Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Finnair business class Helsingfors-London – Med Iittalaglas och hjortronlikör

På flygplatsen

Jag var endast i transit i Helsingfors och hade fått boardingkort redan på avgångsflygplatsen. Eftersom Storbritannien inte är medlem i Schengen behövde passkontroll passeras på flygplatsen, något som gick väldigt snabbt med passautomaterna där man själv kan scanna sitt pass om man har ett biometriskt EU-pass.

Non-Schengendelen av terminalen kallas populärt ”Asienterminalen” och är en separat terminalbyggnad som är hopkopplad med Schengenterminalen via en gångbro. Egentligen är namnet Asienterminalen lite missvisande då terminalen används för betydligt mer än bara Asien, exempelvis för flyg till USA, Ryssland och Storbritannien, men Finnair är mycket starka på Asien därav namnet.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Asienterminalen på Helsingfors Vanda

Foto: Jacob Molin

Jag hade ännu en timme innan avgång och hann därför med ett besök i Finnairs non-Schengenlounge. Loungen är mycket modern med en ljus interiör och större delen av inredningen i vitt eller ljusgrått. Trots att loungen är betydligt större än den i Schengenterminalen var loungen välfylld vilket främst berodde på många avgångar till Asien under sena eftermiddagen.

I självserveringsbuffén fanns enklare kall mat, fruktsallad samt goda chokladbakverk. Öl och vin fanns för självservering men övrig alkoholhaltig dryck var man tvungen att köpa från en bemannad bardisk.

Lounge: Finnair Lounge, Helsingfors Vantaa (HEL), non-Schengen

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen påbörjades 20 minuter före avgång från gate 17C som visade sig vara en bussgate i källaren, nästan alla terminalgater i Asienterminalen var upptagna med långdistansflygplan. Normalt finns ordentlig priority boarding vid gaterna i Asienterminalen, tydligt uppmärkta med permanent skyltning ovanför podiet, men då detta var en bussgate var det en gemensam kö för alla. Gaten var smockfull och det var inte svårt att lista ut att flyget var helt fullbokat.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Finnairs Airbus A321

Foto: Jacob Molin

Det var en Airbus A321 som skulle ta oss till London, parkerad bredvid en av de stora hangarerna en kort bussfärd från terminalen. Jag hade sittplats 03C ombord, en gångplats på tredje och sista raden i business class. Bredvid mig på plats 03A satt en kinesisk man. Som förväntat var flyget fullt till sista plats men av någon anledning dök passagerarna i 03D och 03F aldrig upp och efter ”boarding completed”-utropet frågade jag om det var okej att flytta, vilket det givetvis var. Mycket bekvämt att få en helt egen rad på en relativt lång flygning som Helsingfors-London.

Före avgång erbjöds tidningar i business class, främst tidningar på finska och engelska men även svenskspråkiga Hufvudstadsbladet fanns att plocka. Efter start finns motsvarande tidningar till försäljning i ekonomiklass till en kostnad av 3 euro.

Pushback 10 minuter efter tidtabell följt av sedvanlig säkerhetsdemonstration, dock gjordes inga som helst utrop på svenska under denna flygning. Flygtiden till London var beräknad till tre timmar.

Stolen

Finnairs Airbus A321 bestod av 34 rader och totalt 196 säten. På denna flygning upptog business class de tre första raderna medan ekonomiklass startade på rad 4. I business class lämnas alltid mittsätet fritt där ”Complimentary Seat, Enjoy!” istället står skrivet på nackskyddet, detta innebär en 2-2 konfiguration i business class mot 3-3 i ekonomiklass.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Ledigt mittsäte i business class

Foto: Jacob Molin

Hela kabinen gick i grått och även stolen var klädd i ett grått, ganska behagligt tyg. Benutrymmet var ungefär standard för en flygning inom Europa, jag hade gott om plats för benen. Med ledigt mittsäte (och i mitt fall en helt egen rad) får man dessutom betydligt mer plats för att breda ut sig.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Finnair Business Class inom Europa

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

I stolsfickan fanns ett informationsblad som berättade att det fanns Tablets, underhållningsplattor, att låna ombord. Dessa skulle vara gratis i business class och finnas till en avgift i ekonomiklass. Det stod också att att de erbjöds på flygplan av typen Airbus A321 med sharklets, vilket stämde bra.

Jag blev givetvis intresserade och frågade en flygvärdinna när hon passerade. Hon kollade med sin kollega men tyvärr hade jag otur, det stämde att de skulle ha funnits på flygningen men just denna dag var de inlämnade på service för att få nytt innehåll med nya titlar. Hade jag åkt bara någon dag tidigare eller senare hade jag kunnat få låna en. Dålig timing.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Info om Finnairs underhållningssystem

Foto: Jacob Molin

Systemet som erbjuds är Galaxy Tab 3 med video, musik och spel. Jag fick istället nöja mig med att se film på min egen dator samt läsa de tidningar som erbjöds.

Måltider

Efter start inleddes serveringen med en varm handduk följt av utdelning av menyn. Även kuddar och filtar erbjöds. Därefter togs beställning av en första cocktail som serverades tillsammans med en påse med nötter. Jag beställde en gin & tonic samt ett glas vatten.

Dryckerna serverades i de eleganta Iittalaglasen, en signaturdel i Finnairs businessclasskoncept. En glasserie som heter Ultima Thule som lanserades år 1968 och som använts hos Finnair sedan 1969. Glasen är ett nöje att få dricka ur och hjälper till att lyfta upp upplevelsen till något som känns lite lyxigt, vilket långt ifrån alltid är fallet med business class nuförtiden inom Europa. Glasen finns i en hög modell (som används i de flesta fall) samt i en låg modell som används om man vill ha något alkoholhaltigt till kaffet. Det som däremot saknas är något passande för vin.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Menyn

Foto: Jacob Molin

Hela måltiden fanns beskriven på menykortet som delades ut efter start med text på engelska, finska och svenska. Det tillhör inte vanligheterna med menykort inom Europa nuförtiden. På kortet fanns även vinlistan samt urvalet av spritsorter. Finnair har nyligen bytt champagnesort och serverar numera Nicolas Feuillate (samma som SAS tidigare hade inom Europa) efter att under många år ha serverat Joseph Perrier. Det vita vinet var Domaine du Château d’Eau Chardonnay och det röda vinet Barton & Guestier Merlot Reserve.

Efter några minuter passerade vagnen med måltidsbrickan. På vagnen fanns även ytterligare drycker samt en korg med bröd. Måltiden var komponerad av Tomi Björck, köksmästare vid restaurangerna Farang och Gaijin i Helsingfors, och som namnet på restaurangerna antyder var det asiatiskt fokus på maten.

Förrtten var sashimi på lax med yuzusås, huvudrätten var Thai curry med pumpa och kokosgrädde serverad med jasminris. Slutligen till dessert serverades vitchokladhallonmousse. Förräten var en ganska traditionell bit lax med en Japaninspirerad ssås. Huvudrätten med curryn var mycket stark och smakrik men jag saknade någon huvudingrediens, några kycklingbitar kanske. Jag beställde en flaska champagne att dricka samt ett glas med vatten och blev senare erbjuden påfyllning av glasen samt mer bröd.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Middag i Finnair business class

Foto: Jacob Molin

Desserten var fantastiskt god, en chokladmousse med biskvier med hallonmousse i botten. Till denna erbjöds kaffe eller te innan brickan slutligen plockades av. Jag beställde en kopp kaffe som serverades med en chokladbit. Jag såg också i menyn att det erbjöds ”cloudberry liqueur”, vilket borde innebära hjortonlikör, något jag inte tidigare smakat. Jag beställde en sådan och flygvärdinnan sken upp när hon fick beställningen, det var tydligen en personlig favorit. Även denna serverades i ett Iittalaglas, ett lågt sådant denna gång, med is. Riktigt god faktiskt.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Champagne, kaffe och hjortronlikör

Foto: Jacob Molin

Ytterligare drycker erbjöds löpande under flygningen.

Service

Vänlig och artig service från kabinpersonalen, främst av en man i 30-års åldern som hade hand om serveringen i business class. Det blev engelska som språk för kommunikationen på flygningen, på flygningar till Sverige brukar det alltid finnas svensktalande personal men på övriga linjer är det väldigt varierande. De som talar svenska på en nivå att de kan och vill kommunicera på språket har en svensk flagga på sin namnskylt.

Själva serveringen var också snygg och elegant, alla drycker serverades exempelvis från en bricka och det var lite snits och finess på hur allt presenterades och serverades, något jag alltid uppskattar. Och som nämnts gillar jag verkligen Iittalaglasen.

Ankomst

Att landa på Heathrow brukar vara synonymt med 10 minuters ”holding” någonstans ovanför London, 3-4 varv i vänteläge innan man får fortsätta för landning. Min förvåning var därför stor när det inte var någon väntan överhuvudtaget, trots att klockan var strax efter klockan 17 vilket brukar innebära högtrafik på flygplatsen. Det var bara att fortsätta direkt mot flygplatsen.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Vacker inflygning över centrala London

Foto: Jacob Molin

Något molnigt runt London men fortfarande med en fin vy över centrum då inflygningen skedde från öster. Punktlig landning klockan 17.30. Finnair använder terminal 3 på Heathrow och det var nästan helt tomt vid passkontrollen. Då jag enbart hade handbagage var jag ombord på tåget mot centrum bara några minuter efter landning.

Slutsats

I stort mycket nöjd med upplevelsen som håller en bra nivå för att vara business class inom Europa. Bra mat och dryck och en vänlig och elegant service. Och som som sagt, glasen är ett nöje att dricka ur.

7
Populäraste / senaste

  1. Jacob den
    Bibinski

    Tack för en bra rapport. Låter supertrevligt med den där likören ! Vet någon vad det är för en och huruvida den går att få tag på här ? 🙂

    Det heter Lakka, eller Lapponia Lakka. När jag flög Finnair business class senast (i april) hade de missat att skriva med den i drinklistan men som bättre vetande frågade jag och visst fanns den fortfarande kvar ombord. Den är riktigt god faktiskt och man kan gärna ha lite is i.

    Gjorde en snabb sökning på Systembolagets webbsida men den hittar bara Lakka hjortronvin, inte likören.

    Men så här ser den ut på helflaska:
    Lapponia Cloudberry (Lakka) liqueur ABV 21% 500ml

  2. Bibinski den

    Tack för en bra rapport. Låter supertrevligt med den där likören ! Vet någon vad det är för en och huruvida den går att få tag på här ? 🙂

  3. Glenn E den

    Kul att läsa detta när jag har en bokning i Finnair Business Class framför mig.
    Hur är benutrymmet på plats 1A på Finnair A321 samt A320?

  4. Biggles den

    Bra rapport. Jag tycker också Finnair businessprodukt håller mkt god klass. Åkt till Kina bl.a. men senast var det från Manchester till Helsinki i december 2013. En Embraer 170 med mycket god service och god mat. Det var ofrivilligt pga dimma på LHR. Annars brukar jag åkt BA med detta var bättre. Ittala är trevliga men passar ej till alla drycker. Hjortronlikör är gott i lämpliga mängder men prova också Mesimarja (Åkerbärslikör) -mmmmm. Nu var vi bara två i business så servicen blev extra uppmärksam och den andra personen var ngn slags Revenue Manager på Finnair och jag passade på att göra lite PR för detta exklusiva sällskap.

  5. joelflight den

    Trevlig läsning, tack! I menyn står det "vitchokladhallonmousse", enligt bilderna såg de ut att vara "vanlig" chokladmousse?

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×