Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Inrikes med Lufthansa i Tyskland

Bakgrund

En kort beskrivning hur det är att flyga med Lufthansa inrikes i Tyskland en bit in på 2000-talet.

På flygplatsen

Mitt besök på Münchens flygplats var endast i transit och då jag redan hade boardingkort för anslutningsflyget återstod inga som helst formaliteter innan nästa flyg. Det var 90 minuter mellan flygen vilket innebar gott om tid till att ta det lugnt på flygplatsen.

München är i det stora hela en trevlig flygplats och Star Alliance-terminalen, terminal 2, är enkel att använda. Alla non-Schengenavgångar går från den övre våningen och alla Schengenavgångar från den nedre våningen. Dessvärre håller terminalen på att nå sin maxkapacitet, det blir allt vanligare att man får åka buss till eller från flygplanet vilket förstör lite av den effektivitet som terminalen stoltserade med när den öppnade. Som tur är håller en ny pir på att byggas mittemot den nuvarande terminalen som förhoppningsvis ger lite välbehövlig avlastning.

Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Transithallen i München terminal 2

Foto: Jacob Molin

Tiden på flygplatsen spenderades huvudsakligen i Lufthansas Senatorlounge, den första som öppnade i terminalen belägen mittemot gate G19. Numera finns ytterligare en Senatorlounge mittemot gate G28 samt ett Senatorcafé (som dock enbart är öppen på vardagar) där man kan beställa en kaffedrink med tillhörande snacks. Loungen var välfylld men inte mer än att gick att finna en sittplats. Jag var inte särskilt hungrig så nöjde mig med att hämta en dessert från buffén där det fanns både blåbärskaka och mangocheesecake. Jag gjorde även för första gången ett besök i Lufthansas business lounge som delar ingång med Senatorloungen men som ligger en våning upp. En förvånansvärt snygg och trevlig lounge som dessutom hade en traditionell tysk ölhall mitt i loungen med träbänkar och passande bayerska dekorationer.

Lounge: Lufthansa Senator Lounge, München Franz Josef Strauss (MUC), Terminal 2, Gate G19 (Schengen)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 20 minuter före avgång vid gate G26. Priority boarding erbjöds på ett mycket strukturerat och välorganiserat sätt. Passagerare i business class eller med Senator, Hon Circle eller Star Alliance guldkort fick gå ombord först vid den bemannade gatedisken där alla boardingkort noggrant kontrollerades av den kvinnliga agenten så enbart behöriga gick ombord. När detta var klart öppnades de två automatgrindarna för den allmänna ombordstigningen där man själv scannade sitt boardingkort i en spärr. Detta var mycket imponerande skött av Lufthansa och något som hade varit otänkbart för bara ett fåtal år sedan.

Jag blev den första att gå ombord och hittade snabbt min plats 04A på första raden i ekonomiklass. Det var en Airbus A320 som skulle ta oss till Düsseldorf med en beläggning på ungefär 70%.

Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Grått och regning väder i München

Foto: Jacob Molin

Avgången försenades något på grund av dåligt väder i München vilket gjorde att flygledningen tvingades glesa ut avgående och ankommande flygplan. Flygtiden till Düsseldorf beräknades till 50 minuter.

Stolen

Stolarna ombord var tillverkade av Recaro, den tunna modell som allt fler flygbolag i Europa bytt till då de både tar mindre plats och väger mindre. Stolarna är marginellt hårdare än de tidigare betydligt tjockare stolarna som fanns tidigare men fungerar i övrigt okej på en kort till medellång flygning. Fördelen med att stolarna är tunna är att det ger lite mer benutrymme trots att det faktiska utrymmet mellan stolarna inte blivit större. Dessutom har stolsfickan flyttats upp till den övre delen av stolen vilket ger ytterligare lite mer plats för benen.

Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Recarostolen på Airbus A320

Foto: Jacob Molin

På Lufthansas flygningar inom Europa får man som Star Alliance guldmedlem i mån av plats även ett ledigt mittsäte. Det är ingen officiell förmån men något flygbolaget försöker tillgodose så långt det går. Det innebär att sittplatsen bredvid en person med guldkort ska vara en av de sista att kunna väljas på planet, i alla fall i den perfekta av världar. På denna flygning fungerade det bra, trots en hyfsad beläggning var platsen bredvid min 04B ledig vilket inte var fallet med mittensätena på raderna bakom.

Måltider

Uppe i luften kom serveringsvagnen snabbt ut och då jag satt på första raden var jag den första att bli serverad. På flyget till Düsseldorf erbjöds en nötkaka samt drycker i ekonomiklass med bland annat öl, vin, juicer, läsk, kaffe och te. Samma servicekoncept som Lufthansa haft på inrikesflygningar under flera år, dock har det alkoholhaltiga utbudet tidvis varit begränsat till enbart öl. På en internationell flygning utanför Tyskland hade det i matväg troligtvis erbjudits något mer matigt att äta som en smörgås, en större kaka/bakelse eller något varmt som en pizzabit.

Nötkakan gick i alla fall ner utan problem och till detta tog jag en Warsteiner öl.

Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Snack i ekonomiklass

Foto: Jacob Molin

Service

Vänlig service av kabinpersonalen, ungefär vad man kunde förvänta sig på en 50-minuters flygning i ekonomiklass.

Ankomst

Trots en något sen avgång från München blev det punktlig ankomst till Düsseldorf klockan 17.00 med parkering vid terminal A som används för alla Lufthansa och Star Alliance flygningar i Düsseldorf.

Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Terminal A i Düsseldorf

Foto: Jacob Molin

Slutsats

En snabb flygning med vänlig service. En omärkvärdig upplevelse men utan något att klaga på. Imponerande hantering av ombordstigningen i München, så här borde det alltid fungera.

1
Populäraste / senaste

  1. jsm den

    "På Lufthansas flygningar inom Europa får man som Star Alliance guldmedlem i mån av plats även ett ledigt mittsäte. Det är ingen officiell förmån men något flygbolaget försöker tillgodose så långt det går. "

    Hmm det har du rätt i. Har inte tänkt på det men senast igår satt jag långt fram i kabinen utan att få någon bredvid mig på mittensätet.

    Tack för insikten!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×