Brussels Airlines Business Class Stockholm-Bryssel

Brussels Airlines Business Class Stockholm Bromma-Bryssel

Bakgrund

Detta är den första flygningen på en längre resa från Stockholm till Afrika, en morgonflygning med Brussels Airlines till Bryssel. Resan gjordes i deras business class, som Brussels Airlines kallar b.business, på en Avro RJ-100.

På flygplatsen

Brussels Airlines är ett av de handfull internationella flygbolag som trafikerar Bromma flygplats strax väster om Stockholm som har den stora fördelen med sin närhet till Stockholm city. Som innerstadsboende kunde jag beställa taxi en timme och tio minuter före avgång och ändå ha gott om tid på flygplatsen och lite marginal för eventuella trafikstörningar på vägen.

Två diskar var öppna för Brussels Airlines på Bromma flygplats, en för business class och passagerare med vissa bonuskort och en för ekonomiklasspassagerare. Kön till ekonomiklassdisken var väldigt lång men till businessdisken var det bara en person före.

Brussels Airlines Business Class b.business Stockholm-Brussels

Brussels Airlines check-in på Bromma flygplats

Foto: Jacob Molin

Det var Malmö Aviation som skötte incheckningen för Brussels Airlines på Bromma. Mannen vid business disken var mycket vänlig och checkade in både mig och min väska hela vägen till slutdestinationen. Det märktes dock att han inte var riktigt van vid att jobba med ett internationellt bolag. Han missade att sätta en prioritestagg på min väska och när jag frågade efter en behövde han dubbelkolla med kollegan bredvid om det var enligt reglerna, detta trots att jag både reste i interkontinental business class och hade ett Star Alliance guldkort. Lite anmärkningsvärt kan tyckas, i synnerhet då jag checkade in vid business disken.

Brussels Airlines använder normalt Malmö Aviations lounge The Yellow Room. Denna är dock bara öppen på vardagar och då denna flygning skedde en helgdag fick jag klara mig utan lounge, vilket med den tidiga avgången dock inte var något stort problem.

Ombordstigning och första intryck

Klockan 06.10, öppnade säkerhetskontrollen och en kvart senare påbörjades ombordstigningen vid gate 4, redan en halvtimme före avgång. Passagerare i business class eller med guldkort kunde gå ombord när de önskade men i praktiken blev det ändå en lång kö vid gaten med alla passagerare som gick ombord samtidigt. Bromma flygplats saknar passagerarbryggor så det blev istället en kort men faktiskt riktigt behaglig promenad till flygplanet i morgonsolen.

Brussels Airlines Business Class b.business Stockholm-Brussels

Rampen på Bromma flygplats

Foto: Jacob Molin

Jag blev den första personen att gå ombord och hade förbokad plats 02A, en fönsterplats på andra raden. Efter jag intagit min plats blev jag erbjuden något att dricka, ett val mellan vatten eller apelsinjuice och dessutom serverat i ett riktigt glas. En trevlig gest, det är inte många flygbolag som erbjuder något att dricka före avgång i business class inom Europa. Däremot erbjöds det inga tidningar, varken vid gaten eller ombord.

Flygningen till Bryssel blev helt full, jag hörde till och med att det fanns två personer på standby. Bromma flygplats öppnar formellt först klockan 07.00 med hänsyn till flygplatsens grannar, därför blev det en ganska lång väntan i planet innan vi kunde taxa till startbanan. Före avgång gjordes den sedvanliga säkerhetsgenomgången med utrop på engelska, franska och flamländska samt en förinspelad version på svenska. Flygtiden till Bryssel hade beräknats till två timmar och tio minuter.

Stolen

Ombord på Avro RJ-100 planet fanns tre rader business class i en 2-3 konfiguration. Detta innebar lite större stolar än exempelvis Malmö Aviation som har 3-3 konfiguration i sina Avro-flygplan. I business class är mittensätet automatiskt blockerat vilket i praktisk mening innebär en 2-2 konfiguration och följaktligen att det är bättre att välja en plats på höger sida av mittgången för att få mer utrymme. Stolen i övrigt var en  traditionell intra-europeisk flygplansstol med ett benutrymme som var som förväntat.

Brussels Airlines Business Class b.business Stockholm-Brussels

Stolen i Brussels Airlines business class

Foto: Jacob Molin

Måltider

Uppe i luften serverades frukost med en varmrätt bestående av potatis, spenat och en äggrätt, något liknande äggröra fast i pajform. På brickan fanns även yoghurt, marmelad samt ett paket med goda belgiska mandelkakor. Varma bröd och croissanter erbjöds från en korg följt av juice, kaffe och te från serveringsvagnen. Jag tycker frukost är bland det tråkigaste att äta ombord på flygplan och i synnerhet i en premiumkabin, men frukosten hos Brussels Airlines smakade faktiskt riktigt bra. Ytterligare bröd erbjöds samt påfyllning av kaffekoppen.

Brussels Airlines Business Class b.business Stockholm-Brussels

Frukost i business class

Foto: Jacob Molin

Service

Två flygvärdinnor serverade ombord, båda verkade ha flamländska som modersmål men pratade även engelska och franska. Båda var mycket vänliga och artiga, dock gjordes inget försök att tilltala mig med namn.

Efter frukost serverats i business class fortsatte de båda vidare bakåt i kabinen för att servera frukost i b.flex (premium economy) och erbjuda mat och dryck till försäljning i b.light (ekonomiklass). Det innebar lite mindre fokus på oss längst fram halvtimmen efter frukostserveringen. Menyn för ekonomiklass fanns för övrigt även i min stolsficka och priserna såg förvånansvärt överkomliga ut.

Ankomst

Efter frukosten passade jag på att få lite vila efter den ganska tidiga uppgången och med många timmar resa framför mig. Rutten från Stockholm till Bryssel togs oss över Östergötland och Jönköping, vidare över sydvästra Sverige och Odense i Danmark och slutligen längs med holländska kusten ner till Belgien.

Punktlig inflygning till Bryssel strax före klockan 9. Det var många ombord som hade anslutningar och gaterna för dessa annonserades av kabinpersonalen innan landning. Det var säkert 20 olika destinationer som fanns med på listan, mestadels europeiska städer men även flera afrikanska destinationer, New York med Brussels Airlines och Abu Dhabi med Etihad.

Brussels Airlines Business Class b.business Stockholm-Brussels

Landning på Bryssels flygplats

Foto: Jacob Molin

Klockan 09.10 tog vi mark på en sommarsolig Bryssel Zaventem flygplats, tio minuter före tidtabell, och taxade till A-piren som används för alla flyg inom Schengen. Eftersom jag redan hade boardingkort för min nästa flygning blev det en enkel och smidig transfer i Bryssel.

Slutsats

En snabb men trevlig flygning med Brussels Airlines i b.business. God frukost och trevlig service, inget som helst att klaga över.

BusinessClass.se rekommenderar

Om möjligt välj en sittplats höger om mittgången, D för mittgång och F för fönster, eftersom du då får ett ledigt mittsäte.

6
Populäraste / senaste

  1. Flying high den
    FarewellFire

    Har själv bara trafikerat Bromma ett par gånger i mitt (och senast tio år sedan) så det var kul att se ett reportage med lite info därifrån. Läget är ju för många av oss i Stockholm fantastiskt så det vore inte helt fel med lite SAS-flyg därifrån också (för oss EB-poängjägare)… Men de får bara ta emot större jet-flyg (A320 och B737) i undantagsfall va?

    Brussels Airlines tillhör ju Star Alliance, så EB-poäng borde bli tillgodräknade på deras flygningar 🙂

  2. traveller den

    Flög den här rutten i veckan och fortsatte med Brussels från BRU till TLS. Jag kan inte säga att jag tycker maten var av någon högre kvalitet. Däremot hade dom ett mycket gott rödvin ombord. Känslan av servicen var att den var relativt oengagerad. Dock var det ruskigt billigt. En Y för 3000 Sek till TLS är ju helt ok.

  3. FarewellFire den

    Har själv bara trafikerat Bromma ett par gånger i mitt (och senast tio år sedan) så det var kul att se ett reportage med lite info därifrån. Läget är ju för många av oss i Stockholm fantastiskt så det vore inte helt fel med lite SAS-flyg därifrån också (för oss EB-poängjägare)… Men de får bara ta emot större jet-flyg (A320 och B737) i undantagsfall va?

  4. rvarttinen den

    Intressant och givande reportage – som vanligt! Tack!
    Har åkt linjen till Bryssel på väg till Lissabon för ett par år sedan. Dock, längre bak i maskinen. Snabb förbindelse …

    Har sett en Avro med BA:s färger under inflygning hemifrån ett par gånger i år och tänkte fråga om BA har en service på BMA. Så, nu fick jag svar på det också …

  5. Jacob den
    gillarattflyga

    Trevligt som vanligt Jacob! 🙂
    Noterade British Airwaysskylten vid check-in. BA flyger väl inte från Bromma eller gör de det?

    British Airways flyger från Bromma flygplats till Århus och Billund i Danmark genom franchiseflygbolaget Sun Air of Scandinavia. Det är dock BA-nummer på alla flygningar och räknas som fullvärdiga British Airways flygningar.

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×