Air France La Première Jakarta-Singapore

Exklusivt på BusinessClass: Första testet av Air France nya första klass La Première – A designer suite

Bakgrund

I maj 2014 offentliggjorde Air France sin nya produkt i första klass La Première, en produkt Air France själva valt att kalla ”A designer suite”. Vi fick möjlighet att se den nya sviten under Air France Expo i juni som då gjorde stort intryck. Den 29 september sattes den nya sviten i trafik i en Boeing 777-300ER med premiärsträckan Paris-Singapore-Jakarta. Efter en hel del efterforskningar lyckades vi få fram vilka flygningar som skulle utföras av just detta flygplan och kunde göra en bokning.

Idag kan vi som troligtvis första media i världen publicera ett test av nya Air France La Première.

På flygplatsen

Jag var endast i transit i Jakarta med tre timmar mellan flygen men hade i förväg meddelat Air France om detta för att förhoppningsvis få lite hjälp om det skulle bli några förseningar. Detta visade sig vara ett smart drag då jag redan vid ankomstgaten blev mött av en personlig assistent från marktjänstbolaget som Air France använder i Jakarta, en man i 30-års åldern i uniform som hade en pärm med alla uppgifter om min bokning.

Tyvärr visade det sig att det inte gick att göra en normal internationell transfer i Jakarta, istället behövde jag gå in i Indonesien för att checka in som vanligt i avgångshallen. Men han fixade visum utan att jag behövde köa och vi kunde därefter använda diplomatkön vid passkontrollen. Det hela tog inte mer än 3-4 minuter. Han tog även upp sin radio och kontaktade bagagehanteringen för att säkerställa att min väska lastades om.

I avgångshallen hade Air France ett eget incheckningsområde med en separat disk för La Première utan någon som helst kö. Jag blev snabbt incheckad av en ung kvinna och även Air France stationschef kom fram för att hälsa. Han berättade även att jag tack vare Skyteams loungeregler kunde använda Garudas förstaklasslounge på flygplatsen, vilket blev en stor och trevlig överraskning. Boardingkortet fick jag i en röd La Première-folder.

Även vid den efterföljande passkontrollen kunde vi använda en specialdisk utan kö och assistenten skötte allt prat och all pappersexercis medan jag stod tyst bredvid. Slutligen eskorterade han mig till Garudas lounge.

Personalen vid loungen var tydligen förberedda på min ankomst, vi kunde gå rakt in utan att visa boardingkort vid receptionen och vidare till den avspärrade rulltrappa som ledde ner till förstaklassloungen i källaren. Jag hade sett bilder på loungen tidigare men den gjorde ändå ett suveränt första intryck. Inredningen var i perfekt preussiskt skick, i allt från hur kuddarna var placerade i fåtöljerna till hur servetterna var vikta i resturangdelen. Loungen var helt tom när jag kom vilket kanske inte var så förvånande då de flesta av Garudas avgångar med första klass går sent på kvällen. Assistenten berättade att han skulle hämta loungeansvarig och att han sedan skulle komma och hämta mig cirka 30 minuter före avgång för eskort till gaten.

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Foto: Jacob Molin

Ganska snabbt kom loungechefen som välkomnade mig till loungen och introducerade faciliteterna. Han slog på det självspelande pianot och hämtade därefter menyn och drinklistan. Jag beställde ett glas champagne att dricka som var av sorten Billecart Salmon samt en clubsandwich och en frukttallrik. Champagnen serverades vid min fåtölj tillsammans med en flaska vatten och en dryg kvart senare fick jag veta att bordet var dukat och klart i restaurangen.

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Foto: Jacob Molin

Det fanns en hel del varm mat att beställa men med kraftig lunch och en väntande middag nöjde jag mig med en snack. Champagneglaset fylldes på två gånger och slutligen beställde jag en kopp kaffe. Under hela besöket var jag helt ensam i loungen och servicen var förstås bästa tänkbara, likaså maten. Det fanns åtminstone två kockar som jobbade i köket bakom loungen och allt tillagades på beställning. Den enda baksidan var att engelskakunskaperna hos loungepersonalen var något begränsade, det gick fint att diskutera relevanta saker som mat och dryck men ett mer djupgående samtal blev snabbt knepigt.

Lounge: Garuda First Class Lounge, Jakarta Soekarno-Hatta International (CGK)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Punktligt 30 minuter före avgången kl 19.30 kom assistenten för att hämta mig. Det blev en lång promenad från loungen till gaten som låg i D-piren i andra änden av transithallen. Snabb säkerhetskontroll och sedan direkt till gaten där han förstås hade prickat in tiden så det bara var att gå direkt ombord utan någon som helst väntan. Det var länge sedan jag varit så spänd på att gå ombord på ett flygplan.

Pursern hälsade mig välkommen vid den främre dörren och en flygvärdinna visade mig vägen till min sittplats 01L. Efter att både ha sett ett flertal bilder på kabinen och även en modell av stolen var förväntningarna enorma, till den gräns att jag var rädd att jag skulle bli besviken. Så blev dock inte fallet. Tvärtom gav kabinen ett närmast magiskt första intryck. Det var helt mörkt utanför fönstret där regnet vräkte ner och i kabinen hade personalen slagit på alla belysningseffekter, vilket även inkluderade prydnadslamporna vid varje stol. Detta var inte som att komma ombord på ett flygplan, det var som att komma in i ett lyxigt vardagsrum en fredagkväll.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Ett magiskt första intryck i nya La Première

Foto: Jacob Molin

Efter jag kommit på plats togs min jacka som hängdes in i den personliga garderoben bakom stolen, en förvisso ganska liten och smal garderob men ändå praktiskt på nattflygningar då man byter om till pyjamas och kan hänga in sina vanliga kläder utan att de blir skrynkliga.

Både den unga flygvärdinnan och den medelålders pursern kom sedan fram för att hälsa och småprata och jag berättade att detta var en flygning jag länge sett fram emot. Då kabinen inte ens funnits i en månad var det en speciell flygning även för personalen, vad jag förstod den första de själva gjorde i nya kabinen, och de var mycket spända på att höra vad jag tyckte. Även kaptenen kom förbi för att hälsa och småprata.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Endast fyra stolar i första klass, och champagnekylaren är redo

Foto: Jacob Molin

Jag blev erbjuden en välkomstdryck och valde förstås ett glas champagne, på bordet mellan de två mittenstolarna fanns redan en champagnekylare redo. Champagnen som serverades ombord var Bollinger 2004 ”La Grande Année”, det stora året, vilket ska vara en av de absolut bästa årgångarna i Bollingers produktion på många år. Och visst var champagnen helt utsökt, serverad på en silverbricka med ett paket med salta kex. Just det där med paketet är dock bland de få saker jag kan anmärka på, det hade varit på sin plats med en skål i första klass.

Air France använder i övrigt låga och breda glas för vin och champagne, något som gett upphov till en del diskussioner. De som kan viner menar att de bredare glasen bättre tar fram smakerna i vinerna medan andra menar att det är etikettbrott att inte ha riktiga vin och champagneglas och särskilt i första klass. Personligen tycker jag det fungerar fint med de låga glasen, och säkert kan det finnas någon sanning med smakerna.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Ett glas Bollinger 2004 före avgång

Foto: Jacob Molin

Dagstidningar erbjöds från en vagn följt av magasin på engelska och franska. Trots en flygtid på knappt två timmar erbjöds dessutom både pyjamas och necessär i La Première. Den nya pyjamasen från Christian La Croix kom i ett snyggt marinblått fodral och necessären var från Givenchy med ett flertal olika krämer i en snygg designad box med olika fack. Även om det aldrig var aktuellt att använda någon av dessa under flygningen var det en trevlig överraskning som följde med hem för senare användning. Även tofflor erbjöds. Skorna kunde jag placera tillsammans med övriga saker i lådan under ottomanen, samma finess som även finns i den gamla stolen. Insidan av lådan är dock denna gång i Air France karakteristiska röda färg med inbyggd belysning. Mycket stiligt.

Påfyllning av champagneglaset erbjöds innan det var dags att punktligt stänga dörrarna och sätta kurs mot Singapore och Paris.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Lådan med pyjamas, necessär och förvaring för skor

Foto: Jacob Molin

Stolen

Den nya sviten har tagits fram av designern Priestmangoode tillsammans med designbyrån Brandiage. Sviten är 230 cm lång och upptar en yta på drygt tre kvadratmeter. En skillnad mot den gamla kabinen är att antalet stolar reducerats från åtta till fyra, nu finns endast en rad i en 1-2-1-konfiguration. Detta skapar dock en liten och mycket exklusiv kabin.

Den kanske största skillnaden är annars interiören som går i helt andra färger än tidigare. Den beigea träinredningen är borta och har ersatt av mjuka färger i ljusgrått och isblått med detaljer i Air France karakteristiska röda färg. Jag var lite rädd att allt det vita och gråa skulle göra kabinen för ljus och steril, men färgerna fungerar faktiskt väldigt bra. När jag mötte ansvarig för La Première i juni berättade hon att mycket av inspirationen kommer från hotellmiljöer och att designen och ett färgvalet ska spegla fransk elegans.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Den nya sviten i Air France La Première

Foto: Jacob Molin

Framför stolen finns en ottoman som kan användas som besöksstol och i den en låda för personliga tillhörigheter. Vid sidan av stolen finns en lucka där hörlurarna och fjärrkontrollen till underhållningssystemet är förvarade och här finns även plats för mindre personliga tillhörigheter. Varje svit har även ett ställ för tidningar och magasin. Bakom stolen finns en egen garderob.

Stolen regleras av en panel vid sidan som består av två delar, en del med snabbknappar som man alltid kan nå och en del med knappar för att reglera olika delar av stolen som man finner om man öppnar en lucka.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Stolskontrollen

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

Underhållningssystemet är Air France nya version från Panasonic som jag tidigare testat i business class och det är en klar förbättring mot tidigare, i synnerhet med de snygga menyerna. Även fjärrkontrollen är samma som i business class, designad som en smart phone med touch screen-funktionalitet där en stor del av menyn visas i en display på fjärrkontrollen där man sedan kan gå vidare genom att trycka direkt på skärmen. Det ska enligt Air France finnas cirka 1000 timmar underhållning i systemet och menyval på 12 språk.

Air France La Première Jakarta-Singapore

24-tums HD-skärm

Foto: Jacob Molin

Borta är också den relativt lilla skärm som tidigare fanns i La Première och som inte alls kändes särskilt mycket första klass, den är nu ersatt med vad som i praktiken är en HD-TV på 24 tum, fastsatt på väggen framför stolen. Återigen en detalj som gjorde att kabinen kändes lite mer som ett vardagsrum än en flygplanskabin.

Brusreducerande hörlurar fanns förvarade i luckan vid stolen och både ljud och bildkvalitet var till full belåtenhet.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Fjärrkontrollen med touch-screen

Foto: Jacob Molin

Måltider

Meny och drinklista delades ut före start, menyn i vitt och vin- och drinklistan i rött. Menyn innehöll både den fulla menyn mellan Singapore och Paris och den mindre måltid som serverades mellan Jakarta och Singapore.

Vinlistan i Air France La Première ser lite annorlunda ut mot många andra flygbolags förstaklasser. Medan många andra satsar på ett ganska stort utbud i första klass med inte sällan fyra röda och fyra vita viner har man på Air France istället valt att reducera utbudet men istället satsa på hög kvalitet, och förstås är alla viner föga förvånande franska. Den nuvarande vinlistan är framtagen av Paolo Basso som utsågs till världens bästa sommelier år 2013.

Vinlistan inkluderade en champagne (Bollinger La Grande Année 2004), två röda viner (Châteauneuf-du-pape 2010 och ett Bordeauxvin Margaux Château Cantenac-Brown 2008), ett vitt vin (Chablis 1er Cru Vaillons 2011 Joseph Drouhin) och ett sött dessertvin (Rivesaltes Ambré 2001 Domaine Cazes). I övrigt fanns åtskilliga aperitifs och digestifs med lite mer fokus på exempelvis fruktlikörer, cognac och armagnac än vad man skulle funnit i norra Europa.

Efter start kom en liten överraskning då de tydligen hade en vinvagn ombord, exakt anpassad för att få plats med vinutbudet, fyra vinflaskor samt två flaskor vatten, med och utan bubblor. Flygvärdinnan presenterade de olika vinerna och berättade lite om deras ursprung och karaktär. Mycket stiligt. Jag bestämde mig för att satsa på Châteaueuf-du-pape denna gång, ett vin jag alltid uppskattar. Samtidigt erbjöds en varm handduk.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Vinvagnen med vinutbudet ombord

Foto: Jacob Molin

Så småningom kom flygvärdinnan ut med en vit duk och fällde upp bordet som fanns förvarat i panelen vid fönstret. Bordet är betydligt större än i gamla La Première och det bör inte vara några problem för två personer att äta tillsammans om ottomanen används som besöksstol.

Pepparkar, smör, olika sorters senap och förstås bestick i en vit servett med rött band placerades också på bordet innan varmrätten serverades som var en ravioli med olika grönsaker. På längre flygningar finns normalt ett flertal valmöjligheter av både förrätter och huvudrätter men på denna korta flygning fanns det endast en huvudrätt. Raviolin smakade dock alldeles utmärkt och var mättande. Jag blev erbjuden påfyllning av vinglasen samt bröd från en korg.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Elegant dukning med ravioli till huvudrätt

Foto: Jacob Molin

Efter huvudrätten serverades en osttallrik med tre sorters ostar med tillbehör följt av ytterligare bröd. Jag bestämde mig för att testa dessertvinet till ostarna som var ganska sött och mycket fruktigt.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Ost och dessertvin

Foto: Jacob Molin

Slutligen serverades en skål med frukt och till detta en låda med turkish delight. Jag valde att avrunda med ytterligare ett glas champagne och fick även på eget ansvar ha kvar glaset under landningen för att kunna dricka upp i lugn och ro.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Frukt och Turkish delight

Foto: Jacob Molin

Service

Jag gjorde ingen hemlighet för personalen att detta var en flygning jag sett framemot och till min glädje fick jag också en besättning som levererade en så komplett La Première-upplevelse som gick att åstadkomma på en kortare flygning inom Asien. Sviten och kabinen demonstrerades ordentligt och jag fick exempelvis även gardinerna demonstrerade som man stänger när man vill sova under natten. Att få pyjamas och necessär på en flygning av denna längd var förstås även det en stor bonus.

Även måltidsserveringen var högst imponerande med vinvagnen som under hela serveringen stod parkerad snett framför min stol, verkligen elegant och ett koncept jag inte sett tidigare.

Bara superlativ att säga om personalen som var totalt dedikerade till att ge en bra service, att jag var ensam i första klass gjorde förstås saken ytterligare lite enklare. Även pursern passerade flera gånger för att kontrollera att allt var till belåtenhet och för att höra vad jag tyckte om nya produkten. Den enda missen från personalen var att de glömde att ge mig ett landing card inför ankomsten till Singapore, något jag fick påminna om strax före landning. Det blev aningen stressigt att få formuläret klart innan det var dags att gå av.

Sömn

Då detta var en kortare kvällsflygning var det aldrig aktuellt att sova ombord men stolen blir i fälld form helt horisontellt platt (fully flat) och bäddas därefter med madrass och täcke. Jag kan därför inte ge något omdöme om sovkomforten men stolen var mycket behaglig att sitta i, tillverkad i tyg.

Det speciella med denna svit är annars de gardiner som finns vid varje stol, ett koncept Air France är helt ensamma om. Gardinerna är fastsatta vid väggen men kan tas loss och dras för så de täcker hela sviten från mittgången. Till skillnad från de flygbolag som har dörrar vid sina sviter, vilket gör att sviten redan från början blir något instängd, får man i detta fall en helt öppen planlösning som standard men kan samtidig skapa total avskildhet under natten.

Ankomst

Landning på Singapore Changi några minuter före tidtabell, flygningen gick alldeles för snabbt. Pursern kom förbi en sista gång för att säga hejdå innan det var dags att gå av. Air France använder terminal 1 i Singapore.

Utanför dörren väntade en ny personlig assistent och inne i terminalbyggnaden stod en golfbil och väntade. Nu var det inte överdrivet långt till passkontrollen men ändå ett mycket behagligt sätt att anlända på. Med sig hade hon även ett välkomstkuvert från Air France där det stod vilka förmåner och faciliteter jag hade tillgång till vid avresa från Singapore, en del saker jag inte kände till som jag senare skulle få nytta av.

Den kvinnliga assistenten tog hand om allt det praktiska vid passkontrollen och hämtade därefter en bagagevagn för den incheckade väskan som inom några minuter kom som nummer tre på bandet. Det hade förstås varit snyggare om den enda förstaklassväskan verkligen kommit absolut först (den hade fått en vinröd La Première-prioritetstagg under bytet i Jakarta) men detta får ändå anses som godkänt.

Slutligen fick jag hjälp med bagaget genom tullen och hela vägen till taxin för vidare färd till hotellet. Ett mycket smidigt sätt att anlända på, jag spenderade nog allt-som-allt inte mer än 20 minuter på flygplatsen.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Framme i Singapore

Foto: Jacob Molin

Slutsats

Nya La Première är utan tvekan det snyggaste och läckraste jag testat i flygväg. Jag älskade designen med de mjuka färgerna och den häftiga belysningen skapade en atmosfär som denna kväll närmast kunde beskrivas som magisk med regnet som öste ner utanför fönstret. Enormt stilfullt utan att i något läge bli överdådigt. Flygningen i övrigt var lite kort för en fullvärdig förstaklassupplevelse men personalen gjorde det mesta av tiden och såväl mat som dryck höll en bra nivå. Jag hoppas att jag snart får möjlighet att göra detta igen!

30
Populäraste / senaste

  1. Dr. Miles den
    Senator

    Ok, kanske dags att ge "Air France a second chance" 🙂 Min resa 2005 i F var utan tvekan, min sämste F upplevelse all-time, men det var innan nya faciliteter i Paris och dyl..

    Jag ser att BOS är ca 7 000kr dyrare med AF än vad BA/AA och LX/LH/UA tar men när stolen kommer på CDG-JFK rutten är det kanske dags att prova..

    Om du reser ifrån Köpenhamn, kan du t ex kombinera First class dit och Business class hem för ca 18.600 DKK inkl. skatter (ca 23.100 SEK).

    First class fare basis: F2SFDK
    Business class fare basis: ZP2DK (infon finns här: http://www.businessclass.se/forum/t…skyteam-jv-från-9-300-dkk-inkl-skatter.19079/ )

    Visa bifogad bild 29080

    Sista sträckan mellan New York och Boston är på Delta i Economy class.
    Det är en lagom rehabilitering för First class syndrome. 😉

  2. Karin Forss den

    Sluta spela så tuff – jag vet att du innerst inne såå sugen på att prova! 🙂 Välkommen ombord!

  3. Karin Forss den

    Tack Jacob för, som alltid välskrivet, välformulerat och väl avvägt reportage.
    Vi är såklart väldigt stolta över vår nya kabin och ditt höga betyg!
    "Ok, kanske dags att ge "Air France a second chance" – bättre beröm går nog inte att få 🙂
    Trevlig helg! Karin

  4. ChabbeT den

    @Jacob TACK!!!
    Min fru vet fortfarande inte vad hon ska köp till mig i 30 årspresent (fyllde för 1 mån sen)
    Nu vet jag!!!

  5. flying den
    Jacob

    Jag anlände faktiskt i Japan Airlines first class från Tokyo (dessutom betald första klass), hjälpte ändå inte.

    Precis som jag skrev, beror val helt enkelt pa hur viktig man ar.. 🙂

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×