SAS Plus Stockholm-Nice

En frukostflygning med SAS Plus Stockholm-Nice

Bakgrund

Under våren 2013 plockade SAS bort business class inom Europa, en klass man ansåg otidsenlig. Istället ersattes de tidigare produkterna Business Class och Economy Extra (premium economy) med en ny klass, SAS Plus. Vi begav oss till Arlanda för att testa den nya kabinklassen på en längre morgonflygning till Frankrike.

På flygplatsen

Flyget till Nice skulle avgå klockan 06.45 vilket innebar en tidig morgon. Jag lämnade centrala Stockholm vid 5-tiden och anlände Arlanda en timme före avgång och kunde enkelt checka in via en av incheckningsautomaterna i terminal 5. Reser man i SAS Plus och har bagage, alternativt föredrar traditionell incheckning, är man annars välkommen att checka in vid businessdisken.

Som resande i SAS Plus får man även tillträde till fast track kanalen vid säkerhetskontrollen och därefter till SAS loungen. Det var endast två personer före vid säkerhetskontrollen och både SAS business lounge och guldkortslounge var nästan helt tomma. Det var ännu tidigt på dagen och en stund kvar till den värsta morgonrusningen. Jag plockade ihop en lättare frukost och gladde mig åt att även finna melonbitar för självservering i buffén.

Lounge: SAS Gold Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades klockan 06.25 vid gate 6, 20 minuter före avgång. Ombordstigningen skedde per sektion i planet och man började med passagerare som satt på rad 12 och bakåt. Passagerare i SAS Plus och med guldkort kunde dock gå ombord när de ville vilket innebar att jag slapp vänta. Vid gaten fanns även svenska och internationella dagstidningar att plocka från ett ställ.

Flygningen till Nice var nästan helt full med undantag för tre stolar i SAS Plus. De flesta ombord var semesterresenärer eller passagerare som skulle på konferenser eller events. Trots en god beläggning slutfördes dock ombordstigningen helt enligt tidtabell och klockan 07.00 lyfte vi från Arlanda med en beräknad flygtid till Nice på tre timmar.

Stolen

Det var en Boeing 737-600 som skulle flyga oss till Frankrike denna morgon. Ombord fanns 23 rader med en 3-3 konfiguration där SAS Plus upptog en och en halv rad (egentligen två rader men rad 1 fanns endast på vänster sida av mittgången). Av de nio stolarna var sex upptagna vilket innebar att alla passagerare fick ett ledigt mittsäte, detta var uppskattat på en längre flygning. Till skillnad mot SAS gamla business class får man i SAS Plus inte ett garanterat ledigt mittsäte när det är tre stolar i bredd.

SAS Plus Stockholm-Nice

Stolen i SAS Plus på Boeing 737-600

Foto: Jacob Molin

Stolen i övrigt var SAS vanliga stol på flygningar inom Europa i mörkblått tyg. Jag hade valt plats 02F som var fönsterplatsen på första raden på höger sida. En fördel med att sitta på första raden är att det finns lite mer benutrymme och man kan oftast komma ut i mittgången utan att personerna bredvid behöver flytta sig. Nackdelen är att allt handbagage måste läggas upp på hyllan under start och landning.

Måltider

I SAS Plus är all mat och dryck inkluderad i biljettpriset till skillnad från ekonomiklass (SAS Go) där endast kaffe, te och vatten ingår. Mat och övriga drycker kan köpas från försäljningsvagnen. Menyn är densamma i båda klasserna och inkluderar frukostlådor och frukostpåsar på morgonen och senare under dagen smörgåsar, muffins, enklare tilltugg och allehanda drycker både med och utan alkohol. På längre flygningar finns även sallader och varma wraps.

Kort efter vi kommit upp i luften erbjöds frukostlådor i SAS Plus. Lådan var gjord av papper och innehöll en burk med yoghurt, müsli, apelsinjuice samt en liten skål med pålägg. Varmt bröd erbjöds från en korg av kabinpersonalen följt av kaffe och te.

SAS Plus Stockholm-Nice

Frukostlådan i SAS Plus

Foto: Jacob Molin

Frukostlådan skiljde sig inte nämnvärt från de frukostlådor som erbjudits på SAS flygningar under senaste åren. Dock brukade lådorna i tidigare economy extra på längre europeiska flygningar vara mer omfattande, ofta med färsk frukt, en äggbit samt en något större låda med pålägg.

Senare under flygningen beställde jag ytterligare ett glas apelsinjuice att dricka samt en muffins från menyn. Det är inga problem att beställa flera artiklar från försäljningsvagnen vid flera tidpunkter under flygningen så länge man håller sig inom rimlighetens gränser. De muffins som serveras ombord är riktigt goda och finns med blåbär eller choklad.

Service

En av de stora skillnaderna mot tidigare kabinkoncept var att det inte längre fanns någon flygvärdinna dedikerad till SAS Plus. På ett SAS Boeing 737-flygplan finns normalt tre personer i kabinbesättningen varav en person tidigare alltid fick ansvar för serveringen i business class och economy extra. Detta hade förändrats.

Precis som tidigare blev vi i SAS Plus först serverade men därefter försvann samtliga tre bakåt i kabinen med försäljningsvagnarna. Detta var i sig inget problem, det finns många flygbolag som jobbar likadant inom Europa, problemet var att ingen höll ett öga på oss i SAS Plus. Inget mer bröd erbjöds och inte heller mer kaffe eller te. Den flygvärdinna som jobbade längst fram av de tre fick flera gånger springa tillbaka till galleyt för att fylla på kaffekannorna men tog ingen notis om oss när vi passerade. Inte heller lyckades jag påkalla hennes uppmärksamhet när hon passerade. I slutändan tog det över en halvtimme innan jag fick påfyllning av kaffekoppen, vilket skedde när all försäljning var klar i SAS Go, långt efter jag ätit klart min frukost.

I övrigt var personalen vänlig, särskilt den manliga pursern på flygningen. Servicen och bemötandet blev lite bättre senare under flygningen när försäljningen i SAS Go var över. Men ändå en tråkig förändring. Med sex personer i SAS Plus hade det varit enkelt för någon i kabinpersonalen att lämna försäljningsvagnen under två minuter för att erbjuda mer bröd, kaffe och te till oss längst fram och senare samla in de tomma frukostlådorna så vi slapp sitta med dessa på borden.

Ankomst

Efter frukostserveringen passade jag på att få lite välbehövlig sömn efter den tidiga morgonen. Första raden på SAS är generellt bra att välja om man vill ha ordentligt med benutrymme, särskilt med den hålighet som finns vid golvet där man ytterligare kan sträcka ut benen.

Vid 09.30 slogs skylten med säkerhetsbältet på och vi tog slutligen mark på Nice Côte D’Azur flygplats klockan 09.40, tio minuter före tidtabell. Vädret i Nice var varmt men molnigt. SAS använder terminal 1 på flygplatsen och med den tidiga ankomsten kom vi före den värsta rusningen och fick en gate direkt vid terminalen. Det var för övrigt enbart Skandinavienankomster vid denna tid på dygnet med ytterligare en ankomst från Sverige och en från Norge.

SAS Plus Stockholm-Nice

Grått väder på Nice flygplats denna morgon

Foto: Jacob Molin

Slutsats

En effektiv och punktlig morgonflygning inom Europa. Frukostlådan i SAS Plus är inte nämnvärt annorlunda än den som erbjudits tidigare men det är tråkigt att servicen inte längre är lika uppmärksam som den tidigare varit. Premiumkänslan ville tyvärr inte riktigt infinna sig.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×