Egyptair Business Class Boeing 777 Bangkok-Kuala Lumpur

Egyptair Business Class Bangkok-Kuala Lumpur – Med förbättringspotential

Bakgrund

En stor skillnad mellan Europa och Asien är det stora antalet flygbolag som flyger med så kallad fifth freedom rättigheter i Asien. Det innebär att flygbolaget trafikerar två eller fler destinationer under samma flygning där ingen av städerna ligger i flygbolagets hemmaland och där det finns möjlighet att boka biljett enbart mellan dessa städer. Ett exempel på detta är Egyptair som flyger sträckan Kairo-Bangkok-Kuala Lumpur där det är möjligt att flyga enbart mellan Bangkok och Kuala Lumpur.

Egyptair var ett flygbolag jag ännu inte hade testat och visade sig dessutom vara en av de billigaste alternativen på sträckan.

På flygplatsen

Egyptairs incheckning låg i incheckningsområde Q i avgångshallen på Bangkoks Suvarnabhumi flygplats och öppnade på minuten tre timmar före avgång klockan 12.20. Jag hade väntat mig möjligtvis en eller två incheckningsdiskar för detta sista hopp på den långa flygningen från Egypten så blev väldigt förvånad när så många som fyra diskar öppnades upp för avgången.

Egyptair Business Class Boeing 777 Bangkok-Kuala Lumpur

Egyptair check-in i Bangkok

Foto: Jacob Molin

Jag var den enda som väntade när incheckningen öppnade och blev följaktligen den första att bli incheckad vid businessdisken. Det var Thai Airways som skötte incheckningen med en ung man som jobbade vid min disk. Bakom sig hade han tre personer som noga följde vad som hände, jag misstänker att de var trainees.

Incheckningen var föredömligt vänlig och noggrann och säkerligen ville incheckningskillen inte bara göra ett gott intryck på mig utan även de tre kvinnliga trainees som stod bakom. Jag hade ett anslutningsflyg i Kuala Lumpur och fick boardingkort för båda flygningarna, väskan tagandes hela vägen och fick inte bara en röd prioritetstagg utan även en grön transfertagg som båda sattes fast preussiskt korrekt på bagagetaggen för optimal synlighet. Slutligen fick jag inbjudan till fast track kanalen vid säkerhetskontrollen samt inbjudan till loungen vilket föga förvånande var valfri Thai Airways Royal Silk lounge i terminalen.

Thai Airways Royal Silk Lounge, Bangkok Suvarnabhumi, D-pier

Thai Airways Royal Silk Lounge, Bangkok Suvarnabhumi, D-pier

Foto: Jacob Molin

Ingen kö alls vid fast track kanalen, både säkerhetskontrollen och passkontrollen var avklarade på under fem minuter. Sedan begav jag mig till den stora Thai Airways loungen i D-piren för sen lunch. Även ett besök i den nya Eva Air loungen hanns med som låg på behändigt avstånd från gaten. En riktigt trevlig lounge med bra mat och dryck och trevlig personal. Det är i sig inget fel på Thais lounger men alla ser ungefär likadana ut och det är positivt med lite omväxling.

Lounge: Thai Airways Royal Silk Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), D-piren

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Egyptair Business Class Boeing 777 Bangkok-Kuala Lumpur

Egyptairs Boeing 777-300ER vid gaten

Foto: Jacob Molin

Gate E1 användes för flyget till Kuala Lumpur och ombordstigningen hade redan påbörjats när jag anlände gaten knappt 50 minuter före avgång. Gateområdet var helt öde på passagerare men det visade sig senare inte vara riktigt så dramatiskt som det såg ut, passagerare som reste mellan Kairo och Kuala Lumpur tilläts gå av planet i Bangkok för att sträcka på benen och de flesta hade snarare inte återvänt till gaten än. Business class kabinen var helt tom när jag kom ombord men fylldes upp med en handfull passagerare minuterna efter. Det var ingen större svårighet att klura ut att de var transferpassagerare, alla hade ett Egyptair-klistermärke på sig. De flesta var för övrigt varken asiater eller egyptier utan européer, bland annat flera tyskar.

Två passagerarbryggor användes till planet och business class passagerare använde den första. En steward välkomnade vid ingången och visade mig till rätt mittgång men i övrigt var det ingen som tog någon större notis om min ankomst. Jag hittade snabbt min plats 09A, en fönsterplats på andra raden, lade upp mitt handbagage på hatthyllan och intog min plats där en kudde och filt väntade. Därefter följde ett antal minuter av spring i den främre kabinen av såväl den manliga pursern som flera flygvärdinnor utan att någon brydde sig särskilt om att jag satt där. Ingen kom fram för att hälsa eller erbjuda något att dricka. Inte heller erbjöds några tidningar.

Egyptair Business Class Boeing 777 Bangkok-Kuala Lumpur

Kabinen i Egyptairs business class

Foto: Jacob Molin

Efter närmare 20 minuter erbjöds i alla fall varma servetter följt av en välkomstdryck. Intressant med varma servetter snarare än varma handdukar, som brukar vara standard. Egyptair är ett alkholfritt flygbolag så ingen champagne innan avgång, istället erbjöds Hibiscus-te, vatten, eller en traditionell brunfärgad egyptisk dryck. Jag valde att smaka den egyptiska drycken vars innehöll flygvärdinnan inte riktigt kunde förklara. Drycken var trögflytande med en smak som påminde om dadlar. Den föll mig inte alls i smaken och jag valde till slut att lämna hälften av glaset.

Egyptair Business Class Boeing 777 Bangkok-Kuala Lumpur

Egyptisk välkomstdryck

Foto: Jacob Molin

Med låg beläggning kunde ombordstigningen slutföras i god tid före avgång och vi lämnade gaten redan 15 minuter före tidtabell. Flygningen inleddes med en bön till Allah följt av en säkerhetsvideo på engelska och arabiska. Flygtiden till Kuala Lumpur var beräknad till en timme och 45 minuter.

Stolen

Det var en Boeing 777-300ER som tog oss från Bangkok till Kuala Lumpur. Ombord fanns sju rader business class i en 2-3-2 konfiguration uppdelad i en större kabin med fyra rader mellan den första och andra dörren följt av en mindre kabin på tre rader bakom den andra dörren. Följaktligen fanns total 49 stolar. I den främre kabinen med 28 stolar var vi åtta passagerare.

Boeing 777-300ER är Egyptairs flaggskepp och stolen är riktigt rymlig med hela 76 tum (193 cm) benutrymme, väl tilltaget för att vara business class och snarare i närheten av benutrymmet i internationell första klass. Framför stolen fanns skärmen samt stolsfickan och det var givetvis helt omöjligt att nå stolsfickan utan att resa sig upp. I fällt läge blev stolen nästan helt platt men med en viss lutning, ungefär 160 grader. Stolen sjönk ned ganska lågt och gav bra avskildhet från grannen och övriga kabinen men under en längre nattflygning skulle jag uppskattat ett täcke och inte bara en enkel filt.

Egyptair Business Class Boeing 777 Bangkok-Kuala Lumpur

Utmärkt benutrymme i business class

Foto: Jacob Molin

Det största och egentligen enda riktiga problemet med stolen var att just min stol var trasig, mitt vänstra armstöd satt löst och tryckte man för hårt mot konstruktionen åkte hela armstödet ner till golvet.

Underhållningssystemet

Underhållningssystemet ombord var AVOD (Audio Videon On-Demand) och fungerade bra även om utbudet var begränsat. Menyn kändes omfattande när man navigerade runt första gången men efter ett tag insåg jag att de flesta filmer taggats med åtminstone två eller tre genrer vilket gjorde att de dök upp under flera olika kategorier. Det faktiska utbudet var klart mer begränsat än vad det såg ut.

Egyptair Business Class Boeing 777 Bangkok-Kuala Lumpur

Underhållningssystemet

Foto: Jacob Molin

Upplösningen via skärmen var dock fullt acceptabel och nästan alla titlar fanns på både engelska och arabiska. Under den korta flygningen tittade jag på en dokumentär om lyxshopping och försökte därefter följa flygningen via flygkartan som dock krånglade.

Jag lyckades inte hitta några hörlurar vid stolen så fick fråga en passerande flygvärdinna efter detta. Hon lovade kolla att kom tillbaka snabbt med ett par oanvända. Ganska enkla hörlurar utan någon som helst brusreducerande funktionalitet. Eftersom jag var den enda business class passagerare som gick ombord i Bangkok misstänker jag att de andra redan hade hörlurar eller inte brydde sig för den korta flygningen, men det hade inte skadat om någon faktiskt proaktivt erbjudit mig ett par.

Måltider

Uppe i luften serverades en kall måltid. Ingen meny delades ut och ingen valmöjlighet gavs. En duk lades på bordet och därefter delades måltiden ut för de som önskade äta, vilket jag gjorde. Även drycker erbjöds, enbart alkholfria förstås. Jag bad om ett glas apelsinjuice som ganska oinspirerande serverades i ett plastglas. Även kaffe och te erbjöds av flygvärdinnan.

Själva måltiden bestod av räkor med grönsaker och mozzarellaost som förrätt samt till huvudrätt någon form av kött med kall potatispuré. På brickan fanns även två brödskivor samt till dessert en chokladmoussetårta.

Egyptair Business Class Boeing 777 Bangkok-Kuala Lumpur

Lätt måltid i business class

Foto: Jacob Molin

Den kalla måltiden smakade helt okej men var inte något särskilt. Hade jag åkt motsvarande sträcka med exempelvis Thai Airways eller Malaysia Airlines hade jag i business class troligtvis fått en trerätters måltid med två eller tre val av huvudrätt, en påtaglig skillnad mot vad Egyptair erbjöd.

Senare blev jag erbjuden mer att dricka, både juice och kaffe.

Service

Två kvinnliga flygvärdinnor tog hand om måltidsserveringen, både var vänliga och artiga och hade alltid ett leende på läpparna när jag blev tilltalad. I övrigt gjorde personalen inget större intryck, det fanns ingen som helst proaktivitet eller genuint engagemang för mig som passagerare. Den manliga pursern som jobbade i det främre galleyt två rader framför min stol hade jag överhuvudtaget ingen kontakt med, jag vet egentligen inte ens vad han gjorde ombord under flygningen. På de flesta långflygningar brukar pursern passera genom business class kabinen för att hälsa på alla passagerare och kontrollera att allt fungerar och att alla är nöjda, inget liknande hände.

Inget särskilt gjordes heller för mig som guldkortsresenär, i alla fall inte vad som gick att märka. Inte heller blev jag vid något tillfälle tilltalad med namn, dock användes tilltalsordet Sir ett antal gånger.

Ankomst

I Kuala Lumpur var det dåligt väder vilket gjorde att vi fick cirkulera norr om flygplatsen i nästan 20 minuter innan vi fick tillåtelse att påbörja inflygningen. Med den tidiga avgången från Bangkok hade vi god marginal och trots det dåliga vädret kunde vi landa i Kuala Lumpur enligt tidtabell klockan 18.20 lokal tid.

Egyptair Business Class Boeing 777 Bangkok-Kuala Lumpur

Kuala Lumpur International Airport (KLIA)

Foto: Jacob Molin

Det tog en stund för passagerarbryggorna att komma på plats och jag stod under tiden och väntade vid den främre dörren bredvid pursern samt en steward. Precis som under flygningen togs ingen större notis av mig, inget småprat och ingen ögonkontakt för att bekräfta att jag fanns i deras närhet.

Slutsats

Egyptair kommer nog inte bli mitt förstahandsval framöver och framförallt handlar det om service och bemötande, lite synd då den nya långdistansstolen faktiskt är riktigt behaglig med utmärkt benutrymme. Men servicen lämnade stor potential för förbättring, framförallt med det ointresse som jag upplevde vid lite för många tillfällen under flygningen. Och även om man kan klara sig utmärkt utan alkohol så visst är det trevligt med ett glas vin till maten på en långflygning i business class.

Inga kommentarer än, bli den första!

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×