Brussels Airlines Business Class Bryssel-Dakar

Brussels Airlines nya Business Class Bryssel-Dakar

Bakgrund

Detta är den andra flygningen på en resa från Stockholm till Afrika, en eftermiddagsflygning från Bryssel till Dakar med möjlighet att testa Brussels Airlines nya business class produkt på Airbus A330.

Brussels Airlines har ett omfattande nätverk till Afrika, drygt 20 afrikanska destinationer trafikeras från hubben i Bryssel. Fokus ligger på de fransktalande länderna i västra och mellersta Afrika där i stort sätt samtliga huvudstäder finns med på linjekartan. Den nuvarande terminalstrukturen på Bryssels flygplats är också anpassad för att skapa smidiga anslutningar mellan kontinentala Europa och långflygen. Brussels Airlines gör nu även en satsning på att knyta ihop Afrikalinjerna med de nya linjerna till New York och Washington i USA.

Under 2012, i samband med den nya linjen till New York, lanserades den nya helt horisontella business class stolen. Numera är samtliga flygplan av typen Airbus A330 utrustade med de nya stolarna.

På flygplatsen

Att byta flyg i Bryssel var enkelt. Nästan alla Brussels Airlines långdistansflyg avgår från det som kallas T-piren, området längst ut i A-piren som under förmiddagen och tidig eftermiddag skärmas av och görs om till ett non-Schengenområde. Flyget från Stockholm parkerade vid A-piren och väl inne i terminalen var det bara en kort promenad för att komma till änden av A-piren där det var kontroll av passet in till T-piren. Boardingkort för flyget till Dakar hade jag fått redan i Stockholm och någon säkerhetskontroll behövde jag aldrig passera i Bryssel.

T-piren består av sex gater, och det är i princip allt som finns där. Precis före passkontrollen finns en taxfreebutik där man också förvarnar alla resenärer att det är sista möjligheten att göra några inköp i Bryssel, det enda som finns av allmänna passagerarfaciliteter i T-piren är ett litet kafé.

Brussels Airlines Sunrise Lounge, Bryssel

Brussels Airlines Sunrise Lounge, Bryssel

Foto: Jacob Molin

För passagerare i business class finns dock även en lounge i T-piren och det är en av de bästa i Bryssel. Sunrise Lounge är en ljus och modern lounge med en fin utsikt och en lite udda Afrikainspirerad inredning. Trots att sex Airbus A330 plan skulle avgå inom loppet av en timme var det gott om plats i loungen och jag hade inga svårigheter att hitta en egen sittgrupp där jag kunde koppa av med en kopp kaffe.

Lounge: Brussels Airlines Sunrise Lounge, Bryssel National/Zaventem (BRU), T-piren (non-Schengen)

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

30 minuter före avgång påbörjades ombordstigningen vid gaten T67 som låg alldeles utanför loungen. Det fanns en separat kö för passagerare i business class och jag blev den första att gå ombord. Endast en passagerarbrygga användes till planet, till den andra dörren vilket innebar en vänstersväng för att komma till businessclasskabinen. Vid ingången blev jag välkomnad av en vänlig flygvärdinna som visade mig till min plats 05K och erbjöds sig därefter att ta min jacka.

Businessclasskabinen gav ett mycket positivt första intryck. Planet kändes nytt och fräscht och inredningen var modern och genomtänkt. Det som redan vid ombordstigningen gjorde intryck var de moderna LCD-skärmarna framför varje stol, något som kom att bli en favorit under hela flygningen.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Dakar

Brussels Airlines businessclasskabin innan avgång

Foto: Jacob Molin

Efter att jag kommit på plats blev jag erbjuden något att dricka, man kunde i princip beställa vad som helst i dryckesväg men jag tog traditionsenligt ett glas bubbel. Champagnesorten som serverades ombord var Laurent Perrier. Innan avgång delades även necessärer ut samt hörlurar. Tidningar och magasin hämtade man själv från bardisken längst fram i business class kabinen.

Ytterligare påfyllning av champagneglaset erbjöds medan alla formaliteter slutfördes. Klockan 11.30 lämnade vi gaten, enligt tidtabell, och efter en säkerhetsvideo visats på skärmarna satte vi kurs mot Afrika.

Flyg SN 205 hade två destinationer. Första stoppet var Dakar i Senegal där jag skulle gå av, därefter skulle flyget fortsätta söderut till Guineas huvudstad Conakry. Flygtiden till Dakar hade beräknats till fem timmar och 50 minuter och det sista hoppet beräknades ta strax över en timme.

Det var förvånansvärt låg beläggning till Dakar, i business class var vi endast fem passagerare som delade på sju rader. En stor skillnad mot returflygningen som var helt full. Men få passagerare brukar betyda bättre service.

Stolen

Brussels Airlines har gått i Swiss och Finnairs fotspår och valt ett business class upplägg där stolarna i placerats i ett sicksackmönster med stolskombinationer som passar både ensamåkande passagerare och resenärer som har ressällskap.

Ombord på Airbus A330 flygplanen ligger business class kabinen längst fram mellan den första och andra dörren. Totalt finns 30 stolar uppdelade på sju rader och konfigurationen är växelvis 1-2-1 och 2-1-2.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Dakar

Stolen i Brussels Airlines business class

Foto: Jacob Molin

Vilken stol man föredrar beror på hur man reser men enkelstolarna har generellt betydligt mer utrymme och har dessutom två avlastningsbord på vardera sida av stolen där man kan förvara glas, tidningar och andra personliga tillhörigheter. Väljer man en stol vid ett dubbelpar har man också ett avlastningsbord men detta är betydligt mindre.

I nedfällt läge blir stolen helt horisontellt platt. För att effektivt nyttja utrymmet ombord är det ytan under den framvarande personens avlastningsbord som används för att få rum med den avlånga sängen, därav anledningen till att stolarna i kabinen är placerade i ett sicksackmönster. Man ”stjäl” alltså plats från personen framför.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Dakar

Stolskontroll

Foto: Jacob Molin

Upplägget fungerar bra. Stolen är rymlig och behaglig, ytan har disponerats väl och det är gott om benutrymme. Däremot är det inte mycket plats för att komma in och ut från stolen, vilket blir extra tydligt när stolen är helt fälld och det krävs lite akrobatiska övningar för att komma ut i mittgången.

Underhållningssystemet

Skärmen i business class var den kanske största överraskningarna på flygningen. Jag gillade verkligen den 15,3 tum stora LCD-skärmen framför stolen med den utmärka upplösningen och färgåtergivningen. I kombination med de brusreducerande hörlurar som delades ut gav det en mycket bra TV-upplevelse ombord. Den enda nackdel med LCD-skärmar är de reflexer som blir från andra ljuskällor, på dagflygningar är det  nödvändigt att dra ner fönsterskydden för att kunna titta på skärmen med belåtenhet.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Dakar

Skärmen i business class

Foto: Jacob Molin

Skärmen var touch-screen, dvs man kunde navigera runt direkt på skärmen. Det var dessutom kul med de rullistor som fanns i menyerna, ungefär som att scrolla runt med musen i ett dataprogram.

Utbudet av filmer och TV-serier var helt OK. Jag tittar gärna på dokumentärer när jag reser och hittade bland annat en dokumentär om Bondbilar och en om Wallis & Futuna, en av de Söderhavsländer jag ännu inte besökt. Ville man se på Vänner var det dock fransk dubbning som gällde med textning på holländska, vilket var en upplevelse i sig. All fokus låg på film och TV, utbudet av musik och spel var i stort sätt obefintligt.

Måltider

Efter avgång från Bryssel serverades lunch ombord. Menyer delades ut och serveringen inleddes med kanapéer, nötter och valfri dryck. Jag beställde en gin & tonic samt ett glas vatten. Under tiden passerade Frankrike utanför fönstret med en fantastisk utsikt över ett sommarvackert Paris. Det var inte ett moln på himlen och det gick enkelt att se de olika terminalerna och satelliterna på CDG-flygplatsen.

En vit duk lades på bordet och därefter serverades förrätten, ett val mellan anka eller ål. Jag är en stor fantast av anka så det var ett enkelt val. Ankan serverades med hallon, bönor och sås och smakade mycket bra. På brickan fanns även en skål med sallad samt vinägrett och smör. Kabinpersonalen erbjöd bröd från en korg.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Dakar

Förrätt och sallad

Foto: Jacob Molin

Dryckesutbudet ombord bestod av champagne, två röda och två vita viner, ett specialvin som på denna flygning var ett belgiskt vitt vin, två ölsorter, ett bra utbud av spritsorter samt alkoholfria drycker. Jag testade ett italienskt rödvin till maten, Vitiano Falesco 2010 från Umbrien, som jag korrekt fick provsmaka medan flaskan hölls upp. Det smakade inte alls så dumt och fungerade bra med maten.

Det fanns tre val av huvudrätt – biff med rostad potatis, torskfilé med potatis och spenat, samt ravioli med parmesansås. Det mesta lät tilltalande men efter noga övervägande föll valet på det första alternativet. Biffrätten var mycket god och i en separat skål serverades pepparsåsen som var kryddstark men gjorde sig utmärkt med köttet. Ytterligare vin erbjöds samt mer bröd.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Dakar

Huvudrätt

Foto: Jacob Molin

Bordet plockades av och därefter passerade en dessertvagn med tre sorters ostar, frukt samt dessert som plockades ihop av kabinpersonalen efter önskemål. Jag ville testa måltiden i sin helhet och bad därför att få en bit av samtliga tre ostar som lades upp på en tallrik tillsammans med vindruvor och nötter. Bröd erbjöds från en korg till osten. Även desserten hamnade på mitt bord, en kokosmoussebakelse med passionsfrukt som var god men ganska liten. Slutligen beställde jag ett glas portvin samt en kopp svart kaffe. Till kaffet erbjöds belgiska chokladpraliner från Neuhaus.

Det blev många olika saker samtidigt och avlastningsbordet kom väl till användning för att få plats med alla fat, glas och koppar. Det hade blivit trångt att få rum med allt på det ordinarie måltidsbordet. Slutligen avrundade jag måltiden med en whisky, de två som fanns att välja mellan var Glenlivet och Johnnie Walker Black.

Måltiden var en mycket positiv överraskning. Totalt blev det fem olika rätter och allt smakade mycket bra med intressanta valmöjligheter och god kvalitet. Snygg presentation av maten och bra finess på serveringen. Ska jag nämna något negativt så är det att serveringen var lite för utdragen. Visst är det skönt att kunna njuta av måltiden på en längre dagflygning, men det blev tidvis något lång väntan mellan rätterna.

Under resten av flygningen fanns en självserveringsbar längst fram i kabinen där man kunde hämta frukt och nötter samt de chokladpraliner som blivit kvar efter måltidsserveringen. Där fanns även vatten och champagne.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Dakar

Självserveringsbuffén

Foto: Jacob Molin

En timme före landning erbjöds drycker samt Destrooper glass. Jag beställde även en kopp kaffe för att piggna till.

Service

Servicen ombord var vänlig och uppmärksam, allt gjordes korrekt men personalen var samtidigt både trevliga och avslappnade. I stort en behaglig atmosfär och det fanns inte mycket att klaga över. De flesta i besättningen verkade ha flamländska som förstaspråk men talade både utmärkt engelska och franska.

Sömn

Men en tidig start på dagen var det skönt att få lite vila ombord. Stolen var skön att sova och vila i och det fanns flera förval på stolskontrollen för att hitta passade positioner. Dock var det som tidigare nämnts något trångt att komma ur stolen när den var helt fälld med den smala korridoren ut till mittgången.

Ankomst

Inflygningen till Dakar gjordes från söder vilket innebar en cirkelflygning runt Kap-Verdehalvön med många intressanta vyer. Före landning kom även en sista överraskning, en avskedsgåva från kabinpersonalen i form av en Neuhaus chokladask i en röd shoppingpåse. Knappast det billigaste som finns på marknaden och pralinerna visade sig senare vara förödande goda med exakt en pralin av varje sort som finns i Neuhaus standardsortiment.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Dakar

Avskedsgåva i form av en Neuhaus chokladask

Foto: Jacob Molin

Klockan 15.30 tog vi mark på Aéroport International Léopold Sédar Senghor utanför Dakar, tio minuter före tidtabell. Precis som många afrikanska flygplatser saknar Dakar passagerarbryggor vilket innebar en bussfärd till terminalen. Business class passagerare fick gå av först och fick åka med en separat buss till terminalen, vilket hade den stora fördel att vi var bland de första till passkontrollen och slapp köa.

Brussels Airlines Business Class Bryssel-Dakar

Utrikesterminalen på Dakars flygplats

Foto: Jacob Molin

Ankomsthallen var sliten och hade inga skärmar som visade vilket av de två bagagebandet som användes för vilken flygning, så det var bara att själv börja läsa på bagagetaggarna. Brysselväskorna kom så småningom på det högra bandet, inte i preussisk prioritetsordning men min väska kom i alla fall tidigt på bandet. Efter ankomsthallen röntgades allt bagage innan jag slutligen kunde gå in i Senegal.

Två tips jag hade fått från rutinerade Afrikaresenärer var att aldrig acceptera hjälp av främmande personer på flygplatsen samt att alltid ha flygplatstransporten ordnad i förväg. Jag hade redan kollat med hotellet som visade sig erbjuda en gratis transferservice från flygplatsen och direkt efter tullfiltret hittade jag hotelldisken där jag fanns föranmäld på en lista. Mycket smidigt. Att fajtas med taxichaufförerna utanför terminalen hade dock varit en mindre rolig upplevelse.

Slutsats

Brussels Airlines nya business class produkt var en mycket positiv upplevelse. Bra stol och hårdvara med utmärkta skärmar men också god mat och utmärkt service. Att flyga till Afrika är dock alltid en lite speciell upplevelse och inte sällan en kulturkrock om man kommer från Skandinavien.

12
Populäraste / senaste

  1. Stefan Sandström den

    De har rejält ändrat sin Business 2ggr på 10år. Det är fakiskt lite imponernade. Kan inte på rakarm säga något annat bolag som gjort det?.

    Å andra sida satt de ju med bara 3st A330 väldigt länge 🙂

  2. megaflyer den

    En bild säger mer än tusen ord! Tack för trevlig läsning och många fina bilder.

  3. Johan Rebel den

    Trevligt med en chokladask som avskedsgåva, men kanske mindre lämpligt vid ankomst till ett tropiskt u-land. Chokladen lär ha smält innan man ens har lämnat flygplatsen.

    Johan

  4. aminchini den

    Riktigt trevlig läsning! Smarta stolar dessutom.

  5. jonw den

    Nja, Brussels har ju också växelvis, men 1-2-1 och 2-1-2, så ingen större skillnad där.
    Men seatpitchen ser klart mindre ut.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×