KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Bakgrund

Detta var den första av tre flygningar med Skyteam från Stockholm till Asien och en chans att testa KLMs servicekoncept i business class inom Europa.

På flygplatsen

Jag anlände till Arlanda flygplats klockan 15.45, en timme och 30 minuter före avgången klockan 17.15. Numera flyger både Air France och KLM från terminal 2 på Arlanda, den här resan skedde dock före flytten och det var därför den gamla avgångshallen i terminal 5 som jag begav mig till för att checka in.

Jag hade bara handbagage och valde därför att checka in via en maskin. KLM använder Swedavias allmänna vita maskiner som hanterar en rad olika flygbolag. Maskinen fungerar bra och efter en rad knapptryckningar spottade den ut boardingkort för samtliga tre flygningar på resan. Det enda jag ogillar är de tunna papper som används som har en förmåga att lätt gå sönder i väskan, det är mycket bättre med de tjockare kartongliknande papper som normalt används vid incheckningsdiskarna.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

KLM check-in på Arlanda

Foto: Jacob Molin

Säkerhetskontrollen vid B-piren var den närmaste och hade dessutom ganska få människor i kö, jag var igenom på under fem minuter och fortsatte till den desto fullare Menzies Business Lounge, granne med SAS-loungen i terminal 5, för en kopp kaffe.

Lounge: Menzies Business Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

30 minuter före avgång lämnade jag loungen och begav jag mig till gate 12 som användes för kvällsflygningen till Amsterdam där ombordstigningen precis hade påbörjats. Business class passagerare och passagerare med olika bonuskort kunde använda en separat kö till höger om podiet vilket stod tydligt på en skylt vid disken.

Beläggningen ombord var mycket god, särskilt i ekonomiklass som började på rad fem, medan business class var halvfullt. Efter alla passagerare kommit ombord erbjöds tidningar i business class, i urvalet fanns även svenska tidningar och jag fick en Expressen att bläddra i under flygningen.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Kabinen i KLM business class

Foto: Jacob Molin

Punktlig pushback klockan 17.15 och tio minuter senare kunde vi lyfta från bana 19R och sätta kurs mot Amsterdam.

Stolen

Ombord på Boeing 737-800 flygplanet fanns fyra rader i business class. Precis som på de flesta flygbolag inom Europa är avgränsningen mellan economy och business på KLM justerbar och kan anpassas efter antal bokade passagerare i business class. Dock har stolarna på de drygt tio första raderna normalt lite mer benutrymme än längst bak i planet. I business class är mittsätet alltid blockerat vilket innebär en 2-2 konfiguration ombord.

Interiören ombord gick helt i blått för att matcha KLMs logo, företagsprofil och kabinpersonalens uniformer. Inte särskilt svårt att lista ut vilket flygbolag flygplanet tillhörde.

En positiv och mycket användbar funktionalitet på KLMs Boeing 737 flygplan är att det även finns eluttag ombord som man kan använda för att ladda sin dator eller mobiltelefon under flygningen. Jag vet inget annat flygbolag som erbjuder detta i sin kortdistansflotta inom Europa.

Måltider

På kvällsflygningen till Amsterdam erbjöds middag i business class. Uppe i luften erbjöds varmt handdukar och därefter var det en viss väntan innan vagnen slutligen kom ut i kabinen och serveringen kunde påbörjas.

Middagen var ganska omfattande för en kortare flygning inom Europa och bestod av en förrätt som var en laxmousse samt en salladsskål med mozarella och balsamdressing. Därefter fanns det två val av huvudrätt som var chicken masala med basmatiris eller pangafisk med potatismos och äppelkompott. Slutligen erbjöds en dessert som var en chokladmousse. Allt fanns beskrivet på ett avlångt menykort som låg på brickan med ett snyggt rött motiv på framsidan.

När vagnen kom till min plats visade det sig att fisken var det enda alternativ som fanns kvar, vilket dock var vad jag hade planerat att beställa. Varmt bröd erbjöds från en korg och jag fick även frågan vad jag ville ha att dricka. Jag frågade om de hade champagne ombord men det visade sig att de bara hade Cava, alltså spanskt mousserande vin. Det verkar vara en trend att allt fler flygbolag plockar bort champagne på flygningar inom Europa.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Middag i KLM business class

Foto: Jacob Molin

Maten smakade mycket bra och var klart mättande. Presentationen lär dock inte vinna några priser, det hela såg rätt stökigt ut. Dock fanns det delar som var desto trevligare, som salt- och pepparkaren i formen av två holländska orangea träskor.

Ytterligare bröd erbjöds följt av mer dricka och slutligen kaffe eller te. Kaffet serverades på en separat svart bricka vilket var en trevlig gest. På måltidsbrickan fanns även en liten papperskartong där man kunna finna vinäger samt en chokladbit till kaffet.

Som standard erbjuder KLM alltid holländska kakor i ekonomiklass och givetvis fick även vi i business class ta en kaka om vi ville, vilket blev ytterligare ett utmärkt komplement till kaffet. Senare under flygningen beställde jag en gin & tonic att dricka som blandades ihop i galleyt av personalen och serverades med citron, is och en drinkpinne. De flesta flygbolag brukar överlåta åt passageraren att göra detta.

Service

Servicen ombord var vänlig och serveringen var effektiv men utan att kännas stressad. I samband med måltidsserveringen blev jag även tilltalad med namn vilket var en vänlig gest, det kändes som personalen gjorde ett uppriktigt försök under flygningen att uppmärksamma mig som guldkortsresenär.

Det enda undantaget var en av flygvärdinnorna som delvis hjälpte till i business class. Hon verkade ha en dålig dag och gav ett ganska kort och tråkigt bemötande. Inför landningen fick personen två rader framför närmast en utskällning av flygvärdinnan för att han inte packat ihop sin dataväska tillräckligt snabbt.

Ankomst

Lagom som jag druckit upp min cocktail påbörjade vi inflygningen mot Schiphol där det var kyligt denna kväll. Vi landade 20 minuter före tidtabell klockan 19.05 och slapp tack och lov den ökända Polderbaan-landningsbanan som ligger en avsevärd distans från terminalkomlexet.

Knappt tio minuter efter landning hade vi parkerat vid gate D77 och jag blev en av de första att gå av och blev dessutom tilltalad med namn av personalen när jag gick av.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

KLMs Boeing 737 på Amsterdam Schiphol

Foto: Jacob Molin

Slutsats

KLM bjöd på en omfattande och mättande måltid på den relativt korta flygningen inom Europa. Trevlig service och mycket uppskattat med eluttaget vid stolen.

3
Populäraste / senaste

  1. Stefan Sandström den
    Jacob
    jonw

    Har flugit en hel del KL 737, men har inte noterat något eluttag. Är det bara i främre raderna, eller är det väl dolt?

    Stämmer, det är bara i de främre raderna. Vet inte hur långt bak dessa finns men garanterat i business class och därefter beror det väl på var economy/premium economy börjar. Eluttagen är tämligen dolda, eller egentligen är de inte det, det är nog mer att de flesta inte förväntar sig eluttag ombord inom Europa och därför inte letar efter det.

    Stämmer bra.
    Det är bara de första 5raderna på KL738 10rader på KL739 och inga på KL737 om jag inte missminner mig helt galet. (Var ju endå ett tag sedan jag jobbade för dem)

  2. Jacob den
    jonw

    Har flugit en hel del KL 737, men har inte noterat något eluttag. Är det bara i främre raderna, eller är det väl dolt?

    Stämmer, det är bara i de främre raderna. Vet inte hur långt bak dessa finns men garanterat i business class och därefter beror det väl på var economy/premium economy börjar. Eluttagen är tämligen dolda, eller egentligen är de inte det, det är nog mer att de flesta inte förväntar sig eluttag ombord inom Europa och därför inte letar efter det.

  3. jonw den

    Har flugit en hel del KL 737, men har inte noterat något eluttag. Är det bara i främre raderna, eller är det väl dolt?

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×