Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Premium Laurel Class (Business Class) Taipei-Hong Kong

På flygplatsen

Jag anlände till Taipei Taoyuan flygplatsen drygt två timmar före avgång. Eva Air hade ett separat premiumincheckningsområde i terminal 2. Vid ingången stod en kvinna och efter att jag bekräftat att jag skulle resa med Eva Air i business class lät hon mig passera.

Två business class diskar var öppna och bemannade av en ung man och en ung kvinna. När jag närmade mig deras diskar ställde sig båda omedelbart upp, nästan synkroniserat, och följde mig med blicken medan jag närmade mig. Mannen råkade stå närmast så det var han som fick ta hand om incheckningen. En liten obetydlig detalj kanske men ändå sådant som imponerar och särskiljer ett flygbolag från mängden.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Business Class check-in

Foto: Jacob Molin

Hela incheckningsprocessen var i det närmast perfekt. Den unge incheckningsagenten var mycket vänlig och artig och gick noggrant igenom samtliga steg i processen. Han visade vart väskan skickades, dubbelkollade att jag var nöjd med min sittplats och skrev slutligen ut en loungeinbjudan. En prioritetstagg sattes på min väska och jag fick en kort beskrivning hur jag hittade loungen.

Säkerhetskontrollen gick mycket snabbt och likaså passkontrollen. Terminal 2 är både en snygg och effektiv terminal att använda, avsevärt mycket trevligare än den gamla och slitna terminal 1. Eva Air har tre olika lounger i Tapei – Business Lounge för Evergreen silver och guldmedlemmar, Diamond Lounge för Eva Air business class passagerare och Evergreen Garden för Evergreen diamondmedlemmar. Som business class passagerare hade jag tillgång till Diamond loungen som var klart över förväntan. En mycket snygg och elegant lounge med ett himmelstak med små moln. Även utbudet av mat och dryck var mycket bra med åtskilliga varma och kallar samt till och med ett konditorikylskåp och en frys med Mövenpick glass.

Lounge: EVA The Club Lounge, Taipei Taoyuan International (TPE), Terminal 2

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Jag lämnade loungen 40 minuter före avgång och begav mig mot gate C7 som användes för kvällens avgång till Hong Kong. Några minuter senare påbörjades ombordstigning med prioritet för business class passagerare som kunde gå ombord via dörren till vänster om podiet för att sedan använda den främre passagerarbryggan till flygplanet. Precis vid ingången fanns ett ställ med tidningar.

Jag var den första passageraren att gå ombord och blev varmt välkomnad vid den främre dörren, tilltalad med namn och eskorterad till min sittplats 07A där den mycket vänliga flygvärdinnan hjälpte mig med handbagaget. Jag blev erbjuden något att dricka före avgång, vatten eller apelsinjuice, samt en kall handduk.

En rad flygplanstyper används på sträckan Taipei-Hong Kong, både Boeing 747, Boeing 777 och som denna kväll, Airbus A330. Interiören i kabinen var helt i olika gröna kulörer för att matcha Eva Airs företagsprofil och längst fram i kabinen hängde en snygg tavla.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Airs business class kabin på Airbus A330

Foto: Jacob Molin

Avgången var så punktlig den kunde bli, exakt klockan 18.10 fick vi tillåtelse att starta motorerna och lämna gaten. En säkerhetsvideo visades på skärmarna på engelska och kinesiska. Pursern välkomnade oss också ombord och annonserade en beräknad flygtid på en timme och 23 minuter till Hong Kong.

Stolen

Det fanns endast fyra rader i business class med en 2-2-2 konfiguration. Stolarna var bekväma och höll en bra standard för en regional linje som Taipei-Hong Kong. Stolarna var ”lie-flat” och kunde alltså sänkas ner till ett sängläge, dock med en viss lutning. Benutrymmet var inte alls dåligt med 61″, vilket är över medel, men så var det bara fyra rader med business class.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Airs stol i business class på Airbus A330

Foto: Jacob Molin

Jämfört med de andra flygbolag som flyger Hong Kong-Taipei tycker jag Eva Air står sig bra när det kommer till komfort. Många flygbolag skickar äldre flygplan med en äldre kabinprodukt på dessa regionala flygningar.

Underhållningssystemet

Ombord på flyget fanns ett underhållningssystem kallad Star Gallery som kontrollerades genom en fjärrkontroll gömd i armstödet och som åtnjöts på en 10,6″ skärm i ryggen på stolen framför. Då detta var en kort flygning spenderade jag ingen tid med underhållningssystemet, men systemet var AVOD (Audio Video On-Demand) med ett bra utbud av både filmer, musik och spel.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Airs underhållningssystem Star Gallery

Foto: Jacob Molin

Måltider

Menyn delades ut redan på marken och på flygningen till Hong Kong serverades middag med två val av huvudrätt. Menyn byts var tionde dag och den tryckta menyn innehöll valmöjligheterna för både dag 1-10, dag 11-20 och dag 21-31.

En separat drinklista delades även ut med en grundlig beskrivning av dryckerna och vinerna som fanns.
I business class fanns champagne, två röda viner, två vita viner, sherry, portvin samt flera sorters likör och spritsorter. Flygvärdinnorna kunde också blanda ett stort antal cocktails och det fanns även ett bra utbud av teer, juicer och alkoholfria drycker. Champagnen som serverades ombord var Drappier Brut.

Några minuter efter menyn delats ut kom flygvärdinnan tillbaka, tilltalade mig återigen med namn, och frågade om jag bestämt mig vad jag ville äta. Att middagsbeställningen togs redan på marken gjorde att den relativt korta flygningen kunde optimeras och flygvärdinnorna spendera sin tid med andra saker uppe i luften.

Efter skylten med säkerhetsbältet släckts började serveringen och vita dukar lades på borden och därefter kom måltidsbrickan tillsammans med de drycker vi beställt. De två huvudrätterna bestod av en asiatisk rätt innehållande kyckling med stekt ris samt en västerländsk rätt med biff och potatis.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Middag i business class

Foto: Jacob Molin

Jag hade valt den första rätten med kyckling och ris, helt OK men inget som kommer gå till historien. Jag hade också beställt vitt vin till maten, ett glas Dr Loosen, samt ett glas vatten. På brickan fanns också en skål med snyggt uppskuren färsk frukt samt en liten dessert. Flygvärdinnorna serverade bröd från en korg tillsammans med maten.

Jag blev erbjuden mer att dricka och bad att få ytterligare ett glas av det tyska vita vinet som var ganska sött men smakade riktigt bra. Slutligen erbjöds kaffe och te som serverades i höga muggar, igen i gröna kulörer för att matcha allt annat kring Eva Air. Några minuter senare erbjöds påfyllning.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Kaffe efter maten

Foto: Jacob Molin

Jag var nöjd och mätt efter måltiden och tänkte egentligen inte beställa något mer att dricka, men så noterade jag att mannen på den motsatta sidan av kabinen drack något neongrönt. Jag blev spänd på att få veta vad det var men hittade inget i drinklistan som verkade stämma överens med den neongröna drycken. Det visade sig sedan vara melondricka som jag bad att själv få testa. Melondrickan levererades upphälld i ett glas och på brickan hade flygvärdinnan även en burk med Sprite. Jag frågade om det var för att melondrickan var stark, men det var snarare för att den var söt och många vill därför späda ut den. Det smakade inte alls så dumt.

Service

Servicen ombord var bra, mycket bra. Den var vänlig men elegant och polerad och hade den där extra finessen på sina håll som att flygvärdinnorna alltid gick ner på knä när de pratade med mig för att hamna på samma ögonhöjd.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Flygvärdinnan tar måltidsbeställningar

Foto: Jacob Molin

Vi var endast fem passagerare i business class som serverades av tre flygvärdinnor. Jag tittade på klockan vid ett tillfälle och det gick aldrig mer än maximalt tre minuter mellan varje kabinrunda som gjordes av någon av de tre flygvärdinnorna. De ansträngde sig ordentligt med att prata med passagerarna och erbjuda påfyllning av glasen. Servicen var helt enkelt riktigt bra rakt igenom.

Ankomst

Klockan 19.20 påbörjade vi inflygningen mot Hong Kong och kabinen förberedes för landning. Det var dock inga problem för oss att ha kvar eventuella dryckesglas fram till någon minut före landning.

Inflygningen till Hong Kong var mot bana 25 vilket måste vara en av de läckraste inflygningar man kan göra till någon flygplats i världen. Man flyger i en cirkel runt centrala Hong Kong, kommer in öster om staden, flyger precis norr om stadskärnan, och gör sedan en svag vänstersväng för den sista inflygningen till flygplatsen som ligger väster om Hong Kong. Klockan 19.45 tog vi mark, fem minuter före schemalagd ankomsttid.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Hamnen i Hong Kong strax innan landning

Foto: Jacob Molin

Slutsats

En mycket positiv upplevelse hela vägen från incheckning till landning. Eva Air utstrålade kvalité och servicen både på marken och i luften var vänlig, elegant och polerad.

Mycket positiv incheckningsupplevelse i Taipei och loungen var en stor överraskning med all mat och dryck. Servicekonceptet ombord skiljde sig inte nämnvärt från vad andra flygbolag erbjuder på sträckan (jag har tidigare flugit Hong Kong-Taipei med både China Airlines och Cathay Pacific i business class), däremot höll servicen en hög nivå. Jag blev alltid tilltalad med namn, glaset stod aldrig tomt, och det passerade en flygvärdinna minst var tredje minut för att kolla att allt var OK. Stolen, kabinen och interiören höll också en bra standard och står sig bra i konkurrensen.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×