Finnair Business Class Helsingfors-Paris

Finnair Business Class Helsingfors-Paris – med besök i Finnairs nyrenoverade Schengenlounge

På flygplatsen

Jag var endast i transit i Helsingfors och hade redan blivit incheckad hela vägen på avgångsflygplatsen. Jag hade en timme och 40 minuter mellan flygen så gjorde därför ett längre besök i Finnairs lounge i Schengenområdet.

Loungen höll stängt under en stor del av hösten 2014 för en omfattande och välbehövlig renovering. Loungen bredvid, den som tidigare hette ”Lounge 2”, slogs samtidigt ihop med Finnairs lounge och bildade en ny lounge, nästan dubbelt så stor i yta som den som fanns tidigare. Även ingången flyttades och den gångväg som fanns utanför loungen integrerades som en del av loungen.

Finnair Lounge Helsingfors Vanda

Finnairs nya lounge i Schengenområdet, Helsingfors Vanda

Den nya interiören påminner mycket om Finnairs nya premiumloungen i non-Schengenområdet, den som öppnade i början av hösten 2014. Inredningen är riktigt läcker med neonbelysning, kristallampor som rör sig upp och ner och annorlunda väggdekorationer. Inredningen i den gamla delen av loungen är till stor del densamma som tidigare och även det gamla bufféområdet har bevarats samtidigt som en ny buffé har öppnat i den nya delen av loungen.

Finnair Lounge Helsingfors Vanda

Finnairs nya lounge i Schengenområdet, Helsingfors Vanda

Jag hade redan ätit frukost på inkommande flyg så nöjde mig med en kopp kaffe och ett glas apelsinjuice. Öl och vin fanns på kran och i buffén enklare snacks.

Lounge: Finnair Lounge, Helsingfors Vantaa (HEL), Schengen

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen startade 25 minuter före avgång vid gate 21 med priority boarding för passagerare i business class och passagerare med guldkort och platinumkort. Före start erbjöds tidningar ombord, inklusive titlar på finska, svenska, engelska och franska.

Beläggningen på flygningen låg på drygt 60 procent och ombordstigningen gick därför snabbt, vi kunde lämna gaten tio minuter före tidtabell. Flygtiden till Paris var beräknad till två timmar och 40 minuter.

Finnair Business Class Helsingfors-Paris

Kabinen i Finnair business class på Airbus A320

Stolen

Business class bestod av sju rader i en 3-3-konfiguration där mittsätet i business class alltid är ledigt och nackstödet har bytts ut mot en som säger ”Complimentary Seat, Enjoy!”, vilket skapar en 2-2-konfiguration. Vi var nio personer i business class så med sju rader var det ingen brist på plats. Stolarna i övrigt är desamma i hela planet, klädda i grått tyg och med ett acceptabelt benutrymme.

Finnair Business Class Helsingfors-Paris

Stolen i Finnair business class på Airbus A320

Jag hade plats 02F och hade vid ombordstigningen en stolsgranne, en asiatisk ung man i 02D. Dock då det fanns många lediga stolar blev han erbjuden att flytta till ett ledigt stolspar för att få mer plats, vilket han också gjorde. Sittplats 02F innebar första raden på höger sida och att allt handbagage behövde placeras på hatthyllan.

Underhållningssystemet

På varannan rad fanns mindre skärmar i taket som växelvis visade flygkartan och kortare underhållningsprogram.

Finnair Business Class Helsingfors-Paris

Skärm med flygkarta och kortare TV-program

Måltider

Uppe i luften inleddes serveringen med en varm handduk följt av en välkomstcocktail med nötter. Jag beställde en flaska champagne som var av märket Nicholas Feuillate. Tidigare serverades Joseph Perrier ombord men detta ändrades för något år sedan. Samtidigt delades menyn ut för flygningen som innehöll lunchserveringen på engelska, finska och svenska samt en beskrivning av de drycker som fanns att beställa.

Finnair Business Class Helsingfors-Paris

Nicholas Feuillate champagne och cocktailsnacks

En kvart senare var det dags för lunch, måltidsbrickan delades ut och samtidigt erbjöds varmt bröd och ytterligare drycker från vagnen. Porslinet ombord kommer från Marimekko och glasen från Iittala och presentationen var faktiskt riktigt tilltalande.

Till förrätt serverades blomkålscouscous och tigerräkor i pepparrotssås. Till huvudrätt serverades kyckling på indiskt vis i tomat-lök-paprikasås i potatis och spenatcurry med basmatiris. Slutligen erbjöds vanilg och blåbärsmousse till dessert. Jag beställde en flaska rödvin att dricka till maten som var ett Bordeauxvin av sorten Beau Rivage. Lunchen smakade riktigt bra med en ganska kryddstark smak och med tydliga asiatiska influenser. Det finns annars inget tråkigare en flygplansmat utan smak. Finnair har ganska ofta erbjudit asiatiskinspirerad mat ombord på de flygningar jag gjort, även på flygningar inom Europa.

Finnair Business Class Helsingfors-Paris

Lunch i Finnair business class med snygg presentation

Slutligen erbjöds kaffe och te från en snyggt dekorerad bricka där flygvärdinnan även hade ställt upp de likörer och avecs som fanns ombord med passande glas och is. Mycket snyggt.

Senare erbjöds påfyllning av kaffekoppen samt påfyllning av övriga glas.

Service

Vänlig och artig service ombord. De båda flygvärdinnorna som serverade i business class pratade båda svenska och den ena hade en närmast perfekt språknivå.

Ankomst

Tidig avgång innebar även tidig landning 20 minuter före tidtabell i Paris. Finnair använder terminal 2D på Paris CDG och anledningen är att flygningarna mellan Helsingfors och Paris flygs i samarbete med Air France som inte själva trafikerar sträckan. Att använda terminal 2D innebär en viss närhet för passagerare i transit till terminal 2E och 2F där Air France har sin bas.

Terminal 2D i övrigt är inte mycket att hänga i granen, en liten och ganska tråkig terminal. Fördelen är dock de minimala gångavstånden, med enbart handbagage tog det två minuter från flygplansdörren till taxikön.

Slutsats

Artig service på en längre flygning inom Europa, alltid trevligt att finna Marimekkoporslin och Iittalaglas ombord. Den nyrenoverade loungen i Helsingfors gjorde dessutom ett mycket positivt intryck.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×