Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Emirates Business Class Stockholm-Dubai – Limo till flygplatsen och utmärkt mat och dryck

Bakgrund

I september 2013 var det premiär för den nya flyglinjen mellan Stockholm och Dubai som nu trafikeras dagligen med ett flygplan av typen Boeing 777. BusinessClass.se var med under invigningsceremonin på Arlanda och tanken var redan från början att vid lämpligt tillfälle göra ett test av linjen. En stor resemässa i Dubai under senvåren blev den perfekta anledningen och i början på maj satte vi kurs mot Arlanda för att se vad Emirates erbjuder i business class från Stockholm.

På flygplatsen

Emirates erbjuder gratis limousinetransfer till och från flygplatsen i de flesta städer runt om i världen, inte bara för sina förstaklasspassagerare utan även för passagerare i business class, vilket är betydligt mer ovanligt. Bokningen gör man själv på Emirates webbsida genom att ange sin bokningsreferens, därefter skriver man in adressen där man vill bli hämtad samt hur långt tid före avgång. Jag ville ha en lugn och stressfri avresa som omväxling och beställde därför en bil redan tre timmar före schemalagd avgång.

Punktligt klockan 10.55 dök bilen upp utanför dörren, det är Freys Hyrverk som står för transporterna i Stockholm. Chauffören var både pratsam och intresserad och tog mig till Arlanda på rekordtid. Framme vid terminal 5 stannade han dessutom utanför rätt dörr, vilket innebar ungefär 20 meter att gå med väskan från bilen till incheckningen. Detta har även hänt mig tidigare, vilket är riktigt proffsigt.

Jag var tidigt på plats och incheckningsområdet var nästan helt tomt. Det fanns en separat kö för business class, första klass och statuspassagerare där en mycket artig man tog hand om incheckningen. Väskan taggades till Dubai med en blå prioritetstagg och jag bad honom dubbelkolla om stolen bredvid min var ledig, eller om det annars gick att ordna, vilket han hjälpte mig med.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Emirates incheckning på Arlanda terminal 5

Foto: Jacob Molin

Resande med Emirates i business class har tillgång till fast track genom säkerhetskontrollen, samma kanal som SAS använder, mycket tacksamt då den vanliga kön var mycket lång.

Emirates har en egen lounge på Arlanda belägen i F-piren, i non-Schengensektionen på övervåningen. Egentligen är det inte en Emirateslounge utan en tredjepartslounge som ägs av Swedavia och drivs av marktjänstbolaget Aviator. Emirates är dock i nuläget det enda flygbolag som använder loungen.

Loungen är inte på något sätt spektakulär men har i övrigt en rätt trevlig inredning. Då jag var tidigt på flygplatsen blev jag den första besökaren där en ung kvinna hälsade mig välkommen och frågade om jag var sugen på våfflor, loungens specialitet, vilket jag förstås var. Ett fat med nygräddade våfflor med sylt och grädde anlände inom några minuter. I övrigt fanns en självserveringsbuffé med två sorters smörgåsar, chokladtårta, chips, rött och vitt vin, fyra sorter öl, juice, läsk samt kaffemaskin. Jag spenderade drygt 90 minuter i loungen, ett trevligt besök med vänlig service.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Stockholm Arlanda Airport Lounge

Foto: Jacob Molin

Lounge: Swedavia Airport Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen startade 45 minuter före avgång vid gate F62. Vid gaten fanns en separat kö för premiumpassagerare, tydligt uppmärkt med skyltar, men de flesta vid gaten hade hur som helst redan hunnit ombord. Två stewards mötte upp vid ingången till den andra dörren, båda visade sig vara danskar. Emirates försöker i den mån det går att använda skandinavisk personal på linjerna upp till Skandinavien och på denna flygning fanns det en handfull personer som pratade något av de skandinaviska språken.

Jag hade plats 09K på flygningen, en fönsterplats på andra raden i huvudkabinen bakom businessgalleyt. De flesta övriga väntade ytterligare någon minut i loungen och kabinen var nästan helt tom när jag kom ombord. En flygvärdinna tog hand om min jacka och erbjöd därefter en välkomstdryck, ett val mellan champagne, vatten eller apelsinjuice. Ett glas bubbel fick det bli som var av sorten Veuve Cliquot. Kort därefter erbjöds en varm handduk.

Vid stolen väntade kudde, filt och hörlurar till underhållningssystemet. Tidningar fanns på ett bord vid ingången med ett mycket bra utbud som inkluderade i stort sätt samtliga stora svenska dagstidningar och kvällstidningar.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Kabinen i business class på Emirates Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Under ombordstigningen passerade även en senior flight attendant genom kabinen för att hälsa på alla passagerare och samtidigt fråga om det var första flygningen med Emirates och om personen i fråga var bekant med stolen och dess funktionalitet.

Pushback tio minuter före avgång med sedvanlig säkerhetsdemonstration. Även kaptenen gjorde ett kort utrop, Kapten Eriksson, som var precis så svensk som namnet antyder. Det var flera som drog på smilbanden när de svenska passagerarna hälsades välkomna på klingande stockholmska. Starten kunde vi följa på skärmarna via två cockpitkameror. Flygtiden var beräknad till fem timmar och 55 minuter.

Stolen

Emirates business class på denna Boeing 777-200LR bestod av sex rader uppdelade i en mindre kabin med två rader framför galleyt och en större kabin med fyra rader bakom galleyt. Konfigurationen var 2-3-2 vilket innebar totalt 42 stolar.

En 2-3-2-konfiguration känns möjligtvis lite gammaldags om man ser till vad industrin är på väg, men stolen var både avancerad och hade ordentligt med förvaring och benutrymme. Det sistnämna låg på 60 tum. Som stolsmodell får den bäst beskrivas som angled lie-flat, vilket innebär i stort sätt platt när den fälls men med en liten lutning.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Stolen i Emirates business class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Själva stolen gick i grått, kabinen i vitt medan skärmen, måltidsbordet och fjärrkontrollen hade en marmorliknande färg. Något jag dessutom uppskattade var den stora skärm som gick att fälla upp för att få ytterligare avskildhet från sin granne. Nu var dock detta inget stort problem på denna flygning då stolen bredvid förblev ledig. Stolen erbjöd även bra med förvaring för exempelvis skor, tidningar och mindre personliga tillhörigheter.

Hela stolen, inklusive funktionaliteten, lampor och underhållningssystemet, kontrollerades med hjälp av en trådlös fjärrkontroll fastsatt vid sidan av stolen men som gick att ta loss. En mycket modern och innovativ sak som även finns i första klass och som jag tror att Emirates är ensamma om i industrin. På armstödet fanns dessutom tre snabbknappar för stolen.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Stolskontroller och den trådlösa fjärrkontrollen

Foto: Jacob Molin

Underhållningssystemet

Underhållningsystemet är definitivt en höjdpunkt hos Emirates som kallas ICE, vilket står för Information, Communication, Entertainment. Det är ett modernt AVOD system (Audio Video On-Demand) med ett stort utbud av filmer, tv-serier, musik och spel, över 600 titlar. I business class avnjuts underhållningssystemet på en 17-tums skärm med en bra bildkvalitet och ett bra ljud genom noise-cancelling hörlurarna som delades ut.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Emirates underhållningssystem ICE

Foto: Jacob Molin

Vid stolen fanns en normal fjärrkontroll för att navigera genom underhållningssystemet men det gick även att använda den trådlösa fjärrkontrollen, då fick man dessutom upp en stor del av menyn direkt på den lilla skärmen.

En kul del är sektionen UK No 1 med alla titlar som någonsin legat på första plats på den brittiska hitlistan, sorterad per år.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Emirates underhållningssystem ICE

Foto: Jacob Molin

Måltider

Till Dubai serverades lunch efter avgång och uppe i luften inleddes måltidsserveringen med en cocktailservice. Jag beställde en gin & tonic som serverades med ett fat med nötter. En praktiskt detalj i businesstolen på Boeing 777 är att det finns ett litet cocktailbord i stolskonstruktionen så man slipper fälla upp det stora bordet.

Menyn fanns i stolsfickan vid ombordstigningen, vinlistan delades ut av flygvärdinnan tillsammans med välkomstdrycken. Vinlistan bestod av en champagne, två vita viner, två röda viner samt portvin. Övriga drycker fanns beskrivna i menyn med ett imponerande utbud för att vara business class. Tre apéritifs, tre ölsorter, tio cocktails, fyra whiskysorter, cognac, vodka, gin, rom samt fyra olika likörer. Och ovanpå det givetvis allehanda juicer och läskedrycker.

Kort efter cocktailen serverats togs beställning av mat. På flygningar från Skandinavien satsar Emirates på lokal mat och detta var tydligt i menyn. De två förrätterna hade en tydlig svensk koppling – silltallrik med senap och potatis eller svensk rökt biff med grönsaker och crème fraîche. Utöver detta fanns en soppa att välja som förrätt, en paprikasoppa. Jag bad om att få biffrätten men fick kort därefter höra att den var slut. Det fick bli soppan istället.

Det stora måltidsbordet fälldes fram och dekorerades med en vit duk. Därefter kom brickan med förrätten samt en skål med sallad. Två brödskivor samt smör och vinäger fanns på brickan och ytterligare bröd erbjöds från en korg. Naturligtvis erbjöds även vin, i en trevlig trådkorg som flygvärdinnan bar. Det enda flygbolag jag sett detta tidigare hos är Korean Air i deras business class och jag gillade konceptet redan då. Jag inledde med ett glas vitt vin. Soppan smakade bra och salladen kändes mycket fräsch. Inget att klaga på.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Förrätt och sallad

Foto: Jacob Molin

Det fanns tre val av huvudrätt – kyckling med potatis, lamb baharat (en arabisk lammrätt med cous cous) samt ett skandinaviskt alternativ, kräftragu med potatis och rostade morötter. Jag hade inledningsvis beställt lammrätten men fick även denna gång höra att mitt val var slut. Jag fick nöja mig med mitt andrahandsval, kycklingrätten. Huvudrätten smakade okej men var i övrigt inget särskilt, jag hade nog uppskattat lammrätten bättre med lite arabiska kryddor. Jag beställde ett glas rödvin denna gång och valde det toskanska vinet, Brunello di Montalcino, som skakade mycket bra. Påfyllning erbjöds samt ytterligare bröd.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Huvudrätten – kyckling

Foto: Jacob Molin

Utbudet av desserter inkluderade olika ostar, frukt, cheesecake samt en chokladtårta. Jag hade trott att jag skulle få presenterat vad som fanns för att sedan bli tillfrågad vad jag önskade, som är brukligt. Så skedde dock inte. Istället plockades hela mitt bord av efter jag meddelat att jag var klar med min huvudrätt. När jag själv frågade om dessert fick jag ett förvånat och ganska bryskt svar att de skulle se vad som fanns. En minut senare kom ett fat med cheesecake, det var tydligen vad som fanns kvar. Någon fråga om ost kom aldrig och jag orkade inte bry mig om att fråga. En kopp svart kaffe ville jag dock ha som serverades till min plats med mjölk, denna gång kom dock flygvärdinnan på sig själv och korrigerade misstaget självmant.

En liten chokladask från Godiva med två chokladbitar placerades slutligen på bordet och jag beställde ett glas whisky att avrunda lunchen med. Emirates erbjuder som sagt fyra olika sorter i business class – en single malt, två olika blended och en bourbon.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Dessert – cheesecake

Foto: Jacob Molin

Den sena lunchen var ganska omfattande och jag var mer än mätt när allt var klart, dock med en flygtid på drygt sex timmar hade jag uppskattat en andra måltid under flygningen, något lätt att äta en timme före landning. Med tanke på den sena ankomsttiden i Dubai vid klockan 22 blev det i senaste laget att äta middag efter ankomst för de av oss som skulle avsluta vår resa i Dubai. En smörgås och en skål med frukt eller liknande hade räckt bra. Den vänliga service managern ordnade dock fram ett fat med oliver, en skål med chips samt ett glas apelsinjuice.

Under hela flygningen erbjöds bra med drycker och det var inga problem att trycka på Call-knappen om man önskade något.

Service

Jag har nämnt det i tidigare tester, servicen är Emirates akilleshäl, att få den konsekvent. Detta blev tydligt även under denna resa. Under den trerätters måltidsserveringen fick jag inte mitt förstahandsval för någon av de tre rätterna, en situation en uppmärksam kabinpersonal hade sett till inte behövt hända. Den flygvärdinna som serverade i min rad hade dessutom en ganska tråkig attityd. Under resten av flygningen var hon betydligt mer glad i att plocka av mina glas än att erbjuda påfyllning, till den gräns att jag började hålla i mina glas när hon närmade sig. Kanske hade hon en dålig dag, vad vet jag.

Men Emirates kan leverera. Returflygningen var en av mina bästa businessclassflygningar på många år, en mer klockren och slipad service går nog inte att åstadkomma på ett flygplan. Inte ens i min mentala checklista över sådant jag brukar vara uppmärksam på i en premiumkabin kunde jag notera en enda miss. Jag tappade räkningen på hur många gånger jag blev tilltalad med namn och redan innan vi ens lämnat Dubai hade jag fått berätta om anledningen till min resa. Det kunde seriöst inte bli mer perfekt.

Emirates har gjort en imponerande resa senaste åren och det är ingen tvekan om att hårdvaran håller en god standard på de flesta håll. Men det gäller att även den mjuka produkten hänger med, vilket den inte helt och hållet gör. Detta var även något jag pratade med Emirates Sverigechef om i en intervju tidigare i år som berättade att de har kontinuerliga intiativ och projekt för att jobba med kundupplevelsen.

Sömn

Då detta var en dagflygning blev det inte mycket behov för sömn ombord, men jag tog en 30-minuters tupplur efter lunchen i stolen som får beskrivas som angled lie-flat. Horisontellt fully-flat är så klart trevligare, men i övrigt var det en bekväm sovkomfort, inget som helst att klaga på.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Stolen fälld för lite vila

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Endast en landningsbana var öppen på Dubais flygplats vilket innebar att vi tvingades cirkulera några varv utanför Dubai. Med en tidig avgång från Arlanda och en snabb flygtid kunde vi dock ändå landa kl 22.00, 25 minuter före tidtabell. Även landningen kunde vi följa via cockpitkameran, riktigt effektfullt med välupplysta Dubai.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Kabinen nedsläckt inför landning

Foto: Jacob Molin

Jag blev den första person att gå av och med hjälp av det Fast track-kort som delades ut före landning kunde jag använda en passkontroll helt utan kö. Väskorna kom väldigt snabbt och min prioritetstaggade väska var nr 6 på bandet. Väl godkänt på detta.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Ankomsthallen på Dubai flygplats terminal 3

Foto: Jacob Molin

Som businessclasspassagerare har man även tillgång till gratis limousineservice vid ankomst i Dubai. Efter tullfiltret går man till höger där det finns ett separat serviceområde för premiumpassagerare. Jag uppgav mitt namn och flygnummer för mannen vid disken som snabbt hittade mig i systemet. Han skrev ut en lapp som man sedan skulle ge till en taxikoordinator precis utanför. Addressen i Dubai anger man i förväg så denna stod redan på lappen. Jag satt i bilen på väg från flygplatsen mindre än 25 minuter efter landning, vilket är mycket imponerande.

Emirates Business Class Stockholm-Dubai

Servicecentret för Emirates limousine transfer

Foto: Jacob Molin

Slutsats

Emirates är ett fullservicebolag och det är hög kvalitet på det mesta. Allt från stolar till underhållningssystem, mat, dryck och lounger som alla håller en bra nivå för business class. Att få limousinetransfer i både Stockholm och Dubai även i business class är dessutom ett mycket bekvämt och problemfritt sätt att starta och avsluta sin resa. Emirates största utmaning ligger som sagt i servicen, att finna en jämn och konsekvent servicenivå genom hela flygbolaget. Även med utmärkta hårda produkter är det oftast just servicen och bemötandet man bär med sig i minnet när man går av.

8
Populäraste / senaste

  1. AlvinJeremar den

    Härligt repotage! Har själv flugit Business med Emirates några gånger och alltid lika härligt! Sist kunde jag dock inte utnyttja limo-servicen då jag inte bodde i Stockholm men för min kommande Hong Kong-resa ska jag absolut utnyttja det. Ser verkligen fram emot resan, B773 till DXB och sen A383 mellan DXB-HKG. 🙂

  2. erikom den

    Ttrevligt reportage som vanligt! Jag får tillbaka mina trevliga minnen från i julas när hela familjen (2 vuxna, 2 barn) blev uppgraderade på sträckan ARN-DXB. Vår minsta som var 3 år då försvann nästan i sin stol och vår 5-åring konstaterade att "det här är det bästa flygplan jag någonsin åkt med". Jag kunde bara hålla med 🙂

  3. Stefan62 den

    Mycket bra rapport!

    Jag förvånas dock lite över att de endast hade en servering på utresan…

  4. gus den

    Mycket bra rapport! Tråkigt avslut på middagen med desserterna! Intressant att de serverar bourbon! Vilken sort?

  5. johhenrik den

    Jag flög i Business med dem för första gången i måndags. Det var fantastisk service. Personalen var otroligt trevliga. Maten var jättebra och champagnen god. Jag sa till dem ang "just keep it coming" och det gjorde dem. 🙂

    Det var en riktigt riktigt bra business class-upplevelse. Bättre än First tycker jag, som kan bli lite för avskilt anerr jag under en dagflygning. Nåja, i-landsproblem deluxe på den fronten. 😉 Kommer flyga First med dem i morgon hem till Stockholm, så jag påbörjar midsommarfirandet på flyget. 😉

    Imorgon kommer jag också be om att få ett glas Veuve och ett glas Dom Perignon. Jag tror nämligen jag föredrar Veuve framför Dompa. 🙂 Deras Portvin och Cognac i First är svår att slå dock. 🙂

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×