KLM new business class Amsterdam-New York JFK

KLMs nya business class Amsterdam-New York – Riktigt trevligt

Bakgrund

I mars 2013 lanserade KLM sin helt nya business class, framtagen av den holländska designern Hella Jongerius. För första gången var det dags för även KLM att bli ”fully flat”. Det första flygplanet med de nya stolarna rullades ut i juli 2013 och därefter har alla Boeing 747 successivt fått de nya stolarna installerade.

Vi bokade in en resa med KLMs nya business class på en Boeing 747 från Amsterdam till New York.

På flygplatsen

Jag var endast i transit på Amsterdam Schiphol och hade fått boardingkort för flyget till New York redan på avreseflygplatsen.

Jag hade en timme och 45 minuter på Schiphol och med en tidigt ankomst innebar det gott om tid på flygplatsen. Efter en snabb passkontroll utan kö begav jag mig till KLMs Crown Lounge i non-Schengenområdet, belägen på första våningen i närheten av F-piren. Loungen är mycket stor och i min mening riktigt trevlig med sköna fåtöljer och en design med starka färger. De delar av loungen som inte har fönster har klätts med dekorationer föreställande holländska hus eller tecknade KLM-flygplan.

Maten kunde dock varit bättre. Visserligen fanns det varm mat, chili con carne med tillbehör, bröd med olika pålägg och till kaffet chokladmunkar, men det kändes ändå något oinspirerande. På morgonen är det lite bättre då det exempelvis erbjuds äggröra.

KLM Crown Lounge, Amsterdam Schiphol

KLM Crown Lounge, Amsterdam Schiphol

Foto: Jacob Molin

Lounge: KLM Crown Lounge, Amsterdam Schiphol (AMS), non-Schengen

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Reser man till en destination utanför Schengen på Schiphol sker säkerhetskontrollen vid gaten. Detta innebär att resenärer som ansluter från en destination inom Schengen, som redan passerat en EU-godkänd säkerhetskontroll, måste göra detta igen i Amsterdam.

Eftersom detta var en USA-avgång, som ibland kan innebära extra kontroller, var jag vid gaten redan en dryg timme före avgång. Det fanns en separat kö för Sky Priority-passagerare som jag kunde använda både som resande i business class och med ett Flying Blue Platinum-kort. Dock gick den vanliga kön ganska snabbt den också. Förutom en extra kontroll av passet och två frågor vid ingången var det inga som helst konstigheter.

Ombordstigningen inleddes 40 minuter före avgång med priority boarding för familjer med barn och de i behov av extra assistans följt av Sky Priority-passagerare, vilket inkluderar business class. Endast dörr 2 användes vilket innebar en promenad genom economy comfort för att komma till businessclasskabinen i nosen.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

KLMs Boeing 747 på ett regnigt Schiphol

Foto: Jacob Molin

Boeing 747-flygplanet hade hängt med några år och detta syntes på sina håll, exempelvis på toaletterna. I övrigt var hela kabinen nyrenoverad och businessclasskabinen längst fram gav ett bra första intryck med en ganska behaglig ljusblå färg. En flygvärdinna hälsade mig välkommen och erbjöd sig att ta min jacka som hängdes upp i garderoben längst fram.

Jag hade för denna flygning bokat plats 04E, enkelplatsen mitt i kabinen. Jag var osäker på om detta var ett klokt val med risken att bli störd med mycket spring, men det var inga som helst problem. På den vänstra sidan av kabinen, mot economy comfort, drogs gardinen för efter start vilket gjorde att ingen passerade där. På andra sidan mittgången var det bara kabinpersonalen och besökare till toaletten som passerade. Fördelen med 04E var att man hade full uppsikt över kabinen. Den bästa platsen för en ensamåkande resenär är annars 01A som ger maximal avskildhet. Även 04A fungerar bra. Reser man två personer är 01J och 01K de bästa platserna.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Kabinen i nosen i KLMs nya World Business Class sett från stol 04E

Foto: Jacob Molin

Framför min stol fanns holländska och internationella tidningar vid ombordstigningen. Vatten, juice och champagne erbjöds av kabinpersonalen samt en necessär från Viktor & Rolf. Inget revolutionerade i innehåll men ett snygg fodral.

Business class var helt fullt på denna flygning. Punktligt vid klockan 17.30 lyfte vi från Schiphol med en flygtid på strax över åtta timmar till New York.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Necessär från Viktor & Rolf och ett glas apelsinjuice före avgång

Foto: Jacob Molin

Stolen

På Boeing 747 finns två businesskabiner, en kabin längst fram i nosen och en kabin på övervåningen. I samband med att nya business class installerades reducerades antal stolar från 42 till 35.

Vilken kabin man föredrar är nog ganska individuellt. På övervåningen finns en traditionell konfiguration, totalt 20 stolar med fyra stolar i bredd i en 2-2-konfiguration. På nedervåningen finns en mer annorlunda konfiguration med 15 stolar som varierar mellan 1-2, 2-2 och 1-1-2. Fördelen med nedervåningen är att det finns platser som passar alla typer av resenärer. Både de som reser med sällskap, de som vill sitta i öppet landskap och de som vill ha mer avskildhet.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Kabinen i KLM World Business Class i nosen på Boeing 747

Foto: Jacob Molin

Stolen har en seat pitch (benutrymme) på 63 tum och blir i fälld form helt horisontellt platt (fully flat) med en säng på 80 tum (203 cm). Framför stolen finns en liten hylla som fungerar som fotstöd när stolen är i upprätt läge och som blir en del av sängen när stolen fälls.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

KLM Business Class plats 04J och 04K

Foto: Jacob Molin

Snett bakom stolen finns en hylla för en vattenflaska och andra personliga tillhörigheter och där finns även eluttag och uttag för hörlurar. Stolskontrollen sitter vid armstödet och är ganska enkel med åtta knappar varav två med förvalda positioner.

Stolen och kabinen går i ett helt nytt färgschema med fem färger – aubergine, mörkbrunt, midnattsblått, kobolt och mörkgrått. Lite annorlunda färger än den traditionella blåa färg man brukar finna på KLM.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Min stol i KLM Business Class – 04E

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

Underhållningssystemet ombord var AVOD (Audio Video On-Demand) som visades på en 17-tums skärm i business class. Utmärkt ljud via de brusreducerande hörlurar som delades ut, bildkvalitet fungerade även den bra men i några fall blev bilden lite kornig, framförallt i menyerna.

Utbudet av filmer och musik inkluderade en rad filmer, TV-serier och musikalbum, i många fall med möjlighet till dubbning eller textning på flera olika språk.

Jag såg några avsnitt av Friends följt av den riktigt underhållande familjefilmen Paddington. Senare under flygningen hann jag med en dokumentär om några av de mest berömda franska vingårdarna.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

KLMs underhållningssystem

Foto: Jacob Molin

En kul funktion var också att hela menyn och drinklistan i business class fanns att läsa via underhållningssystemet, dessutom med bilder. Även flygkartan var av en ny version.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Utbudet av filmer

Foto: Jacob Molin

Måltider

Efter start passerade pursern genom kabinen och delade ut menyn och drinklistan samt erbjudande om taxfreeprodukter speciellt utvalda för business class. Kort därefter passerade dryckesvagnen med en första cocktail som serverades med nötter. Samtidigt blev varje person tilltalad med namn.

Menyn var helt avlång med bilder på de två personer som varit med och tagit fram maten. Det unika med KLMs businessclassmenyer är även att destinationen står tryckt längst upp med texten ”Welcome to your flight to New York”.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Menyn

Foto: Jacob Molin

Middagen bestod av en förrätt med två val, huvudrätt med tre val och slutligen dessert med ost och frukt. Innan landning i New York serverades en enklare snack.

Bland dryckerna fanns en champagne (Nicolas Feuillate), två röda viner, tre vita viner, två olika portviner, dessertvin samt ett riktigt skapligt utbud av spritsorter samt förstås allehanda läsk och juicer.

Jag valde att inleda med ett franskt vitt vin från Loiredaen, Villebois Pouilly Fumé. Mycket fruktigt. Några minuter senare passerade pursern för att ta beställning av förrätt och huvudrätt och detta följdes av ytterligare en runda med dryckesvagnen.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Förrätten med snygg presentation

Foto: Jacob Molin

En vit duk lades på bordet och därefter serverades förrätten. Det fanns två val – rökt tonfisksallad på en avocadocrêpe med sillkaviar, quinoa och kryddstark dressing, eller cikoriasoppa quinoa. Jag valde det första alternativet som smakade mycket bra, dessutom med en snygg presentation. KLM har ofta denna typ av förrätt, någon form av fisk eller skaldjur som ofta är lite syrlig till smaken. Bröd erbjöds från en korg samt olja som hälldes upp på ett litet fat. På brickan fanns även en salladsskål och till detta citrus- och wasabidressing.

Det fanns tre val av huvudrätt – kyckling i spansk tomatsås med potatismos och grönsaker, bräserad biff med potatismos, eller lax i en grön currysås med pärlpasta och grönsaker. Jag valde det sista alternativet som även det smakade mycket bra. Ytterligare bröd erbjöds samt ytterligare drycker och jag beställde ett glas rött vin denna gång, ett spanskt Riojavin.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Huvudrätten – lax

Foto: Jacob Molin

En kul sak är att man även kan finna den fulla menyn och drinklistan i business class i underhållningssystemet, med bilder på alla de olika rätterna. Lite kul att jämföra hur väl den serverade maten motsvarar fotona som tagits av kreatören.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Huvudrätten via underhållningssystemet – nästan helt identiskt

Foto: Jacob Molin

Brickan plockades av och därefter passerade en dessertvagn med färsk frukt (på en pinne), holländska ostar, chokladmoussse med lakrits samt en banan- och karamelldessert. Till detta serverades portvin och dessertvin för de som önskade. Slutligen erbjöds kaffe och te samt chokladpraliner från en chokladask. Jag beställde även ett glas Highland Park whisky som är en av mina favoritsorter.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Desserttallrik

Foto: Jacob Molin

Under resten av flygningen var det inga problem att beställa något att dricka från kabinpersonalen, det fanns alltid minst en person i galleyt bara några meter bort. Dessutom fick varje passagerare en egen vattenflaska och några gånger under flygningen passerade personalen genom kabinen med en bricka med drycker.

Drygt 90 minuter före landning serverades en enklare snack bestående av en kycklingsallad med mango och kokos samt ett val mellan en varm ostmunk eller en club sandwich med kalkon. Till detta serverades drycker, kaffe och te och på brickan fanns även en påse med chips. Till avslutning serverades varm holländsk äppelpaj med grädde.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Snack före landning med club sandwich

Foto: Jacob Molin

Service

Servicen ombord var artig och mycket korrekt. Min erfarenhet är att servicen ofta är lite mer korrekt och polerad på traditionella affärslinjer, som exempelvis New York, där många passagerare är vana resenärer och vet vad de vill ha. Detta uppfattning stämde väl även på denna flygning. Personligen föredrar jag detta jämfört med den lite med avslappnade service som ofta finns på mer semesterfokuserade linjer där serveringen dessutom ofta tar mer tid.

Flera gånger när vagnen passerade blev jag tilltalad med namn, däremot upplevde jag inget särskilt för mig som Platinummedlem i Flying Blue, exempelvis med möjlighet att bland de första kunna välja förrätt och huvudrätt för att garanterat kunna få mina förstahandsval.

Sömn

Med ankomst New York efter klockan 20, vilket innebar efter midnatt europeisk tid, valde jag att fälla stolen för att få två timmars sömn. Stolen blir helt horisontellt platt när den fälls och vid ombordstigningen väntade en ganska stor kudde samt ett mörkblått täcke.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Stolen fälld

Foto: Jacob Molin

Stolen var riktigt behaglig att sova på och jag lyckades somna en timme, dock hade det varit en bonus om de även hade erbjudit en enklare madrass. Att sova i stol 04E, med sin placering mitt i kabinen, visade sig inte heller vara något problem då stolsdesignen gav god avskildhet från resten av kabinen.

Ankomst

Strax före klockan 20 New York-tid påbörjade vi inflygningen. Som alltid på KLMs långflygning fick man i business class ett porslinshus att ta med hem som dessutom innehåller holländsk genever, en alkoholhaltig dryck inte helt olik gin. Totalt finns 94 olika hus man kan samla på och det finns även en app för att hålla koll på vilka hus man redan har. Själv har jag en handfull som står som en samling på en hylla hemma. Riktigt snygga är dom.

Vi landade punktligt kl 20.30 på ett dimmigt John F Kennedy. KLM använder terminal 4 på JFK, samma terminal som samarbetspartnern Delta. Lite mer märkligt är dock att systerbolaget Air France håller till i terminal 1 där de även har en egen lounge. Det hade varit mer logiskt att ha de två flygbolagen i samma terminal.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Flygkartan med inte långt kvar till New York

Foto: Jacob Molin

Precis som på Schiphol användes endast en passagerarbrygga, till dörr 2. Personalen organiserade det dock riktigt bra så att vi i den främre businesskabinen fick gå genom det avlånga galleyt som går parallellt med flygplanskroppen och kunde på så sätt ändå komma av först, medan kabinpersonalen blockerade gången för övriga passagerare. Riktigt snyggt gjort.

På flera stora amerikanska flygplatser finns numera automater vid passkontrollen för de med ESTA som rest till USA tidigare, vilket jag kvalificerade mig till. Det hela gick mycket smidigt och vid den efterföljande kontrollen, där passet stämplas, var det bara fyra personer i kö. Jag hade enbart handbagage och stod i ankomsthallen på terminal 4 imponerande 25 minuter efter landning, vilket är personligt rekord. De nya automaterna är en välkommen nyhet i USA där kön till passkontrollen tidigare kunnat ta timmar.

Slutsats

En riktigt bra produkt i KLM World Business Class. Den nya kabinen skapade en harmonisk och avslappnad atmosfär med den ljusblåa färgen, betydligt bättre än den tidigare mörkblåa färgen. Maten var över förväntan och servicen mycket polerad. Helt klart en av mina bättre KLM-flygningar.

Ska man nämna något negativt är det att det trots allt inte är 1-2-1 i konfiguration ombord, något som allt fler flygbolag väljer i business class. Exempelvis på övervåningen är det 2-2 som gäller även om det i nosen finns platser för de flesta smaker.

Det blir intressant att se vad KLM hittar på till sin business class i kommande Boeing 787 Dreamliner som sätts i trafik hösten 2015.

BusinessClass.se rekommenderar

För mycket avskildhet, 01A eller 04A, alternativt 01J eller 01K om man är två personer som reser tillsammans.

6
Populäraste / senaste

  1. mtlmr den

    Inlägget kraschar min Chrome Version 42.0.2311.90 m under Windows 7 varje gång

  2. Gunnar Lindberg Årneby den

    Kan jag räkna med denna nya Business Class från AMS till Aruba/Curacao i december 2015?

  3. johan_fbg den

    Håller med, flög JFK-AMS för några veckor sedan och var imponerad! Satt längst fram på övervåningen och det hela kändes väldigt privat och komfortabelt. Maten var i klass med AF och servicen på topp!

    Bakom mig satt en kvinna som uppgraderade från Y till C med cash vid gate, enligt henne billigare än den budgivningsuppgradering hon hade försökt sig på online.

  4. Cristoffer Cedergren den

    Jag anser att KLM är bättre än LH just nu 🙂

  5. rvarttinen den

    Trevlig läsning, intressant och välskrivet, som vanligt!
    KLM tycks ha höjst sig något snäpp mede denna nya produkt. Sugen att prova, men nästa resa över Atlanten går med AF…

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×