite annan stol, därav det höga priset) och en stol med extra benutrymme kostar mellan 20 och 90 euro. Som Platinummedlem i Flying Blue kan man boka dessa gratis, som Flying Blue Gold behöver man fortfarande betala men får 50 procent rabatt på ordinarie pris. Man kan även använda Flying Blue-poäng som betalning.

Samtliga tre sektioner räknas dock som vanlig ekonomiklass med samma mat, dryck och biljettförmåner. En fördel med Comfort Zone är dock att man sitter längst fram i ekonomiklass och därmed kommer av snabbare efter landning.

Som guldmedlem kunde jag förboka en plats på första raden i vanliga ekonomiklassektionen och kände mig nöjd med det för en flygning på strax över en timme. Med guldkortsrabatten hade det annars inte blivit någon stor kostnad för en stol i Comfort Zone, 25 kronor låg mitt pris på.

KLM Economy Class Göteborg-Amsterdam

Stolen i KLM Economy Comfort på Embraer 190

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

I stolsfickan fanns KLMs inflight magazine Holland Herald. Dagstidningar erbjuds endast till passagerare i business class.

Måltider

Så snart vi kommit upp i luften startade serveringen. På kortare flygningar erbjuds något ”salt or sweet” i ekonomiklass, det salta var i detta fall en påse med chips och det söta en holländsk kaka. På flygningar på närmare två timmar eller längre, som Amsterdam-Stockholm eller Amsterdam-Oslo, erbjuds istället en ordentlig smörgås eller en lättare frukost på morgonavgångar följt en kaka senare under flygningen. Alla drycker är fortsatt inkluderade i biljettpriset på KLM, inklusive öl och vin, läsk och juicer samt kaffe och te.

Jag tog en kaka, en Heineken-öl samt en kopp kaffe.

KLM Economy Class Göteborg-Amsterdam

Heineiken, kaffe och kaka

Foto: Jacob Molin

Service

Vänlig service av två ganska unga flygvärdinnor. Inget särskilt gjordes dock för mig som guldkortsresenär.

Ankomst

Vacker utsikt över norra Holland under den senare delen av flygningen. Landning klockan 15.25 på Amsterdam Schiphol, 20 minuter före schemalagd tidtabell, med en mycket kort väg att taxa från landningsbanan till B-piren som används för de flesta regionalflygplan. Trots en officiell bytestid på strax över en timme fanns det gott om tid till att springa förbi loungen.

Slutsats

Fräscht flygplan, skön stol och en helt okej service för en flygning på strax över en timme. Jag tycker dock att man även som guldmedlem i Flying Blue borde få välja en plats i Comfort Zone utan extra kostnad.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×