Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong – Ett av Asiens guldkorn

Bakgrund

Cathay Pacific är ett flygbolag med bas i Hong Kong men som till stor del marknadsför sig som ett internationellt flygbolag. De flyger enbart med större flygplan som Boeing 747, Boeing 777 och Airbus A330/A340 medan deras dotterbolag Dragonair tar hand om kortare flygningar till Kina och destinationer i östra Asien med en blandning av större och mindre flygplan.

Cathay Pacific har vunnit många priser för sina premiumprodukter som generellt anses ligga bland de bästa. Vi bestämde oss för att testa deras första klass på en flygning mellan Manila och Hong Kong.

På flygplatsen

En trafikolycka på vägen mellan centrala Manila och flygplatsen höll på att ställa till med problem men en smart och hjälpsam chaufför lyckades sicksacka till närmsta avfart och ta en alternativ väg. Jag hade som tur var avsatt gott om tid för flygplatstransfern och anlände Ninoy Aquino-flygplatsen strax före klockan 9, ännu med två timmar och 15 minuter kvar till avgång.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Den mörka avgångshallen i Manila terminal 1

Foto: Jacob Molin

Cathay Pacific använder terminal 1 på flygplatsen, den äldsta av de nu fyra terminalerna och utan tvekan den värsta. Terminalen är liten, mörk, trång, gammal och sliten, den har vunnit flera utmärkelser som världens sämsta flygplatsterminal. Någon stjärnglans handlar det knappast om och den är verkligen inte rolig att besöka, dock ska väl nämnas att terminalen i alla fall fungerar, åtminstone gjorde den det under detta besök, det var egentligen inga köer någonstans.

Cathay Pacifics incheckning låg längst in i avgångshallen, alldeles bredvid säkerhetskontrollen, och hade fem diskar öppna. Det fanns en dedikerad förstaklassdisk där jag snabbt blev incheckad av en ung kvinna. Jag hade redan innan avresa förbokat sittplats och processen gick därför mycket snabbt. Väskan taggades till Hong Kong med en blå prioritetstagg och jag fick en inbjudan till Cathay Pacifics lounge i transithallen.

I Filippinerna måste man fortfarande betala flygplatsskatten på flygplatsen, 550 peso, vilket motsvarar ungefär 80 kronor. Efter att ha fått den stämpel jag behövde från kassan kunde jag passera passkontroll och säkerhetskontroll. Den sistnämnda var mycket noggrann, inte särskilt förvånande med tanke på säkerhetsläget i Filippinerna.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

En av de gamla avgångstavlorna

Foto: Jacob Molin

Manilas terminal 1 har åtskilliga lounger att välja mellan, i alla fall på pappret. I praktiken handlar det om små fyrkantiga rum där alla lounger ser ungefär likadana ut med undantag för färgen på stolarna och minimala skillnader i mat och dryck. Även Cathay Pacific har en egen lounge i närheten av gate 2 med en businessdel och en förstaklassektion. Inte ens förstaklassdelen var något att bli exalterad över. Något snyggare stolar, färre människor och marginellt mer att äta. Vid 10-tiden fanns enkel frukostmat samt diverse drycker. Ville man ha kaffe var det snabbkaffe med varmt vatten som gällde, någon ordentlig kaffemaskin gick inte att finna. Dock med tanken på standarden i den allmänna transithallen är det fortfarande ordentligt mycket bättre att få slå ihjäl sin tid i en avskild lounge än i de allmänna utrymmena.

Cathay Pacific First Class Lounge, Manila, Terminal 1

Cathay Pacific First Class Lounge, Manila

Foto: Jacob Molin

Lounge: Cathay Pacific First Class Lounge, Manila Ninoy Aquino International (MNL), Terminal 1

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Då jag inte var särskilt imponerad av loungeutbudet men desto mer spänd på att komma ombord gick jag till gaten redan en timme före avgång. Terminal 1 är Y-formad och gaten till Hong Kong låg längst ut i ena piren, en våning ner i ett område som delades med tre andra lounger.

Dokumentkontroll skedde vid ingången till gate 12 och därefter fanns en separat väntehörna för passagerare i business class och first class. Ombordstigningen startade 30 minuter före avgång med prioritet för passagerare som behövde assistans följt av första klass och business class. En passagerarbrygga användes till flygplanets andra dörr där en flygvärdinna mötte upp. När hon såg mitt boardingkort med den röda förstaklassfärgen markerad ropade hon på en kollega som genast kom och mötte upp, eskorterade mig genom den främre businessclasskabinen till första klass som låg längst fram i flygplanet. Jag hade ingen jacka som behövde tas om hand men däremot fick jag hjälp med mitt handbagage. Då det inte finns några hatthyllor i första klass placeras allt handbagage under ottomanen framför stolen.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Cathay Pacifics förstaklasskabin på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Kabinen gav ett bra första intryck. Designen i första klass är mycket trevlig med en varm färgsättning och en ganska behaglig och harmonisk atmosfär. Interiören är minimalistisk i sin utformning vilket faller mig personligen väl i smak. Under ombordstigningen var dessutom några av ljuseffekterna i taket påslagna.

Efter jag intagit min plats blev jag erbjuden en varm handduk följt av en välkomstdryck, jag beställde ett glas champagne att dricka. Champagnen som serverades var Amour De Deutz Brut 2002. Inledningen på flygningen kändes annars något stökig, personalen var stressad och upptagna med att få klart alla förberedelser före avgång och det blev inte alls den varma och avslappnade upplevelse som brukar inleda en flygning i första klass. Personalen var annars  vänlig och kom fler gånger och erbjöd påfyllning av champagneglaset, men det blev inget småprat.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Champagne och varm handduk före avgång

Foto: Jacob Molin

Ytterligare två passagerare anlände till första klass innan dörrarna slutligen stängdes, en kinesisk man i 02A och en australiensk man i 02D.

Pushback fem minuter före avgång men därefter följde en oändlig väntan på att få komma iväg. Det var vissserligen bara fyra flygplan före i kön men däremot ett oräknerligt antal som skulle landa som tydligen fick prioritet. Det tog nästan 45 minuter innan vi kunde komma iväg, en väntan som blev om inte ännu mer påfrestande med all champagne före avgång. Jag var inte den enda som behövde rusa mot toaletterna när skylten släckts uppe i luften. Flygtiden till Hong Kong låg på en timme och 40 minuter.

Stolen

Detta var inte min första flygning i Cathay Pacifics första klass men däremot min första i en av deras Boeing 777-flygplan. Kabinen på dagens Boeing 777-300ER bestod av två rader med en imponerande 1-1-1 konfiguration vilket innebar endast sex stolar. Detta måste vara en av de mest ambitiösa kabinkonfigurationer i industrin, de flesta brukar åtminstone ha 1-2-1 med fyra stolar i bredd i första klass.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Cathay Pacifics förstaklasstol

Foto: Jacob Molin

Sviten i sig erbjöd massivt med utrymme, det vore synd att säga att man satt inklämd ombord. Benutrymmet låg på 81 tum och stolen var mycket bred, hela 33 tum, man kunde utan problem förvara både tidningar och magasin bredvid sig i stolen utan att det blev trångt. Stolen var faktiskt uppdelad i två delar, en huvuddel samt en sidodel, som båda manövrerades separat. Det gick alltså att fälla huvudstolen medan sidodelen var kvar i ett uppfällt läge, praktiskt om man exempelvis ville använda denna del som avlastning. Längs med fönstret fanns en lång mörkbrun panel och bredvid stolen ordentligt med förvaringsutrymmen för tidningar, hörlurar och mindre tillhörigheter. Vid stolen, precis bredvid skärmen, fanns dessutom en personlig garderob, speciellt praktisk under nattflygningar när man byter om till pyjamas.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Stolskontroll och fjärrkontroll

Foto: Jacob Molin

Generellt så gillar jag Cathay Pacifics förstaklasstol. Den är elegant, rymlig och alldeles lagom privat. En viss avskärmning finns mot kabinen och övriga passagerare men utan att man behöver känna sig instängd. I fällt läge blir stolen helt horisontellt platt och ger en god sovupplevelse.

Sviten var i övrigt exakt samma som den jag tidigare hade testat på ett Boeing 747-flygplan. Vilken av de två man föredrar är nog individuellt, personligen gillar jag nog Boeing 747 bättre då kabinen längst fram i nosen är större och rymligare och dessutom har den ett litet bord i mitten av kabinen där tidningar och magasin finns under flygningen och som även kan användas som en självserveringsbuffé mellan måltiderna på längre flygningar.

Underhållningssystemet

Cathay Pacifics underhållningssystem kallas Studio CX och är ett AVOD system (Audio Video On-Demand) med ett bra utbud av filmer, TV-serier, musik, spel och info om flygningen och flygbolaget. Både ljud och bild var till full belåtenhet och bra noise-cancelling hörlurar erbjöds i första klass. Under flygningen tittade jag på två avsnitt av TV-serien Friends.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Cathay Pacifics underhållningssystem Studio CX

Foto: Jacob Molin

Måltider

Menyn delades ut redan före start och var en stor, nästan A4-formad broschyr med ett snyggt konstnärligt omslag. En separat dryckeslista delades också ut i samma format föreställande ett cocktailglas. Till Hong Kong serverades vad man kallade ”refreshments” som i praktiskt mening innebar en trerätters lunch med tre val av huvudrätt.

Drinklistan hade samma omfattande utbud som på långflygen med champagne, två vita viner, tre vita viner, portvin, öl, två signaturdrinkar, samt oräknerliga aperitifs, cocktails, whiskies och likörer. Givetvis fanns även allt man kunde förvänta sig av läsk och juicer samt kaffe och åtta olika tesorter.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Välkomstkort från kabinpersonalen

Foto: Jacob Molin

På grund av den korta flygtiden togs beställning av mat och dryck redan på marken och väl skylten med säkerhetsbältet släckts efter start började serveringen ganska omgående. Det stora bordet fälldes fram följt av en mycket elegant dukning med en stor vik duk. Cathay Pacific är verkligen världsklass när det gäller presentation som är väl i nivå med en bättre restaurang, exempelvis kommer brödet i en riktig brödskål med en linneservett.

En annan kul detalj är det välkomstkort som placeras på bordet, signerat av de personer som jobbar i första klass med tillönskan om en trevlig flygning och en trevlig vistelse ombord. Viola och Carol hette de två flygvärdinnor som serverade mig under flygningen. Kanske en parantes i sammanhanget men ändå en kul detalj som inte minst särskiljer upplevelsen från konkurrenterna.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Mycket elegant dukning

Foto: Jacob Molin

Förrätten bestod av ett fräscht fruktfat med bland annat ananas och melon. Detta är ett koncept som jag tidigare upplevt på andra flygbolag i Asien, som förrätt eller efterrätt på kortare flygningar. Jag beställde även ett glas rödvin att dricka, det fanns tre att välja mellan och valet föll på det italienska vinet från Toscana, Castello di Gabbiano Alleanza 2008 som smakade mycket bra.

Det fanns tre val av huvudrätt – lammkotlett med rostad potatis och grönsaker, bräserade räkor med bambuskott och jasminris, samt tomat och spenattortellini. Jag valde det första alternativet, lammet, som var ett toppenval. Lammrätten smakade fantastiskt, perfekt tillagad och var dessutom riktigt snyggt presenterad. Vid sidan om den stora tallriken kom dessutom en liten skål med pepparsås som gav rätten extra smak. Jag blev samtidigt erbjuden påfyllning av vinglaset samt ytterligare bröd till brödskålen.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Huvudrätten – lamm

Foto: Jacob Molin

Därefter plockades bordet av och desserten anlände som var en aprikos och mandeltårta med vispgrädde. God men mäktig. Jag beställde också en kopp kaffe att dricka och till denna kom en liten skål med chokladpraliner. Kaffet var starkt och fylligt, precis som jag föredrar det. Slutligen noterade jag att Johnnie Walker Blue Label fanns i drinklistan, en av mina favoriter, ett glas Blue Label beställdes därför in till kaffet. Efter en god men ganska mastig lunch var det gott att bara luta sig tillbaka, låta magen lugna ner sig och njuta av upplevelsen. Senare blev jag även erbjuden påfyllning av såväl kaffe som whisky.

 

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Kaffe, dessert och chokladpraliner

Foto: Jacob Molin

Service

Jag brukar generellt ge höga betyg till Cathay Pacifics personal och servicen ombord. Servicen är korrekt och artig och serveringen för det mesta välkoordinerad, men det som särskiljer Cathay Pacific från många andra flygbolag i Asien är värmen och omtänksamheten hos personalen. Som passagerare får man en känsla av att personalen bryr sig om ens välbefinnande och många gånger finns möjlighet till lite småprat. Många vet dessutom hur de ska hantera denna del, att få konversationen att flyta på utan att det varken blir konstlat eller för personligt.

På denna flygning var det kanske främst den korta flygtiden som ställde till med problem. Personalen var vänlig men det mesta fokuset låg på att hinna med allt det praktiska före och under flygningen. Det var egentligen inte förrän serveringen var över som personalen kunde stressa ner och ge det avslappnade och personliga bemötande som brukar vara norm ombord.

I övrigt var nog allt så bra det kunde bli, efter omständigheterna, med en väl utförd servering och koordinering. Den faktiska flygtiden låg på en timme och 40 minuter men trots detta kunde jag äta mig igenom hela måltiden i lugn och ro. Tempot var effektivt utan att det i något läge kändes stressad. Men för en perfekt förstaklassupplevelse ska man förstås helst välja en betydligt längre flygning.

Ankomst

Under inflygningen till Hong Kong visades såväl ankomstinfo som gater för aktuella anslutningsflyg på alla skärmar i kabinen. Det var många som skulle resa vidare, inte bara inom Asien utan även mot Europa och USA.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Inflygning mot Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Klockan 13.20 tog vi mark på Hong Kongs flygplats, helt enligt tidtabell. Som förstaklasspassagerare kunde jag gå av via den främre dörren och blev en av de första att gå av. Ganska lång kö vid passkontrollen där det dessvärre inte finns någon fast track-kanal för premiumpassagerare, för något flygbolag. Prioritetsbagaget kom först på bagagebandet men däremot utan någon särskild prioritet mellan business class och första klass.

Efter att ha hämtat ut bagaget besökte jag för första gången Cathay Pacifics ankomstlounge som heter kort och gott ”The Arrival”. En väl undanskymd lounge som ligger i närheten av flygplatståget. De flesta vet nog inte ens om att den finns och många missar säkert loungen när de går förbi, men den är faktiskt värd ett besök. Liten i storlek men med trevlig personal, en hyfsad självserveringsbuffé samt en förvånansvärt bra à la carte-meny med möjlighet att beställa olika varma rätter. Efter en ordentlig måltid på flyget nöjde jag mig dock med lite frukt samt en kopp kaffe.

Slutsats

Cathay Pacifics första klass är en av de bästa i industrin. Utmärkt mat och dryck, snygg presentation och en vänlig och uppmärksam service, även om denna flygning inte kunde matcha det fulla servicekoncept som erbjuds på långflygningar. I övrigt en snygg kabin och en stol som är ganska lagom privat. Även om det var ett kortare hopp och inte riktigt den spektakulära upplevelse man får på en längre flygning var jag en mycket nöjd resenär när jag gick av.

6
Populäraste / senaste

  1. micsjo den

    Deutz Amour? Jag skulle flyga Cathay enbart för det. Galet bra champagne! Hela huset Deutz har fantastiska champagner men Amour är grymt.

  2. swede77 den

    klockrent reportage

  3. matsson den

    Trevlig recension, känns bra attöverföra USDM till Oneworld och utnyttja CX First !!!

  4. johisco den

    Grym recension!

    Kanske bara är jag iofs men vinnörd som jag är så skulle det vara kul om vinlistan fotades/alt skrevs ner. Är grymt nyfiken på vilka viner olika bolag kör.

  5. senator den

    Tyvärr höll inte Cathay måttet i mina ögon på min resa i februari. Jag håller på sammanställa min resa snart..

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×