Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Finnair Economy Class Paris-Helsingfors – Med nya servicekonceptet Sky Bistro

På flygplatsen

Jag var endast i transit på Paris CDG och hade redan blivit incheckad hela vägen på avgångsflygplatsen. Finnair använder terminal 2D på CDG och den främsta anledningen är att linjen mellan Paris och Helsingfors flygs i samarbete med Air France, en linje Air France inte trafikerar själv. Baksidan med terminal 2D är att den inte är hopkopplad med någon av de övriga terminalbyggnaderna vid terminal 2. Det är förvisso gångavstånd till terminal 2E och 2F som Air France använder, men det är fortfarande en bit att gå och dessutom måste man gå landside och följaktligen passera säkerhetskontroll ännu en gång.

Finnair hade tre diskar öppna för avgången till Helsingfors varav en för premiumresenärer, jag hade visserligen redan checkat in men behövde fråga om vilken lounge som fanns tillgänglig för mig med guldkort/Sapphirestatus i One World. Loungen visade sig vara precis mittemot incheckningen och man behövde ingen inbjudan.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Finnair check-in på Paris CDG terminal 2D

Loungen kallades Sheltair Lounge men det var ingen tvekan om att detta tidigare varit en Air France-lounge. Det enda praktiska som skiljde var skylten vid ingången. Enklare frukostmat fanns att äta med croissanter samt bröd med pålägg, frukt och muffins. I övrigt inte så mycket annat i matväg. Dryckesutbudet bestod av allehanda alkoholhaltiga och alkoholfria drycker.

Då loungen var placerad landside återstod ännu säkerhetskontrollen. Ett One World Sapphirekort vid resa med Finnair gav dock tillträde till fast track genom ”Accès No 1”, dock var det inte mycket folk i den vanliga kön.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Sheltair Lounge, Paris CDG, Terminal 2D

Lounge: Sheltair Lounge, Paris Charles De Gaulle (CDG), Terminal 2D

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigning 30 minuter före avgång vid gate D65 med priority boarding för passagerare i business class och med olika statuskort via en separat kö markerad med ”Business Priority”. Alla som hade tillgång till priority boarding hade även ”Group 1” på sitt boardingkort och detta kontrollerades av den unga kvinnan vid disken.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Priority boarding vid gaten

Punktlig pushback kl 10.50, frost på vingarna innebar avisning innan vi kunde lyfta 35 minuter senare. Beräknad flygtid till Helsingfors var två timmar och 25 minuter.

Stolen

Flygplanet till Helsingfors var en Airbus A321. Business class upptog fyra rader och ekonomiklass som började på rad 5 och sträckte sig till rad 34. Konfigurationen var 3-3 med sex stolar i bredd och kabinen nästan helt full. Beläggningen till Helsingfors var hög med en kabinfaktor på över 90 procent i economy class. Många var asiater som skulle vidare till någon av Finnairs destinationer i Asien.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Stolen i Finnair economy class på Airbus A321

Finnair brukar normalt seat block för guldkortsresenärer med ledigt mittsäte så långt det är praktiskt möjligt. Så blev även fallet på denna flygning. Jag hade gångplats på första raden, 05D, med mittplatsen 05E ledig, trots en hög beläggning. Med en ganska lång flygtid för en Europaflygning var det uppskattat.

Stolen i övrigt var klädd i grått tyg och var ganska bekväm med acceptabelt benutrymme.

Underhållningssystemet

Skärmar i taket visade växelvis flygkarta med information om flygningen och kortare TV-program med underhållning. Dagstidningar på Finnair är endast gratis i business class och erbjuds därefter till försäljning i economy class.

Måltider

I november 2014 införde Finnair sitt nya servicekoncept i ekonomiklass kallad ”Sky Bistro”. Praktiskt innebär det att kaffe, te, vatten och blåbärsjuice serveras gratis medan all mat och övriga drycker kan köpas ombord. Det finns även möjlighet att förbeställa mat, då är utbudet något större och dessutom är man garanterad att det man önskar verkligen finns ombord. Beställning gör man via Finnars webbsida senast 72 timmar före avgång.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Menyn för Finnair Sky Bistro

Då detta var en lunchflygning och loungen inte bjöd på några större smakupplevelser frågade jag flygvärdinnan vad som fanns ombord av varm och kall mat. Då jag satt på första raden fanns det mesta av mat kvar, inklusive tre varma alternativ. Jag beställde kycklingcurry (Chicken green Thai curry) med ris och blev informerad att det skulle dröja ungefär 15-20 minuter innan maten var klar.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Utbudet av varma rätter i Finnair Sky Bistro

Ungefär som planerat anlände maten på en bricka med bestick och en servett. Förpackning och utseende skrek dock betydligt mer mikromat än jag hade hoppats på men även om förpackningen kändes trist oinspirerande och riset var något hårt smakade det faktiskt okej och kycklingrätten var förvånansvärt kryddstark. Det kändes i halsen. 9,50 Euro kostade kycklingrätten, knappast något fynd men förstås praktiskt på en längre flygning eller om man inte har tid att äta före eller efter flygningen.

Jag beställde ett glas blåbärsdricka till maten samt en kopp kaffe.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Chicken green Thai curry med ris

Service

Normal ekonomiklasservice med vagnar som rullade genom kabinen. Vänlig och artig service och samtlig kabinpersonal ombord pratade svenska. I övrigt inget utöver det normala och ingen särskild uppmärksamhet för mig som guldkortsresenär.

Ankomst

Punktlig ankomst i Helsingfors klockan 14.50 på eftermiddagen.

Slutsats

Ett koncept som Sky Bistro har både sina fördelar och nackdelar. Utbudet och valmöjligheterna ökar och man slipper en kanske obligatorisk torr smörgås. Samtidigt är 10 euro knappast billigt om man redan betalat en del för sin biljett och presentationen kändes onekligen oinspirerande. En tumme upp får dock ges för det stora utbudet som fanns ombord, utan förbeställning. I övrigt en pålitlig men omärkvärdig flygning.

2
Populäraste / senaste

  1. Wistis den

    Jag håller med om att terminalen som Finnair använde på CDG inte är så atraktiv. Dåligt och litet utbud på affärer och restauranger. Enda positiva är att de är nära till baggagebandet. Åkte med Finnair igår och på den flygningen var det inte heller någon större presentation om Sky bistro.

  2. Daniel Sten den

    De behöver verkligen jobba på den matpresentationen.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×