Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok

Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok – Perfekt service men begränsad drinklista

Bakgrund

Hong Kong Airlines grundades i början på 2000-talet och har funnits i sin nuvarande form sedan år 2006. Flygbolaget trafikerar 30 städer i tio länder från basen i Hong Kong med ett 20-tal flygplan, huvudsakligen av typen Airbus A320 och Airbus A330. Hong Kong Airlines är till skillnad från huvudkonkurrenten Cathay Pacific (som också har sin bas i Hong kong) inte del i någon allians men ägs numera till hälften av Hainan Airlines.

Vi bokade en flygning med Hong Kong Airlines i business class mellan Hong Kong och Bangkok.

På flygplatsen

Hong Kong Airlines incheckning låg i incheckningsområde K på Hong Kongs flygplats Chek Lap Kok. Vid sidan om de ordinarie incheckningsdiskarna fanns den lite mer exklusiva inchekningen för ”Club Class” med en stor röd matta, en kvarvara från den tid då Hong Kong Airlines flög all-business class mellan Hong Kong och London, en satsning man valde att lägga ner.

Jag checkade in vid 15-tiden, tre timmar före avgången till Bangkok klockan 18.10, vilket inte var några som helst problem. Incheckningen var snabb och effektiv av en ung kvinna som assisterades av en kvinnlig kollega som taggade bagaget. Ett boardingkort skrevs ut med min förbokade sittplats 03K och på väskan sattes en prioritetstagg, en av de trevligare jag sett i rött med O:et i Priority utbytt mot ett hjärta. Slutligen fick jag en kort beskrivning till loungen. Överlag en trevlig start på resan.

Hong Kong Business Class Hong Kong-Bangkok

Hong Kong Airlines check-in i Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Hong Kong saknar fast track för premiumpassagerare vid passkontrollen och säkerhetskontrollen men vid 15-tiden är det lågtrafik på flygplatsen och alla formaliteter gick på under tio minuter.

Hong Kong Airlines VIP-lounge låg mellan shoppingområde East och shoppingområde West, i källaren mellan gate 23 och gate 25. Loungen var ganska liten men i övrigt trevlig med sköna fåtöljer och utsikt mot delar av plattan genom stora panoramafönster. Vid 15-tiden var det inte heller här mycket folk, inte mer än 15 gäster. I loungen fanns även en välskött buffé med smörgåsar, bakverk, enklare varm mat, öl, vin och olika spritsorter.

Hong Kong Airlines Lounge, Hong Kong

Hong Kong Airlines Lounge, Hong Kong

En positiv detalj med loungen var personalen i receptionen som försökte hålla koll på vem som skulle åka med vilket flyg. När jag var på väg att gå kom kvinnan i receptionen springande och berättade att hon just fått information om att det skulle bli en gateändring till Bangkok. Hon bad mig sätta mig så skulle hon ta reda på den nya gaten, vilket hon också gjorde.

Lounge: Hong Kong Airlines VIP Lounge, Hong Kong International (HKG)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Gaten hade mycket riktigt ändrats, dessvärre till en bussgate i källaren. Detta var om inte ännu mindre skoj då regnet vräkte ner utomhus och personalen delade ut regnkappor till de som önskade.

Det stod inget om business class vid gaten, något de annars brukar vara mycket ordentliga med i Hong Kong, så jag frågade personalen om detta och blev ombedd att forma en ny kö till vänster om den ordinarie och blev en minut senare den första passageraren att gå ombord på bussen. Som tur var hade det precis blivit uppehåll i regnovädret.

Dörr 2L användes med en vänstersväng till business class. Kabinen gav ett bra första intryck, allt var prydligt och välskött med stolarna i blått, med kuddarna i lila och nackstödet på stolen i neongrönt. Den övriga kabinen gick huvudsakligen i vitt eller grått.

Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok

Kabinen i Hong Kong Airlines business class

Foto: Jacob Molin

Personalen kom omedelbart fram och hälsade och tilltalade från första stund med namn. En välkomstdryck erbjöds med juice eller vatten tillsammans med en varm handduk på ett litet fat, dock inget alkoholhaltigt att dricka som champagne. Jag blev även erbjuden tidningar och landning card för Thailand. Vid stolen väntade filt och kudde.

Det dåliga vädret med en del åska gjorde att vi ganska snart fick information av kaptenen att vi skulle bli kvar på marken en stund. Kaptenen på flygningen, Kapten Petri, var för övrigt finländare vilket kändes lite lustigt på en flygning mellan Hong Kong och Thailand. Under tiden erbjöds ytterligare drycker i business class. Jag beställde ett glas juice och en kopp kaffe som serverades med kakor och nötter. Vi fick även erbjudande om att äta middag redan på marken men jag valde att vänta. Kakorna var dock förvånansvärt goda och som juice fick jag en god papayajuice.

Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok

Drycker och snacks i väntan på avgång

Foto: Jacob Molin

Klockan 19.00, 50 minuter efter tidtabell, fick vi slutligen tillstånd av trafikledningen att starta motorerna. Förseningen berodde på den trafikstockning som uppstått till följd av de kraftiga blixtarna, inte så mycket flygbolaget kunde påverka. Men de skötte förseningen bra med regelbunden information från cockpit och förstås med drycker och snacks medan vi väntade. Flygtiden till Bangkok var beräknad till två timmar och 20 minuter.

Stolen

Business class på Airbus A330-200-flygplanet bestod av 24 stolar, fyra rader i en 2-2-2-konfiguration. Det var knappast någon trängsel längst fram då vi endast var tre passagerare i business class. I economy class var det dock desto fullare.

Stolen kände jag väl igen då det är samma modell som flera andra flygbolag använder. Bland annat hade jag tidigare testat denna hos Royal Jordanian som har en identisk stol.

Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok

Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok

Foto: Jacob Molin

Benutrymmet låg på 62″, lite över medel för business class. Stolen blev inte helt horisontellt platt i nedfällt läge men hade åtminstone ett väl tilltaget lie-flat läge om man ville sova. Stolen kontrollerades genom en kontrollpanel belägen på armstödet med bra möjligheter att kunna reglera stolens funktionalitet. Vid stolen fanns även USB-uttag och eluttag för att kunna koppla in en bärbar dator, allt mycket strategiskt och genomtänkt placerat.

Underhållningssystemet

Bra underhållningssystem ombord med filmer, TV-serier, spel och information om flygningen, allt AVOD (Audio Video On-Demand). Även utmärkta brusreducerande hörlurar delades ut. Precis som stolen var underhållningssystemet en version jag testat på andra flygbolag med menyer som kändes välbekanta. Skärmen fanns förvarad i stolskonstruktionen under cocktailbordet och behövde fällas fram.

Jag tittade på Disneyfilmen Rataouille under flygningen.

Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok

Underhållningsssystemet

Foto: Jacob Molin

Måltider

Menyn delades ut redan på marken och med den väntan som uppstod passade de på att ta beställning av mat och dryck före avgång. Med avgångstid klockan 18 serverades middag till Bangkok med förrätt, tre val av huvudrätt samt dessert. Samma meny användes för övrigt även som lunchmeny.

På sista sidan fanns drinklistan som dock enbart nämnde alkoholfria drycker som juicer, läsk, kaffe och olika tesorter. Senare visades det sig att det fanns öl och vin ombord men däremot inga spritsorter.

Uppe i luften inleddes middagsserveringen omgående. Serveringen var mycket elegant med en snyggt struken vit duk som lades på bordet. Hong Kong Airlines har en orkidé i sin logga, samma typ av blomma som finns på Hong Kongs flagga, och denna fanns även på porslinet samt på salt- och pepparkaren. Mycket stilfullt med den röda blomman på det vita porslinet.

Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok

Förrätten med elegant dukning

Foto: Jacob Molin

Till förrätt erbjöds anka med sallad, en rätt jag alltid uppskattar. Bröd erbjöds från en korg och jag valde två skivor vitlöksbröd. Jag beställde ett glas rödvin att dricka som var riktigt gott, dock var det synd att det inte framgick i drinklistan vilka viner som fanns ombord.

De tre valen av huvudrätt bestod av kycklinggryta med potatismos och grönsaker, ris med räkor i chilisås med grönsaker, eller nudlar med svamp och bönor i en ostronsås. Jag beställde grytan som dock innehöll biff snarare än kyckling. Påfyllning av vinglaset erbjöds samt mer bröd.

Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok

Huvudrätten

Foto: Jacob Molin

Slutligen serverades glass till efterrätt från Häagen Dazs med två smaker följt av kaffe och te. Det fanns inga spritsorter i sortimentet och därmed ingen möjlighet att få exempelvis en likör till kaffet, däremot valde jag att behålla mitt vinglas och fick kontinuerlig påfyllning under flygningen.

Service

Utmärkt personal ombord som knappast kunde gjort mer av flygningen. Jag blev tilltalad med namn så fort tillfälle gavs och servicen var mycket uppmärksam. Även efter måltidsserveringen var över passerade de regelbundet genom kabinen och såg till att mitt rödvinsglas aldrig var tomt. Även förseningen på marken sköttes efter omständigheterna bra med löpande information och servering av drycker.

Ankomst

Efter serveringen avslutats släcktes belysningen i kabinen och ersattes av olika ljuseffekter, vilket skapade en trivsam stämning med en film på skärmen.

Fin inflygning till Bangkok där vi landade klockan 20.45, en timme och 20 minuter efter tidtabell, och parkerade vid G-piren. Inget fast track-kort delades ut i business class och det var ganska lång kö vid passkontrollen, men väl det incheckade bagaget anlände var min prioritetstaggade väska absolut först på bandet.

Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok

Trevlig prioritetstagg

Foto: Jacob Molin

Slutsats

Överlag en bra upplevelse med bra personal och uppmärksam service både ombord och på marken. Jag saknade dock ett större utbud av drycker ombord, inte heller framgick det i menyn exakt vad som erbjöds.

1
Populäraste / senaste

  1. Bryant den

    Trevligt test av ett "annorlunda" bolag. Jag flög Hongkong Airlines mellan HKG-PEK i januari 2013 och servicen ombord var väldigt bra. Jag flög eco och det var efter ett tips av @drmiles.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×