Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

En produkt över förväntan – Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Bakgrund

Etihad har vunnit många priser för sin första klass och lanserat en hel del innovativa idéer som att plocka in kockar från Michelinrestauranger och utbilda kabinpersonalen i barnpassning. För min kommande resa från Skandinavien till Afrika fanns flera alternativ men Etihad låg bra till i pris och med förbindelsen via Paris erbjöds dessutom en förstaklasskabin till Abu Dhabi med potentiell möjlighet att uppgradera via Etihads uppgraderingsauktion. Mitt bud gick igenom och 40 timmar före avgång fick jag ett grattismail med en ny resplan. Jag hade säkrat den sista lediga platsen i första klass.

På flygplatsen

Etihad samarbetar med Air France, KLM och Air Berlin inom Europa, av de olika alternativen valde jag att flyga Air France till Paris för att där ansluta till Etihad. De två främsta anledningarna var uppgraderingsmöjligheten samt att de har en egen lounge på flygplatsen. Nackdelen med just denna förbindelse var en ganska lång transfer, strax över fem timmar i Paris. Visst gick det att fördriva tiden, men det blev i slutändan i längsta laget.

Jag blev incheckad hela vägen redan i Stockholm, väskan skickades direkt och jag fick boardingkort för samtliga flygningar. Detta var tur då Etihads incheckning ännu inte var öppen. Vid ankomst till Charles-de-Gaulle var det bara att följa skyltarna mot terminal 2C som Etihad använder och där passera säkerhetskontroll följt av passkontroll.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Etihad Diamond First Class check-in i Paris

Foto: Jacob Molin

Etihads lounge ligger på första våningen i den kombinerade transithallen för terminal 2A och terminal 2C. Dörren till loungen var låst men jag kunde se att det satt en kvinna vid receptionsdisken. Tyvärr var loungen ännu inte öppen, den öppnade 3,5 timmar före avgång.

Loungen var dock värd att vänta på. Den 620 kvadratmeter stora loungen invigdes i februari 2013 och kostade 60 miljoner kronor att bygga. Trots att Paris inte är någon hubb för Etihad med enbart två dagliga avgångar tillhör loungen en av de bästa jag besökt och jag skulle faktiskt ranka den högre än Etihads lounger i Abu Dhabi. En stor del av loungen var inredd som ett vardagsrum med fåtöljer, bokhyllor med böcker, flera TV-apparater samt effektfull belysning.

Etihad First & Business Lounge, Paris CDG, Terminal 2A

Etihad First & Business Lounge, Paris CDG, Terminal 2A

Foto: Jacob Molin

Men det bästa var utbudet av mat och dryck. I loungen fanns en bemannad bar samt en à la carte-restaurang med en bra meny samt en självserveringsbuffé med enklare rätter. Den ordinarie menyn bestod av förrätt, fyra val av huvudrätt, ostbricka samt tre olika desserter, denna hade kompletterats med en speciell julmeny. Under några dagar runt jul och nyår fanns delikatesser som gåslever till förrätt och hummer eller tournedos till huvudrätt. Jag blev den allra första besökaren när loungen öppnade och hade gott om tid till att njuta av en suverän fyrarättersmåltid med champagne till förrätten och ett gott franskt rödvin till huvudrätten, dessutom med en mycket uppmärksam och elegant service. All serveringspersonal var klädda i vita kavajer.

Lounge: Etihad First & Business Class Lounge, Paris CDG, Terminal 2C

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

En timme före avgången klockan 20.15 startade ombordstigningen, precis som angetts på boardingkortet. Jag ville maximera min tid i första klass och lämnade därför loungen tidigt. Vid gaten fanns en separat passage för första klass, även här med ett mycket vänligt och respektfullt bemötande. Mitt boardingkort från Air France byttes ut mot ett nytt med första klass tydligt markerat.

Främre passagerarbryggan användes för första klass där en vänlig flygvärdinna tog emot och eskorterade mig till min plats 02K. Första intrycket av förstaklasskabinen var klart positivt, det var helt mörkt ute och kabinen hade utrustats med en elegant och effektfull belysning som gav ett mycket bra första intryck.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Förstaklassviten vid ombordstigning

Foto: Jacob Molin

Airbus A330-flygplanet hade Etihads nya förstaklassviter med dörrar som går att stänga. När jag kom ombord väntade i min svit menyn och drinklistan, ett välkomstkort från kabinchefen samt en liten chokladask. Efter flygvärdinnan tagit min jacka och hängt in den i garderoben i sviten anlände ytterligare saker – ett bra utbud av tidningar och magasin, necessär samt pyjamas. Jag blev även erbjuden en välkomstdryck och beställde förstås ett glas bubbel. Det fanns två sorter att välja mellan, en vit och en rosa där den vita var en Bollinger. Senare erbjöds även arabiskt kaffe och dadlar, en tradition som de flesta gulfbolagen har i sina premiumkabiner.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Meny, drinklista, telista och välkomstchoklad

Foto: Jacob Molin

En knapp halvtimme senare anlände de flesta övriga passagerare och första klass blev helt fullt. Efter en punktlig pushback visades en kort bön följt av en säkerhetsvideo på arabiska och engelska innan vi lyfte mot Abu Dhabi med en flygtid på sex timmar och 30 minuter.

Stolen

Den nya förstaklassviten var inredd i mörkbrunt trä och i olika beigea färger med detaljer i svart. Det var en design som föll mig helt i smaken med en ganska diskret touch som snarare utstrålade elegans än överdådighet och lyx. Allt kändes väldigt stilfullt och behagligt. Det är också en svit i sann bemärkelse genom att sviten har dörrar som går att stänga för total avskildhet.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Etihads förstaklassvit

Foto: Jacob Molin

Siffermässigt ligger benutrymmet på 80 tum, strax över två meter, med en stolsbredd på 30 tum (76 cm). Benutrymmet är egentligen inte mycket mer än vad som erbjuds i Etihad utmärkta business class men sviten är givetvis avsevärt bredare och rymligare. Ombord på Etihads Airbus A330-300 flygplan finns åtta sviter, två rader i en 1-2-1 konfiguration.

All funktionalitet i sviten kontrollerades genom en elektronisk panel där det bland annat gick att justera stolens funktionalitet samt alla lampor. Däremot fanns det ingen koppling till dörrarna som man öppnade och stängde manuellt, till skillnad från exempelvis Emirates där dessa är elektroniska och regleras genom en knapptryckning på motsvarande display.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Stolskontrollen

Foto: Jacob Molin

I sviten fanns även en garderob samt en liten minibar som var en lucka man öppnade vid sidan av skärmen. Denna kändes mer som en gimmick än en seriös facilitet och rymde inte mycket mer än en flaska vatten och en påse nötter. Kul för flygvärdinnan att visa upp under välkomstdemonstrationen men inget jag tror används särskilt ofta.

Underhållningssystemet

Etihads underhållningssystem kallas E-Box och är ett mycket bra system med ett omfattande och ganska varierat utbud av filmer, TV-program, musik och spel med en meny som är både snygg och välstrukturerad, det var ingen svårighet att navigera runt bland titlarna. Varje titel har dessutom ett unikt nummer, t.ex. 523. Hittar man en film i underhållningskatalogen kan man enkel knappa in numret i systemet för att direkt komma till filmen.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Underhållningssystemet E-Box

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet hade även två cockpitkameror som var påslagna under en stor del av flygningen, en riktad framåt och en riktad snett nedåt. Före avgång delades brusreducerande hörlurar ut av kabinpersonalen som gav en utmärkt ljudupplevelse.

Internet ombord

Trådlöst internet erbjöds ombord och slogs på kort innan vi nått vår marschhöjd. Priserna såg ganska överkomliga ut i jämförelse med vad vissa andra flygbolag tar och det fanns två olika tidsperioder att välja mellan samt möjlighet att få full uppkoppling under hela flygningen. Jag hade innan avresa läst att internet skulle vara gratis i första klass men såg ingen information om detta ombord och brydde mig aldrig om att kontrollera om det stämde.

Måltider

Etihad satsar stort på mat och dryck vilket märktes tydligt, inte minst då man i första klass har en ”Food & Beverage Manager” som i många fall har bakgrund som kock från ett hotell eller en bättre restaurang (en del ska vara hämtade från Michelinrestauranger). I vissa fall handlar det dock enbart om kabinpersonal som fått specialutbildning i mat och dryck.

Själva menyn var inget annat än en gourmetfest som upptog hela fem sidor i menyn och givetvis med möjlighet att äta vad man ville när man ville. Det största problemet med denna flygning var den sena avgångstiden i kombination med en ganska kort flygtid där serveringen helt enkelt tvingades konkurrera med ett sömnbehov. Å andra sidan kompenserades detta väl av den utmärkta à la carte-servicen i loungen innan avgång.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Amuse touche och ett glas rödvin

Foto: Jacob Molin

Menyn bestod av en huvudservering efter avgång som på denna flygning var middag med fyra förrätter, fyra huvudrätter samt en ”chef’s special”. Utöver detta fanns ”From the Grill” där man komponerade ihop sin egen grilltallrik med sex olika typer av kött, lamm och kyckling, sju olika komplement (ris, potatis, grönsaker) samt fem olika såser. Ville man ha något från Etihads hemland fanns en ”Taste of Arabia”-meny med bl.a. Mezze och Biryani. Slutligen fanns en dessertmeny med ostar och fem olika desserter.

Under resten av flygning erbjöds ”Kitchen Anytime”, ett upplägg som används även i business class där man kan beställa enklare rätter från en snacksmeny när man önskar. På denna nattflygning bestod Kitchen Anytime huvudsakligen av olika frukosträtter men även sådant som passade att äta under kvällen och natten som Croque Monsieur, Etihads Steak Sandwich, pumpsoppa, osttallrik eller bara en skål med chips och kakor som komplement till en cocktail.

Även drinklistan var omfattande. Ombord fanns två champagner, tre vita viner, fem röda viner, ett dessertvin, fyra ölsorter, tre cocktails, samt åtskilliga apéritifs, likörer och andra spritsorter. Ville man hoppa alkoholen fanns det mesta av läsk och juicer, två mocktails, en rad kaffesorter samt elva olika tesorter som fanns beskrivna i en separat telista. Samtliga teer kom från Dilmah. De två champagnerna var Billecart-Salmon Brut 2000 samt en rosa champagne, Jacquart Brut Rosé.

Efter start passerade flygets Food & Beverage Manager genom kabinen för att ta beställningar av mat och dryck. Jag beställde en mezzetallrik att börja med och frågade sedan vad han rekommenderade till huvudrätt. Eftersom det var jultid rekommenderade han festtallriken med kalkon vilket också blev mitt val. Det hade dock varit kul att testa grillmenyn med alla olika val för att se hur väl kabinpersonalen hanterade denna. Jag beställde också ett glas rödvin att dricka och vi var båda överens om att det toskanska vinet var ett bra val.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Snygg presentation med två olika dukar

Foto: Jacob Molin

Vinet serverades kort därefter tillsammans med en amuse bouche som jag korrekt fick provsmaka. Därefter gjordes bordet klart för middagen med inte bara en utan två dukar, en vit duk underst samt en mörkbrun mönstrad duk ovanpå. Bordet var väl tilltaget i storlek och dukningen mycket elegant. Framför stolen fanns en ottoman med möjlighet för två personer att äta vid samma bord.

Först ut var en avlång tallrik med småskålar innehållandes olika grönsaksrör som inte stod med på menyn men som verkade serveras till samtliga passagerare som åt ordentlig middag. Till detta serverades bröd, en personlig brödkorg som placerades på bordet.

Därefter kom mezzetallriken som höll bra kvalitet, tallriken var dock omfattande och mezze är i sig mättande så jag valde lämna delar av maten för kommande rätter. Efter mezzetallriken serverades helt oförberett en liten skål med sorbet med svag pistagesmak, enligt flygvärdinnan var detta både för att lena magen mellan två stampiga rätter men också för att få bort tidigare smaker i munnen. Detta var något jag aldrig varit med om tidigare i någon klass men klart imponerande att de tänkt på detta.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Huvudrätten

Foto: Jacob Molin

Slutligen kom huvudrätten in, en god jultallrik med kalkon, potatis, sås och garnering, till detta blev jag även erbjuden påfyllning av vinglaset. Även huvudrätten smakade mycket bra men var även den rejält mättande.

Jag hade egentligen tänkt att avrunda med någon dessert, kanske deras ”dessert taster” med fyra olika smådesserter med bland annat crème brûlée, mangomacchiato och glass men kände mig så pass mätt och nöjd att jag hoppade detta.

Sammantaget var jag klart nöjd med mat och dryck ombord som till fullo levde upp till eller till och med överträffade de förväntningar jag hade. En kul och inspirerande meny med många alternativ, bra kvalitet på maten och snygg presentation. Dessutom fanns en härlig nivå av elegans, stil och finess i serveringen, något jag uppskattar. Etihad verkar dock ha valt bort den traditionella förstaklasslyxen, exempelvis fanns inte kaviar på menyn.

Service

Två personer tog hand om serveringen i första klass, en flygvärdinna och en man som var Food & Beverage Manager. Att flygvärdinnan kom från Sydostasien var det ingen tvekan om, däremot pratade hon så pass bra engelska att det omöjligt gick att avgöra hennes hemland. Jag frågade senare under flygningen och hon berättade då att hon kom från Thailand. Food & Beverage Managern kom från Indien. Det fanns även en Cabin Manager som ett antal gånger passerade genom kabinen som var engelsman och hette Thomas. Han hade även lämnat sitt visitkort i en särskild välkomstfolder som fanns vid stolen vid ombordstigning.

En av de stora svårigheterna för flygbolagen i Mellanöstern med så många nationaliteter i personalstyrkan brukar vara att skapa en konsekvent identitet och företagskultur. Emirates är exempel på ett flygbolag där detta ibland kan bli tydligt genom att servicen varierar en del beroende på sammansättningen av kabinpersonal. Av de stora gulfbolagen tycker jag Etihad är det flygbolag som lyckats bäst med detta. Serviceupplägget var konsekvent på samtliga Etihadflygningar under resan utan några stora skillnader i service och bemötande. Överlag gillade jag dessutom serviceupplägget med en för det mesta elegant och noggrann service men samtidigt med en vänlig och lagom lättsam personal.

Sömn

Efter avslutad middag bytte jag om till den pyjamas som delades ut före avgång. Pyjamasen var mycket behaglig i grått tyg men överdelen i Large var för stor för mig och jag använde istället en egen t-shirt. Toaletten var för övrigt riktigt häftig med en svart inredning med många speglar, dessutom dubbelt så stor som de flesta vanliga flygplanstoaletter.

Flygvärdinnan hade uppmärksamt noterat att jag gått för att byta om och när jag kom tillbaka var min stol fälld och förberedd inför natten med kudde och sängkläder. På den fällda stolen hade ett lakan placerats och ovanpå väntade ett bekvämt täcke samt en kudde. Vid sidan av stolen väntade en flaska vatten. Hon frågade om det var okej att hon väckte mig på morgonen innan hon stängde dörrarna och önskade mig god natt.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Sviten klar inför natten

Foto: Jacob Molin

Stolen var bekväm att sova i men möjligtvis något hård, jag hade gärna sett en ordentlig madrass ovanför stolen än det tjockare lakan som användes. Sviten skapade i alla fall en mycket behaglig atmosfär med de stängda dörrarna och en ganska rofylld inredning. Under natten var kabinen släckt och i taket hade man istället aktiverat flygplanets stämningsbelysning med en stjärnhimmel. I första klass har Etihad plockat bort alla hatthyllor, allt handbagage förvaras i sviten under ottomanen vilket skapar ytterligare rymd.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Stjärnhimmel i kabinen

Foto: Jacob Molin

Jag var ordentligt trött efter en lång dag och somnade enkelt och fick i alla fall tre och en halv timme sömn.

Ankomst

45 minuter före landning tändes lamporna i kabinen och kaptenen gjorde ett första utrop om att vi närmade oss Abu Dhabi. En passagerare i första klass hade beställt ordentlig frukost som serverades ungefär samtidigt, vi övriga hade istället valt att maximera sömnen. Jag gick upp och bytte tillbaka till mina vanliga kläder och under tiden hjälpte flygvärdinnan till att plocka undan madrass och sängkläder och sviten var helt återställd när jag kom tillbaka.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Förstaklasskabinen inför landning

Foto: Jacob Molin

Att sent uppvaknande passagerare kanske ändå vill ha något att äta och dricka verkade de dock ha tänkt på. Blott 35 minuter före landning blev jag erbjuden en kopp kaffe samt ett glas apelsinjuice som serverades på en liten bricka tillsammans med en skål med två croissanter. Detta var alldeles utmärkt, kaffet var efterlängtat, likaså att få något enkelt i magen, samtidigt fick jag maximera sömnen, jag hade nog hur som helst inte varit sugen på en omfattande frukost så nära efter middagen.

Före landning passerade kabinchefen genom kabinen, med sig hade han fast track-kort för de som avslutade sin resa i Abu Dhabi samt information om gater för de med anslutningar. Jag hade en transfer på över tre timmar och mitt flyg fanns därför inte med på listan. I många städer runt om i världen har man dessutom rätt till gratis limousinetransfer till och från flygplatsen om man reser i första klass.

Efter att ha cirkulerat ett varv runt Abu Dhabi tog vi mark klockan 06.45 lokal tid, tio minuter före tidtabell. Kabinpersonalen fick slita hårt sista halvtimmen för att ordna med frukost, plocka undan sängkläder, snygga till kabinen och slutligen städa undan det sista porslinet. Det jag saknade av de normala förstaklassrutinerna var någon som kom förbi för att tacka och säga hejdå, jag fick ett mycket varmt och personligt mottagande vid ombordstigningen men slutet blev lite abrupt, i alla fall rent servicemässigt.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Cockpitkameran

Foto: Jacob Molin

Abu Dhabi bjöd på ett vackert väder med en fin vy under inflygningen och dessutom var cockpitkameran påslagen via underhållningssystemet. Enligt min bokning skulle vi parkera vid nya terminal 3 varifrån även mitt anslutningsflyg skulle avgå. Detta var mitt första besök i Abu Dhabi men trots att jag inte var bekant med flygplatsstrukturen fick jag snabbt känslan av att det inte stämde, vilket informationsdisken bekräftade. Det var dock enkelt att ta sig från terminal 1 till terminal 3 genom en inglasad gång, de två terminaler som Etihad använder. I terminal 3 fick jag dessutom tillgång till förstaklassloungen med bland annat à la carte-restaurang, cigarrlounge och gratis massage, trots att min anslutningsflygning var i business class.

Slutsats

Etihads första klass överträffade förväntningarna. Förstaklassviten var trevlig men möjligtvis inte bättre än en del andra flygbolag. Men det som framförallt imponerade var mat, dryck och service där Etihad satt en hög ribba och levde upp till den. Omfattande meny och en elegant, vänlig och personlig service. Den nybyggda loungen i Paris var dessutom en av de bästa jag besök, i synnerhet i kombination med den utökade julmenyn i restaurangen

Det största problemet med denna flygning var den korta flygtiden i kombination med att det var en nattflygning. Jag skulle inte tveka att välja Etihad i framtiden, men nästa gång satsar jag nog på en dagflygning eller en lite längre flygning där jag till fullo kan njuta av menyn och serveringen.

26
Populäraste / senaste

  1. Jacob den
    bl0m

    Jacob, det är alltid ett nöje att få följa med i dina äventyr.
    Den nybyggda loungen i Paris, var den bättre än “The Private Room"?

    The Private Room i Singapore är ju en renodlad förstaklasslounge så det är lite annorlunda. Men Etihads Parislounge står sig bra, det var mycket som de gjorde väldigt bra.

  2. acervin den

    Trevligt och informativt som alltid. Nu när man blivit matchad till Etihad Gold så borde det öka chanserna i en auktion. Många här nere som är förtjusta i Etihads mat o dryck koncept i business. Synd att de inte flyger från Köpenhamn som Qatar o Emirates.

  3. Jacob den
    jumbooze

    Som alltid välskrivet och jättebra, tog du möjligtvis bilder på toaletten?

    Försökte ta en bild men var lite för mörkt.

  4. jumbooze den

    Som alltid välskrivet och jättebra, tog du möjligtvis bilder på toaletten?

  5. Jacob den
    acervin

    Trevligt reportage som alltid. Hur står sig Abu Dhabis flygplats mot Dubai när det gäller faciliteter och shopping?

    Abu Dhabi är avsevärt mindre och har egentligen redan passerat sin kapacitet (ny terminal under byggnation på andra sidan landningsbanorna).

    Annars är det en ganska smidig flygplats för transfers just eftersom allt är mindre. Shoppingen i terminal 3 är bättre än terminal 1, annars finns det mesta av den ordinarie shoppingen i båda terminalerna. Helt OK lounger också, men som sagt, det där med kapacitet börjar bli ett problem.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×