KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam – En eftermiddagsflygning med utmärkt service

På flygplatsen

Jag anlände till Arlanda 90 minuter före avgången till Amsterdam. KLM huserar numera i terminal 2 tillsammans med en handfull andra flygbolag från Skyteam och One World. Fyra diskar var öppna i det gemensamma Air France & KLM incheckningsområdet men trots tidiga eftermiddagsavgångar till både Amsterdam och Paris var det helt tomt på folk.

Jag blev omedelbart incheckad vid business disken som korrekt märkts upp med röda Sky Priority skyltar. En glad och vänlig kvinna tog emot och incheckningen var en mycket trevlig upplevelse. En gul prioritetstagg sattes på väskan och jag fick boardingkort för både flygningen till Amsterdam och anslutningsflyget. KLM har dock gått i SAS fotspår och åtminstone på Arlanda skrivs nu även anslutningsflyget ut på samma boardingkort. Slutligen blev jag upplyst om att jag var välkommen att vänta i Menzies loungen innan hon önskade mig en trevlig resa.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Air France & KLM check-in på Arlanda

Foto: Jacob Molin

Vid säkerhetskontrollen fanns en priokö som jag hade tillgång till som business class passagerare men denna behövdes inte denna gång då det var nästan helt tomt på människor. Bra bemötande från den unga killen vid röntgenbandet som istället för att direkt be mig ta av mig bältet vänligt frågade om bältet brukade pipa, vilket jag vet att det inte gör på Arlanda. Kanske kände han igen mig.

Jag hann med 30 minuter i den riktigt trevliga Aurora loungen där det denna tidiga eftermiddag bjöds på kall buffé med pasta, kyckling, olika grönsaker samt bröd med pålägg.

Lounge: Menzies Aurora Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 2

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen startade redan 35 minuter före avgång vid gate 64. KLM har tagit i med hårdhandskarna för att få priority boarding på plats och det fungerade faktiskt riktigt bra. Sky Priority passagerare, vilket inkluderar business class och Flying Blue guld- och platinummedlemmar, kunde använda en separat kö till vänster om disken och denna kö släpptes på först. Förutom att det stod på en skyld ropades detta upp av personalen och verkade även följas upp. Trots att jag förmodligen var en av de sista att anlända till gaten blev jag en av de första att gå ombord.

Pursern mötte upp vid ingången och jag hittade snabbt min plats på andra raden, 02F. Innan avgång erbjöds engelskspråkiga och holländska tidningar men dessvärre inga på svenska.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Businessclasskabinen på Boeing 737

Foto: Jacob Molin

Med en tidig ombordstigning kom vi iväg redan några minuter före avgång med en beräknad flygtid till Amsterdam på en timme och 50 minuter.

Stolen

Ombord på Boeing 737-800 flygplanet fanns fyra rader i business class. Precis som på de flesta flygbolag inom Europa är avgränsningen mellan economy och business justerbar och kan anpassas efter antal bokade passagerare i business class. Dock har stolarna på de drygt tio första raderna normalt lite mer benutrymme än längst bak i planet. I business class är mittsätet alltid blockerat med en ”Reserved for your personal space”-skylt vilket i praktisk mening innebär en 2-2 konfiguration ombord.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Stolen i KLM business class

Foto: Jacob Molin

En praktisk och mycket användbar funktionalitet på KLMs Boeing 737 flygplan är att det även finns eluttag ombord som man kan använda för att ladda exempelvis sin dator eller mobiltelefon under flygningen. Denna fanns även vid min stol men tyvärr verkade inte eluttaget fungera ordentligt på rad 2, i alla fall satte laddningen av min dator inte igång som den skulle.

Måltider

På flygningen till Amsterdam serverades sen lunch i business class. Serveringen inleddes med att varje passagerare fick ett glas vatten samt en påse med nötter, därefter tog det en stund innan vagnen rullades ut med mat och dryck.

Det fanns två val av huvudrätt vilket var positivt, det är långt ifrån alla bolag som erbjuder ett val i business clsas inom Europa. De två valen bestod denna gång av tortellini eller kyckling. Jag blev den sista av de tre passagerarna i business class att få välja och dessvärre visade det sig då att tortellinin var slut. Flygvärdinnan beklagade detta djupt men jag hade valt kycklingen i vilket fall, vilket gjorde henne på lite bättre humör. Hon kompenserade istället detta med bra service under resten av flygningen.

På brickan fanns även en skål med sallad som förrätt samt en dessert som var en pekannötsmousse, god men mäktig. Huvudrätten var kyckling som serverades med potatismos och ärtpuré. Jag blev även erbjuden bröd från en korg och beställde en flaska rödvin att dricka och fick två att välja mellan, valet föll på en Shiraz från Australien.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Lunchen i business class

Foto: Jacob Molin

Huvudrätten smakade okej men kycklingen hade gjort sig bättre med lite mer smak. Senare blev jag erbjuden mer bröd och flygvärdinnan passerade dessutom med en bricka med mer vin. Det visade sig att samtliga tre passagerare valt att dricka rödvin och dessutom samma sort. Hon frågade samtidigt om allt smakade bra och framförallt om maten var tillräckligt varm. Hon tyckte själv det var viktigt att få temperaturen rätt och erbjöd sig värma på min huvudrätt ytterligare om så inte var fallet.

Slutligen erbjöds kaffe och te och flygvärdinnan passerade ännu en gång med en bricka, denna gång med avecflaskor. Jag hade egentligen tänkt att hålla nere på dryckerna inför en väntande långflygning men med en så trevlig och uppmärksam service kändes det helt rätt att avrunda med en Baileys till kaffet. Senare erbjöds även påfyllning av kaffekoppen.

På måltidsbrickan fanns även några andra trevliga detaljer. Både på kortflygningar och långflygningar har KLM valt att skippa de traditionella salt- och pepparkaren i business class och istället ersätta dessa med ett par holländska träskor, en sko med vardera sort. En annorlunda men lite kul detalj. Dessutom fanns på brickan en trekantig burk med minttabletter för att få en fräsch andedräkt innan avstigning. Smådetaljer kanske men ändå sådant som särskiljer bolagen.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Salt och pepparkar

Foto: Jacob Molin

Service

Servicen ombord var riktigt bra av den medelålders flygvärdinnan (tillika purser) som enbart tog hand om oss i business class. Flygningen började lite segt men väl uppe i luften var servicen föredömlig. Jag blev ett flertal gånger tilltalad med namn och servicen innehöll allt det jag uppskattar som finess, omtänksamhet och personlig uppmärksamhet. Pursern försökte verkligen fånga upp vad det var jag önskade och uppskattade och såg till att det alltid fanns något att drickbart på bordet. Hon försökte sig även på lite småprat om min resa och hjälpte till att hälla upp det sista ur vinflaskan för att jag skulle få mindre antal saker kvar på mitt bord.

Ankomst

Med tidig avgång från Arlanda blev det också tidig landning på Schiphol, hela 20 minuter före schemalagd tidtabell och fem minuter senare hade vi parkerat vid C-piren. Jag hade visserligen gott om tid till nästa flyg men uppskattade att få lite mer tid på flygplatsen.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

KLM-flygplan på Amsterdam Schiphol

Foto: Jacob Molin

Även vid avstigningen blev jag tilltalad med namn samtidigt som jag tillönskades en fortsatt trevlig resa.

Slutsats

En alldeles utmärkt flygning, främst tack vare den suveräna servicen. Även mat och dryck höll en bra nivå för att vara en tvåtimmars flygning inom Europa.

6
Populäraste / senaste

  1. Johan Rebel den

    På Europaflygningar har KLM fler måltider ombord än beräknat antal pax i business class. Serveras man sist, så finns det inget att välja på, om inte någon annan pax har tackat nej.

    Jag blev en gång ombokad CPH-AMS. Avgången var överbokad med 4 pax, så jag erbjöd mig att ta flyget innan. Som belöning fick jag veta av pursern att han inte hade någon middag till mig. Jag kunde dock få en gammal macka som hade blivit över från lunchen.

    Johan

  2. rvarttinen den

    Skulle vara '… till AMS och sedan vidare med tåg …' där. 'AMS' föll bort …

  3. rvarttinen den

    Trevligt! Alltid lika kul att läsa dina reportage – ser fram emot fortsättningen.
    Åker imorgon bitti till och sedan vidare med tåg. Nästa år är det en längre resa inbokad med KL (första gången med dem till SFO, annars mest AF) – så jag läser gärna din recension om KL på längre flygning i affärsklass ….

  4. Kristofer den

    Bra reportage!

  5. Jacob den
    Fredrik Bodin

    Trevligt! Läser gärna om ditt nästa ben på samma resa också.

    Det kommer en fortsättning med test av KLMs business class produkt på långlinjer.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×