Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Kenya Airways Business Class (Premier World) Hong Kong-Bangkok – ”The Pride of Africa”?

Bakgrund

The Pride of Africa är Kenya Airways välkända slogan som sedan år 2005 även pryder flygbolagets flygplan. Kenya Airways har funnits i drygt 40 år och blev år 2010  medlem i Skyteam-alliansen och därmed ett mer attraktivt alternativ för frekventa resenärer och poängsamlare. Numera används dessutom Flying Blue som bonusprogram.

En av Kenya Airways långlinjer går från Nairobi till Hong Kong med stopp i Bangkok, en mellanlandning som även gjort det möjligt att köpa biljetter enbart på sträckan Bangkok-Hong Kong och vice versa, dessutom till en ganska billig penning.

Vi nyttjade denna möjlighet till att testa Kenya Airways mellan Hong Kong och Bangkok i deras business class, kallad Premier World, på en Boeing 777-200ER.

På flygplatsen

Incheckningen skedde strax innan lunch vid Hong Kongs utmärkta in-town check-in på Hong Kong-stationen mitt i centrum. Denna finns tillgänglig för de flesta större flygbolag upp till 90 minuter före avgång, det enda kravet är att man tar flygplatståget Airport Express till flygplatsen, en biljett man måste uppvisa för att komma in i incheckningsområdet. Kenya Airways delade incheckningsdisk med de flesta stora kinesiska flygbolagen, bland annat Air China, lite märkligt och ologiskt kan tyckas.

Incheckningen var mycket noggrann, vilket även tidigare varit fallet när jag checkat in i centrala Hong Kong, mannen vid disken ville exempelvis se min returbiljett då jag reste till Bangkok på en enkelbiljett. Jag hade dock alla papper i ordning och blev därefter snabbt incheckad, en prioritetstagg sattes fast på väskan och jag fick boardingkort med min förbokade sittplats samt en loungeinbjudan.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Kenya Airways check-in i centrala Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Då jag hade en vän som skulle med ett tidigare flyg på kvällen åkte jag ut till flygplatsen redan vid 17-tiden, mer än fyra timmar före avgång. Det var en hel del kö vid säkerhetskontrollen som dock flöt på förvånansvärt bra.

Kenya Airways använder Air France-loungen i Hong Kong, kanske inte så förvånande då deras bonusprogram Flying Blue även är det officiella bonusprogrammet för Kenya Airways. Loungen är en av de bättre som Air France driver och framförallt är det utbudet av mat och dryck som är lite bättre än vad som ofta brukar vara fallet i Europa. Det fanns vid besöket exempelvis smörgåsar, kalla snacks, varm mat samt ett stort dryckesutbud. Inredningen är densamma som i de flesta Air France-lounger och känns igen om man flyger mycket med Skyteam.

Jag hann även med ett besök i China Airlines lounge på flygplatsen som jag kom in i tack vare deras medlemskap i Skyteam. En lounge med en snygg inredning och vänlig personal men med  ett betydligt mer begränsat utbud av mat och dryck.

Lounge: Air France Lounge, Hong Kong International (HKG)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades redan en timme före avgång och den info som visades på avgångsskärmarna påpekade tydligt att man önskade komma iväg en kvart tidigare än den officiella avgångstiden klockan 21.50, detta gissningsvis för att få en mindre stressad turnaround i Bangkok innan vidare färd mot Nairobi.

Jag gick till gaten en halvtimme före avgång och möttes av en helt tom gate 41 där skärmarna blinkade ”Final Call”. Det var inte så mycket markpersonalen kunde säga eller göra åt detta, att anlända en halvtimme före avgång kan knappast anses som att vara sen, men det var uppenbart att de ville få alla ombord så fort som möjligt.

Den främre passagerarbryggan användes för businessclasspassagerare och jag fann snabbt min plats 02L, en fönsterplats på andra raden. Första intrycket av kabinen var blandat, det här var en av Kenya Airways nyare Boeing 777-200ER som helt klart var fräschare än de bilder jag sett på deras äldre långdistansflygplan, främst flygplan av typen Boeing 767, men det var ändå ingen kabin som stack ut eller gjorde något särskilt intryck.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Kenya Airways Premier World-kabinen på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Ganska snabbt kom en av flygvärdinnorna för att hälsa och erbjuda en välkomstdryck, ett val mellan vatten, apelsinjuice och champagne. Jag tog det sistnämnda. Även tidningar erbjöds samt menyn för flygningen och landning card för Bangkok.

Det blev ingen tidig avgång, men däremot en punktlig sådan klockan 21.50. Efter en säkerhetsvideo lyfte flyg KQ 861 några minuter senare mot Bangkok med en flygtid på två timmar och 20 minuter.

Stolen

Ombord på Kenya Airways Boeing 777 fanns fyra rader business class i en 2-3-2 konfiguration vilket innebar 28 stolar totalt. Stolen var en av Kenya Airways nyare varianter och var riktigt rymlig med ett benutrymme på hela 75 tum (190 cm) och som i nedfällt läge blev nästan helt horisontellt platt, sånär som på en liten lutning.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Kenya Airways businessclasstol

Foto: Jacob Molin

Trots ett relativt nytt flygplan och en rymlig och bekväm stol kändes dock kabinen äldre än vad den förmodligen var. Både kabinlayouten och stolsdesignen upplevede jag som gammaldags med de mörkröda stolarna och de små skärmarna som satt fastmonterade på stolen framför. Även stolskontrollen var väldigt enkel med enbart fyra knappar, två för reglera ryggstödet och två för att reglera fotstödet.

10 av de 28 stolarna var upptagna på flygningen till Bangkok vilket innebar gott om plats ombord, alla som ville kunde få en egen rad.

Underhållningssystemet

Kenya Airways underhållningssystem bestod av ett mindre utbud av filmer, TV-serier, musik och spel. Dessutom fanns en flygkarta man kunde följa. Skärmen satt fastmonterad på stolen framför och var liten i jämförelse med några av de nyare underhållningssystemen som finns på marknaden idag. Även ljud och bild höll en förhållandevis enkel kvalitet, det var inget jag nyttjade i någon större omfattning under flygningen.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Underhållningssystemet

Foto: Jacob Molin

Måltider

Menyn för flygningen delades ut redan före avgång och hade ett ganska trevligt omslag med ett glas vitt vin och en garnerad tallrik med nudelsallad. Menyn fanns beskriven både på engelska och kinesiska och innehöll dessutom dryckesutbudet ombord med en kort beskrivning av de olika vinerna.

Till Bangkok serverades en enklare varm måltid bestående av tre val av huvudrätt samt dessert, dock ingen förrätt. De tre huvudrätterna var en västerländsk rätt, en afrikansk rätt samt en kinesisk rätt som på denna flygning var biff med pasta och grönsaker, kyckling Murg Rogan med basmatiris eller Hock Kien-nudlar med grönsaker.

Drinklistan bestod av en champagne (Moët & Chandon), två vita viner, två röda viner, ett portvin samt ett standardutbud av spritsorter och alkoholfria drycker. Drinklistan innehöll egentligen det mesta man kunde tänkas vilja beställa och det fanns egentligen inget som saknades, men det var inte heller en drinklista som på något sätt stod ut eller erbjöd något av det normala.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Menyn och drinklistan

Foto: Jacob Molin

Beställning av mat och dryck togs redan före avgång och väl uppe i luften tog det bara några minuter innan vita dukar lades på borden måltidsbrickorna delades ut tillsammans med beställd dryck. Hela måltiden serverades på en och samma bricka och som nämnts erbjöds ingen förrätt. Jag hade valt den afrikanska kycklingrätten samt ett glas champagne att dricka. Till detta erbjöds bröd från en korg. Kycklingrätten smakade mycket bra och även presentationen av mat och dryck var snygg på brickan. Senare erbjöds ytterligare bröd samt påfyllning av champagneglaset.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Lättare middag i business class

Foto: Jacob Molin

Till efterrätt fanns en god chokladmoussedessert med hallongarnering och därefter erbjöds kaffe och te i samband med att brickan plockades av. Jag beställde en kopp svart kaffe samt en whisky som serverades med en Kenya Airways drinkpinne.

Måltidsserveringen var snabb och effektiv och allt var klart inom en timme efter vi lyft från Hong Kong. Klockan hade redan passerat 22 och många ville istället nyttja tiden till att få lite vila. Måltiden marknadsfördes inte heller som middag utan som ”Hot light meal”.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Kaffe och whisky

Foto: Jacob Molin

Service

Det märkliga med denna flygning var att i stort sätt all kabinpersonal var asiater sånär som på två personer som kom från flygbolagets hemland Kenya. Detta var i sig inget problem, många personer från Sydostasien är tvärtom mycket duktiga på service, men känslan av att vara på ett afrikanskt flygbolag inföll sig inte riktigt.

All personal var dock mycket vänlig och tillmötesgående. Själva måltidsserveringen var snabb men senare under flygningen var det bara att trycka på ringklockan om man ville ha något mer att dricka och någon var framme vid stolen inom några sekunder. Inga försök gjordes dock med att tilltala mig med namn eller uppmärksamma mig som guldmedlem i Flying Blue.

Sömn

Eftersom detta var en kortare kvällsflygning fanns det aldrig anledning att sova ordentligt ombord, däremot testade jag för skoj skull att fälla stolen. Stolen blev skapligt platt i fällt läge och hamnade nästan i ett horisontellt läge, dock fortfarande med en liten lutning. Stolen var även förvånansvärt behaglig att vila i, jag tror inte jag skulle haft något problem att sova ombord. En kudde och en filt fanns vid stolen i samband med ombordstigningen.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Stolen i fällt läge

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Med en punktlig avgång från Hong Kong landade vi i Bangkok några minuter före tidtabell. I business class fick alla passagerare som skulle avsluta sin resa i Bangkok ett fast track-kort för snabbare passage genom passkontrollen. Kön där var dock i princip obefintlig och kortet behövdes aldrig, vilket inte tillhör vanligheterna i Bangkok.

Det incheckade bagaget kom snabbt på bandet och prioritetstaggen fungerade bra.

Slutsats

En blandat kompott av intryck. Egentligen var det inget som var dåligt med upplevelsen – god mat med bra alternativ, rymlig och bekväm stol och vänlig personal, men det var inte heller något som stod ut eller verkligen imponerade.

Biljetten var dock mycket prisvärd och i synnerhet i kombination med det förmånliga biljettpriset skulle jag inte tveka att välja Kenya Airways igen. Nästa gång skulle jag dock gärna testa flygbolaget på en lite längre linje och gärna med en kenyansk kabinbesättning.

3
Populäraste / senaste

  1. rvarttinen den

    Tack för ett intressant och givande reportage – har undrat lite över KQ i och med att jag inte åkt med dem ännu.

  2. swede77 den

    Trevlig rapport. Min erfarenhet av KQ som i folkmun även kallas "the shame of Africa" Är att deras hårda produkt i C är ok men inte mer. Riktiga Businessclass stolar i C är ett plus. Men sträckorna i Afrika är ju generellt långa. Har råkat ut för driftstörningar i KQ och då har allt fallit som ett korthus. Ingen kompensation i någon form osv vid långa förseningar, otrevlig personal, m.m.

  3. pep den

    Du har ret i at KQ (næsten) ikke prioriterer Skyteam Guld kort. Man bliver behandlet ens og skal selv gøre opmærksom på ret til Lounge access etc. I Nairobi blev jeg forleden nægtet adgang med den begrundelse at loungen var for lille….

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×