Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Emirates Business Class Dubai-Stockholm – Med suverän service

Bakgrund

Detta är returflygningen från ett mässbesök i Dubai, med Emirates i business class på en Boeing 777-300ER. Test av flygningen Stockholm-Dubai finner du via denna länk.

På flygplatsen

Flyget från Dubai till Stockholm skulle avgå redan kl 05.55 på morgonen, detta är en avgångstid som Emirates haft för 2-3 avgångar per vecka under delar av våren. Även om Dubais flygplats ligger ganska centralt och man som businesspassagerare med Emirates får gratis limousinetransfer skulle det ändå innebära en mycket tidig väckning. Dessutom ville jag göra ett ordentligt besök i Emirates lounge före avresa, något man är mindre sugen på klockan 4 på morgonen.

Jag valde därför ett knep jag använt mig av i bland annat Singapore. Emirates tillåter incheckning upp till 24 timmar före avgång, även med incheckat bagage, vilket följaktligen innebär att man kan checka in redan kvällen innan. Efter lite research noterade jag också att det finns transithotell i alla tre terminaler. Tanken var att helt enkelt åka ut till flygplatsen kvällen innan, checka in, äta middag i loungen för att sedan sova en natt på transithotell och tidigt nästa morgon bara ha maximalt några få hundra meter till gaten.

Jag anlände till Dubais flygplats kl 18.45 kvällen innan. Business class och förstaklasspassagerare har en separat avgångshall i terminal 3 som förbinds med den allmänna avgångshallen genom en lång gång. Där finns även ett dedikerat biljettkontor för premiumresenärer.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Emirates premiumincheckning i Dubai terminal 3

Foto: Jacob Molin

Både förstaklassincheckningen och det efterföljande incheckningsområdet för business class var helt öde. Fyra businessdiskar var öppna och det var bara att välja fritt. En vänlig ung man hjälpte mig med incheckningen. Han blev lite förvånad över min tidiga incheckning men jag förklarade upplägget. Det var från hans sida inga problem, han var möjligtvis lite tveksam om de skulle släppa igenom vid säkerhetskontrollen och bad mig därför ha min hotellbokning till hands. I övrigt var incheckningen snabb och effektiv, jag hade redan checkat in online. Väskan taggades med en blå prioritetstagg och jag upplystes om att jag var välkommen att besöka Emirates businesslounge.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Incheckningen för Emirates business class

Foto: Jacob Molin

Med separat avgångshall fanns givetvis även en separat passkontroll och säkerhetskontroll som var helt tom. Inte en fråga eller kommentar om min flygning nästa morgon, det var bara att passera. Efter formaliteterna kom man till en hisslobby. En snabb hissfärd och dörren öppnades upp mitt i transithallen. Klockan var nu strax efter kl 19, alldeles perfekt för att äta middag i loungen.

Emirates använder sig av två terminalbyggnader som kalls Concourse A och Concourse B, båda ingår formellt i vad som kallas terminal 3 men kräver en kort resa med ett förarlöst tåg. Emirates har lounger i både A och B men då B är den terminalbyggnad man kommer till efter incheckningen (och även var den byggnad där jag hade min hotellbokning) var det lämpligt att även använda den loungen.

Loungerna ligger mitt i Concourse B och nås med hjälp av rulltrappor. Businessloungen ligger sedan till vänster, förstaklassloungen till höger. Businessloungen innehåller det mesta man kan önska – stor lobby med servicedisk, tre bufféområden, business center, barnhörna, duschar och toaletter, tidningar och magasin (inkl svenska/skandinaviska) samt ett spa med massage och olika behandligar (mot en avgift). I matväg fanns en stor restaurangsektion med ett imponerande utbud av västerländsk, arabisk och asiatisk varm mat samt en stor salladsbuffé. I ett hörn fanns en bemannad bar med vin, champagne, öl och olika spritsorter. I mitten av loungen fanns ytterligare ett bufféområde med smörgåsar, desserter och frukt och närmast ingången ett tredje område med caféfokus, mer anpassat för den som har kort om tid och vill ha något snabbt.

Det var inga problem att plocka ihop en fullgod varm middag med champagne för att sedan avrunda med kaffe, frukt och dessert. Personalen var också mycket vänlig och tillmötesgående. Det enda negativa är att loungen är väldigt stor, den är nästan som en terminal i terminalen och det blir helt enkelt lite opersonligt.

Emirates Business Lounge, Dubai, Terminal 3

Emirates Business Lounge, Dubai, Terminal 3

Övernattningen på transithotellet fungerade utmärkt, beläget två våningar ovanför den allmänna transithallen. Hotellet var kanske ingen lyx men mycket fräscht och modernt, ett bättre trestjärnigt hotell. På rummet fanns tv, minibar, soffa och skrivbord, dusch och toalett och på bordet väntade ett fat med frukt. Kl 04.30 ringde klockan nästan morgon och jag hann faktiskt med ytterligare 15 minuter i loungen för en lätt frukost och en kopp kaffe innan det var dags att gå mot gaten.

Sammantaget var detta ett mycket smidigt upplägg som jag definitivt skulle kunna göra igen. Det fanns ordentligt med tid att nyttja loungen till sin fulla potential och det var oerhört skönt att vakna nästa morgon med alla formaliteter klara och bara ha några minuter att gå till gaten.

Lounge: Emirates Business Class Lounge, Dubai International (DXB), Terminal 3

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen startade redan kl 05.00 vid gate B1, 55 minuter före avgång. Vid gaten fanns en separat kö för premiumpassagerare men väl därefter fick vi vänta i ett avskilt gateområde. Premiumpassagerare fick vänta till sist och anledningen var att vi skulle åka buss till flygplanet och att vi skulle få en egen buss. Detta kändes inledningsvis mindre lustigt men när jag såg den fullpackade economybussen och jämförde den med vår premiumbuss, där varje passagerare fick åtminstone två stolar var, kändes väntan välmotiverad, särskilt då det var en lång bussfärd till planet, över tio minuter.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Ombordstigning till Stockholm

Foto: Jacob Molin

Jag blev varmt välkomnad vid den andra dörren och hittade snabbt min plats 08K, en fönsterplats på första raden i huvudkabinen denna gång. En flygvärdinna kom snabbt fram och hälsade mig välkommen och erbjöd sig att ta min jacka. Hon var från något sydostasiatiskt land och tog senare hand om serveringen i min rad. Hon var snabbt tillbaka med en bricka med välkomstdrycker och frågade samtidigt vänligt vad jag gjort i Dubai, vilket var trevligt. Men det kändes minst sagt lite märkligt att bli erbjuden champagne kl 05.30, men de flesta i kabinen tog faktiskt lite bubbel att dricka.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Ett glas champagne före avgång

Foto: Jacob Molin

En senior flight attendant passerade också genom kabinen med en iPad. Hon tilltalade mig med namn, presenterade sig och frågade även hon vad jag gjort i Dubai innan hon önskade mig en trevlig flygning.

Vid stolen väntade kudde och filt, sockor och ögonskydd och i stolsfickan framför fanns menyn för flygningen. En flygvärdinna passerade även varma handdukar följt av tidningar och magasin.

Emirates brukar i den mån det är möjligt ha någon skandinavisktalande i besättningen på flygningar till Skandinavien. På nedresan hade vi en svensk kapten i cockpit samt två danskar i kabinen, denna gång var det en skånsk kvinna i ekonomiklass som efter de officiella utropen hälsade alla välkomna på klingande svenska.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Soluppgång över Dubais terminal 3

Foto: Jacob Molin

Punktlig pushback kl 05.55. Flygtiden till Stockholm var beräknad till sex timmar och tio minuter.

Sammantaget var detta en utmärkt start på flygningen med en imponerande och perfekt utförd servicenivå och magkänslan var att detta skulle bli en mycket bra resa.

Stolen

Emirates business class på denna Boeing 777-300ER bestod av sex rader uppdelade i en mindre kabin med två rader framför galleyt och en större kabin med fyra rader bakom galleyt. Konfigurationen var 2-3-2 vilket innebar totalt 42 stolar. Jag hade 08K, första raden vid fönstret i den större kabinen.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Emirates stol i business class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

En 2-3-2-konfiguration känns möjligtvis lite gammaldags om man ser till vad industrin är på väg, men stolen var både avancerad och hade ordentligt med förvaring och benutrymme, och på första raden var det ytterligare något mer benutrymme. Som stolsmodell får stolen bäst beskrivas som angled lie-flat, vilket innebär i stort sätt platt när den fälls men med en liten lutning.

Själva stolen gick i grått, kabinen i vitt medan skärmen, måltidsbordet och fjärrkontrollen hade en marmorliknande färg. Stolen erbjöd även bra med förvaring för exempelvis skor, tidningar och mindre personliga tillhörigheter.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Multifjärrkontrollen i business class

Foto: Jacob Molin

Hela stolen, inklusive funktionaliteten, lampor och underhållningssystemet, kontrollerades med hjälp av en trådlös fjärrkontroll fastsatt vid sidan av stolen men som gick att ta loss. En innovativ sak som även finns i första klass och som jag tror att Emirates är ensamma om i industrin. På armstödet fanns dessutom tre snabbknappar för stolen.

Underhållningssystemet

Underhållningsystemet är definitivt en av Emirates styrkor och kallas ICE, vilket står för Information, Communication, Entertainment. Det är ett modernt AVOD system (Audio Video On-Demand) med ett stort utbud av filmer, tv-serier, musik och spel, över 600 titlar. I business class avnjuts underhållningssystemet på en 17-tums skärm med en bra bildkvalitet och ett bra ljud genom noise-cancelling hörlurarna som delades ut.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Emirates underhållningssystem ICE

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet på denna flygning var en äldre version än den på nedresan. Menyerna var äldre, skärmarna hade ingen touch screen-funktionalitet och jag tror även att utbudet var något mindre. På första raden satt inte skärmen fastsatt på väggen framför utan fanns förvarad i panelen mellan stolarna. Skärmen var nog något mindre än övriga rader men kom å andra sidan närmare. Vad som är bäst är nog en smaksak.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

En något äldre version på denna flygning

Foto: Jacob Molin

Vid stolen fanns en normal fjärrkontroll för att navigera genom underhållningssystemet men det gick även att använda den stora fjärrkontrollen (som på detta flygplan inte var trådlös utan satt fast med en sladd). Då fick man dessutom upp en stor del av menyn direkt på den lilla skärmen.

En kul del är sektionen UK No 1 med alla titlar som någonsin legat på första plats på den brittiska hitlistan, sorterad per år.

Måltider

Serveringsupplägget till Stockholm bestod av frukost direkt efter start följt av lunch drygt två timmar före landning. Med tanke på att flygningen Stockholm-Dubai endast bestod av en måltid väntade jag mig detsamma i motsatt riktning och då troligtvis en ordentlig frukost. Detta var därför en mycket positiv överraskning och ett i min mening helt optimalt upplägg.

Frukosten erbjöds direkt efter vi kommit upp i luften och var alldeles perfekt i omfattning. En skål med frukt, yoghurt, bröd med smör och marmelad samt croissanter och muffins från en korg. Kaffe, te och fruktjuicer erbjöds av kabinpersonalen och den entusiastiske flygvärdinnan i min rad frågade om jag inte skulle vilja ha ytterligare ett glas champagne för att komma i god form för flygningen. Och vem kan tacka nej till ett sådant erbjudande? Veuve Cliquot serverades ombord.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Frukost efter start

Foto: Jacob Molin

Ytterligare bröd, croissanter och drycker erbjöds, och i mitt fall även en runda med champagneflaskan. Ett glas till fick det bli, men inte mer, jag hade en del jobb jag var tvungen att hinna med under flygningen för att dagen skulle gå ihop. Frukostbrickorna samlades in och serveringen avslutades med en varm handduk.

Två timmar före ankomst till Stockholm tändes lamporna i kabinen och det var dags för den andra serveringen, en trerätters lunch som inleddes med en cocktail.

Vinlistan delades ut av kabinpersonalen och bestod av en champagne, två vita viner, två röda viner samt portvin. Övriga drycker fanns beskrivna i menyn med ett imponerande utbud för att vara business class. Tre apéritifs, tre ölsorter, tio cocktails, fyra whiskysorter, cognac, vodka, gin, rom samt fyra olika likörer.

Jag beställde ett glas vitt vin att dricka – det sydafrikanska Stellenrust 48 Barrel Fermented Chenin Blanc 2012 som serverades med en tallrik med nötter. Vinet fick jag korrekt provsmaka medan flaskan hölls upp och flygvärdinnan var mycket intresserad av att höra vad jag tyckte då det tydligen var första gången det serverades ombord. Samtidigt var det dags att fundera på vad jag ville äta.

Det fanns två förrätter att välja mellan som inledning samt en soppa. De två förrätterna var en traditionell arabisk mezzetallrik eller tonfisk med kronärtskockor och sparrissallad med dressing. Soppan var en gulaschsoppa. Mezzetallriken blev ett helt givet val.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Förrätt: Mezzetallrik

Foto: Jacob Molin

En vit duk lades på bordet och därefter anlände brickan som förutom förrätten innehöll en salladsskål, två brödskivor samt smör och vinäger. Ytterligare bröd erbjöds från en korg med bland annat vitlöksbröd som också hamnade på mitt fat. Jag valde att fortsätta med vitt vin till maten. Själva mezzetallriken smakade utmärkt, dock med den enda nackdelen att den var väldigt mäktig.

Det fanns tre val av huvudrätt – chicken biryani, kalvscallopini med potatis och grönsaker, samt skaldjursragu med tagliatelle, broccoli och ärtor. Chicken biryani fick det bli. Biryani är en asiatisk risrätt med cashewnötter och russin som i detta fall serverades med kyckling. Mycket smakstark men portionen var stor och mycket mättande. Ytterligare bröd erbjöds samt påfyllning av dryckesglasen.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Huvudrätt: Chicken biryani

Foto: Jacob Molin

Slutligen plockades brickan av och det var dags för dessert. Denna gång blev det helt annat bemötande än på flygning till Dubai och jag fick alla de olika valen presenterade för mig. Eftersom det inte blev någon ost på nedresan frågade jag om detta denna gång istället. Totalt fanns fem olika sorter och flygvärdinnan erbjöd sig att plocka ihop en bit av varje tillsammans med kex och vindruvor. Några minuter senare anlände ostbrickan, en ostbricka i sann bemärkelse, fantastiskt trevligt presenterad. På ett separat fat serverades kexen. Med en så trevlig ostservering kändes det helt rätt att även beställa in lite portvin.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Dessert, portvin, kaffe och en fantastisk ostbricka

Foto: Jacob Molin

Själva desserten fanns ännu kvar, en choklad och körsbärstårta med hallonsås eller en hallonmousse med chokladsås och chokladmakaron. Körsbärstårtan fick det bli samt en kopp kaffe. Slutligen blev jag erbjuden en liten Godiva chokladask med två chokladpraliner.

Service

Servicen kan bara sammanfattas som fantastisk. En klockren koordinering, en hög och imponerande standard, all den finess jag älskar, och framförallt, under de sju timmar jag var ombord, inte en miss i någonting. Personalen var pratsamma och verkade genuint intresserade och kunde okonstlat föra ett samtal. De var professionella men inte mer formella än att de kunde vara spontana och komma med egna initiativ.

Och namn blev jag tilltalad med, från den stund jag satte mig i stolen till jag gick av planet. Jag tappade räkningen på hur många gånger mitt namn användes. Och som tidigare nämnts, två gånger fick jag berätta om anledningen till min resa.

Sammantaget en av mina bästa businessclassflygningar på många år.

Men som sagt, det gäller för Emirates att kunna hålla denna nivå konsekvent. Som frekvent flygresenär har jag förstås all förståelse att kabinpersonal är precis som vi alla andra, människor med dåliga dagar och som inte kommer maxprestera varje dag de är i tjänst. Men denna flygning var som natt och dag mot nedresan, glappet var lite för stort.

Sömn

Med övernattning i transithotellet med närmare sju timmar sömn var jag förvånansvärt pigg när jag kom ombord, trots en avgångstid före kl 6 på morgonen. En halvtimmas vila senare under flygningen blev det dock, i stolen som får beskrivas som angled lie-flat. Horisontellt fully-flat är så klart trevligare, men i övrigt var det en bekväm sovkomfort, inget som helst att klaga på.

Emirates Business Class Dubai-Stockholm Arlanda

Passagerare i business class försöker få lite vila

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Landning 20 minuter före tidtabell kl 10.20 på ett regnigt Arlanda med parkering vid F-piren i terminal 5. Snabb passage genom passkontrollen och det första incheckade bagage kom efter drygt tio minuter med prioritetsbagaget först. Min väska var bland de tio första på bandet.

Även vid ankomst i Stockholm får man gratis limousinetransfer om man reser i Emirates business class. Resan är gratis så länge man håller sig inom en radie på 60 km från Arlanda, önskar man åka längre kan man själv betala för detta i bilen.

En medelålders man väntade i ankomsthallen med en skylt med mitt namn. Bilen stod parkerad en kort promenad iväg och i bilen väntade färska dagstidningar, trevligt att bläddra igenom när man varit borta några dagar. Mindre än en timme efter landning var jag framme vid mitt hem i centrala Stockholm, vilket är ganska imponerande med incheckat bagage.

Dock ska väl nämnas att den tidiga avgångstiden blir lite dum. När jag kom hem var klockan 11.30, normal lunchtid i Sverige, men min lunch hade jag avslutat två timmar tidigare. Det blev lite snurrigt med maten den dagen. Inför hösten är den vanliga avgångstiden tillbaka, 07.15 från Dubai med ankomsttid till Stockholm kl 12.00, samtliga dagar i veckan. Då blir det lite mer naturligt med tiderna.

Slutsats

En av mina bästa businessclassflygningar på många år. Riktigt hög standard på serveringen för att vara business class men trots detta inte en miss. Och jag tappade räkningen på hur många gånger jag blev tilltalad med namn. Utmärkt mat och dryck med en härlig ostbricka, men så klart vore det bättre med fully flat ombord.

4
Populäraste / senaste

  1. rosie den

    Hej Jacob! Tack för en superbra recention! Har du koll på vad hotellet hette på flygplatsen? Jag tänker göra som du med early check-in från Dubai till Malé och sen Dubai Stockholm.

    Mvh Rosie

  2. Jacob den
    Rickoow

    Hej, jag vill resa till ett land, men även med det bästa flygbolaget. Vilket flygbolag anser du vara bäst, och vilken flygplats?

    Vad jag hört är Singapore Airlines och Emirates väldigt skarpa. Etihad Airways och Qatar Airways likaså. Vilket flygbolag rekommenderar du?

    Med vänlig hälsning,
    Rickoow

    Hej Rickoow!

    Det finns många parametrar att ta hänsyn till när man ska bestämma "vad som är bäst". Inte minst handlar det om vad som är viktigt för en själv – stol, kabin, service, mat, dryck, lounger, markservice etc. Och så klart vart man ska åka och i vilken kabinklass.

    Ställ gärna frågan i vårt forum så får du fler svar.

    Hälsningar
    Jacob

  3. Rickoow den

    Hej, jag vill resa till ett land, men även med det bästa flygbolaget. Vilket flygbolag anser du vara bäst, och vilken flygplats?

    Vad jag hört är Singapore Airlines och Emirates väldigt skarpa. Etihad Airways och Qatar Airways likaså. Vilket flygbolag rekommenderar du?

    Med vänlig hälsning,
    Rickoow

  4. viking75 den

    Som vanligt otroligt trevligt att läsa så välarbetade tripreports. Mycket roligt. Blev bara live förvånad då jag trodde att fully flat var standard. Annars får jag gratulera till en mycket trevlig resa.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×